پیش نمایش بازی Middle-earth: Shadow of War
رفته رفته در حال نزدیک شدن به زمان انتشار Middle-Earth: Shadow of War هستیم. نسخه دوم اثری که توانست نام استودیو مونولیث را دوباره زنده کند و به اثری بسیار پرطرفدار و جذاب هم تبدیل شود. ساخت آثار مختلف از روی دنیایی که افسانهای به نام تالکین آن را خلق کرده، کار آسانی نیست. البته پیتر جکسون کاری با فیلمهای این مجموعه کرد که هنوز هم وقتی آن را نگاه میکنیم، موی تن ما طرفداران این سری را سیخ میکند. اما خب هیچ گاه شاهد یک بازی خیلی خوب از این سری نبودیم و شاید بتوان بهترین آن را بازی استراتژی The Lord of The Rings: Battle for Middle earth II نام برد. اما دیگر آثار هرگز نتوانستند آن شکوه غیر قابل وصف این مجموعه را به خوبی در قالب یک بازی ارایه دهند.
اما خب استودیو مونولیث کاری دیگر انجام داد. آنها نه به سراغ سری هابیت رفتند و نه سراغ ارباب حلقهها. بلکه یک بازه زمانی در این میان را انتخاب کردند و با استناد بر کتابهای تالکین، دنیای خود را خلق کردند که باب دل طرفدارن شد. حال که استودیو مونولیث در نسخه اول یک بازی بسیار خوب از این دنیای بزرگ و پرطرفدار را به خوبی خلق کرد و در عین حال هیچ تاثیر منفیای روی علاقه ما به دنیای تالکین نگذاشت، حال آنها در نسخه دوم پا را فراتر گذاشتهاند و سعی کردهاند تا حد امکان بلندپروازانهتر از گذشته حرکت کنند. از داستان بازی گرفته تا گیمپلی و سیستم نمسیسی که یکی از منحصر به فردترین تجربههای این نسل را ارایه داد، همگی آنها به نظر پیشرفت محسوسی نسبت به نسخه قبل خواهند داشت. یکی از نقاط قوت نسخه اول، داستان بازی بود. با این که بازی هیچ ربطی نه به ارباب حلقهها داشت و نه هابیت، اما کاملا میتوانستیم بودن در سرزمین میانه را حس کنیم. اما نسخه دوم در عین حال که سعی کرده بیشتر از قبل ما را با اسرار سرزمین میانه آشنا کند، بلکه حالا سعی دارد اشارههایی هم به فیلمها و کتابهای ارباب حلقهها داشته باشد که قطعا برای طرفداران سری جذابیت بسیار زیادی خواهد داشت.
از داستان گرفته تا گیمپلی، نسخه دوم سری Middle-earth نوید اثری بزرگتر را نسبت به گذشته میدهد
داستان بازی از ادامه اتفاقات نسخه اول آغاز خواهد شد، جایی که تالیون و سلبریمبور حلقه قدرت مخصوص به خود را ساختند تا بتوانند در برابر سائورون، ارباب تاریکی، شانسی برای پیروزی داشته باشند. این حلقه به تالیون قابلیتهای جدید و قدرتمندی ارایه میداد. با همکاری تالیون و سلبریمبور، آنها ارباب روشنایی را شکل دادند و تبدیل به یک افسانه در دنیای موردور شدند. در طرف مقابل، سائورون رفته رفته در حال قدرت گرفتن دوباره است و ارتش اورکها، ترولها و خادمان حلقه، پا را از موردور فراتر گذاشتند تا سرزمین انسانها، الفها، دورفها و حتی هابیتها را به وحشتی تاریک بیاندازند. حال در این داستان، ما به همراه قهرمانهای خود یعنی تالیون و سلبریمبور، تنها امید دنیا هستیم. اما خب قطعا برای بسیاری از طرفداران دنیای سرزمین میانه سوالهایی به وجود آمده است که این بازی چگونه قرار است اشارههایی به وقایع ارباب حلقهها داشته باشد؟
خب این بازی قرار است خادمین و حاملان حلقه را که تحت نظر سائورون هستند معرفی کند و از آن جذابتر میدانید چیست؟ این که در بازی قرار است فروپاشی شهر افسانهای میناس ایثیل را شاهد باشیم! فروپاشی این شهر و به سلطه درآمدن آن توسط ویچ کینگ، یکی از مهمترین وقایع تاریخ سرزمین میانه است، چرا که این اتفاق باعث آغاز گسترش موردور و آماده شدن آن برای جنگی بزرگ بود. اگر در جریان باشید، پس از تصاحب این مکان، نام آن به میناس مورگول (به معنی برج جادوی تاریک) تغییر کرد و تبدیل به قلعهای تاریک با هوایی پوشیده از مه سبز رنگ شد که به قلعه نازگولها هم معروف است.
