آرشیو: Human: Fall Flat؛ پازل کمدی!
شاید این حرف بیش از حد کلیشهای و تکراری شده باشد ولی به نظر من، هنوز هم این یک حقیقت است که هدف اصلی بازیهای ویدیویی سرگرم کردن مخاطب است. درست است که این روزها صنعت ویدیو گیم آنقدر گسترده شده و پیشرفت کرده که گونهای از هنر بهحساب میآید و در قالب آثار بزرگ شاهد روایت داستانهای پیچیده، شخصیتپردازیهای شدیدا عمیق و زرق و برقهای گرافیکی هستیم، اما راستش را بخواهید قطعا برای شما هم پیش آمده که گاهی درکنار این بازیها، احساس کنید که به تجریباتی سادهتر نیاز دارید که صرفا با هدف سرگرم کردن مخاطبشان ساخته شدهاند و حتی پتانسیل خوبی دارند تا برای ساعاتی هم که شده بازیکن را از دنیای واقعی و مشکلاتِ آن دور و غرق تجربه اثری مفرح و ساده کنند. نمونههایی از این دست بازیها، کم نیستند و خب برای این قسمت از آرشیو هم یکی از همین بازیها را در نظر گرفتیم؛ Human: Fall Flat، ساخته توماس ساکالوسکاش. اثری که نه یک شاهکار است و نه حتی از آن بازیهایی که نمرههای بالایی دارند؛ بلکه Human: Fall Flat صرفا تجربهای برای چند ساعت خوش گذراندن است و مخصوصا اگر این تجربه را همراهبا یک دوست بازی کنید، قطعا اوقات شادتری هم خواهید داشت.
بازیهایی که توسط یک نفر ساخته میشوند، معمولا داستان ساخت جالبی دارند و این در مورد Human: Fall Flat هم صدق میکند. ساکالوسکاش با اینکه از ۹ سالگی علاقه زیادی به بازیهای ویدیویی داشت و آنها را دنبال میکرد، اما برای حرفه و شغلش از آنجایی که در رشته IT تحصیل کرده بود، برنامهنویسی را انتخاب کرده بود. پس از چند سال فعالیت در این شغل، ساکالوسکاش تصمیم گرفت تا سراغ علاقهاش برود و تصمیم گرفت برای شروعِ کار، یک بازی موبایل بسازد. برای این منظور او تیمی کوچک تشکیل داد و کار ساخت یک بازی موبایل ریسینگِ Free to Play شروع شد. در مصاحبهای با یوروگیمر، ساکالوسکاش توضیح جالبی در مورد این بازی داده و گفته که وقتی تصمیم به ساخت بازی موبایل گرفت، عملا دوره بازیهای موبایل پولی به پایان رسیده بود و همه مشغول ساخت بازیهای Free to Play بودند؛ بازیهایی که این بازیساز آنها را کمی بیمعنی میداند و بر این باور است که تبلیغ کردن یک بازی بهعنوان اثری رایگان که در باطن بازیکن را مجبور میکند بابت داشتن تجربه ایدهآل در آن پول پرداخت کند، مسخره است. ساکالوسکاش قبل از شروع کردن پروژه موبایلش، بر این باور بود که برای این کار فقط به سواد بازیسازی نیاز دارد ولی به مرور وی متوجه شد که اگر بخواهد یک بازی Free to Play بسازد که شانسی برای موفقیت در این بازار داشته باشد، لزوما ساخت یک بازی خوب کافی نیست و باید در زمینههای دیگری مثل بازاریابی درست یا طراحی مکانیکها به شکل که بازیکن را به سمت خرج کردن پول ببرند و در عین حال آزاردهنده هم نباشند، یاد بگیرد و خب این، چیزی نبود که ساکالوسکاش علاقهای به آن داشته باشد.
