پیش نمایش بازی LawBreakers
در صنعت بازیهای ویدیویی، افراد زیادی از گذشته تا به امروز فعالیت داشتهاند. اما در این بین یک سری از بازیسازان هستند که تاثیر فوقالعادهای روی صنعت بازی داشتهاند و تغییر و تحولی اساسی در آن ایجاد کردهاند. کلیف بلزینسکی، یکی از همین چهرهها است که تاثیر زیادی در رشد و پیشرفت بازیهای شوتر داشته است. وی روی بازیهای سری Unreal Tournment کار کرده و از آن مهمتر، سری Gears of War را خلق کرده است که امروزه آن را به عنوان یکی از بهترین بازیهای شوتر سومشخص میشناسیم؛ بازیای که تحولی اساسی در بازیهای این سبک ایجاد کرد و مخصوصا به دلیل خلق سیستم سنگرگیری جالب، همواه تحسین میشود و بازیهای شوتر سومشخص زیادی از سیستمهای خلقشده توسط این بازی الهام گرفتهاند.
بیلزینسکی که نزدیک ۲۰ سال در کمپانی اپیک گیمز فعالیت داشت، در تاریخ ۳ اکتبر ۲۰۱۲ اعلام کرد که قصد دارد از اپیک گیمز جدا شده و به استراحت بپردازد. با این حال تقریبا دو سال بعد بود که وی اعلام کرد قصد دارد به استراحت خود پایان داده و دوباره وارد صنعت بازیسازی شود. بیلزینسکی این بار استودیو خود را با نام باس کی پروداکشنز همراه با آریان بروسی تاسیس کرد و اولین پروژه این استودیو، بازی LawBreakers است که ابتدا با اسم رمز BlueStreak شناخته میشد و یک اثر شوتر اول شخص آنلاین است که ابتدا قرار بود در سال ۲۰۱۶ عرضه شود ولی انتشار آن تاخیر خورد و حال قرار است در تاریخ ۸ آگوست (۱۷ مرداد) برای پیسی و پلیاستیشن 4 منتشر شود. حال در فاصله چند روز مانده به انتشار بازی، سراغ آن رفتهایم تا بیشتر با ساخته جدید کلیف بلزینسکی آشنا شویم.
یکی از دلایلی که ما را به LawBreakers امیدوار میکند، ساختهشدن آن به دست کلیف بلزینسکی مشهور است
LawBreakers ابتدا قرار بود یک بازی انحصاری پیسی باشد که به صورت رایگان منتشر میشود. اما سازندگان بازی، پس از مدتی تصمیم گرفتند تا بازیشان را به عنوان یک اثر پولی و با قیمت ۳۰ دلار منتشر کنند و پس از آن هم اعلام شد که بازی، برای پلیاستیشن 4 نیز عرضه خواهد شد. اما اگر بخواهیم در مورد خود بازی LawBreakers و ویژگیهای آن صحبت کنیم، باید به بحثی بپردازیم که از خیلی وقت پیش در مورد این بازی به جریان افتاده است و آن هم مقایسه LawBreakers با بازی Overwatch کمپانی بلیزارد است. البته دلیل افرادی که این مقایسه را انجام میدهند که کاملا منطقی است؛ چرا که LawBreakers یک بازی شوتر اول شخص آنلاین دقیقا مانند اورواچ است که قهرمانها دقیقا مانند اورواچ در آن نقش بسیار مهمی ایفا میکنند و علاوه بر آن در حالتهای مختلف بازی، دقیقا مانند اورواچ شاهد دو تیم هستیم که باید برای به دست آوردن اهدافشان بسته به حالت بازی، تلاش کنند. با این حال خود کلیف بلزینسکی، چندی پیش در صحبتهایی اعلام کرد که با وجود شباهتهایی که بین این دو بازی وجود دارد، LawBreakers را یک تقلید صرف از اورواچ دانستن اشتباه است. وی اعلام کرد که اگر اورواچ را نوشابه کوکاکولا بدانیم، LawBreakers شبیه به پپسی است و با اینکه شباهتهایی بین این دو وجود دارد، اما هریک خصوصیات منحصربهفرد خودشان را نیز دارند. سازنده بازی در این مورد گفت:
به نظر من قرار نیست یک بازی باعث نابودی بازی دیگر شود. چرا که بازیها هیچوقت نابود نمیشوند. برای مثال از همان روزهای اولی که بازی هیلو عرضه شده است، خیلی از بازیها منتشر شدهاند که طرفداران اعتقاد داشتند این بازیها قرار است جای Halo را بگیرند. ولی خب امروز میبینیم که هیلو کماکان محبوب است و اتفاقی برایش رخ نداده است. یا در مثال دیگر، من شخصا هم از تجربه بازی Battlefield لذت میبرم و از هم از تجربه بازی Call of Duty. یا در زمان گذشته همزمان بازیهای Street Fighter و Tekken را بازی کرده و لذت میبردم. در کل همواره در هر سبک ممکن است دو یا چند بازی خوب وجود داشته باشند که لزوما قرار نیست یکی از آنها باعث نابودی دیگری شود.
