معرفی و تاریخچه کنفرانس توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی (GDC)
معرفی و تاریخچه
نام ابتدایی این همایش Computer Game Developers Conference بود که برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ توسط
کریس کراوفورد
در سن خوزه کالیفرنیا و در خانه شخصی او برگزار شد. در اولین گردهمایی تاریخ کنفرانس توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی، حدود ۲۷ طراح بازی از جمله
دان داگلو، برندا لاورِل، برایان موریارتی، گوردون والتون، تیم برِنگِل، کلیف جانسون، دِیو مِنکُنی، و کارول و ایوان مَنلِی
حضور داشتند. اینها با گردهم جمع شدن، اولین همایش توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی را برگزار کردند. دومین دوره این همایش همان سال و در
میلپیاتس
کالیفرنیا برگزار شد. این بار نیز این همایش با حضور ۱۲۵ توسعه دهنده و طراح بازیهای ویدویی برگزار شد. در سالهای اولیه برگزاری این همایش، مکان برگزاری آن به طور مرتب جابهجا میشد تا با افزایش بازدیدکنندگان و شرکتکنندگان همسو باشد. در این بازه زمانی تعداد شرکتکنندگان از ۵۲۵ نفر به ۲۳۸۷ نفر افزایش یافت. از سال ۱۹۹۵، این همایش و حمایتهای آن باعث به وجود آمدن انجمن توسعه دهندگان بازیهای ویدیویی شد که آدامز آن را تاسیس کرد و اکنون ۱۲۰۰۰ نفر بازیساز و توسعه دهنده عضو این انجمن هستند.
بهترین بازیهای مستقل و بهترینهای همایش، طی مراسمی در همایش توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی انتخاب میشوند
در سال ۲۰۰۵، این همایش به
ماسکُنیسنتر
سانفرانسیسکو منتقل شد و طبق گزارشها بیشتر از ۱۲۰۰۰ نفر شرکتکننده داشت. سال بعد این همایش به سنخوزه برگشت و ۱۲۵۰۰ نفر بازدیدکننده داشت و دوباره در سال ۲۰۰۷ به سانفرانسیسکو منتقل شد، جایی که برگزارکنندگان این همایش در فکر این بودند که همین مکان در سالهای آینده نیز میزبان همایش توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی باشد. تعداد بازدیدکنندگان همچنان به روند روبهرشد خود ادامه داد و تعداد بازدیدکنندگان در سال ۲۰۰۸ از مرز ۱۸۰۰۰ نفر عبور کرد. همایش ساال ۲۰۰۹ میلادی نیز بین روزهای سوم تا هفتم فروردین ۱۳۸۸ (۲۳ تا ۲۷ مارس ۲۰۰۹) باز هم در سانفرانسیسکو برگزار شد. انجمن توسعه دهندگان بازیهای ویدیویی در همایش این سال ۲۵ بورسیه شرکت در این همایش را به دانشآموزهای برتر جایزه داد.
کراوفورد
به موازات احداث همایش توسهدهندگان بازیهای ویدیویی، نشریه طراحی بازیهای ویدیویی در سال ۱۹۸۷ تاسیس کرد و به عنوان نویسنده و ناشر، این نشریه را تا سال ۱۹۹۶ منتشر کرد. CGDC در سال ۱۹۹۹ به نام امروزی خود یعنی GDC تغییر نام داد. GDC از سال ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ میزبان مراسم جوایز اسپاتلایت بود. همچنین فستیوال بازیهای مستقل از سال ۱۹۹۹ و مراسم اهدای بهترینهای همایش توسعهدهندگان بازیهای ویدویی از سال ۲۰۰۱ در این همایش برگزار میشود. با این حال GDC محلی برای نشست سالانه انجمن بینالمللی توسعهدهندگان بازیهای ویدویی نیز محسوب میشود. فستیوال بازیهای مستقل این همایش، اولین و بزرگترین رقابت بین بازیهای مستقل است و شامل جوایز متعددی میشود که بازه بزرگی از بازیهای کوچک مستقل PC تا استودیوهای مستقل که برای کنسولها به توسعه بازیهای مستقل مشغول هستند، میشود. تعدادی از افراد سرشناس بازیهای ویدیویی نیز به عنوان هیئت منصفه،فینالیستها و برندگان را اعلام میکنند. فستیوال بازیهای مستقل توسط UBM Techweb، برگزارکننده و هماهنگ کننده همایش توسعهدهندگلن بازیهای ویدیویی، مدیریت میشود.
