بهترین بازی های PS5 | لیست 20 بازی برتر کنسول نسل نهمی سونی

بهترین بازی های PS5 | لیست 20 بازی برتر کنسول نسل نهمی سونی

یکشنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۱

در این مقاله سراغ بهترین بازی های پلی استیشن 5 می‌رویم که با نظر تحریریه زومجی انتخاب و رتبه‌بندی شده‌اند.

از سال ۲۰۲۰ و با عرضه کنسول‌های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس | اس نسل نهم بازی‌های ویدیویی و کنسول‌های خانگی رسما آغاز شد و در این مدت بازی‌های مختلفی برای این پلتفرم‌ها در دسترس قرار گرفته است. البته که هنوز در دوره گذر از نسل هشتم به نسل نهم هستیم و به همین دلیل بیشتر بازی‌ها برای هر دو نسل از پلتفرم‌ها منتشر می‌شوند و کنسول‌های نسل نهمی، امکان اجرای آن‌ها با کیفیت بصری بالاتر و صد البته با بهبود‌هایی مثل لودینگ‌های سریع‌تر را فراهم می‌کنند.

در این ویدیو و مقاله، تصمیم گرفتیم تا سراغ انتخاب بهترین بازی های ps5 برویم. ۲۰ بازی که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم، توسط اعضای تحریریه زومجی انتخاب و رتبه‌بندی شده‌اند. فقط در نظر داشته باشید که معیار حضور بازی‌ها در فهرست، آثاری است که به‌صورت رسمی برای پلی استیشن 5 منتشر شده‌اند و نسخه‌ای اختصاصی برای این پلتفرم دارند.

فروشگاه نخل مارکت با سرویس نخل پلاس برای تجربه ارزان بازی های PS5 و PS4 اسپانسر ویدیوی زومجی هستند. 

پس لطفا ابتدا ویدیو زیر را تماشا کنید تا بعد هم بیشتر از بازی‌ها بگوییم:

برای حمایت از زومجی لطفا ویدیو را در یوتیوب تماشا کنید


بهترین بازی های ps5

  • بازی Devil May Cry 5: Special Edition
  • بازی Guilty Gear Strive
  • بازی Death Stranding Director's Cut
  • بازی Uncharted: Legacy of Thieves Collection
  • بازی Tales of Arise
  • بازی Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2
  • بازی The Stanley Parable: Ultra Deluxe
  • بازی It Takes Two
  • بازی Deathloop
  • بازی Gran Turismo 7
  • بازی Ghost of Tsushima Director's Cut
  • بازی Horizon Forbidden West
  • بازی Spider-Man: Miles Morales
  • بازی Disco Elysium
  • بازی Returnal
  • بازی Final Fantasy VII Remake Intergade
  • بازی Hades
  • بازی Ratchet and Clank Rift Apart
  • بازی Demon's Souls
  • بازی Elden Ring

۲۰. بازی Devil May Cry 5: Special Edition

کم‌تر کسی است که مجموعه دویل می کرای کپکام را نشناسد یا نسخه‌ای از آن را تجربه نکرده باشد. این مجموعه اکشن و هک اند اسلش در نسخه‌های مختلف خود همیشه جزو آثار مطرح ژانر هک اند اسلش بوده و Devil May Cry 5 هم به‌عنوان جدید‌ترین نسخه آن تا به امروز، یکی از اولین بازی‌هایی بود که نسخه نسل نهمی‌اش برای پلی استیشن 5 منتشر شد. کپکام در نسخه Special Edition بازی به‌لطف قدرت سخت‌افزاری بالاتر، امکان اجرای بازی در نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه را فراهم کرده و علاوه‌بر آن، شاهد بهبود‌های گرافیکی نسبت به نسخه اصلی هم هستیم. همچنین کاراکتر Virgil هم در این نسخه به‌عنوان یک شخصیت قابل‌بازی در دسترس است.

