پیش نمایش بازی Assassin's Creed Valhalla
یوبیسافت برای رونمایی از بازی Assassin's Creed Valhalla به سراغ انجام کاری بسیار جالب رفت و پروسهی کامل خلق شدن نخستین تصویر رسمی آن توسط باسلاجیک را در یک استریم به نمایش گذاشت. از همان زمان گیمرهای زیادی منتظر عرضهی «والهالا» بودند. بالاخره چه کسی دوست ندارد که برای مدتی تبدیل به یک وایکینگ تمامعیار شود و در قرن ۹ میلادی به کشتیرانی و تصرف محیطهای جدید بپردازد. انصافا شرکت فرانسوی هم در این ماهها مثل همیشه در ارائهی اطلاعات کامل راجع به بازی خود کم نگذاشت و دیگر با گذر زمان همه فهمیدند که Assassin's Creed Valhalla قرار است دقیقا چه تجربهای را تقدیم بازیکنان کند.
داستان «والهالا» در حوالی سال ۸۷۳ میلادی جریان دارد. یوبیسافت که این بازی را یک اکشن نقشآفرینی سومشخص تمامعیار میداند، آن را بهعنوان بیستوسومین بازی Assassin's Creed و دوازدهمین بازی اصلی Assassin's Creed به بازار میفرستد. راستی این یکی از معدود بازیهای اصلی Assassin's Creed است که با اختلاف دو سال از زمان عرضهی بازی اصلی قبلی مجموعه منتشر میشود. پس باتوجهبه این حقیقت که تیم ساخت بازی به نسبت وقت بیشتری برای تکمیل آن داشت، میتوان امیدوار بود که نتیجهی کار هم بازیکنان متعددی را راضی نگه دارد. Assassin's Creed بزرگترین و سودآورترین مجموعه بازی تاریخ شرکت یوبیسافت است. پس طرفداران از «والهالا» انتظارات زیادی دارند.
دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب
زمان وقوع داستان قسمتهای اصلی و فرعی Assassin's Creed
- بازی Assassin's Creed Odyssey: از ۴۳۱ تا ۴۰۴ قبل از میلاد
- بازی Assassin's Creed Origins: از ۴۹ تا ۴۳ قبل از میلاد
- بازی Assassin's Creed Valhalla: حوالی سال ۸۷۳ میلادی
- بازی Assassin's Creed: Altair's Chronicles: سال ۱۱۹۰ میلادی
- بازی Assassin's Creed Bloodlines: سال ۱۱۹۱ میلادی
- بازی Assassin's Creed: سال ۱۱۹۱ میلادی
- بازی Assassin's Creed Discovery: سال ۱۴۹۱ میلادی
- بازی Assassin's Creed 2: از ۱۴۷۶ تا ۱۴۹۹ میلادی
- بازی Assassin's Creed Identity: از ۱۵۰۱ تا ۱۵۰۶ میلادی
- بازی Assassin's Creed Brotherhood: از ۱۴۹۹ تا ۱۵۰۷ میلادی
- بازی Assassin's Creed Revelations: از ۱۵۱۱ تا ۱۵۱۲ میلادی
- بازی Assassin's Creed Rebellion: سال ۱۵۱۷ میلادی
- بازی Assassin's Creed Chronicles: China: از ۱۵۲۶ تا ۱۵۳۲ میلادی
- بازی Assassin's Creed IV: Black Flag: از ۱۷۱۵ تا ۱۷۲۲ میلادی
- بازی Assassin's Creed Pirates: از ۱۷۱۶ تا ۱۷۱۸ میلادی
- بازی Assassin's Creed Freedom Cry: از ۱۷۳۵ تا ۱۷۳۷ میلادی
- بازی Assassin's Creed Rogue: از ۱۷۵۲ تا ۱۷۷۶ میلادی
- بازی Assassin's Creed 3: از ۱۷۵۴ تا ۱۷۸۳ میلادی
- بازی Assassin's Creed III: Liberation: از ۱۷۶۵ تا ۱۷۷۷ میلادی
- بازی Assassin's Creed Unity: از ۱۷۷۶ تا ۱۸۰۰ میلادی
- بازی Assassin's Creed Chronicles: India: سال ۱۸۴۱ میلادی
- بازی Assassin's Creed Syndicate: سال ۱۸۶۸ میلادی
- بازی Assassin's Creed Chronicles: Russia: سال ۱۹۱۸ میلادی
داستان بسیار خوب دزموند مایلز در بخش مدرن بازی Assassin's Creed، محصول سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز شد و در بخش مدرن بازی Assassin's Creed III، محصول سال ۲۰۱۲ میلادی به پایان رسید. سپس برای مدتی عملا کاراکتر خاصی را در بخش مدرن سری بازی Assassin's Creed نمیدیدیم؛ تا اینکه با لیلا حسن مواجه شدیم. همانگونه که مشخص است، «اوریجینز»، «آدیسی» و «والهالا» چه باتوجهبه زمان عرضه و چه باتوجهبه دورهی زمانی روایت داستان کنار هم قرار میگیرند.