اولین نشست GDC با ۲۷ توسعهدهنده و در منزل شخصی کریسکراوفورد برگزار شد
جشن اهدای جوایز همایش توسعهدهندگان بازیهای ویدویی نیز یکی دیگر از مراسمی است که در این همایش برگزار میشود. اعضای انجمن بینالمللی بازیهای ویدویی نامزدها را اعلام میکنند و پس از رایگیری، برندگان را اعلام میکنند. جایزههای ویژه نیز مانند اولین پنگوئن یا یک عمر فعالیت مفید نیز توسط کمیته برگزار کننده همایش توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی انتخاب میشوند. جشن اهدای جوایز کنفرانس و فستیوال بازیهای مستقل در یک برنامه تهیه شده توسط UBM TechWeb برگزار میشوند.
UBM TechWeb به عنوان برگزار کننده این همایش، رویدادهای زیادی را در طول زمان به آن اضافه کرده است. در نمایشگاه GDC، توسعهدهندگان به نمایش آخرین تکنیکهای مفید برای استفاده در ساخت بازیها میپردازند. GDC Mobile نیز که برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ برگزار شد، بر روی توسعه بازیهای موبایل تمرکز دارد. GDC از سال ۲۰۰۴ با همکاری Game Connection نیز اقدام به ایجاد محیطی پویا برای ارتباط هر چه بیشتر سازندگان و توسعهدهندگان کرده است که این همکاری همچنان ادامه دارد. از سال ۲۰۰۶ نیز GDC با Video Game Live (مجموعه کنسرتهایی که موسیقی بازیها در آن با نور و افکتهای خاصی اجرا میشود) اقدام به همکاری کرد تا به همنوازی موسیقی بازیها بپردازند. UBM TechWeb اقدام به برگزاری شاخههای فرعی همایش توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی نیز کرده است. برای مثال، اولین همایش توسعهدهندگان اروپا (GDCE) در سال ۲۰۰۱ در لندن برگزار شد. سایر رویدادهای مرتبط با GDC مانند رویکرد جدی بازیهای ویدیویی در خلال GDC سال ۲۰۰۴ برگزار شد و سال بعد به عنوان یک همایش مستقل برگزار شد. این رویداد به توسعهبازیهای ویدویی به منظور آموزش، سلامت و کاربردهای نظامی اختصاص دارد.
GDC چین
این همایش به منظور توسعه بازیهای ویدیویی در کشور چین برگزار میشود. UBM TechWeb این همایش را سال ۲۰۰۷ در شانگهای برگزار کرد. این همایش توسط وزارت فرهنگ این کشور نیز حمایت شد. GDC چین هر ساله در شانگهای برگزار میشود. أخرین همایش سالانه GDC چین سال ۲۰۱۲ برگزار شد و حالا پس از گذشت سه سال، سال ۲۰۱۵ نیز شاهد برگزاری این همایش در کشور چین خواهد بود.
IGF چین
GDC شعبه چین به عنوان میزبان فستیوال بازیهای مستقل چین نیز به حساب میآید. در این فستیوال توسعهدهندگان مستقل منطقه آسیا و اقیانوسیه شرکت میکنند.
خلاصه رویدادها
آموزشها
نیمی از زمان دو روز اول همایش توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی به آموزش اختصاص دارد. در این قسمت از همایش، کارگاههای مختلف آموزشی، تکنیکهای مختلفی از طراحی بازی، صدا، برنامهنویسی (مانند فیزیک، برنامهنویسی گرافیکی و تکنولوژی وب)، تولید و مدیریت کسبوکار آموزش داده میشود.
شاخههای فرعی
این شاخهها از پنلهای مختلفی تشکیل شده است که طی دو روز اول کنفرانس به آنها پرداخته میشود. این شاخهها شامل بازیهای موبایل، بازیهای مستقل، آموزش بازی (پرداختن به دانشآموزانی که قصد ورود به حیطه ساخت بازیهای ویدیویی را دارند)، بازیهای جدی، بازیهای اجتماعی و بازیهای آنلاین است.