Devil May Cry 5: Special Edition اثری با داستان ارزشمند و مبارزه‌های نفس‌گیر است که روی پلی استیشن 5 با گرافیک بالایی هم اجرا می‌شود و برای طرفداران آثار هک اند اسلش، یک تجربه تمام‌عیار و سراسر هیجان را رقم خواهد زد.

کای و سول در Guilty Gear Strive

۱۹. بازی Guilty Gear Strive

وقتی صحبت از بازی‌های مبارزه‌ای می‌شود، بیشتر آثاری مثل تکن، استریت فایتر یا مورتال کامبت به‌ذهن می‌رسند؛ بااین‌حال مجموعه گیلتی گیر یکی از آن بازی‌های بسیار ارزشمند این سبک است که نسخه‌های موفقی از آن تا به امروز عرضه شده است و Guilty Gear Strive هم به‌عنوان جدید‌ترین بازی این مجموعه، یکی از بهترین تجربه‌های فایتینگ است که می‌توان روی پلی استیشن 5 بازی کرد. این بازی که در رتبه نوزدهم بهترین‌های پلی استیشن 5 زومجی قرار گرفته، سال ۲۰۲۱ منتشر شد و مخصوصا اگر به آثاری با حال و هوای شرقی علاقه داشته باشید، لذت زیادی از آن خواهید برد.

یکی از اصلی‌ترین دلایل جذابیت بازی Guilty Gear Strive مثل نسخه‌های قبلی این مجموعه، وجود عمق زیاد در مبارزه‌های بازی است. هریک از کاراکترها حرکات و کمبو‌های مخصوص به خود را دارند و یاد گرفتن آن‌ها و اجرای‌شان در موقعیت‌های درست، رمز اصلی موفقیت در بازی است. فارغ از اینکه قبلا نسخه‌ای از گیلتی گیر را تجربه کرده باشید یا خیر، Guilty Gear Strive با داشتن بخش‌های آموزشی و چالشی مختلف، نکته‌های ریز گیم‌پلی را به بهترین شکل آموزش می‌دهد و به همین دلیل هم می‌توان به مرور در آن بهتر و بهتر شد و سراغ نبرد با بازیکنان واقعی در قالب حالت‌های آنلاین رفت. گیم‌پلی عمیق و هیجان‌انگیز، گرافیک شرقی چشم‌نواز و موسیقی‌های عالی از ویژگی‌های Guilty Gear Strive هستند و این بازی را که یک انحصاری کنسولی پلی استیشن است، به یکی از بهترین بازی‌های مبارزه‌ای فعلی تبدیل می‌کنند.

سم پورتر بریجز همراه BB در بازی Death Stranding: Director's Cut

۱۸. بازی Death Stranding Director's Cut

در رتبه هجدهم، بازی Death Stranding Director's Cut را داریم؛ جدید‌ترین ساخته منتشر‌شده از هیدئو کوجیما و استودیو کوجیما پروداکشن که تجربه‌ای متفاوت در بازی‌های ویدیویی به‌حساب می‌آید و به‌گفته خود کوجیما، اثری است که سعی کرده تا به‌نوعی ژانر جدیدی از بازی‌های ویدیویی را معرفی کند. Death Stranding Director's Cut با فاصله‌ای تقریبا یک ساله از عرضه نسخه اصلی منتشر شد و اگر به تجربه این اثر علاقه داشته باشید، بهتر است به‌سراغ این نسخه بروید؛ چرا که علاوه‌بر بهبود‌های فنی و گرافیکی، شامل محتویات جدیدی هم می‌شود.