هر سه بازی در بخش مدرن خود، لیلا حسن را بهعنوان شخصیت اصلی داشتند و حالا ما میدانیم که داستان او در بخش مدرن بازی Assassin's Creed Valhalla به پایان میرسد. به همین خاطر عملا مخاطبان فهمیدهاند که «والهالا» قسمت پایانی یک سهگانه بین بازیهای اصلی Assassin's Creed است؛ سهگانهای که بازی Assassin's Creed Odyssey و بازی Assassin's Creed Origins آن را کلید زدند و هر روز بیشتر از روز قبل، «اساسین کرید» را تبدیل به یک بازی نقشآفرینی کرد. به همین خاطر اکنون Assassin's Creed تفاوت زیادی با قسمتهای آغازین این سری دارد.
ولی با اینکه Assassin's Creed Valhalla سری بازی «اساسین کرید» را احتمالا بیشتر از همیشه تبدیل به یک مجموعه بازی RPG خواهد کرد، سازندگان قول بازگشت اِلِمانهای مهم زیادی به آن را دادهاند. بهگونهای که گفته میشود «والهالا» به اصطلاح قرار است «اساسین کرید»ترین بازی Assassin's Creed در دوران بعد از عرضهی بازی Assassin's Creed Syndicate (پنج سال اخیر) باشد.
بازی Assassin's Creed Valhalla در نسل هشت تفاوت بصری خاصی با «آدیسی» و «اوریجینز» ندارد. ولی بازی روی PS5 و ایکس باکس سری ایکس بسیار بهتر به نظر میآید
اعضای تیم ساخت بازی که بین چندین و چند استودیو یوبیسافت پخش شدهاند و توسط استودیو Ubisoft Montreal فرماندهی میشوند، تصمیمات جالبی برای جلب نظر طرفداران گرفتهاند. مثلا در این بازی عملا میتوانید اکثر عناصر جذاب دیدهشده در قسمتهای مختلف سری بازی Assassin's Creed را با ظواهری تازه ببینید و همزمان شاهد اِلِمانهای کاملا جدید هم باشید.
ایگل ویژن (Eagle Vision) که در بازیهای قدیمی مجموعه به شما اجازهی دیدن محیط به شکلی خاص و توجه ویژه روی جزئیات مهم را میداد، در بازی Assassin's Creed Valhalla با نام Odin Sight (چشم ادین) حضور دارد. در همین حین عقاب حاضر در دو بازی اصلی اخیر مجموعه نیز اینجا تبدیل به یک زاغ سیاه بزرگ شده است که به کمک آن میتوان با دقت نقشه را از بالا نگاه کرد. این نمونهای از بازگشت المانهای قدیمی و تازهی مجموعهی Assassin's Creed در «والهالا» است که نشان میدهد یوبیسافت میخواهد بازیکنان متعددی را راضی نگه دارد. البته که سازندگان برای انجام این کار، خوشبختانه ظاهرا توجه قابل قبولی به اسطورهشناسی نورث داشتهاند و حداقل در اسمگذاری و طراحی ظاهری از کپیبرداریِ صرف از بازیهای قبلی سری AC اجتناب کردند.
