اطلاعات تکمیلی Call of Duty: Modern Warfare؛ از روایت داستانی مدرن تا تغییر موتور گرافیکی
دیشب، ۹ خرداد، جدیدترین نسخه از سری شوتر کال آف دیوتی با نام Call of Duty: Modern Warfare رسما رونمایی شد. مجموعه کال آف دیوتی با اینکه در سالهای اخیر دوران پرفراز و نشیبی داشته، اما هنوز هم جزو بازیهای شوتر اولشخص محبوب بهشمار میآید. درحالیکه نسخه سال گذشته این سری یعنی Black Ops 4 فاقد بخش داستانی بود و صرفا روی ارائه تجربهای چندنفره و بتل رویال تمرکز داشت، امسال اکتیویژن و مخصوصا اینفینتی وارد، سازنده بازی، تصمیم گرفتهاند تا مجددا بازی را بهعنوان یک پکیج کامل همراهبا بخش داستانی و بخش چندنفره روانه بازار کنند. درحالیکه پیش از معرفی شایعه شده بود که نسخه امسال قرار است Call of Duty: Modern Warfare 4 باشد، سازندگان بهجای ساخت یک دنباله تصمیم گرفتند تا یک ریبوت از نسخه اول مجموعه مدرن وارفر آماده کنند؛ نسخهای که در زمان خود اثری انقلابی برای مجموعه بهشمار میآمد و با تغییر حال و هوای بازی از نبردهای جنگ جهانی دوم به نبردهای مدرن و رقم زدن لحظاتی فراموشنشدنی در قالب مراحل جذاب توانست به یکی از بهترینها در مجموعه تبدیل شود.
اینفینتی وارد هفته گذشته مراسمی برای اهالی رسانه در نظر گرفته بود که در جریان آن، سایتهایی مثل گیماسپات شانس بازدید از محل استودیو و کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازی را کسب کردهاند و حال پس از رونمایی رسمی بازی، هم اطلاعاتی تکمیلی از Call of Duty: Modern Warfare بهاشتراک گذاشته و هم مصاحبهای با سازندگان بازی تدارک دیده که در ادامه میتوانید آنها را در زومجی بخوانید:
روایت داستانی مدرن از جنس ریبوت
یکی از اولین سؤالهایی که در مورد Call of Duty: Modern Warfare پیش میآید، این است که منظور از ریبوت بودن این نسخه چیست؟ آیا قرار است صرفا شاهد روایت مجدد همان داستان گفتهشده در نسخه اول از سهگانه مدرن وارفر باشیم یا نه، همهچیز حس و حال جدیدی خواهد داشت. اینفینیتی وارد ابتدا در پاسخ به این سؤال، از دلیلش برای نساختن دنباله برای این مجموعه پرده برداشت. بهگفته سازندگان، داستان سهگانه مدرن وارفر در پایان نسخه سوم آن تمام شده است و جهان این بازی دیگر فضایی جایی برای ادامه دادن داستان شخصیتهایش نداشت؛ جهانی که در آن شاهد حمله روسیه به آمریکا، انفجار سلاحهای اتمی و نبرد شخصیتهای اصلی مجموعه و حتی مرگ برخی از آنها بودهایم.
داستان بازی یک نوع ریبوت است اما شخصیتهایی مثل کاپیتان پرایس در این نسخه هم حضور خواهند داشت
به همین دلیل سازندگان تصمیم گرفتهاند تا در این نسخه، بدون ایجاد تناقض یا تکرار صرف، بهنوعی تجدید دیداری با برخی از ایدههای مرتبط با نسخه اول مدرن وارفر داشته باشند. البته که برخی از المانهای این مجموعه در نسخه ریبوت هم برخواهند گشت و برای مثال، شخصیت محبوب کاپیتان پرایس بهعنوان یکی از کلیدیترین کاراکترهای مجموعه قرار است در این نسخه هم حضور داشته باشد. از طرف دیگر، یکی از مواردی که Call of Duty: Modern Warfare به آن خواهد پرداخت، موضوع اقدامات روسیه در منطقه خاورمیانه است و از دشمنان بازی هم میتوان به یک گروه فراملیتی تروریستی اشاره داشت که در شهرهای بزرگی چون لندن اقدامات تروریستی انجام میدهند.