یکی از ویژگی‌هایی که دث استرندینگ را جذاب می‌کند، ایفای نقش چهره‌هایی مشهور در آن مثل نورمن ریداس یا مدس میکلسن است و داستان بازی با حضور این افراد جذابیت بیش‌تری پیدا کرده است. مدس میکلسن برای ایفای نقش در دث استرندینگ جایزه بهترین عملکرد یا همان ایفای نقش را در مراسم گیم آواردز دریافت کرد و ساخته کوجیما، جایزه‌های دیگری مثل بهترین تجربه صوتی یا فنی را هم در مراسم دایس به‌دست آورده است. دث استرندینگ به‌طور کلی تجربه‌ای است که لذت بردن از آن بستگی زیادی به سلیقه افراد هم دارد و به همین دلیل بهتر است خودتان به بازی فرصت بدهید و در صورت برقراری ارتباط با آن، از جهان چشم‌نوازش و ماجراهای نسبتا پیچیده‌ای که ارائه می‌دهد، لذت ببرید.

نیتن دریک، کلوئی فریزر و شخصیت های دیگر مجموعه آنچارتد استودیو ناتی داگ سونی در بازی Uncharted: Legacy of Thieves Collection کنسول پلی استیشن 5

۱۷. بازی Uncharted: Legacy of Thieves Collection

بازی Uncharted: Legacy of Thieves Collection به‌عنوان یکی دیگر از انحصاری‌های پلی استیشن 5، در رتبه هفدهم فهرست قرار گرفته و مجموعه‌ای شامل آنچارتد ۴ و نسخه The Lost Legacy است. در اینکه بازی‌های آنچارتد یکی از بهترین آثار سبک اکشن ادونچر به‌حساب می‌آیند، شکی نیست و مخصوصا آنچارتد ۴ یکی از بهترین بازی‌های کنسول نسل هشتمی سونی بود که با ارائه گرافیک بی‌نهایت زیبا و از آن مهم‌تر گیم‌پلی نفس‌گیر و داستان جذاب، تا مدت‌ها در ذهن طرفداران باقی خواهد ماند. بااین‌حال Uncharted: Legacy of Thieves Collection، بیشتر برای افرادی مناسب است که قبلا نسخه‌های اصلی این دو بازی را تجربه نکرده‌اند و کاربران قبلی خیلی نکته جدیدی در بازی پیدا نخواهند کرد.

البته نباید فراموش کرد که بازی‌های Uncharted: Legacy of Thieves Collection برای اجرای بهتر روی پلی استیشن 5 بهبود‌هایی داشته‌اند و جزییات و کیفیت کلی بصری آن‌ها افزایش پیدا کرده و شاهد اجرای در کل روان‌تر و سریع‌تر آن‌ها روی کنسول جدید سونی هستیم و طبیعتا اگر هوس تجربه آنچارتد را بکنید، بهترین گزینه برای رفتن به سراغ این بازی‌ها است.

الفین و شیان در بازی Tales of Arise

۱۶. بازی Tales of Arise

در رتبه شانزدهم، بازی Tales of Arise را از باندای نامکو داریم. هفدهمین نسخه اصلی از مجموعه قدیمی Tales، ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۰ منتشر شود ولی سازندگانش برای اینکه بتوانند آن را روی پلتفرم‌های بیش‌تری عرضه کنند، یک سال عرضه بازی را تأخیر زدند و درنهایت این اثر برای پلتفرم‌های مختلف، از جمله پلی استیشن 5 منتشر شد. Tales of Arise تجربه‌ای اکشن و نقش آفرینی است که با حال و هوای شرقی خود، مخصوصا برای علاقه‌مندان به آثار شرقی اثر بسیار ارزشمندی به‌حساب می‌آید.

یکی از ویژگی‌های مثبت بسیار مهم Tales of Arise، داستان و شخصیت‌پردازی بسیار خوب آن است که در بررسی زومجی هم مورد تمجید قرار گرفت و منتقد IGN هم اعتقاد داشت که این نسخه، پس از Tales of Symphonia بهترین داستان و گیم‌پلی را در بین نسخه‌های تیلز دارد. گرافیک چشم‌نواز و موسیقی‌های شنیدنی هم مزید بر علت می‌شوند تا اگر به بازی‌های نقش آفرینی علاقه داشته باشید، بتوانید لذت زیادی از Tales of Arise ببرید.