به لطف داستان بازی، ما این بار پا را فراتر از دامنههای کوه نابودی (جایی که حلقه در آن خلق شد و در نهایت در آن نابود شد) خواهیم گذاشت و به محیطهایی وسیعتر و متنوعتری سفر میکنیم. جنگلها و کوههای برفی و قلعههایی نظیر سریگوست و قلعه کریث آنگول نیز از مناطقی هستند که حتی اسمشان هم برای یک طرفدار این سری هیجانانگیز است. البته بعید است بازی فقط به این مناطق محدود باشد و گاندور و چندین و چند قلعه و منطقه دیگر شامل محیط متنوع این بازی خواهند بود. یکی از مشکلات نسخه قبل هم همین عدم تنوع محیط بود که حالا به نظر میرسد سازندگان بازی جای هیچ بحثی در این مورد نگذاشتهاند.
یکی دیگر از نکات هیجانانگیز بخش داستانی بازی، حضور شخصیتهای جدید در کنار شخصیتهای قدیمی بازی است. یکی از این شخصیتهای جدید، Shelob عنکبوت است! اگر او را به خاطر نیاوردید باید بگویم که این عنکبوت همان عنکبوت بزرگی است که فرودو و سم در برابرش قرار گرفته بودند! شیلوب یکی از کهنترین موجودات سرزمین میانه است؛ موجودی که قبل از سائورون و قبل از پایه گذاری اولین سنگهای برج باراد دور، در غارهای تاریک زندگی میکرد و خون الفها و انسانها را میمکید. او نه به کسی خدمت میکند و نه برای کسی کاری انجام میدهد؛ شیلوب رییس خودش است. اما نکته جالب در مورد شیلوب در بازی Shadow of War این است که او میتواند خود را تبدیل به شکل یک انسان کند، چرا که او در اصل یک روح است و خب باید برای پی بردن به این موضوع تا انتشار بازی صبر کنیم. یکی دیگر از کاراکترهای جالبی که با آنها رو به رو خواهیم شد، درختان مونث Entها هستند! به خاطر دارید انتهای مرد در سری ارباب حلقهها گفتند که مونثهای ما سالها است که ناپدید شدهاند؟ حال ما قرار است با آنها در Shadow of War رو به رو شویم!
در این بازی با یکی از کهنترین مخلوقین سرزمین میانه رو به رو خواهیم شد؛ بالروگ، مخلوقی مخوف، غرق شده در آتش و دود!
اما هنوز اصل ماجرا مانده است! در این قسمت از بازی، تالیون و سلبریمبور، قرار است با کهنترین مخلوق دنیای سرزمینه میانه رو به رو شوند؛ بالروگ تار گروث! مخلوقی عجیب و غریب، غول پیکر و قدرتمند؛ موجودی غرق شده در آتش و دود. اگر بارلوگ را به خاطر ندارید، او همان موجودی است که در پل خازاد دوم در برابر گندالف قرار گرفت؛ You Shall Not Pass! اگر دوست دارید بیشتر با بالروگ آشنا شوید، باید بگویم که او Maiar نام داشت. یک روح بسیار کهن و اصیل شبیه به یک پیرمرد با ریشهای بسیار بلند که به زمین فرستاده شد تا دنیا را شکل دهد. او حتی قدیمیتر از بیداری الفها است و توسط اولین لرد تاریکی یعنی ملکور یا مورگوث تبدیل به چنین موجودی شد. اگر بخواهم داستان کامل آن را بگویم تا صبح طول میکشد، پس بهتر است به ادامه پیشنمایش بپردازیم.