یکی از مواردی که ما را به داستان بازی Call of Duty: Modern Warfare امیدوار میکند، حضور دو تن از اعضای سابق استودیو ناتیداگ در تیم توسعه بازی است؛ به هر حال ناتیداگ بارها و بارها توانایی خود را در ساخت بازیهایی با داستان باکیفیت ثابت کرده و حال تجربه اعضای سابق این استودیو میتواند کمک شایانی به بهبود داستان نسخه جدید کال آف دیوتی بکند. این دو شخص تیلور کوروساکی و جیکوب مینکوف هستند که بهترتیب بهعنوان کارگردان روایت و کارگردان بخش داستانی بازی فعالیت میکنند و بهگفته آنها، داستان Modern Warfare قرار است حالتی بزرگسالانه داشته باشد و حتی بتوان در آن ارجاعاتی به وضعیت حال حاضر دنیای واقعی هم پیدا کرد.
کوروساکی در بخشی از توضیحاتش در رابطه با داستان بازی گفت:
جهانی که الان ما در حال زندگی کردن در آن هستیم، شرایط متفاوتی در مقایسه با سالهای ۲۰۰۷، ۲۰۰۹ یا ۲۰۱۱ دارد. دیگر میادین نبرد از آن شکل تعیینشده قبلیشان فاصله گرفتهاند و خیلی وقتها حتی دشمنان دیگر یونیفرم نظامی هم بر تن ندارند. به همین دلیل هم معمولا در جنگهای فعلی میزان آسیبی که به مردم عادی و بیگناه وارد میشود بهمراتب بیشتر از قبل است. اما این واقعیتها، چه تاثیری روی بازی ما دارند؟ تاثیر آنها بدین شکل است که ما بهعنوان روایان داستان، شخصیتهایمان را در چنین شرایط پیچیده و سختی قرار خواهیم داد تا فشار زیادی روی آنها باشد و همین باعث شود تا هویت واقعی خودشان را تحت این فشار نمایان کنند.
وی همچنین در مصاحبهای جداگانه با گیماسپات، در مورد الهام گرفتن بازی از وقایع واقعی شفافسازی بیشتری کرد و گفت:
نسخه اصلی بازی مدرن وارفر هم از وقایع واقعی الهام گرفته بود اما از وقایعی که در سال ۲۰۰۷ جریان داشتند. حال ما در ۱۲ سال بعد هستیم و تغییرات زیادی در جهان طی این بازه رخ دادهاند. در آن زمان ما شاهد نبرد دو گروه از نیروها با یکدیگر بودیم که هرکدام سوار بر تجهیزات نظامیشان و با یونیفرمهای مخصوص خودشان در حال مبارزه در مکانی مشخص بودند. اما امروزه، جنگ فقط مختص به منطقهای خاص یا گروهی خاص نیست و میتوان گفت که در دنیای امروزی همهجا میتوان رد پای جنگ را دید. برای مثال همین محیط زندگی آرام ما میتواند در اثر یک اتفاق خیلی زود تبدیل به محیطی جنگی شود. دشمنان امروزی دیگر سربازانی یونیفرمپوش نیستند و مردم عادی بیشازپیش در معرض جنگ و خطرات آن قرار دارند. پس یک «نبرد مدرن» در دنیای امروزی، میتواند مورد حمله تروریستی قرار گرفتن یک مرکز خرید شلوغ باشد. میتواند اسلحه به دست گرفتن مردم عادی یک منطقه برای مبارزه و بازپس گرفتن آزادیشان باشد. به همین دلیل معنی نبرد مدرن در دنیای امروزی متفاوت از سال ۲۰۰۷ است و ما هم که اسم نبرد مدرن را برای بازیمان انتخاب کردهایم، باید واقعیتهای جنگهای امروزی را در بازی بهتصویر بکشیم. البته باید در این مورد هم شفافسازی کنم که در راه بهتصویر کشیدن این نبردها، با اینکه از جنگهای واقعی یا فیلمهایی چون The Hurt Locker، Lone Survivor و American Sniper الهام گرفتهایم، قصد نداریم تا نبردی واقعی و حساسیتزا را در بازی شبیهسازی کنیم. هدف ما بیشتر بهتصویر کشیدن افرادی است که سعی میکنند برای رسیدن به یک هدف والا مبارزه کنند و خب در این بین سربازانی را نمایش خواهیم داد که باید از خود سؤال کنند که در راه رسیدن به این هدف، تا چه حد حاضر به پیشروی و زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی خودشان هستند؟ همچنین بازیکنی که در حال تجربه بازی است هم این سؤال را از خود خواهد پرسید و قرار گرفتن در نقش چنین سربازانی در چنین موقعیتهایی را با گوشت و استخوانش حس خواهد کرد.