تصویر بازی tony hawk's pro skater 1 + 2

۱۵. بازی Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2

وقتی صحبت از بهترین بازی‌های ورزشی تاریخ می‌شود، بدون شک مجموعه تونی هاوک اثری است که نمی‌توان آن را از قلم انداخت. در سال ۲۰۲۰، شرکت اکتیویژن نسخه‌ای ریمستر از دو بازی اول این مجموعه را منتشر کرد که توسط استودیو ویکاریوس ویژنز ساخته شده و به شکلی بسیار خوب، تجربه لذت‌بخش نسخه‌های اصلی این دو بازی را با حال و هوایی امروزی در اختیار طرفداران قرار داده است. البته که برای لذت بردن از Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2، داشتن علاقه به اسکیت‌برد و این ورزش اهمیت زیادی دارد ولی فارغ از این موضوع، نمی‌توان منکر کیفیت بسیار خوب این مجموعه ریمستر شد.

در Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2 که نسخه نسل نهمی آن سال ۲۰۲۱ منتشر شد، بازیکنان می‌توانند انواع و اقسام حرکات را با اسکیت‌برد اجرا کنند و البته که این کار، چالش‌های بسیار شیرینی هم دارد و درست مثل یادگیری این ورزش در واقعیت، باید در بازی هم صبر و حوصله خوبی برای تمرین و تکرار داشته باشید. جلوه‌های بصری پیشرفت زیادی در مقایسه با نسخه اصلی داشته‌اند و بی‌اغراق می‌توان حجم پیشرفت‌ها را فراتر از یک ریمستر عادی دانست. همین موضوع باعث شده تا هم طرفداران قدیمی و هم آن‌هایی که قبلا فرصت بازی کردن این اثر را نداشتند، بتوانند حسابی با Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2 سرگرم شوند.

یک کارمند در محیط کاری بازی The Stanley Parable: Ultra Deluxe

۱۴. بازی The Stanley Parable: Ultra Deluxe

در رتبه چهاردهم فهرست، بازی The Stanley Parable: Ultra Deluxe را داریم. زمانی‌که نسخه اصلی استنلی پربل منتشر شد، به‌لطف ایده‌های ناب و تجربه واقعا عجیبی که ارائه می‌کرد، حسابی مورد استقبال قرار گرفت و نسخه اولترا دیلاکس بازی، سعی کرده تا آن تجربه انحصاری کامپیوتر را تمام و کمال در اختیار پلتفرم‌های بیش‌تری، از جمله پلی استیشن 5 بگذارد و در عین حال، موارد جدید مختلفی را هم در بازی ارائه کند.

در بازی The Stanley Parable: Ultra Deluxe، شاهد موارد جدید مختلفی از گسترش پایان‌بندی بازی تا اضافه شدن تصمیمات جدید و موارد دیگری از این دست هستیم که این عامل، باعث می‌شود تا حتی آن‌هایی که قبلا نسخه اصلی را تجربه کرده‌اند هم چیزی برای لذت بردن از این نسخه داشته باشند. از طرف دیگر، ماهیت کلی استلی پربل و ایده‌های جالبش، آن را تبدیل به اثری کرده‌اند که هرگز در گذر زمان تکراری نشده و ارزشش را از دست نداده است و به همین دلیل مخصوصا کاربران جدید، به‌لطف این نسخه فرصت غرق شدن در این ماجراجویی عجیب و غریب را خواهند داشت. اگر تا الان به هر دلیلی سراغ استنلی پربل نرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنم هرگز تجربه آن را از دست ندهید.