اما چطور، چرا و اصلا چگونه تالیون و سلبریمبور قرار است در برابر یکی از کهنترین موجودات دنیای سرزمین میانه ایستادگی کنند؟ سازنده بازی برای این کار دلیلی موجه دارد. تالیون در این بازی به ارواح کارنن ملحق خواهد شد و از آنجایی که کارنن یکی از قدیمیترین دشمنان تار گروث است، بنابراین ما قرار است شاهد این موجود در برابر شخصیتهای اصلی بازی باشیم و شاید هم مونولیث نشان دهد که در نهایت بارلوگ چگونه کارش به موریا (همانجایی که یاران حلقه در آن گرفتار میشوند) ختم خواهد شد.
البته بازی Shadow of War سعی کرده تنها به جنبه داستان نگاه نکند و مراحل فرعی بسیار زیادی را در خود جای دهد. یکی از این بخشهای که به اندازه داستان اصلی میتواند هیجانانگیز باشد، Shadow Wars نام دارد. این بخش که البته پس از اتمام بخش داستانی آغاز میشود، به بازیکنان این وظیفه را میدهد تا از قلعههایی که در طول بازی تصاحب کردهاند، دفاع کنند و آنها را در برابر نیروهای سائورون در امان نگه دارند. با توجه به پایان بخش داستانی، سائورون سعی میکند تا قلعههای مختلف شما را باز پس بگیرد. حال شما باید از آنها دفاع کنید، اما اگر یکی از آنها را از دست بدهید، نه تنها باید سعی کنید تا دوباره قلعه را تصاحب کنید، بلکه باید سرپستی را که برای محافظت از قلعه انتخاب کرده بودید نجات دهید یا ماموریتهای جانبی کوچک و متنوع دیگر که نجات قلعه را برایتان شیرینتر خواهد کرد. البته سازندگان بازی قول دادهاند تا با تکمیل صد در صد بازی، شاهد اتفاقی باشیم که مستقیما به سری ارباب حلقهها مرتبط خواهد بود.
سیستم منحصر به فرد نمسیس در قسمت جدید، با امکانات بیشتر، متنوعتر و هیجانانگیزی همراه شده است
اما از داستان و ماموریتها که بگذریم، یکی از نقاط قوت بازی Shadow of Mordord، گیمپلی و سیستم نمسیس بود. استودیو مونولیث حال با تجربه بیشتری که به دست آورده است، هم برای گیمپلی سنگ تمام گذاشته و هم سیستم نمسیس را ارتقا داده تا با جزییات بیشتری در اختیار بازیکنان قرار بگیرد. ما با استفاده از سیستم نمسیس میتوانستیم کنترل اورکها را به دست بگیریم، با نقاط ضعف و قوتشان آشنا شویم و بسیاری از موارد جذاب دیگر. تمام این امکانات با جزییاتی بیشتر در Shadow of War وجود دارند و امکانات جدیدی هم به نمسیس اضافه شده است. یکی از این امکانات این است که حال میتوان در بین اورکها، برای خود سرپرست و برای دیگر اورکهای زیر دستتان ارباب انتخاب کنید. قلعههای بزرگی که در بازی تصاحب خواهید کرد، همه به ارباب یا به اصطلاح Overlord نیاز دارند. حال هر ارباب، نسبت به هر نیرویی که در اختیار دارد، از قلعه شما دفاع خواهد کرد. اگر زیر دستان او، مخصوصا وارچیفها دارای قدرت به خصوصی باشند، آن قدرت تبدیل به نقطه قوت قلعه خواهد شد. به طور مثال ارباب قلعه با توجه به قدرت عجیب و غریب سیستم نمسیس بازی، اعضای زیر دست خود را میسنجد و نقاط قوت و ضعف را پیدا میکند. حال اگر ببیند که زیر دستهایش کار با آتش سلاح گرم را به خوبی بلد هستند، به آنها دستور میدهد تا برای دفاع، از منجنیقهایی که سنگهای آتشین پرتاب میکنند استفاده کنند یا روغنهای داغ روی سر دشمن بریزند. همچنین اورکها در این بازی دارای قبیلههای مختلف هستند و هر قبیله نیز دارای ویژگیهای متنوع خود خواهد بود. یک مثال میزنم: قبلیهای به نام The Beastmaster در بازی وجود دارد که اگر بتوانید آنها را تحت مالکیت خود قرار دهید، میتوانند مخلوقین عجیب و غریب سرزمین میانه را کنترل کنند و در نبردها به کمکتان بیایند! هرچند اصلا کار آسانی در پیش ندارید.
