کنفرانس خبری TGC 2018 برگزار شد
صبح امروز ۱۴ تیرماه آیین افتتخایه رویداد تجاری TGC 2018 با حضور کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای و کیت ادوارد، مدیر عامل جئوگیفی برگزار شد. در ابتدای این کنفرانس خبری که با حضور بازیسازان، نامزدهای رویداد گیمستان، اصحاب رسانه و شرکتکنندگان در سالن اصلی مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار شد، ابتدا کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با برشمردن محدودیتهایی بر سر بازیسازی در ایران و آغاز و برگزاری این چنین رویداد تجاری افزود که ایران اکنون به عنوان بزرگترین بازیگر صنعت بازی در شمال آفریقا و خاورمیانه محسوب میشود.
مدیر بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ادامه با اشاره به بازیسازان داخلی، به دست آمدن این دستاورد بزرگ را مدیون بازسازان ایرانی دانست که با زبان بازیهای رایانهای در ۱۰ سال اخیر با مردم کشور صحبت کردهاند و با همین زبان آماده صحبت با مردم تمام جهان هستند.
کریمی قدوسی صحبتهای خود را با افقهای روشن بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای حمایت از بازیسازان داخلی ادامه داد و از سهم حداکثری از بازار داخل و بازارهای جهانی ضمن حفظ موقعیت خود به عنوان بهترین تولید کننده بازی در منطقه و شمال آفریقا گفت و در ادامه سه استراتژی تقویت صنعت داخلی، بینالمللی کردن صنعت ضمن حفظ فرهنگ بومی و محافظت از بازار داخلی را از جمله اهداف بنیاد ملی بازیهای رایانهای بیان کرد.
وی با بیان این که استراتژی نخست بنیاد تقویت صنعت داخلی است گفت:
صنعت بازیسازی ما به حمایتهای مالی و غیر مالی شفاف و آموزشهای حرفهای نیاز دارد. شما میتوانید در به غرفه همگرا سر بزنید و با سیستم جامع و شفاف بنیاد برای تقویت صنعت آشنا شوید. بیش از یک سال برای طراحی این سامانه وقت صرف شده و تا انتهای تیر شروع به کار میکند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای تاکید کرد که برگزاری دورههای مشترک بینالمللی و اعزام تیمهای ایرانی به رویدادهای خارجی با جدیت امسال نیز پیگیری میشود. کریمی با بیان این که در پیمایش انجام شده در سال ۱۳۹۶ آخرین آمارهای صنعت بازیهای رایانهای استخراج شده و آمار اولیه آن منتشر شده است گفت:
در ماههای آینده تحلیلهای بیشتری از این گزارش ارایه میشود تا بازیسازان انتخابهای هوشمندانهتری در ساخت بازی داشته باشند.
وی استراتژی دوم بنیاد را بینالمللی کردن صنعت بازیهای رایانهای در کنار حفظ هویت بومی دانست و گفت:
تبلور این استراتژی را در برگزاری مشاهده میکنید. امیدوارم بازیسازان ایرانی ضمن استفاده از کنفرانسهایی که این دو روز ارایه میشود، با سخنرانان بینالمللی آشنا شده و شبکهسازی لازم برای به اشتراک گذاشتن دانش شکل بگیرد. موفقترین شرکتها در صنعت بازیهای رایانهای آنهایی هستند که شبکه بزرگی از متخصصان داخلی و خارجی با هم مرتبط بوده و به طور مستمر تجربیات خود را به اشتراک میگذارند.
کریمی با تاکید بر این که بدون ورود به بازارهای جهانی، صنعت بازیسازی ما کم فروغ خواهد بود اعلام کرد وقت آن است که موفقیتهایمان در انتشار بازیهای خارجی را چند برابر کنیم. اکنون این فرصت برای بازیسازان ایرانی فراهم شده است که بازیهایشان را در TGC به بیش از ۲۰ ناشر بینالمللی و ۵۰ سخنران خارجی معرفی کنند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای استراتژی سوم را محافظت از بازارهای داخلی دانست و گفت:
ما وظیفه داریم برای بازیسازان داخلی در رقابت با بازیهای خارجی مزیت رقابتی ایجاد کنیم. در این راه از بازیهای خارجی 10 درصد عوارض گرفته شده و به رشد و توسعه کیفیت پروژههای ایرانی اختصاص خواهد.
در ادامه کیت اداواردز مدیر عامل Geogrify و مدیر سابق اتحادیه تولیدکنندگان بازی جهان (IGDA) با بیان این که موفقیت در بازار بازیهای رایانهای، وابسته به مکان نیست، به بازیسازان ایرانی توصیه کرد به جای توجه به محدودیتها، تواناییها و فرهنگ غنی خود را درآغوش بگیرند. Kate Edwards که به عنوان سخنران کلیدی TGC2018 در آیین افتتاحیه این رویداد سخنرانی میکرد، گفت:
برای من افتخار بزرگی است که به ایران بیایم. همواره کسانی که با عشق و علاقه بازی ساختهاند را تحسین کرده و برای شما احترام زیادی قائل هستم.