پوستر بازی It Takes Two

۱۳. بازی It Takes Two

رتبه سیزدهم متعلق به یکی از بهترین بازی‌های Co-Op چند سال اخیر است؛ بله منظور بازی It Takes Two از استودیو هیزلایت است که اوایل سال ۲۰۲۱ برای پلتفرم‌های مختلفی از جمله پلی استیشن 5 منتشر شد. It Takes Two داستان زن و شوهری را روایت می‌کند که در آستانه طلاق هستند اما ناراحتی دخترشان از این موضوع که عروسک‌هایی شبیه به پدر و مادرش ساخته درکنار پیدا شدن یک کتاب عجیب، این دو را در قالب همین عروسک‌ها وارد ماجراجویی برای شناخت بهتر خود و رابطه‌شان می‌کند.

It Takes Two جدا از اینکه داستان جالبی دارد و از دیدی طنز‌مانند به موضوعی جدی نگاه می‌کند، جذابیت اصلی خودش را در زمینه گیم‌پلی نشان می‌دهد و بازی کردن آن کنار یک دوست، واقعا لذت‌بخش و پُر از دقایق مفرح و سرگرم‌کننده است. طراحی مراحل It Takes Two به شکلی است که بازی هرگز درگیر یکنواختی نمی‌شود و در جریان بازی، تغییر مدام فضای بازی و البته مکانیک‌های گیم‌پلی، باعث می‌شود تا همیشه ساخته استودیو هیزلایت چیز جدیدی برای سورپرایز کردن مخاطب داشته باشد و همین هم آن را به تجربه‌ای ارزشمند تبدیل کرده که می‌توان بیش از یک بار هم آن را بازی کرد و ازش لذت برد.

کاراکترهای بازی Deathloop استودیوی آرکین

۱۲. بازی Deathloop

بازی بعدی فهرست، Deathloop از استودیو آرکین است که رتبه دوازدهم فهرست را به خود اختصاص داده است. استودیو آرکین برای ایده کلی دث‌لوپ، سراغ قرار دادن شخصیت اصلی آن با نام کولت در یک لوپ زمانی رفته و شما وظیفه دارید تا پیش از تکرار این لوپ، هشت شخصیت مختلف را از بین ببرید. این موضوع بازیکنان را درگیر تجربه‌ای جالب از امتحان کردن روش‌های مختلف و پیدا کردن راه و ترتیب درست انجام دادن کار‌ها می‌کند و به همین دلیل هم دث‌لوپ تبدیل به اثری می‌شود که در عین رفتن سراغ ایده لوپ، تکراری نمی‌شود و آزادی‌عمل بازیکن، نقش پررنگی در آن دارد.

از طرف دیگر،‌ تجربه قبلی آرکین در ساخت بازی‌هایی چون دیسانرد یا Prey هم به کمک آن‌ها آمده و بازی با در اختیار گذاشتن انواع و اقسام سلاح‌ها، تجهیزات و قابلیت‌ها، این امکان را به بازیکن می‌دهد تا آنطور که دوست دارد از دث‌لوپ لذت ببرد. نتیجه کلی تمام این‌ها درکنار طراحی‌های هنری چشم‌نواز، باعث شد تا دث‌لوپ در مراسم گیم آواردز جایزه بهترین کارگردانی بازی و بهترین کارگردانی هنری را دریافت کند و در فهرست بهترین‌های زومجی برای پلی استیشن 5 هم قرار بگیرد.

هوش مصنوعی بسیار پیشرفته Gran Turismo Sophy سونی

۱۱. بازی Gran Turismo 7

در رتبه یازدهم، بازی Gran Turismo 7 قرار می‌گیرد. مجموعه گرن توریسمو در نسخه Sport واکشن‌های ضد و نقیض گیمر‌ها و طرفداران را در پی داشت ولی استودیو Polyphony Digital، در نسخه جدید این مجموعه با درس گرفتن از برخی تصمیم‌های اشتباهش در مورد نسخه قبلی، دوباره به مسیر موفقیت برگشت و یک شبیه‌ساز ریسینگ بسیار ارزشمند را برای کنسول‌های پلی استیشن ارائه کرد.