اما سیستم نمسیس در بازی علاوه بر بخش جدید اربابها، بخشی به نام دنبال کنندهها را نیز در خود جای داده است. در بخش دنبال کنندهها، میتوانید تعداد خاصی از اورکها را با خود به همراه داشته باشید که در نبردها شما را رها نخواهند کرد. این ویژگی جدید، عنصر جدید داستانی را نیز در بازی به همراه داشته است. چرا که سیستم دنبال کنندهها، به شدت روی ایجاد دوستی بر اساس وفاداری وابسته است. شما در طول بازی وفاداری اورکها را به دست خواهید آورد و آنها هم در نبردها جوری جانشان را فدایتان خواهند کرد که تعجب خواهید کرد؛ آنها حتی برای نجاتتان جلوی شمشیر دشمن شیرجه خواهند زد!
به طور کلی میتوان ۶ نفر دنبال کننده داشت که هر کدام نیز به صورت اختصاصی قابل آپگرید هستند. همچنین هر کدام میتوانند وظیفه خاص خود را داشته باشند. ۲ نفر شمشیر زن یا نیزه دار همراه خود داشته باشید، ۲ نفر کماندار را در فاصله دورتر جهت پشتیبانی قرار دهید و به دو نفر دیگر دستور دهید از پشت به دشمن حمله کنند. این تنها گوشهای از استراتژیهایی است که میتوانید برای حمله کردن پیاده کنید.
اما این بازی در بخشهای مختلف دیگری به جز داستان و سیستم نمسیس نسبت به نسخه قبل پیشرفتهای قابل توجهای داشته و قرار است مکانیزم گیمپلی و المانهای نقش آفرینی نیز نقش مهمی را در کنار دیگر دو ستون مهم بازی ایفا کنند. در Shadow of War شاهد درخت مهارت هستیم که نسبت به نسخه گذشته قرار است قابلیتهای شخصیسازی بیشتری را در اختیار بازیکنان قرار دهد. برای مثال برخی از قابلیتها میتوانند به وسیله ابزار و امکاناتی خاص، تغییر کنند و دگرگون شوند. همچنین در طول بازی قادر هستید با شکست دادن اورکها یا تصاحب قلعهها، به لوت کردن دشمنان و محیطی که در آن زندگی میکردند بپردازید. همچنین حلقه قدرت جدید تالیون، مهمترین عنصری است که باعث خواهد شد بخش آپگرید یا ویژگیهای او نسبت به قسمت قبل تغییرات زیادی را به همراه داشته باشد.
قدرتهای جدید تالیون نیز به او اجازه داده تا روی زمین محدود نشود و بتواند یک اژدها یا به اصطلاح درستتر یک دریک «Drake» را کنترل کند و روی آن سوار شود. همچنین علاوه بر دریک، میتوان موجوداتی نظیر گراگها یا کاراگورسها نیز سوار شد. از قدرتهای دیگر تالیون میتوان به احضار یا سامون کردن مخلوقین مختلف برای محافظت یا نبرد اشاره کرد. تالیون حالا میتواند موجوداتی نظیر عنکبوتها را احضار کند!
سازندگان بازی سعی کردهاند تا از هر نظر این قسمت را متنوعتر از گذشته بسازند تا خبری از روند تکراری در طول بازی نباشد
یکی از نکات خوب بازی این است که سرتاسر محیط بازی پر از فعالیتها و ماموریتهای ریز و درشت است و همانطور که اشاره شد، مهمترین ماموریتها تصاحب قبیلهها و قلعههای ریز و درشت است. اما یکی از نکات فوقالعاده جالب بازی این است که با شکست در هر یک از ماموریتها، قرار نیست بازی قطع شود و شما از اول یا از آخرین چکپوینت دوباره به انجام ماموریت بپردازید. بلکه دنیای بازی ادامه خواهد داشت و یک شکست برای شما ثبت شده است. حال با این شکست، دشمنانی که در آن ماموریت هستند قویتر، آگاهتر و زرنگتر از گذشته منتظر خواهند بود! بعد از این شکست، شما کار سختتری برای تکمیل کردن آن ماموریت دارید و حتی نیروهایی که با خود به همراه برده بودید نیز ممکن است دستگیر شوند! با شکست در یک ماموریت، هیچ چیز از اول آغاز نخواهد شد، بلکه شرایط برای انجام دوباره آن ماموریت تغییر خواهد کرد.