اما از بحثهای مقایسه بازی با اورواچ که بگذریم، بد نیست کمی در مورد شخصیتها و همچنین حالتهای بازی توضیح بدهیم. بیلزینسکی در یکی از مصاحبههایش در مورد بازی، گفته بود که شخصیتها بخش بسیار مهمی از LawBreakers هستند و هریک از آنها، بهنوعی طراحی شدهاند که شخصیت منحصربهفرد خودشان را داشته باشند و بازی کردن با هریک از شخصیتها، قرار است حس و حال مختص به خود را داشته باشد. از طرفی دیگر LawBreakers یک بازی تیمی است و در آن باید به شکلی هیرو خودتان را انتخاب کنید که برای تیم پنج نفرهتان هم موثر باشید. بازی در کل دو جناح با نامهای Law و Breakers دارد. حال در هر جناح، شاهد ۹ کاراکتر هستیم که در کلاسهای زیر دستهبندی شدهاند:
- Assassin
- Battle Medic
- Enforcer
- Gunslinger
- Harrier
- Juggernaut
- Titan
- Vanguard
- Wraith
حال یک ویژگی جالب بازی این است که این کلاسها، در بین دو جناح مشترک هستند. برای مثال جناح Law یک هیرو Assassin با نام هلیون دارد و در در طرف دیگر، جناح Breakers هم یک هیرو Assassin با نام کیتسونه دارد. حال مورد جالبتر هم اینکه هلیون و کیتسونه با وجود تفاوتهای ظاهری، از نظر تواناییها و تجهیزات کاملا مشابه هم هستند و این در مورد کلاسهای دیگر بازی هم صدق میکند و هیروهای هر کلاس با وجود تفاوتهای ظاهری که در دو جناح دارند، از نظر قابلیتها کاملا یکسان هستند. این ویژگی بازی میتواند هم تاثیر مثبت و هم تاثیر منفی در آن داشته باشد؛ مثبت از این نظر که دیگر ترس اینکه مثلا هیرو Assassin یک جناح از هیرو Assassin جناح دیگر قویتر یا ضعیفتر باشد در بازی وجود ندارد و در نتیجه شاهد بالانس خوبی در بازی خواهیم برود. از طرف دیگر تاثیر این ویژگی در بازی از این نظر میتواند منفی باشد که گیمر تفاوتی در بازی کردن با جناحهای مختلف حس نخواهد کرد. مخصوصا که با یک بازی اولشخص هم طرف هستیم و شما حتی هیرو خودتان را هم نمیبینید که لااقل از حیث بصری و ظاهری انتخاب جناح در بازی تاثیر داشته باشد.
عاملی که بازی را از آثاری چون Overwatch متمایز میکند، نقش داشتن جاذبه در گیمپلی بازی و محدود نبودن آن به نبردهای روی زمین است
به طور کلی، به نظر من اگر سازندگان میتوانستند هیروهای دو جناح را متفاوت طراحی کرده و سپس با بالانس کردن نقاط قوت و ضعف هیروها گیمپلی بازی را متعادل کنند، نتیجه بهتری در بازی از حیث داشتن تنوع حاصل میشد. اما فعلا برای نتیجهگیری در این مورد زود است و باید تا انتشار بازی و تجربه آن منتظر بمانیم و ببینیم که در نهایت این ویژگی یکسان بودن شخصیتهای کلاسها در دو جناح به نفع بازی خواهد شد یا به ضرر آن. همچنین در مورد کلاسها، باید به این موضوع هم اشاره کنیم هر کلاس بازی، ویژگیهای مختص به خود را دارد که آن را از دیگر کلاسها متمایز میکند. به طوریکه کاراکترها علاوه بر داشتن سلاحهای مختلف بسته به کلاسشان، قابلیتهای مختلفی نیز دارند و برای مثال هیروهای یک کلاس کند بوده و در عوض میتوانند آسیب زیادی را دریافت کرده و وارد کنند و در نقطه مقابل هیروهای یک کلاس با وجود داشتن ضعف جسمانی، سرعت بالایی دارند و از این ویژگی میتوانند برای ضربهزدن به دشمن استفاده کنند. آنچه که قطعا در بازی مهم خواهد بود، انتخاب درست پنج هیرو هر تیم و همچنین همکاری مناسب بین اعضای تیم است تا بدین ترتیب بتوانند مکمل خوبی برای همدیگر باشند و با کمک هم، بر تیم حریف غلبه کنند.
