آشنایی با پلیپاد؛ نخستین پلتفرم استریمی بازی ها در ایران و خاورمیانه
نمیتوان انکار کرد که در دنیای امروز، پلتفرمهای مبتنی بر اینترنت که بدون نیاز به هیجگونه سختافزار خاص و فقط بر پایهی سرعت اتصال کاربر به شبکهی جهانی شانس تجربهی بازیهای گوناگون را تقدیم او میکنند، بخشی جداناشدنی از صنعت/هنر بازیهای ویدیویی هستند. پلتفرمهایی که برخی نسل دهم کنسولها را مطلقا شکلگرفته براساس آنها میدانند و بعضی از افراد هم باور دارند که مخاطبان به این زودیها قرار نیست شاهد فراگیر شدنشان باشند. در هر حالت، الکامپ 2019 به ما و بسیاری از بازدیدکنندگان فرصت آشنایی با «پلیپاد» را داده است. یک محصول ایرانی که یقینا اکنون به اندازهی رقبای جهانی خود بزرگ نیست، اما ظاهرا اهداف بزرگی را دنبال میکند. زومجی نیز در نمایشگاه امسال به غرفهی این پلتفرم رفت و مصاحبهای با مدیر پروژه «پلیپاد» انجام داد. همراه گزارش ما باشید.
زومجی: لطفا خودتان و سرویس پلیپاد را معرفی کنید و بگویید چه آیندهای برای آن در ذهن دارید؟
هستم با سابقهی حضور حدودا دوازدهساله در جایگاه مدیرعامل شرکت «بازی پرداز» که از سالها قبل، بازیسازی را آغاز کردم و جزو اولین نسل بازیسازهای ایرانی بودهام. تقریبا سه سال پیش در مجموعهی «فناپ»، بهعنوان مدیر پروژهی پلیپاد کار روی این پلتفرم را آغاز کردیم. باتوجهبه سابقهی کار چندسالهی من روی زیرساخت ابر استریم، از همان ابتدا آمادگی لازم برای فعالیت روی پلیپاد را داشتم. تقریبا میتوان گفت که سرویسهای ابری با آن که از اوایل قرن بیستویکم کار خود را آغاز کردند، در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بالاخره رونق لازم را یافتند. اکنون غولهای صعنت بازی همچون ، و به سمت طراحی پلتفرمهای اینگونه میروند. بعضی از این سرویسها بهصورت اختصاصی روی دستگاههایی خاص همچون کنسولهای یک شرکت در دسترس قرار میگرفتند و برخی از آنها مانند ، امکان استفاده روی انواعواقسام دستگاهها را دارند. چندوقت قبل وقتی خودم روی یکی از تبلتهای شانس تجربهی یکی از این سرویسها را پیدا کردم، جذب آن شدم و باتوجهبه سابقهی برنامهنویسی خود و نوشتن کتابهایی انگلیسیزبان در این حوزه که برنامهنویس شرکتهایی مثل ، انویدیا و هم به بررسی فنی آن پرداختند، تصمیم به خلق پلتفرمی همچون پلیپاد گرفتم. پس روی بستر «پاد» و در شرکت «فناپ» تصمیم به پیش بردن این پروژه گرفتیم. در دی ماه گذشته این پروژه را لانچ کردیم و حتی از انتظارات خود جلوتر رفتیم و موفق به ساخت پلتفرمی شدیم که میتوانید روی هر دستگاهی از آن استفاده کنید. این محصول فعلا فقط در ایران قابل استفاده است و میخواهیم از زیرساختهایی که در «پاد» وجود دارند استفاده کنیم و نه فقط باتوجهبه اینترنت نهچندان خوب ایران که با درنظرگرفتن پتانسیل اینترانت ملی، پلیپاد را به دست مخاطبان برسانیم. در این سرویس، از نظر فنی هم توانایی پشتیبانی از بازی بهصورت زنده با فریمریت ۶۰ را داریم و هم از استریمرها پشتیبانی میکنیم. به این معنی که شما میتوانید با پلیپاد و بدون استفاده از هیچگونه سرویس ثانویه، بازی کردنتان را به نمایش بگذارید و استریمر شوید. اکنون در ارائهی بازیهای حاضر در پلیپاد، از رزولوشنهای 360 تا 720 پشتیبانی میکنیم. سیستم براساس پهنای باند شما، از به وجود آمدن لگ جلوگیری میکند و با حفظ نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه، رزولوشن را بین اعداد گفتهشده تغییر میدهد. ما افتخار میکنیم که مجری اولین ابر استریم بازی در خاورمیانه هستیم. سرویسی که حتی در جهان هم تنها شرکتهای بزرگ به سراغ ساخت نسخههای مختلف آن میروند و در همین نمایشگاه، توانست تستهای مردمی خود را با موفقیت پشت سر بگذارد.