در Gran Turismo 7، شاهد حضور حالت‌های محبوبی مثل بخش کمپین تک‌نفره هستیم و یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های مثبت بازی، شبیه‌سازی بسیار خوب ماشین‌های مختلف است که مخصوصا روی پلی استیشن 5 و به‌لطف سخت‌افزار قدرتمند این کنسول، تجربه بصری ارائه‌شده از این موارد بسیار زیبا و چشم‌نواز به‌نظر می‌رسد. به همین میزان طراحی مسیرهای مسابقه هم به بهترین شکل صورت گرفته و سازندگان دقت خوبی روی جزییاتی چون صداگذاری‌ها هم داشته‌اند. وقتی همه این عوامل کنار هم قرار می‌گیرند، Gran Turismo 7 تبدیل به یک ریسینگ هیجان‌انگیز می‌شود که بازیکنانی با سطح مهارت متفاوت هرکدام می‌توانند به‌لطف تنظیمات ارائه‌شده در بازی، از آن لذت ببرند و کافی است طرفدار بازی‌های ماشین‌سواری باشید تا گرن توریسمو ۷ یکی از بهترین بازی‌های فعلی برای شما باشد.

مبارزه‌ی جین ساکای در بازی Ghost of Tsushima

۱۰. بازی Ghost of Tsushima Director's Cut

نیمه دوم فهرست را با بازی Ghost of Tsushima Director's Cut شروع می‌کنیم که در رتبه دهم قرار گرفته است. یکی از انحصاری‌های ارزشمند سونی در نسل هشتم، با نسخه Director's Cut راهی پلی استیشن 5 شد که البته در زمان معرفی و عرضه، حواشی زیادی هم به‌دلیل قیمت‌گذاری آن پیش آمد. گوست آو سوشیما بازیکنان را به کشور ژاپن در زمان حمله اول مغول‌ها می‌برد و بازیکنان در نقش کاراکتر جین ساکای، در جهانی بزرگ و بی‌نهایت چشم‌نواز، باید مأموریت‌های مختلفی را انجام دهند و به نبرد با مغول‌ها بروند.

نسخه Director's Cut بازی، علاوه‌بر اینکه اجرای بهتر و زیباتر آن روی پلی استیشن 5 را به‌ارمغان می‌آورد، محتوای جدیدی هم در قالب جزیره ایکی ارائه می‌دهد و همین انگیزه خوبی است تا حتی آن‌هایی که قبلا نسخه اصلی را تجربه کرده‌اند، به سراغش بروند. Ghost of Tsushima بدون شک اثری ارزشمند از استودیو ساکر پانچ و یکی از بازی‌های انحصاری موفق سونی است که کاملا لایق بودن در فهرست بهترین‌های پلی استیشن است.

استفاده الوی از Pullcaster در Horizon Forbidden West

۹. بازی Horizon Forbidden West

رتبه نهم و باز هم یک بازی انحصاری دیگر؛ در این جایگاه بازی Horizon Forbidden West از استودیو گوریلا گیمز را داریم که به‌عنوان دنباله بازی Horizon Zero Dawn، در اوایل سال ۲۰۲۲ منتشر شد. از همان نمایش‌های اولیه، Horizon Forbidden West به‌دلیل گرافیک شدیدا چشم‌نوازش، مخصوصا روی پلی استیشن 5 حسابی مورد توجه قرار گرفت و نسخه نهایی هم علاوه‌بر اینکه یکی از زیباترین بازی‌های نسل نهمی کنسول سونی به‌حساب می‌آید، از حیث گیم‌پلی و داستان هم تجربه‌ای بسیار ارزشمند است.