پیشتر به شباهتهای LawBreakers با بازی اورواچ اشاره کردیم و حال بد نیست به یک ویژگی اساسی بازی بپردازیم که میتواند آن را نه تنها از اورواچ، که از اکثر بازیهای مشابه متمایز کند. با اینکه LawBreakers فاقد بخش داستانی است، اما فاقد داستان نیست. بازی در آینده و به طور دقیقتر سال ۲۰۹۸ جریان دارد. در این زمان پدیدهای با نام Shattering در زمین رخ داده که به موجب آن، ناهنجاریهایی با محوریت جاذبه رخ میدهند. علاوه بر این، شخصیتهای بازی هم توانایی دستکاری جاذبه را دارند و همچنین در نقشهها هم شاهد نقاطی فاقد جاذبه هستیم و بدین ترتیب مرتب در طول بازی، شخصیتهایی را خواهید دید که در بین زمین و هوا معلق هستند و دیگر همهچیز به نبردهای زمینی خلاصه نشده است. این مساله بُعد جدیدی به گیمپلی بازی میدهد و آن را از آثاری مانند اورواچ متمایز میکند. راستش را بخواهید پس از تجربه نسخه بتای بازی و همچنین دیدن ویدیوهای گیمپلی مختلف از آن، حس میکنم LawBreakers بیشتر از آنکه شبیه به اورواچ باشد، شبیه نسخهای از سری Quake است که به جای جریان داشتن در محیطها و نقشههایی تاریک و جهنمی، در دنیایی جریان دارد که جاذبه در آن دچار اختلال شده است. با این حال از جنبههای دیگری مثل سریع بودن گیمپلی یا وابسته بودن آن به مهارت و دقت نشانهگیری گیمر، بازی کاملا حس و حال نسخهای از Quake را منتقل میکند.
در یک بازی شوتر اول شخص آنلاین، علاوه بر اهمیت داشتن کاراکترها، حالتهای متنوع بازی هم میتواند تاثیر زیادی روی تجربه بازی داشته باشد. به هر حال هرچه تنوع حالتهای بازی بیشتر باشد، یک اثر میتواند برای مدت طولانیتری گیمر را سرگرم نگه دارد. LawBreakers در زمان انتشار، شامل چهار حالت مختلف خواهد بود که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد:
- Overcharge: اولین و شاید بتوان گفت جذابترین حالت بازی، اورچارج نام دارد. در این حالت، یک باتری روی نقشه وجود دارد که شما در قالب یک تیم، باید سعی کنید آن را برداشته و به مقر خودتان ببرید تا باتری شارژ شود. زمانی که شارژ باتری به ۱۰۰ درصد برسد، یک امتیاز کسب خواهید کرد و تیمی که زودتر دو امتیاز کسب کند، برنده خواهد بود. یکی از ویژگیهای جالب این حالت که هیجان فوقالعادهای به آن میدهد، این است که باتری مذکور، شارژ را حفظ میکند و در نتیجه باید زمانی که شارژ باتری در آستانه رسیدن به ۱۰۰ درصد است، حسابی مراقب آن باشید. برای واضحتر شدن این موضوع، بد نیست مثالی در مورد آن بزنیم. تصور کنید که شما باتری را به پایگاه خودتان بردهاید و آن را تا ۹۰ درصد شارژ کردهاید. حال اگر دشمن باتری را از شما بدزدد، کافی است آن را ۱۰ درصد شارژ کند تا یک امتیاز کسب کنید و در نتیجه با این که بیشتر باتری توسط شما شارژ شده، امتیاز آن به تیم مقابل خواهد رسید!
- Uplink: آپلینک شباهت زیادی به حالت قبلی دارد و در آن، باتری مذکور با یک ماهواره جایگزین شده است. حال وظیفه شما این است که از این ماهواره دفاع کنید تا اطلاعات خاصی برایتان آپلود شود و پس از رسیدن این اطلاعات به میزانی خاص، برنده خواهید شد.