نبرد در آب با کشتی، مبارزات تن به تن ، مخفیکاری و حملهی پر سروصدا و گروهی به پایگاههای دشمن نیز همگی در «والهالا» حضور دارند و صرفا نسبت به بازیهای قدیمی و جدید مجموعه، پذیرای تفاوتهایی جزئی بودهاند. بهگونهای که شاید بزرگترین فرق بازی در اکثر این بخشها نسبت به بازیهای قبلی، افزایش تنوع انیمیشنهای حرکتی شخصیت اصلی باشد که قطعا روی دلچسبتر شدن گیمپلی برای برخی بازیکنان تاثیر مثبت میگذارد.
«والهالا» روی ایکس باکس سری اس/ایکس و مخصوصا پلی استیشن 5 لودینگهای به مراتب کوتاهتری دارد
فارغ از موارد نامبرده نمیتوان فراموش کرد که یکی از مهمترین تغییرات «والهالا» نسبت به دو بازی اخیر مجموعه، کاملا مرتبط با هیدن بلید است؛ سلاحی افسانهای برای تکتک طرفداران پروپاقرص سری بازی Assassin's Creed که خوشبختانه در «والهالا» دسترسی به آن ربطی به کسب یک قابلیت خاص در درخت مهارتها ندارد.
شما نهتنها میتوانید حتی یک دشمن بسیار قدرتمند را با حملهای هوشمندانه به کمک هیدن بلید خود بکشید، بلکه هر بار با انجام این کار از شنیدن صدای دلنشین بیرون کشیده شدن آن از غلاف کوچک لذت میبرید. برای آنهایی که از سالها قبل «اساسین کرید»باز نبودهاند، شاید جزئیات صداگذاری استفاده از هیدن بلید ارزشی نداشته باشد. ولی برای بسیاری از گیمرها گاهی دقیقا همین صدا تعیینکنندهی Assassin's Creed بودن یا نبودن یک بازی Assassin's Creed است!
شرکت فرانسوی میخواهد بازیکنان از کسب تواناییهای دیگر هم واقعا لذت ببرند و بتوانند ساعت به ساعت، بازی را بیشتر شبیه محصول مورد علاقهی خود کنند. به همین خاطر شما عملا به سه روش تواناییهای خود را افزایش میدهید؛ کسب امتیاز و باز کردن تواناییهای جدید در درخت مهارتها، یافتن یادداشتهای قدیمی که تکنیکهای عجیب و هیجانانگیز را به شخصیت اصلی میآموزند و درنهایت گشتوگذار در نقاط گوناگون برای یافتن سلاحهایی که واقعا جریان نبرد را به نفع وایکینگها تغییر میدهند.
اینگونه نهتنها بازیکن همچنان به موفقیت در مراحل مختلف و کسب XPهای بیشتر و بیشتر اهمیت میدهد، بلکه پروسهی پیشرفت خود را غیرخطی میبیند. دیگر همهچیز به رفتن به یک منو و فشردن چند دکمه برای آموختن تکنیکی تازه خلاصه نمیشود و زیر پا گذاشتن نقطه به نقطهی نقشه اهمیت دوچندانی پیدا میکند. ولی نگران نباشید. Assassin's Creed Valhalla ظاهرا نمیخواهد برای افزایش کمی محتوا بیخیال کیفیت آن شود.
نقشهی «والهالا» کوچکتر از نقشهی «آدیسی» و تعداد مراحل «والهالا» کمتر از تعداد مراحل «آدیسی» است. در این بازی جدید حتی تعداد آیتمهای قرارگرفته در نقاط گوناگون دنیا هم کاهش پیدا کرد تا بازیکنان بیشتر روی کسب آیتمهای مهم وقت بگذارند. یوبیسافت میداند که بخش قابل توجهی از انتقادهای واردشده به «آدیسی» مرتبط با محتواهای بعضا پوچ بیش از اندازهی آن بود. پس امیدوار است که با «والهالا» آن مشکل را نیز رفع کرده باشد.
