انتشار گزارش فصل پاییز کافه بازار با تمرکز روی برنامه و بازی اندروید
خوشبختانه مدتی میشود که برخلاف برخی استارتاپهای کشورمان، کافه بازار به صورت فعالانه گزارشهای فصلی و سالیانه را با تمرکز روی رفتار کاربران و محتوای در دسترس این پلتفرم اندروید منتشر میکند. به رسم فصلهای گذشته با پایان فصل پاییز نیز کافه بازار در گزارشی با محوریت تلفن هوشمند مورد استفاده کاربران، ساعتهای خرید کاربران، تعداد برنامهها و بازیها و همچنین درصد رشد تعداد برنامهها در هر دسته منتشر کرد.
درصد کاربران هر برند
مشابه با فصل تابستان، در فصل پاییز نیز طبق اعلام کافهبازار گوشیهای دو برند سامسونگ و هواوی بیشترین سهم بازار گوشی های اندرویدی را به خود اختصاص دادهاند که در این میان همچنان گوشی گلکسی J7 محبوبترین تلفن هوشمند در میان کاربران کافه بازار بوده است. به این ترتیب با استناد به گزارش کافه بازار، ۶۰.۷۹ درصد کاربران این پلتفرم اندروید از گوشیهای سامسونگ استفاده میکنند که از این میزان ۱۰.۴۹ درصد کاربران گوشی گلکسی جی ۷، ۹.۷۱ درصد گلکسی جی ۵ و ۴.۰۸ درصد کاربران نیز از گلکسی جی ۱ استفاده میکنند.
توزیع خرید کاربران برنامه و بازی در ساعتهای مختلف شبانهروز
اما هنوز هم مانند فصل تابستان، در فصل پاییز نیز علاقهمندان به خرید اپ عمدتا صبح را برای خرید خود انتخاب میکنند. این در حالی است که بازیکنان از بعدازظهر به بعد و به ویژه در ساعت ۱۰ شب بیشترین خرید بازی را از کافه بازار انجام دادهاند. آمار نشان میدهد که حتی در ساعات ابتدایی روز نیز بازیکنان علاقهمند به خرید هستند.
مقایسهی مجموع خرید کاربران هر برند از بازیهای و برنامهها
گزارش فصلی کافه بازار همچنین آماری از میزان محبوبیت خرید بازی یا برنامه در هر برند از تلفنهای هوشمند را ارائه میدهد. در حالی که هنوز هم بیشتر دارندگان دو گوشی شیائومی و هواوی بیشتر تمایل به خرید برنامه دارند، گزارش جدید نشان میدهد که دارندگان گوشیهای الجی، سونی و لنوو هنوز هم به دنبال خرید بیشتر بازی اندروید از کافه بازار هستند.
درصد تغییرات نصب فعال برنامههای هر دسته نسبت به فصل قبل
اما بیشترین تغییرات را در نصب فعال برنامههای هر دسته نسبت به فصل گذشته شاهد هستیم. گزارش جدید نشان میدهد که علاقه به نصب بازیها نسبت به برنامهها کاهش زیادی پیدا کرده است. در حالی که افزایشی ۱۳ درصدی را در شاخهی بازیهای کلمات و دانستیها در فصل تابستان شاهد بودیم، اکنون با توجه به آمار شاهد کاهش قابل توجه نصب این قبیل بازیها هستی. شما میتوانید گزارش فصل تابستان کافه بازار را در زومجی مطالعه کنید.
سهم درآمد برنامههای برتر هر دسته از خریداران جدید و قدیمی
کافهبازار همچنین آمار جدیدی از سهم درآمد برنامههای برتر هر دسته از خریداران جدید و قدیمی را برای بازیها و برنامهها منتشر کرد. این نمودار براساس فروش ۲۰ بازی و برنامه برتر هر دسته تنظیم شده است. منظور از کاربران خریدار جدید، کاربرانی هستند که اولین خرید خود را از برنامههای هر دسته در این فصل انجام دادهاند و منظور از کاربران خریدار قدیمی نیز، کاربرانیاند که در فصلهای گذشته از برنامههای دسته مورد نظر خرید داشتهاند. آمار فصل پاییز کافه بازار تغییر قابل توجهی را در خرید قدیمی و جدید کاربران نسبت به فصل گذشته نشان نمیدهد. گزارش کامل را میتوانید از کافه بازار دانلود کنید.
بیشترین تمایل به نصب بازیهای هر دسته در بین استانهای کشور
اما گزارش کافه بازار برای فصل تابستان شامل دو بخش جدید با تفکیک استانها نیز است که ریزبینانهتر به میزان تمایل کاربران استانها به برنامهها و بازیهای دستههای مختلف بازار و همچنین نرخ تبدیل کاربران بازار به کاربران خریدکننده در هر استان و دلایل عدم پذیرش برنامهها در فصل گذشته پرداخته است. در نمودار جدید مجموع نصب فعال کاربران هر استان در هر دسته به کل نصب فعال کاربران هر استان تقسیم شده است و برای هر یک از دستهها نام استانی که این نسبت برای آن بیشتر بوده، ذکر شده است.
نرخ تبدیل کاربران به کاربران خریدکننده در هر استان
به گفتهی کافه بازار نمودار فوق نشان میدهد که از مجموع کاربران، هر استان چه سهمی در فصل پاییز خرید داشتهاند. طبق نمودار فوق به ترتیب کاربران استان تهران، البرز و کهکیلویه و بویراحمد بیشترین سهم خرید و کاربران استان آذربایجان غربی، خراسان شمالی و گلستان کمترین سهم را در خرید فصل پاییز داشتهاند.
دلایل متداول عدم پذیرش برنامهها
آخرین نمودار گزارش فصل پاییز کافه بازار اما به هفت دلیل پرتکرار عدم پذیرش برنامهها در این فصل اشاره دارد. با توجه به آمار ارائه شده «رابط کاربری نامناسب » اصلیترین دلیل عدم پذیرش برنامه و دو دلیل «نقص مالکیت فکری» و «جذابیت کاذب برای نصب برنامهها» پایینترین جایگاه را میان هفت دلیل به خودشان اختصاص دادهاند.