نطق اصلی سازندگان کنسول
طبق معمول، شرکت سرگرمیهای سونی، مایکروسافت و نینتندو در نطق اصلی خود به معرفی محصولات و تکنیکهای پیش رو میپردازند. در کنار نمایشگاه E3، نطق اصلی این شرکتها در همایش توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی یکی از شاخصترین منابع اخبار سختافزار و نرمافزارهای این شرکتها به شمار میآید. البته فرق آن با E3 این است که این نطق بیشتر خطاب به توسعه دهندگان است. در این نطق، تعدادی از بازیهای در دست ساخت و آنهایی که در آینده منتشر خواهند شد، به نمایش درمیآید، البته تعداد آنها نسبت به نمایشگاه E3 کمتر است.
گفتگوی توسعهدهندگان
از سال ۲۰۰۵،قسمت گفتگوی بین توسعهدهندگان یکی از محبوبترین پنلهای همایش توسعه دهندگان بازیهای ویدیویی به حساب میآید. در این بخش شخصیتهای نام آشنا بازیهای ویدیویی برای بحث و گفتگو روی موضوعی خاص به این نشت دعوت میشوند.
مسابقه طراحی بازی
این بخش توسط
اِریک زیمِمان
ایجاد شده است و طبق گفته او هدف از ایجاد این بخش، طراحی یک بازی منحصربه فرد است. در این بخش،شرکتکنندگان به ساخت بازی نمیپردازند بلکه آن را طراحی میکنند. در دومین همایش سالانه این بخش، هدف طراحی یک بازی بر اساس شخصیت
اِمیلی دیکینسون
، شاعر شهیر آمریکایی بود که
ویل رایت
، بازیساز معروف و نامآشنا برنده این مسابقه شد. او شبیهساز شخصیت
اِمیلی دیکینسون
را طراحی کرد. باید دید مسابقه طراحی امسال درباره چیست و چه کسی برنده خواهد شد.
تاریخهای برگزاری رویدادهای مختلف از سال ۲۰۰۹
کنفرانس | مکان برگزاری | تاریخها |
---|---|---|
سال ۱۳۸۸(۲۰۱۰ میلادی) | ||
همایش توسعهدهندگان سال ۲۰۰۹ | سانفرانسیسکو، کالیفرنیا | ۳ تا ۷ فروردین ۱۳۸۸ (۲۳ تا ۲۷ مارس ۲۰۱۰) |
همایش توسعهدهندگان اروپا سال ۲۰۰۹ | کُلن، آلمان | ۲۶ تا ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ (۱۷ تا ۱۹ آگوست ۲۰۱۰) |
همایش توسعهدهندگان آستین سال ۲۰۰۹ | آستین، تگزاس | ۲۴ شهریور تا ۶ مهر ۱۳۸۸ (۱۵ تا ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۰) |
همایش توسعهدهندگان چین سال ۲۰۰۹ | شانگهای، چین | ۱۹ تا ۲۱ مهر ۱۳۹۹ (۱۱ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۱۰) |
سال ۱۳۸۸ - ۱۳۸۹ (۲۰۱۰ میلادی) | ||
همایش توسعهدهندگان سال ۲۰۱۰ | سانفرانسیسکو، کالیفرنیا | ۱۸ تا ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ (۹ تا ۱۳ مارس ۲۰۱۰) |
همایش توسعهدهندگان کانادا سال ۲۰۱۰ | ونکوور، کانادا | ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ (۶ و ۷ مِی ۲۰۱۰) |
همایش توسعهدهندگان اروپا سال ۲۰۱۰ | کُلن، آلمان | ۲۵ تا ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ (۱۶ تا ۱۸ آگوست ۲۰۱۰) |
همایش توسعهدهندگان آنلاین سال ۲۰۱۰ | آستین، تگزاس | ۱۳ تا ۱۶ مهر ۱۳۸۹ (۵ تا ۸ اکتبر ۲۰۱۰) |
همایش توسعهدهندگان چین سال ۲۰۱۰ | شانگهای، چین | ۱۴ تا ۱۶ دسامبر ۱۳۸۹ (۵ تا ۷ دسامبر ۲۰۱۰) |
سال ۱۳۸۹ - ۱۳۹۰ (۲۰۱۱ میلادی) | ||