زومجی: در این روزها چه بازخوردی از بازدیدکنندگان الکامپ دریافت کردید؟
بازخوردها بسیار مثبت بودند. باید پذیرفت که باتوجهبه قیمتهای بسیار بالای کنسولها و بازیهای کنسولها به خاطر نوسانات قیمت دلار، تهیهی سختافزار برای قشری از مخاطبان شدیدا دشوار شده است و وضعیت برای استریمرها که به سیستمی قدرتمند نیاز دارند، از این هم بدتر به نظر میرسد. چون قیمتها چند میلیونی شدهاند. افزون بر آن باید پذیرفت که قطعا در آینده در کل دنیا، پلتفرمهای بازیهای ویدیویی به سمت ابری شدن خواهند رفت؛ تا مخاطب با پرداخت مبلغی ماهانه و نهچندان زیاد یا خرید صرف خود بازیها، به آثار مد نظر خود دسترسی داشته باشد. شما در پلیپاد میتوانید با پهنای باند بین پنج الی ۱۰ مگابایت، به رزولوشن HD برسید و بازیهایتان را با این کیفیت تجربه کنید. بدون آن که محجبور به پرداخت این جنس از هزینهها باشید.
زومجی: پشتوانهی فنی و تجربههای شرکتی مثل «فناپ» را تا چه اندازه در پیشرفت پروژه موثر میدانید؟
فناپ دلیل پیشرفت این پروژه بود. بخش اعظمی از این پروژه، مدیریت سرورها و ایجاد دیتاسنترها است که امکان ندارد یک تیم کوچک از پس انجام آنها بربیاید. این کار شرکت بزرگی است که تواناییهای گوناگونی داشته باشد و در تمامی زیرشاخههای لازم، به اندازهی کافی فعال است.
پویا ایماندار ضمن اشاره به بخشهای گوناگون شرکت فناپ و تشکر از حمایتهای بانک پاسارگاد، از حرکت همزمان و به قول خودش «سیمرغوار» اعضای تیم برای ساخت پلیپاد گفت. او میگفت پلیپاد اکنون از مرحلهی تست گذشته است و با پشت سر گذاشتن فازهای آلفا و بتا، حالا تبدیل به شبکهای اجتماعی برای گیمرها و جامعهای شده است که مخاطبان «پاد» را دور هم جمع میکند. از سیستمهای مچمیکینگ (Matchmaking) تا قابلیت لیگهایی با محوریت بازیهای گوناگون، به این هدف در پلیپاد قرار گرفتهاند که این پلتفرم تبدیل به محل مناسبی برای بازیسازها، بازیبازها و استریمرها شود. او دربارهی مزیت عرضهی بازیهای داخلی روی پلیپاد در مقایسه با پلتفرمهای فیزیکی و دیجیتالی دیگر میگوید:
پلتفرم پلیپاد تنها محلی برای تجربهی بازیها با استریم نیست. چون آفلاین هم روی آن قرار میگیرند و شما میتوانید به دانلود و تجربهی آنها بپردازید. اما باید پذیرفت وضعیت برای بازیهای داخلی و مخصوصا بازیهای سخت شده است. ما نیز قصد حذف کردن رقبا یا کنارزدن پلتفرمهای دیگر را نداریم و تنها اگر بازیساز سیستم ایجاد لیگ و مسابقات پلیپاد را روی بازی خود قرار دهد، میتواند بدون هیچگونه مشکل، محصول خود را که روی پلتفرمهای دیجیتالی دیگر هم قرار دارند، در پلیپاد در دسترس مخاطبان بگذارد. تازه اگر سازندگان خودشان تواناییهای لازم برای برگزاری رقابتها را نداشته باشند، پلیپاد در انجام این کار به آنها کمک میکند و نهایتا ۳۰ درصد از مبلغ پرداختشده توسط مخاطبان را برای خود برمیدارد. البته اگر سازنده میلی به برگزاری جامهای جایزهدار نداشته باشد، درصد دریافتی ما کاهش مییابد. همانگونه که در این نمایشگاه دیدید، ما اکنون بازیهایی مثل که قابلیت اجرا شدن روی مرورگرهای اینترنت را ندارند، به آسانی روی آنها اجرا میکنیم. فرقی نمیکند که روی تلویزیون، موبایل، تبلت، رایانهی شخصی یا چه پلتفرمی سراغ تجربهی بازی بروید. وقتی بازی روی پلیپاد قرار دارد، شما در تمامی این پلتفرمها به آن دسترسی دارید. ما محصول خود را روی ، و مرورگرهای اینترنت منتشر کردهایم و اکنون مشغول کار کردن روی نسخههای و آن هستیم. من روزهایی که وضعیت بازیسازها آنقدر بد بود که سازنده بعد از تمام شدن پروسهی ساخت، توانایی انتشار بازی در درون کشور را نداشت، دیدهام. پس نخستین نگرش پلیپاد این است که بازار بازیهای PC را به زندگی بازگرداند. «پاد» در بخشهای دیگر خود، مخاطبانی میلیونی دارد و میتواند این مخاطبان را به لیگهای بازیهای خود بیاورد. لیگهایی که افراد برای شرکت در آنها نیاز به رفتن به محلی بهخصوص ندارند و فقط با اتصال به اینترنت، به رقابت در جامی بزرگ میپردازند. ما میدانیم که سازندگان زیادی بهدنبال چنین مواردی هستند و این همکاریها میتواند به نفع دوطرف باشد.