تازه در «والهالا» دیگر قرار نیست روبهروی تعداد بیشماری از مراحل فرعی طولانی با فواصل زیاد قرار بگیرید که فقط رسیدن به سه مورد از آنها میتواند نیم ساعت زمان ببرد. بلکه مراحل فرعی همگی در موقعیت و بدون داشتن فهرستی بلند در منوی بازی تعریف میشوند. به این شکل که شما پس از اسکن کامل هر منطقه، فعال کردن Odin Sight یا استفاده از زاغ خود میتوانید مراحل فرعی قرارگرفته در نزدیکی خود را ببینید و سپس اگر خواستید، سراغ آنها بروید. بهصورت میانگین هم تجربهی مراحل فرعی بین ۴ الی ۱۵ دقیقه زمان میبرد و هرکدام از آنها صرفا به ارائهی یک داستانک مستقل، بسنده خواهد کرد.
این داستان میتواند راجع به کشتن چند گرگ و صحبت با یک دختربچه راجع به خانوادهی گمشدهی او باشد یا صرفا شخصیت اصلی «والهالا» را بعد از مصرف قارچهای سمی و در عالم خیال به تصویر بکشد. در هر حالت، مرزی مشخص و سفتوسخت بین مراحل اصلی و مراحل فرعی بازی Assassin's Creed Valhalla کشیده میشود تا فقط گیمرهایی که واقعا مشتاق پیشرفتهای خاص و دیدن تمامی محتواها هستند، سراغ گشتوگذار کامل در جهان بازی بروند.
البته سازندگان میگویند که زیستبوم و جنس برخورد متفاوت مردم هر منطقهی بزرگ باعث میشود که خود به خود بخواهید تجربهی بازی را کامل کنید. در نتیجه به جستوجو در آن میپردازید، به شخصیسازی شخصیت اصلی ادامه میدهید و در کل عجولانه به تکمیل داستان نمیپردازید. مخصوصا به این خاطر که میدانید اگر بخواهید، میتوانید چنین کاری را انجام بدهید. برخلاف AC اصلی قبلی که بارها یا باید مراحلی تقریبا تکراری و طولانی را به هدف بالا بردن سطح کاراکتر به سرانجام میرساندید یا حاضر به پرداخت ۱۰ دلار در بازی و تسریع پروسهی پیشرفت شخصیت اصلی میشدید.
قهرمان بازی «والهالا» شخصی نیست جز ایور (Eivor) که شما تعیینکنندهی جنسیت او هستید. تازه بازی فقط یک بار این امکان را به گیمر نمیدهد و هر زمان که بخواهید میتوانید ایور را برای خود تبدیل به مرد یا زن کنید. اما انتظار تاثیرگذاری زن یا مرد بودن او روی هیچ بخشی از قصه را نداشته باشید.
ایور دوستان، دشمنان و افراد شناس و ناشناس متعددی را در قصه ملاقات میکند و همواره میخواهد تعداد انسانهای همراهشده با قبیلهی خود را افزایش دهد. او برخلاف کلیشههای داستانهای وایکینگها نه بهدنبال قتل و غارت بیدلیل که بهدنبال فتح زمینهای جدید برای یافتن خانهای تازه است. ولی هرچهقدر که برای دیدن نقاط بیشتری از دنیا و خانهسازی برای مردم خود میجنگد، تعداد دشمنان خود را هم افزایش میدهد و عملا به درون نبردهای بیشتری کشیده میشود. سازندگان Assassin's Creed Valhalla میگویند که با نگاهی بیطرف برای ساخت بخشهای زیادی از این بازی به مطالعهی تاریخ وایکینگها پرداختند و میخواهند به احساسات، باورها و انسانیت آنها نیز اهمیت بدهند. اکثر مراحل اصلی بازی نیز حسوحال جدی و بعضا احساسی خواهند داشت و مثلا لحظات سرتاسر کمدی فقط در مراحل فرعی قرار گرفتهاند تا آسیبی به فضاسازی قصهی اصلی نزنند.