پس از گذشت دو سال از آغاز پروژه، ساکالوسکاش تصمیم گرفت تا به خاطر مشکلاتی که اشاره شد قیدِ این بازی موبایل رایگان را بزند و به این نتیجه رسید که وی، بازیسازی است که باید بازیهای پولی بسازد و دنیای بازیهای رایگان جایی برایش ندارد. در پی این تصمیم، تیم کوچک ساکالوسکاش منحل شد و پس از قرار گرفتن در یک دو یا شاید بهتر است بگوییم چندراهی، وی تصمیم گرفت تا یک بار دیگر هم شانسش را برای ساختِ بازی امتحان کند و بدین ترتیب سراغ ساخت بازی Human: Fall Flat رفت؛ یک بازی پولی با هدف انتشار روی پیسی که ساکالوسکاش تصمیم گرفت به شکل انفرادی ساخت آن را پیش ببرد. ایده کلی بازی، از پروتوتایپی به ذهن ساکالوسکاش رسید که برای RealSense camera ساخته بود. بااینحال این تکنولوژی که میتوان آن را چیزی شبیه به کینکت برای پیسی دانست، محدودیتهایی داشت که اجازه نمیداد ایدههای این بازیساز آنطور که باید پیاده شوند و در نتیجه تصمیم نهایی برای Human: Fall Flat، این شد که در قالب یک بازی معمولی برای پیسی منتشر شود و سازندهاش، آن را یک بازی فیزیکمحور با پازلهای کمدی معرفی میکند! بد نیست قبل از اینکه راجع به خود بازی صحبت کنیم، توضیحات جالبی که سازندهاش راجع به آن داده را باهم بخوانیم:
خلاقیت اصلی Human: Fall Flat، در انیمیشن شخصیتها و همینطور کنترلهای بازی خلاصه میشود. قبل از Human: Fall Flat، بازی دیگری که دقیقا چنین مکانیکهایی داشته باشد وجود نداشت؛ البته که Gang Beasts شباهتهایی به این بازی دارد ولی خب این شباهتها صرفا در حالت انیمیشنها خلاصه میشوند و ایده من، بیشتر ساخت بازی پازلی بود که از آثاری مثل پورتال یا لیمبو برایش الهام گرفته بودم. همچنین برایم مهم بود که پازلها، به شیوههای مختلفی قابل حل باشند و البته که جامعه کاربران بازی هم نقش زیادی در بهتر شدن آن دارند.
خب پس از مرور صحبتهای ساکالوسکاش، اجازه بدهید تا به سراغ خودِ بازی برویم. پیشنهاد میکنم قبل از هر چیز و شروع رسمی بازی، از بخش ساخت کاراکتر آن و با گزینههای جالبی که وجود دارد، یک شخصیت را با حوصله شخصیسازی کنید و بسازید؛ چرا که یکی از مواردی که میتواند باعث خنده شما در طول تجربه Human: Fall Flat شود، تماشای حرکات همین کاراکتری است که ساختهاید؛ مخصوصا اگر بازی را به شکل تقسیمِ صفحه با یک نفر دیگر تجربه کنید و از صفحه وی کاراکتر خودتان را در حال حرکت یا تقلا کردن برای عبور از پازلها و موانع ببینید، قطعا کار سختی در کنترل خنده خودتان خواهید داشت! پس از اینکه کارتان با ساخت شخصیت تمام شد، پیشنهاد بعدیام این است که مدتی را هم در همان محیط اولیه بازی صرف یادگیری و عادت کردن به کنترلهای بازی کنید. اگر روی پیسی بازی را تجربه میکنید، هر یک از کلیدهای ماوس برای یکی از دستهای شخصیت شما در نظر گرفته شدهاند و مثلا با گرفتن کلید راست میتوانید دست راست شخصیت را حرکت دهید. روی کنترلر هم دستها با کلیدهای R2 و L2 کنترل میشود و روی موبایل هم که کنترلهای لمسی تعبیه شدهاند. کلیت بازی Human: Fall Flat، در تعامل با اشیا مختلف موجود در محیط و استفاده از آنها برای حل پازلها خلاصه شده است اما خب همهچیز، به همین سادگی که به نظر میرسد نیست و اولا پازلهای بازی، میتوانند راهحلهای مختلفی داشته و ثانیا اینکه کنترل شخصیت بازی و انجام دادن کاری که واقعا در ذهن دارید، بهدلیل توجه زیاد بازی به واقعگرایانه بودن فیزیکش واقعا کار سختی است و گاهی پشت سر گذاشتن یک پازل، نیاز به آزمون و خطاهای زیادی دارد. راستی تا یادم نرفته، بگویم که اگر میخواهید روی پیسی بازی را با وصل کردن یک کنترلر به شکل اسپلیت اسکرین تجربه کنید، لازم است که پس از ورود به بازی همزمان هر دو کلید R2 و L2 کنترلر را بگیرید و نگه دارید تا شخصیت دوم ظاهر شود و در منوهای بازی گزینههای برای اسپلیت اسکرین وجود ندارد.