- Turf War: اگر از طرفداران بازی Battlefield 1 و حالت Conquest آن باشید، حالت Turf War بازی برایتان آشنا خواهد بود. در این حالت شاهد سه نقطه در نقشه هستیم که یکی از آنها در وسط نقشه قرار گرفته و دو نقطه دیگر هم نزدیک پایگاه تیمها هستند. وظیفه شما در بازی، این است که این نقاط را تصرف کرده و از آنها دفاع کنید تا به امتیاز لازم برسید و برنده شوید.
- Blitzball: این حالت از بازی، المانهای ورزشی هم در خود دارد! در این حالت باید سعی کنید توپی را که در مرکز زمین قرار دارد، برداشته و آن را به سمت پایگاه دشمن ببرید تا یک امتیاز به نفع تیم خودتان ثبت کنید. در این بین این حالت قوانین جالبی هم دارد که تجربه آن را لذتبخش میکند. برای مثال اگر فردی که در حال حمل توپ است کشته شود، افراد دیگر میتوانند آن را بردارند و در صورتی که توپ برای مدت طولانی برداشته نشود، به مرکز زمین برمیگردد. یا اگر فرد حملکننده توپ برای مدت طولانی قادر به رساندن آن به پایگاه حریف نباشد، توپ در دستش منفجر خواهد شد!
محتوای هنگام عرضه بازی غنی و کافی به نظر میرسند و سازندگان وعده دادهاند که به مرور زمان محتویات جدیدی هم برای این بازی به صورت رایگان منتشر کنند
در کل با اینکه مثلا حالتهای Uplink و Overcharge شباهت زیادی به هم دارند، اما در مجموع به نظر نمیرسد که بازی از نظر داشتن حالتهای بازی متنوع با مشکلی روبهرو شود. علاوه بر این، این تازه شروع کار بازی است و سازندگان وعده دادهاند که در آینده، محتویات بیشتری در قالب حالتها، کلاسها و نقشههای جدید به بازی اضافه خواهند کرد. یکی از ویژگیهای مهم و مثبت بازی LawBreakers، رایگان بودن این محتویات است. سازندگان اعلام کردهاند که دوست ندارند کاربران بازیشان را به چند دسته تقسیم کنند و از این رو شما با خرید بازی، به تمامی محتویاتی که در آینده برای آن منتشر خواهند شد، به صورت رایگان دسترسی خواهید داشت. حال که به نقشهها اشاره کردیم، بد نیست این را هم بگوییم که بازی در زمان انتشار هشت نقشه خواهد داشت که در تمامی آنها، ناهنجاریهای با محوریت جاذبه نقش مهمی خواهند داشت.
در ابتدای متن، اشاره کردیم که بازی قیمتی معادل ۳۰ دلار خواهد داشت. اما این قیمت نسخه معمولی بازی است و LawBreakers نسخههای دیگری هم دارد. برای مثال نسخه دیلاکس دیجیتالی بازی را با قیمت ۴۰ دلار دارد که شامل نسخه معمولی و تعدادی پوسته برای سلاحها و شخصیتها میشود. علاوه بر این بازی یک نسخه کالکتور فیزیکی ۷۰ دلاری هم دارد که شامل دفترچه یادداشت Abaddon، دو بسته کارت با محوریت شخصیتهای دو جناح، یک مجموعه استیکر و کارت پستال و یک جعبه میشود. نسخه کالکتور بازی روی پلیاستیشن 4 دیسک بازی را هم شامل میشود اما نسخه پیسی، فقط یک کد دارد که با آن میتوان بازی را در استیم فعالسازی کرد.
به هر حال LawBreakers از چند نظر اهمیت دارد؛ اول اینکه با یک بازی شوتر آنلاین اول شخص طرف هستیم و بازیهای این سبک همواره طرفداران زیادی داشتهاند. از طرف دیگر نام کلیف بلزینسکی به عنوان سازنده بازی دیده میشود که خب همین میتواند اثباتی بر کیفیت بالای بازی باشد. مخصوصا که بازخورد گیمرها به نسخه بتای بازی هم عمدتا مثبت بوده است. به هر حال باید چند روز دیگر هم صبر کنیم تا بازی منتشر شود و ببینیم که آیا LawBreakers قادر خواهد بود به اثری موفق تبدیل شود یا خیر. نظرات خود را در این مورد با زومجی در میان بگذارید.