یکی از مواردی که Modern Warfare به آن خواهد پرداخت، جنبههای اخلاقی مختلفی است که ممکن است در یک جنگ رخ بدهند؛ اتفاقاتی که میتوانند خصوصیات اخلاقی سربازان حاضر در این نبردها را بهچالش بکشند و با قرار دادن آنها در موقعیتهای سخت تصمیمگیری، هویت واقعیشان را افشا کنند. برای این منظور، اینفینتی وارد حتی از یک سری فیلمهای هالیوودی مثل The Hurt Locker، Lone Survivor و American Sniper و مستندهایی چون Last Men in Aleppo الهام گرفته است. جدا از این، نبردهای فعلی در حال جریان در دنیای واقعی هم منبع الهام دیگری برای بازی بهشمار میروند؛ البته سازندگان شفافسازی کردند که بازی قرار نیست اصلا و ابدا نبردی واقعی را شبیهسازی کند بلکه در طراحی جنگهای آن، مثلا از جنگ داخلی سوریه یا حتی جنگ آمریکا در عراق و افغانستان الهام گرفته شده است؛ جنگهایی که در آنها، سرباز آزادیخواه یک کشور میتواند از دید کشوری دیگر حکم تروریست را داشته باشد و بازی قصد دارد چنین جنبههایی از جنگ و همچنین مسلح شدن مردم عادی برای دفاع از کشورشان را بهتصویر بکشد.
در بخش داستانی Call of Duty: Modern Warfare، جنگ را از دید گروهها و شخصیتهای مختلفی تجربه خواهیم کرد؛ برای مثال در بخشی از بازی نقش یک سرباز گروه دلتا فورس آمریکا را برعهده خواهیم داشت و در بخشی دیگر عضو تیم SAS بریتانیا خواهیم بود و کنار کاپیتان پرایس خواهیم جنگید. گروههای اینچنینی، نیروهای نظامی حرفهای بهشمار میروند و به همین دلیل هم در زمان کنترل آنها، به تجهیزات بالارده و درجه یکی دسترسی خواهیم داشت. اما در دقایق دیگری از بازی، مدرن وارفر بازیکنان را در نقش سربازهای گروههای شورشی قرار میدهد که این نبردها در کشور خیالی اورزیکستان صورت میگیرند. این سربازها برخلاف نیروهای حرفهای، تجهیزات درجه یک و حرفهای نخواهند داشت اما در گروههایی با تعداد نیروهای زیاد و همچنین با تاکتیکهای چریکی بهنبرد با دشمنانشان خواهند رفت که میتواند حس و حال متفاوتی به بازی ببخشد؛ اتفاقی که حتی بهگفته سازندگان منجر به تنوع گیمپلی و روبهرو شدن بازیکنان با سناریوهای مختلف در قالب بازی هم میشود.