گیمر زندگی را فقط برای خود ایور به شکل دلخواه درنمیآورد. بلکه تا حدی باید به فکر مردم همراهشده با او نیز باشد. در حقیقت بخش قابل توجهی از تواناییهای ایور ربطی به مهارتها و اسلحهی شخصی او ندارد. بلکه به این برمیگردد که چهقدر پایگاه اصلی قبیلهی خود را پیشرفت دادهاید و از چه نظر روی شخصیسازی آن برای وایکینگهای همراهشده با ایور وقت گذاشتید.
بازیکن میتواند با انتخابهای شخصی عملا کارهایی مثل پیشرفت دادن کشتی و سلاحها را برای اعضای قبیله آسانتر کند یا بیشتر روی تقویت رابطهی خود با اجداد اساسینها وقت بگذارد. نمیتوان از یاد برد که اساسینها و تمپلارها که در این دورهی زمانی هنوز به ترتیب Hidden Ones (مخفیشدگان) و Order of the Ancients (پیروان دستور کهن) نامیده میشوند، نقشی اساسی در داستان «والهالا» خواهند داشت. ایور در این بازی عملا سه داستان را دنبال میکند؛ رستگاری خود بهعنوان یک وایکینگ، تلاش مردم قبیله برای بقا در سرزمین خارجی و قصهی همراهی با اساسینها برای جنگ با تمپلارها.
یوبیسافت میگوید که نهتنها این سه خط داستانی گاهی برخوردهای جذابی با یکدیگر دارند، بلکه مثلا میزان توجه بازیکن به پایگاه اساسینها در قبیلهی خود میتواند روی تعداد مراحلی که درکنار آنها تجربه میکنید، تأثیرگذار باشد. در نتیجه به کسب منابع در مراحل فرعی و نقاط مختلف نقشه اهمیت بدهید تا برای ایور و وایکینگهای همراهشده با او تجربهای شخصیسازیشده و ایدهآل را بیافرینید. ما همیشه برای رفتن به سراغ یک مرحلهی اصلی جدید «اساسین کرید والهالا» به پایگاه وایکینگها بازمیگردیم. پس نمیتوانیم نسبت به آبادی و درخشندگی آن پایگاه، بیتفاوت باشیم.
ایور در بازی Assassin's Creed Valhalla تبدیل به جنگجویی میشود که شما از او میخواهید؛ چه اهل مبارزهی کند و آسیبزننده با یک سلاح سنگین باشید، چه بخواهید از سلاح کوچک و سپر بهصورت همزمان استفاده کنید و چه سراغ استفاده از با دو سلاح سبک بهصورت همزمان برای یورش بردن به سوی دشمن بروید. مبارزات پویای قرارگرفته در گیمپلی از همهی این مدلهای مبارزاتی پشتیبانی میکنند تا «والهالا» و مخصوصا نبردهای آن کمتر به تکرار بیافتند.
بازی Assassin's Creed Valhalla طی برخی از مراحل خاص مخاطب را وارد سرزمین خدایان یعنی آزگارد خواهد کرد
به عادت همیشگی بازیهای یوبیسافت، «والهالا» در روز عرضه تمام نخواهد شد. بازی چهار DLC رایگان را با گذر زمان تقدیم شما میکند و سپس سراغ عرضهی سه DLC پولی داستانی میرود. این DLCها داستان و مراحل اصلی خاص خود را خواهند داشت و به ترتیب «افسانهی گرگینه» (The Legend of Beowulf)، «خشم کاهنها» (Wrath of the Druids) و «محاصرهی پاریس» (The Seige of Paris) نامیده میشوند. «والهالا» قولهای زیادی داد و باید برای وفاداری به آنها بجنگد. حالا فقط میشود منتظر تجربهی بازی و نظر دادن شخصی راجع به آن بود تا بفهمیم یوبیسافت چهقدر در تبدیل کردن این بازی به محصول مورد انتظار طرفداران موفق بوده است.
بازی اساسین کرید والهالا در تاریخ ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) روی پلتفرمهای گوگل Stadia، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، کامپیوترهای شخصی و ایکس باکس سری اس/ ایکس و در تاریخ ۱۲ نوامبر (۲۲ آبان) روی پلی استیشن 5 سونی عرضه میشود.