همایش توسعهدهندگان سال ۲۰۱۱ | سانفرانسیسکو، کالیفرنیا | ۹ تا ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ (۲۸ فوریه تا ۴ مارس ۲۰۱۱) |
همایش توسعهدهندگان اروپا سال ۲۰۱۱ | کُلن، آلمان | ۲۴ تا ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ (۱۵ تا ۱۷ آگوست ۲۰۱۱) |
همایش توسعهدهندگان آنلاین سال ۲۰۱۱ | آستین، تگزاس | ۱۸ تا ۲۱ مهر ۱۳۹۰ (۱۰ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۱۱) |
همایش توسعهدهندگان چین سال ۲۰۱۱ | شانگهای، چین | ۲۱ تا ۲۳ آبان ۱۳۹۰ (۱۲ تا ۱۴ نوامبر ۲۰۱۱) |
سال ۱۳۹۰ - ۱۳۹۱ (۲۰۱۲ میلادی) | ||
همایش توسعهدهندگان سال ۲۰۱۲ | سانفرانسیسکو، کالیفرنیا | ۱۵ تا ۱۹ اسفند ۱۳۹۰ (۵ تا ۹ مارس ۲۰۱۲) |
همایش توسعهدهندگان اروپا سال ۲۰۱۲ | کُلن، آلمان | ۲۳ تا ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ (۱۳ تا ۱۵ آگوست ۲۰۱۲) |
همایش توسعهدهندگان آنلاین سال ۲۰۱۲ | آستین، تگزاس | ۱۸ تا ۲۰ مهر ۱۳۹۱ (۹ تا ۱۱ اکتبر ۲۰۱۲) |
همایش توسعهدهندگان چین سال ۲۰۱۲ | شانگهای، چین | ۲۷ تا ۲۹ آبان ۱۳۹۱ (۱۷ تا ۱۹ نوامبر ۲۰۱۲) |
سال ۱۳۹۱ - ۱۳۹۲ (۲۰۱۳ میلادی) | ||
همایش توسعهدهندگان سال ۲۰۱۳ | سانفرانسیسکو، کالیفرنیا | ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ تا ۱ فروردین ۱۳۹۲ (۱۷ تا ۲۱ مارس ۲۰۱۳) |
همایش توسعهدهندگان اروپا سال ۲۰۱۳ | کُلن، آلمان | ۲۸ تا ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ (۱۹ تا ۲۱ آگوست ۲۰۱۳) |
همایش توسعهدهندگان آنلاین سال ۲۰۱۳ | شانگهای، چین | ۲۴ تا ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ (۱۵ تا ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳) |
همایش توسعهدهندگان NEXT سال ۲۰۱۳ | لوسآنجلس، کالیفرنیا | ۱۴ تا ۱۶ آبان ۱۳۹۲ (۵ تا ۷ مارس ۲۰۱۳) |
سال ۱۳۹۲ - ۱۳۹۳ (۲۰۱۴ میلادی) | ||
همایش توسعهدهندگان سال ۲۰۱۴ | سانفرانسیسکو، کالیفرنیا | ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ تا ۱ فروردین ۱۳۹۳ (۱۷ تا ۲۱ مارس ۲۰۱۴) |
همایش توسعهدهندگان اروپا سال ۲۰۱۴ | کُلن، آلمان | ۲۰ تا ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ (۱۱ تا ۱۳ آگوست ۲۰۱۴) |
همایش توسعهدهندگان چین سال ۲۰۱۴ | شانگهای، چین | ۲۷ تا ۲۹ مهر ۱۳۹۳ (۱۹ تا ۲۱ اکتبر ۲۰۱۴) |
همایش توسعهدهندگان NEXT سال ۲۰۱۴ | لوسآنجلس، کالیفرنیا | ۱۲ و ۱۳ آبان ۱۳۹۳ (۳ و ۴ نوامبر ۲۰۱۴) |
سال ۱۳۹۳ - ۱۳۹۴ (۲۰۱۵ میلادی) | ||
همایش توسعهدهندگان سال ۲۰۱۵ | سانفرانسیسکو، کالیفرنیا | ۱۱ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ (۲ تا ۶ مارس ۲۰۱۵) |
همایش توسعهدهندگان اروپا سال ۲۰۱۵ | کُلن، آلمان | ۱۲ و ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ (۳ و ۴ آگوست ۲۰۱۵) |
همایش توسعهدهندگان چین سال ۲۰۱۵ | شانگهای، چین | ۳ تا ۵ آبان ۱۳۹۴ (۲۵ تا ۲۷ اکتبر ۲۰۱۵) |
کنفرانس امسال نیز از فردا در سان فرانسیسکو شروع به کار میکند و میتوانید پوشش اختصاصی زومجی از این رویداد را از زمان آغاز این همایش مطالعه کنید.
منبع: ویکیپدیا
نظرات