با اینکه داستان بازی روندی خطی خواهد داشت، اما بازیکنان در این نسخه میتوانند تصمیماتی تأثیرگذار روی جریان بازی اتخاذ کنند؛ تصمیماتی مثل اینکه یک مأموریت خاص را به شکل مخفیکاری انجام دهند یا خیر. این تصمیمات شاید خیلی مهم بهنظر نرسند، اما کوروساکی باور دیگری دارد؛ به اعتقاد وی اگر تیم سازنده بتواند در مدت زمان باقیمانده تا اتمام ساخت بازی کارش را به همان شکلی که قصدش را دارد انجام بدهد، بازیکنان قادر خواهند بود تا نتیجه این تصمیمها را در کلیت بازی مشاهده کنند. برای مثال ممکن است شما با اتخاذ هر تصمیمی، بتوانید مأموریت را به شکل موفقیتآمیزی بهپایان برسانید اما فرق بین تصمیم درست و غلط، میتواند فرق بین نجات یافتن یا مرگ تعداد زیادی انسان بیگناه یا حتی تلفات کم یا زیاد نیروهای خودی باشد؛ اتفاقاتی که بهگفته کوروساکی هم از نظر اخلاقی مهم هستند و هم تاثیرشان را روی بازی خواهند گذاشت. وی در مصاحبهاش با گیماسپات در این مورد گفت:
پاراگرافهایی بعدی تا قسمت اعلام پایان اسپویل، جزییاتی از بخش داستانی بازی فاش میکنند
در جریان رویدادی که برای اهالی رسانه در نظر گرفته شده بود، سازندگان بخشهایی از قسمت داستانی بازی را بهنمایش گذاشتند. در یکی از مراحل بازی، به شهر پاریس میرویم که پلیس این شهر سعی دارد تا مانع از انفجار یک بمب شود اما نیروهای تروریستی پیش از اقدام پلیس بمب را منفجر و به سمت مردم هم شلیک میکنند. پس از آن بازی مدتی بعد را بهتصویر میکشد که کاپیتان پرایس و تیمش با استفاده از اطلاعاتی که توسط پلیس جمعآوری شده، در تلاش برای رساندن خود به محل این گروه تروریستی هستند و در منطقهای نزدیک لندن محل آنها را پیدا میکنند. بهعنوان یکی از اعضای گروه، وظیفه بازیکن گشتن خانهها و کشتن نیروهای تروریستی ساکن در آنها است. در این مرحله شاهد هستیم که پرایس و اعضای تیمش برق محیط را قطع میکنند و پس از آن با استفاده از دوربینهای دید در شب، وارد خانهها شده و دشمنان را از پا درمیآورند. دشمنانی که بهشکل کورکورانه در تاریکی شلیک میکنند یا احتمال وجود افراد بیگناه در خانهها مثل کودکی که صدای گریه کردنش در یکی از خانهها بهگوش میرسد، این مرحله را تبدیل به تجربهای پر از تنش و اضطراب کردهاند.
استفاده از موتور جدید بازی را به تجربهای لایق انتشار در اواخر نسل هشتم تبدیل خواهد کرد
همچنین بهنظر میرسد که در این نسخه، اینفینتی وارد جنگ را با خشونت و واقعگرایی بیشتری بهتصویر میکشد. برای مثال در همین مرحله، بارها شاهد افرادی خواهید بود که در اثر برخورد گلوله بدنشان تکهتکه میشود یا صدای نالههای ناشی از درد برخورد گلولهها آنها بهگوش میرسد. همچنین در بخشی از مرحله شاهد اتاقکی هستیم که بهنظر میرسد افراد بیگناه در آنها قرار دارند اما پس از اعتماد اعضای تیم، همین افراد سلاحهایشان را خارج کرده و اقدام به شلیک کردن میکنند. چنین دقایقی باعث خواهند شد تا Modern Warfare تجربهای واقعگرایانه و قابللمس از جنگ ارائه بدهد و البته ایننفینیتی وارد اعلام کرده که بازی، بیش از انکه روی خشونت صرف تمرکز داشته باشد روی واقعگرایی تمرکز خواهد داشت؛ آنها حتی در این مورد مثال زدند که Modern Warfare بیشتر از آنکه خشونتی عریان از جنس فیلمهای Saw داشته باشد، خشونتی واقعگرایانه از جنس فیلم Jaw خواهد داشت. این مرحله درنهایت در جایی بهپایان میرسد که پرایس و اعضای تیمش یک زن غیرمسلح را پیدا و سعی میکنند وی را دستگیر کنند اما در پی تلاش این زن برای منفجر کردن یک بمب، اعضای تیم مجبور به شلیک به وی میشوند. همچنین پرایس اطلاعاتی در مورد شخصی به نام The Wolf بهدست میآورد که احتمالا یکی از کاراکترهای منفی مهم در بازی خواهد بود اما جزییات بیشتری در مورد وی ارائه نشده است.