وی با بیان این که در طول ۲۵ سال فعالیت در صنعت بازیسازی، که پنج سال آن به عنوان مدیر IGDA بوده است، در رویدادهای مختلف بازیسازی در سراسر جهان حضور داشته گفت:
یکی از چیزهایی که در این سفرها یاد گرفتم این است که «مکان» محدودیتی در بازیسازی ایجاد نمیکند و لازم نیست حتما در یک کشور خاصی زندگی کنید تا بتوانید بازی بسازید. من بازیسازان فراوانی دیدهام که خودشان چگونگی بازیسازی را یاد گرفته و پیشرفت کردهاند. نکته دیگر این است که استعداد و نبوغ همیشه خود را نشان میدهد. برخی فکر میکنند از کشورهای مطرح بازیسازی جدا هستند و هیچ وقت بازیهایشان به صورت بینالمللی منتشر نمیشود. اما این حقیقت ندارد، شما چه در فرانسه باشید چه در نیجر یا ایران یا امریکا، میتوانید به موفقیت دست یابید. مطمئن باشید تمام بازیسازان دنیا روزی همین استرسها و نگرانیهای شما برای موفقیت بازیهایشان را داشتهاند. بسیاری از مردم امریکا فکر میکنند بازی در امریکا ساخته شده اما این بازی در فنلاند توسعه یافته است. درواقع اصلا مهم نیست این بازی در فنلاند بوده یا امریکا، استعداد خودش را نشان میدهد و بازی جهانی میشود.
مدیر سابق اتحادیه تولیدکنندگان بازی جهان در ادامه به بازیسازان ایرانی توصیه کرد:
فرهنگ خود را در آغوش بگیرید. ایران باستان سرآغاز بسیاری از بازیها در جهان بوده است و خیلی از کشورهای آسیایی موفق در حوزه بازیسازی، چنین تاریخچهای ندارند. همچنین شما شخصیتهای اساطیری و بزرگی چون کوروش یا آرش دارید. شاید بپرسید ایرانیها که اینها را میشناسند چرا باید دربارهشان بازی بسازم. ولی من به شما میگویم مردم دنیا از تاریخچه این قهرمانان بیخبرند. چینیها به خوبی در بازیهای موفق خود، از داستانها و تمدنشان الهام میگیرند و شما نیز باید از فرهنگ خود الهام بگیرید. برای این که بازیساز موفقی باشید لازم نیست مثل بازیسازان در امریکا یا فنلاند عمل کنید. سعی کنید خودتان باشید و تواناییهایتان را دربر بگیرید. هرکس یک توانایی و استعداد دارد و توجه به این موضوع، کلیدی است. مگر میشود گفت نقاشی پیکاسو زیباتر است یا نقاشی داوینچی. هر دو طرفداران و مشتاقان زیادی در دنیا دارد. هر کس در بازیسازی هم مدل و استایل خاص خود را دارد و نمیتوانیم بگوییم کدام بهتر است. اتفاقا این تفاوتهاست که ما را به عنوان یک بازیساز قویتر میکند.
مدیرعاملGeogrify با اشاره به این جمله مارک تواین که میگوید «مقایسه، مرگ شادی است» از بازیسازان خواست تا خودشان را با دیگران مقایسه نکنند و روی کار خود تمرکز کنند.
وی با بیان این که تاریخ بشر با نقاشیهای روی دیواره غارها آغاز شد گفت:
در طول تاریخ ارتباطات انسانی با زبان، نوشتن، تلفن، رادیو و رسانههای دیجیتالی متحول شد و پیشرفت کرد و اکنون تاریخ بشریت به بازیهای رایانهای رسیده است. در واقع ما روایت بعدی تاریخ بشر را مینویسیم و این مسوولیت بزرگ و البته هیجان انگیزی است.
ادواردز با بیان این که باید به کاری که میکنیم افتخار کنیم گفت:
درآمد صنعت بازیهای رایانهای در دنیا سال گذشته از درآمد کل ورزشهای حرفهای دنیا بیشتر بود و این نشان میدهد کار ما اثرگذاری اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بسیاری دارد.
مدیرعامل Geogrify در پایان تاکید کرد:
هدف ما این نباید باشد که دنیا را با یک بازی عوض کنیم. اما میتوانیم بر گوشهای از یک دنیا اثرگذار باشیم و محیط اطرفمان را بهبود ببخشیم. در این راه اشتراک دانش موضوع بسیار مهم و تاثیر گذاری است.