بازی Shadow of War یک بخش آنلاین نیز خواهد داشت. بخش The Vendetta از نسخه قبلی نیز در بازی حضور دارد. این بخش به شما اجازه میدهد تا در برابر اورکهای دوستانتان که با سیستم نمسیس از نظر قدرت و هوش رشد داشتهاند مبارزه کنید. همچنین بحش جدیدی به نام سوشال کانکوئست «Social Conquest» نیز در بازی طراحی شده تا شما به همراه ارتش اورکهای خود، به قلعههایی که در فضای آنلاین وجود دارند حمله کنید. بازیکنان دیگر باید با تمام توانی که دارند از قلعه خود در برابر شما دفاع کنند. سوشال کانکئوست حتی بخش رنکبندی هم دارد و همچنین میتوانید آن را در کنار دوستان خود تجربه کنید. همچنین اگر اورکهای خود را در این راه از دست بدهید و در برابر حریف کشته شوند، دیگر باز نخواهند گشت و باید دوباره برای افزایش قدرت نیروهای خود تلاش کنید.
شاید لوت باکسها و خرید درون برنامهای، بلای جان بازی در هنگام انتشار نمرهها شوند!
همچنین لوت باکسها نیز به بازی Shadow of War اضافه شدهاند. لوت باکسها سه حالت Loot Chest، War Chest و Boost خواهند داشت و اسلحه، اورک یا XP در خود جای دادهاند. این لوت باکسها نیز با پرداخت درون برنامهای قابل خریداری هستند که محتویات آیتمهای پرداخت درون برنامهای بازی به شرح زیر است:
- صندوقهای لوت: صندوقهای لوت شامل اسلحه و آیتمهایی با ارزشهای متفاوت میشود که با پوشیدن یا به دست گرفتن آنها، قابلیتهای تالیون بهبود پیدا میکند. همچنین این جعبههای لوت میتوانند افزایشدهندهی XP در اختیار شما قرار بدهند که در جریان آن شخصیت تالیون زودتر از قبل لولآپ میشود.
- صندوقهای جنگ: در این صندوقها میتوانید اورکهایی با ارزشهای متفاوت را خریداری کنید که پیرو شما خواهند بود تا ارتش خود را سریعتر تشکیل دهید. همچنین این صندوقها یک سری دستورات تمرینی را شامل میشوند که از طریق آنها میتوانید اورکها را لولآپ یا آنها را شخصیسازی کنید.
- افزایش دهندههای XP: از طریق آنها میتوانید سرعت لولآپ شدن تالیون را افزایش دهید.
- باندلها: باندلهای بازی شامل تعدادی از صندوقهای جنگ، صندوقها لوت و افزایشدهندههای XP در کنار یکدیگر میشود.
بازی Middle-earth: Shadow of War در تاریخ ۱۸ مهر برای ایکس باکس وان، پلی استیشن 4 و کامپیتور منتشر خواهد شد. سیستم مورد نیاز بازی را نیز میتوانید مشاهده کنید:
حداقل سیستم مورد نیاز:
- سیستم عامل: ویندوز 7 یا بالاتر
- پردازنده: AMD FX-4350 4.2 GHz یا Intel Core i5-2300 2.80 GHz
- رم: ۶ گیگابایت
- پردازنده گرافیکی: AMD HD 7870 2 GB یا NVIDIA GTX 660 2 GB
- دایرکت ایکس: نسخه ۱۱
- حافظه ذخیرهسازی: ۷۰ گیگابایت
سیستم پیشنهادی
- سیستم عامل: ویندوز 10
- پردازنده: AMD FX-8350 4.0 GHz یا Intel Core i7-3770 3.4 GHz
- رم: ۱۲ گیگابایت
- پردازنده گرافیکی: AMD RX 480 4 GB یا NVIDIA GTX 970 4 GB
- دایرکت ایکس: نسخه ۱۱
- حافظه ذخیرهسازی: ۷۰ گیگابایت
نظر شما در مورد بازی Shadow of War چیست؟ آیا به موفقیت نسخه اول خود دست پیدا خواهد کرد؟
نظرات