لذت واقعی Human: Fall Flat را زمانی درک خواهید کرد که آن را به شکل آنلاین یا آفلاین با یک دوست تجربه کنید
هنر اصلی ساکالوسکاش در بازی Human: Fall Flat، به طراحی خلاقانه پازلهای آن خلاصه میشود؛ پازلهایی که تنوع خیلی خوبی دارند و از همهچیز مهمتر اینکه واقعا عبارت «پازلهای کمدی» که سازنده استفاده کرده، یک شعار نیست و در حین حل پازلهای بازی واقعا اوقات مفرحی خواهید داشت. برای مثال گاهی بالا رفتن از یک سکوی ساده، تبدیل به چالشی جدی میشود و مخصوصا اگر دونفره بازی را تجربه کنید و بخواهید برای بالا رفتن از این مانع به کمک دوستتان بروید، تماشای تقلای این دو شخصیت شدیدا خندهدار خواهد بود. یا در مثالی دیگر، ممکن است گاهی دوستتان یا حتی خود شما کلی آیتم مختلف را کنار هم قرار بدهید و راهی برای رسیدن به محیط بعدی بسازید اما در اثر یک پرش اشتباه همه این سازههایتان خراب شوند و مجبور باشید از ابتدا، تمام این کارها را تکرار کنید. البته تصور نکنید که Human: Fall Flat، بازی سخت یا آزاردهندهای است؛ چرا که در این بازی خبری از شکست یا محدودیتهایی که برای مخاطب آزاردهنده باشند وجود ندارند و هر بلایی که سر شخصیتتان بیاید، دوباره از همان نقطه ظاهر خواهد شد و خبری از استرس شکست در بازی نیست.
در ادامه توصیف پازلهای خلاقانه Human: Fall Flat، بدون شک یکی از بهترین قسمتهای این بازی بخشی است که در آن، باید قایقهای مختلفی را برای عبور از دریا هدایت کنید. این مرحله، با یک قایق پارویی آغاز میشود که دقیقا مثل یک قایق اینچنینی واقعی، باید در مرکز آن قرار بگیرد، با هرکدام از دستانتان یکی از پاروها را بگیرید و بعد با حرکت به جلو، قایق را به حرکت دربیاورید و البته توجه داشته باشید که حین برگشت به سمت عقب، پاروها را از آب خارج کنید تا قایق هم به سمت عقب حرکت نکند! پس از اینکه با هدایت این قایق به خشکی بعدی رسیدید، میتوانید یک قایق چوبی ساده را کنترل کنید که هدایتگری در قسمت پشت آن وجود دارد و به کمک بادبانی در وسط حرکت میکند. پس از این، نوبت به یک قایق موتوری میرسد که حرکت دادن و وارد کردنش به آب از خشکی، خود کار سختی است و درنهایت هم نوبت به هدایت یک کشتی بزرگ میرسد که سوار شدن به آن و حرکت دادنش در دریا، واقعا لذتبخش است. این قسمتهای جذاب در ادامه هم به یک سری پازل دیگر ختم میشوند که هم سخت و هم شدیدا خلاقانه طراحی شدهاند و بازهم تاکید میکنم که لذت واقعی از این پازلها و بازی را زمانی خواهید برد که Human: Fall Flat را همراهبا یک دوست دیگر تجربه کنید تا هم از همکاری با یکدیگر در حل پازلها لذت ببرید و هم از بلاهایی که اکثر اوقات ناخواسته به سر یکدیگر میآورید، اوقات مفرحی برای خودتان خلق کنید.