اما دومین مرحلهای که اینفینیتی وارد بهنمایش گذاشت، ۲۰ سال پیش از سایر وقایع بازی جریان دارد؛ جایی که شاهد دو کودک به اسم فرح و حدیر هستیم. بازیکنان مرحله را در نقش فرح آغاز میکنند که زیر آوار ناشی از انفجار گیر کرده و مادر بیجانش هم در کنارش دیده میشود. فرح با پیدا کردن یک آجر و ضربه زدن به جسمی فلزی در نزدکی خود، اعضای گروه امداد را از زنده ماندنش مطلع میکند و آنها هم پس از کنار زدن آوار، وی را پیدا میکنند و به پدرش تحویل میدهند. فرح و پدرش در ادامه در تلاش برای پیدا کردن حدیر هستند که در این زمان یک بمب دیگر در شهر منفجر میشوند و در پی آن هم سربازان روسی را شاهد هستیم که در حال تیراندازی بهسمت مردم در حال فرار هستند. به هر حال فرح و پدرش راهشان را به سمت خانه پی میگیرند و در آنجا هم حدیر را پیدا میکنند. اما این پایان کار نیست و درست زمانیکه اعضای باقیمانده خانواده در حال خارج شدن از منزل هستند، یک سرباز روسی وارد خانه آنها شده و پدر را بهقتل میرساند. در ادامه مرحله شاهد تلاش حدیر و فرح برای مخفیماندن از دست سربازان هستیم و آنها پس از درگیر شدن با چند سرباز و سگ و کشتن یکی از آنها با یک پیچگوشتی درنهایت به هر شکلی که شده موفق به فرار کردن میشوند. فرح و حدیر درواقع در زمان حالِ بازی، رهبران یک گروه شورشی هستند که بازیکنان مراحلی را در قالب نیروهای آنها پشت سر خواهند گذاشت و هدف سازندگان از طراحی مرحله مربوطبه دوران کودکی آنها، بخشیدن عمق هرچه بیشتر به داستان بازی و دادن دلیلی به این شخصیتها برای تبدیل شدن به سران گروه شورشی هستند. علاوهبر این در قالب مرحله مذکور میتوان آن روی بیرحم جنگ و تاثیر آن روی کودکان یا افراد بیگناه را بهوضوح مشخص کرد و اینفینتی وارد از این طریق حس و حالی تأثیرگذار و بزرگسالانه به بازی خودش میبخشد.