زومجی: اکنون در پلتفرم شما بازیهایی همچون Cuphead و Resident Evil 4 دیده میشوند. اما قطعا بازیهای زیادی هستند که هنوز به این پلتفرم اضافه نشدهاند. چه برنامهای برای افزودن بازیهای بیشتر به پلتفرم خود دارید؟ آیا این کار را براساس یک جدول زمانیِ به اشتراک گذاشتهشده با مخاطبان انجام میدهید یا روش دیگری برای غنیتر کردن آرشیو بازیهای پلیپاد دارید؟
ما به نظرات مخاطبان و درخواستهای آنها توجه میکنیم. قطعا یک جدول زمانی با محوریت بازیهایی که در آینده به پلیپاد اضافه خواهند شد، در شبکههای اجتماعی خود قرار خواهیم داد. ما به درجهبندی سنی و رضایت خانوادهها اهمیت میدهیم. اکنون مشغول کار روی بازیهایی همچون و و هستیم تا آنها را به پلیپاد بیاوریم. اولویت فعلی ما آوردن بازیهایی همچون به این پلتفرم جدید است؛ بازیهایی که قابلیت پذیرش لیگها و مسابقات گوناگون را دارند. اما فکر میکنم روزی برسد که تمام بازیهای روز و مد نظر مخاطبان، در پلیپاد قرار داشته باشد. مخاطبان میتوانند برنامههایمان برای عرضهی بازیها را در فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام پلیپاد دنبال کنند. راستی در هفتهی آینده، لیگ بازی ویدیویی را برگزار میکنیم. باید به این هم اشاره کنم که اگر نمایشگاه بازیهای ویدیویی در تهران برگزار شود، ما قطعا از حضور در آن رویداد هم استقبال خواهیم کرد. من باز هم از مجموعهی «فناپ» و بانک پاسارگاد متشکرم که ایدهی من را به واقعیت تبدیل کردند و باعث شدند چنین سیستمی را برای اولینبار در خاورمیانه راهاندازی کنیم. من معتقدم آیندهی صنعت بازی چیزی جز استریم نیست. جایی که شما آدرس اینترنتی صفحهی تجربهی بازی را برای دوست خود میفرستید و فرصت بازی کردن آن را به همین سادگی، تقدیم او میکنید. تا امروز پلتفرم ما رایگان بوده است و فکر میکنم تا یک سال آینده هم همهچیز به همین شکل باقی بماند. چون میدانیم گیمر ایرانی گاهی حاضر نیست حتی برای یک بازی خوب، مبلغ قابل توجهی خرج کند. پس سعی میکنیم درآمد خود را از همکاریهایمان تأمین کنیم و از کاربر پولی نمیگیریم. البته احتمالا در آینده یک سرویس VIP هم خواهیم داشت که با خرید آن میتوانید به مزایای بیشتری همچون کیفیت تصویر 1080P دست پیدا کنید. اما در کل ما روی پول گرفتن از مخاطب سرمایهگذاری نکردهایم و تنها شاید در زمانیکه شما قصد ورود به یک لیگ بهخصوص یا استفاده از مزیتی ویژه را داشته باشید، ملزم به پرداخت مبلغی مشخص باشید. شاید بتوانیم در آینده نظر یک غول بازیسازی را جلب کنیم و به عرضهی جهانی پلتفرم برسیم. در کشورهایی که مشکلات اینترنتی ما را ندارند و عرضهی ورژن بینالمللی در شش ماه آینده، باعث میشود بتوانیم توجه برخی از مخاطبان حاضر در آنها را جذب کنیم. من تجربهی تلخی در دنیای بازیسازی داشتهام. آدمهایی را میبینم که امیدی به انتشار بازیشان در ایران ندارند و این در حالی است که تعداد بازیکنان PC و کنسولها در ایران، به پنج میلیون نفر میرسد. پس قطعا یکی از اهداف پلیپاد، زنده کردن این پتانسیل حاضر در کشورمان است. زنده کردن بازار بازیهای ایرانی که شاید با وجود پلیپاد دیگر مجبور به طی کردن دور باطل نشوند و بازیشان را به کمک ناشر خارجی، در بازار داخلی به فروش نرسانند.
خب! پس از همین الآن میتوانید با مراجعه به وبسایت PlayPod بهصورت آنلاین اولین تجربهی بازیهای استریمی را آغاز کنید.
نظر شما چیست؟ آیا باتوجهبه صحبتهای انجامشده، علاقهمند به تجربهی بازیهای روی پلتفرم داخلی پلیپاد شدهاید؟