پازلهای Human: Fall Flat همچنین به روشهای مختلفی قابل حل هستند. بازی به شکلی طراحی شده است که هم وقتی تنها آن را بازی میکنید امکان عبور از پازلها را داشته باشید و هم اینکه وقتی با سایر بازیکنان به سراغ تجربه آن میروید، بتوانید روشهای خلاقانهتری برای حل پازلها پیدا کنید؛ از قرار دادن دوستتان داخل یک منجنیق گرفته تا نگه داشتن یک تکه چوب باریک برای فراهم کردن راهی که دوستتان بتواند ازطریق آن به طرف دیگر محیط برود. تمام اینها، به اثری منتهی شدهاند که شاید یک شاهکار در بین بازیهای پازل یا حتی اثری فراموشنشدنی نباشد، ولی مخصوصا برای اوقاتی که بهدنبال یک بازی دونفره اسپلیت اسکرین میگردید، گزینه بسیار مناسبی است و میتواند اوقاتی کاملا مفرح از حل پازلهای جالب را برایتان به ارمغان بیاورد. جالب است بدانید که بخش چندنفره آنلاین یا ازطریق LAN، از ابتدا در بازی وجود نداشت و پس از اضافه شدن این ویژگیها به بازی در اواخر سال ۲۰۱۷، استقبال از Human: Fall Flat بهشدت بالا رفت و فروش بازی هم افزایش چشمگیری داشت.
همانطور که بارها در طول متن هم اشاره کردیم، Human: Fall Flat اصلا و ابدا از آن دست آثاری نیست که نمره متای فوقالعادهای دارند و بازیهایی همهچیز تمام بهحساب میآیند؛ درواقع این بازی نمره متای ۷۰ را برای نسخه پیسی که اولین نسخه منتشرشده بهحساب میآید، دریافت کرده ولی خب منتقدین هم در توضیحاتشان ویژگیهای مثبت و نقاط قوت آن را نادیده نگرفتهاند؛ به طوریکه منتقد IGN در آن زمان نوشت که Human: Fall Flat، بازی است که قطعا مشکلاتی دارد ولی حتی اگر بهعنوان یک بیننده صرف هم فقط به تماشای بازی دیگران مشغول شوید، بهلطف فیزیک جالب بازی، انیمیشنهای خاص آن و سیستم جالب طراحی شخصیتش قطعا اوقات مفرحی خواهید داشت. یا در مثالی دیگر، منتقد دیستراکتوید Human: Fall Flat را به خاطر پازلهای جذابش و همچنین امکان حل کردن پازلها به روشهای مختلف تحسین کرده است. بازی Human: Fall Flat، تا ژانویه ۲۰۱۸ چیزی حدود ۱ میلیون نسخه فروش کرده بود ولی بهلطف بخش چندنفره که اواخر ۲۰۱۹ برایش در دسترس قرار گرفت، تنها در عرض یک ماه ۷۰۰ هزار نسخه دیگر فروش کرد و در فوریه ۲۰۱۸، سازندهاش خبر از فروش ۲ میلیون نسخهای آن در مجموع داد و این رقم تا ژوئن ۲۰۱۸ که آخرین آمار فروش از بازی منتشر شد، به چهار میلیون نسخه رسید. Human: Fall Flat هماکنون جدا از پیسی، روی پلیاستیشن 4، ایکسباکس وان، سوییچ، اندروید و iOS هم در دسترس است که البته نسخه موبایل آن بهدلیل بهره بردن از کنترلهای لمسی تجربه خیلی خوشایندی در اختیار مخاطب نمیگذارد.
Human: Fall Flat، مصداق بارزی از همان آثاری است که تجربه کردنشان میتواند یک سرگرمی و تفریح بسیار خوب باشد. ساکالوسکاش با خلق این بازی، اثری بسیار مفرح را پدید آورده و بهگفته خودش در مصاحبهای که با گیماینداستری داشته، اگر امروز هم به همان روزهای آغازین ساخت این بازی برمیگشت، مجددا همین مسیر را برای ساختن Human: Fall Flat طی میکرد و شاید، فقط اگر میدانست که کار در حوزه بازیسازی موبایل تا این حد سخت است، قید آن را میزد و از همان ابتدا مشغول ساخت بازی برای پیسی میشد. بهعنوان سخت نهایی، پیشنهاد میکنم اگر تا به امروز شانس تجربه Human: Fall Flat را نداشتهاید، مخصوصا به شکل دونفره و همراهبا یک دوست یا آشنا به سراغش بروید و از میزان سرگرمی که بازی پتانسیل ارائهاش را دارد، لذت ببرید.
* برای بخشهای مربوطبه صحبتهای ساکالوسکاش، از مطالب یوروگیمر و گیم اینداستری استفاده شده است.
نظرات