پایان اسپویل بخش داستانی
موتوری جدید برای ارائه گرافیک بهتر
با اینکه در این نسخه از سری کال آف دیوتی سازندگان روی جنبههایی مثل روایت داستان بهتر و جذابتر تاکید داشتهاند، اما این تنها بهبود بازی نسبت به نسخههای قبل نخواهد بود. یکی دیگر از پیشرفتهای بسیار مهم بازی، تغییر موتور ساخت آن است؛ موتوری که Modern Warfare اولین بازی ساختهشده با استفاده از آن خواهد بود و قصد دارد تجربه بصری بهمراتب باکیفیتتری در مقایسه با نسخههای قبلی سری ارائه بدهد. برای مثال موتور جدید بازی نورپردازیها را با جزییات بسیار واقعگرایانهای بهتصویر خواهد کشید و درحالیکه مثلا استفاده از دوربین دید در شب در نسخه اصلی اولین مدرن وارفر به ارائه تصویری سبزرنگ محدود میشد، در این نسخه قرار است بهلطف نورپردازیهای طبیعیتر حس واقعی استفاده از دوربین دید در شب به بازیکن منتقل شود. بهبودهای فنی بازی فقط به گرافیک آن خلاصه نمیشوند و Modern Warfare قرار است از حیث صوتی هم تجربه بهتری باشد. سازندگان اعلام کردهاند که بهلطف فناوری ری تریسینگ، آنها توانستهاند صداگذاری طبیعی و واقعگرایانهای برای جنبههای مختلف از شلیک گلولهها گرفته تا موارد دیگر خلق کنند و بازیکنان قادر خواهند بود این صداهای واقعی ناشی از برخورد اجسام با یکدیگر یا اتفاقات مختلف را حس کنند.
در مدرن وارفر خبری از بخش زامبی نیست و سازندگان دلیل آن را تمرکز بازی روی ارائه تجربهای واقعگرایانه عنوان کردهاند
درنهایت تغییر دیگری که اینفینتی وارد در Modern Warfare اعمال کرده، به منسجمتر کردن ساختار آن مربوط میشود. بهگفته سازندگان نسخههای اخیر این مجموعه این حس را به بازیکن منتقل میکردند که انگار در حال تجربه سه بازی مجزا در بخشهای تکنفره، چندنفره و زامبی است اما در مدرن وارفر چنین شرایطی وجود نخواهد داشت و به همین دلیل اولا سلاحها در حالتهای تکنفره و چندنفره دقیقا حس مشابهی به بازیکن منتقل خواهند کرد و از طرف دیگر پیشرفتهایی چون کیلاستریکها یا ارتقای سطحتان در استفاده از سلاحها قابل انتقال از بخش تکنفره به چندنفره خواهند بود تا انسجام بیشتری را بین این بخشها شاهد باشیم. البته یک خبر شاید نهچندان خوشایند برای علاقهمندان بخش زامبی بازی اینکه جیکوب مینکاف در مصاحبه با پلیاستیشن لایف استایل، اعلام کرده که مدرن وارفر قرار نیست دارای بخش زامبی باشد؛ وی در توضیح دلیل این تصمیم گفته که هدف اینفینیتی وارد خلق یک دنیای واقعگرایانه و ملموس برای این بازی است و چنین دنیایی، این اجازه را به سازندگان نمیدهد که بتوانند با وارد کردن موجوداتی چون زامبی حس و حالی غیرواقعی به بازی ببخشند.
به هر حال با اینکه هنوز اطلاعات خیلی زیادی در مورد مدرن وارفر منتشرنشده و رونمایی آن هم بیشتر روی حالت داستانی بازی تمرکز داشته، بهنظر میرسد که استودیو اینفینیتی وارد سعی دارد تا در این نسخه مجددا موفقیتهای قسمت اول سهگانه مدرن وارفر را تکرار کند و مخصوصا علاقهمندانی را که بهسبب نبود بخش داستانی در نسخه سال گذشته کال آف دیوتی و جذابیت نداشتن بخش چندنفره برای آنها از این مجموعه فاصله گرفته بودند، دوباره به تجربه آن تشویق کند. تا به اینجا توضیحاتی که سازندگان ارائه دادهاند، نوید یک تجربه شوتر با داستان تأثیرگذار را میدهد اما اینکه در عمل این اتفاق تا چه حد رنگ واقعیت بهخود خواهد گرفت، موردی است که باید تا انتشار اطلاعات بیشتر یا عرضه بازی در تاریخ ۳ آبان سال جاری منتظر آن بمانیم.
نظرات خود را در مورد این اطلاعات ارائهشده و همچنین توضیحات سازندگان در مورد بازی با زومجی بهاشتراک بگذارید.