Horizon Forbidden West یک بار دیگر بازیکنان را با شخصیت الوی همراه می‌کند تا پا به سرزمین‌های ممنوعه بگذارد. انواع و اقسام دشمنان مکانیکی پیش‌ِروی شما قرار می‌گیرند که مبارزه با هرکدام از آن‌ها چالش‌های خاص خودش را دارد. اگر دنبال یک تجربه اکشن ادونچر حسابی سرگرم‌کننده می‌گردید، Horizon Forbidden West یکی از بهترین گزینه‌ها روی پلی استیشن 5 است.

اسپایدرمن درحال تار تنیدن در بازی Spider-Man Miles Morales

۸. بازی Spider-Man: Miles Morales

رتبه هشتم متعلق به بازی Spider-Man: Miles Morales است. استودیو اینسامنیاک گیمز با مارول اسپایدرمن یکی از بهترین تجربه‌های مرتبط با شخصیت مرد عنکبوتی را ساخت و بعد هم نسخه Miles Morales این مجموعه را به‌عنوان یکی از بازی‌های زمان عرضه کنسول پلی استیشن 5 روانه بازار کرد. نسخه آلتیمیت مایلز مورالز شامل خود این بازی و ریمستری از مارول اسپایدرمن می‌شود و اگر عاشق این شخصیت ابرقهرمانی هستید، یکی از بهترین گزینه‌های خرید روی پلی استیشن 5 است.

Spider-Man: Miles Morales یک پکیج کامل از آن عناصری است که می‌توانند منجر به موفقیت یک بازی ویدیویی شوند؛ گرافیک زیبای بازی، مخصوصا زمانی‌که بر فراز منهتن و با تنیدن تار مشغول حرکت لابه‌لای آسمان‌خراش‌ها هستید، زیبایی چشم‌نوازی را به‌تصویر می‌کشد و از حیث گیم‌پلی هم شاهد مبارزه مایلز مورالز با دشمنان مختلفی هستیم که به مرور هم با به‌دست آوردن قابلیت‌های جدید، این نبرد‌ها لذت بیش‌تری پیدا می‌کنند. Spider-Man: Miles Morales حتی از نظر داستانی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و خب دیگر از یک بازی چه چیز بیش‌تری می‌خواهید؟

بازی Disco Elysium The Final Cut

۷. بازی Disco Elysium

در جایگاه هفتم به بازی Disco Elysium می‌رسیم؛ یکی از بازی‌های بسیار خاص سال‌های اخیر که شاید به‌دلیل وابستگی‌اش به مواردی مثل الزام خواندن متن‌های طولانی ارتباط برقرار کردن با آن کار ساده‌ای نباشد، ولی اگر با این موارد مسئله‌ای نداشته باشید، تبدیل به یکی از متفاوت‌ترین و بهترین بازی‌های نقش آفرینی خواهد شد که تجربه کرده‌اید.

در Disco Elysium برخلاف آن تصویر رایجی که وقتی از سبک نقش آفرینی صحبت می‌کنیم در ذهن شکل می‌گیرد، خبری از کشت و کشتار نیست؛ بلکه بازی بازیکنان را در نقش کاراکتری قرار می‌دهد که باید راز یک قتل را در شهری با فضاسازی عجیب کشف کند. تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب دیالوگ‌ها نقش خیلی مهمی در چگونگی پیش‌برد داستان دارد و Disco Elysium به‌معنی واقعی کلمه، به مخاطبش اجازه می‌دهد تا در قالب کاراکتر بازی نقش آفرینی کند و کارها را با انتخاب‌هایش پیش ببرد. به این‌ها باید سیستم بسیار عمیق ارتقای کاراکتر بازی را هم اضافه کنیم که بازهم با خصوصیات رایج این بخش از آثار RPG متفاوت است و ماهیت ارتقا‌ها و تاثیر آن‌ها در بازی، به شکلی کاملا فکر‌شده خلق شده است. در کل Disco Elysium از آن آثاری است که اگر کمی حوصله به خرج داده و اجازه دهید خودش را کامل به‌تان معرفی کند، می‌تواند تبدیل به اثری فراموش‌نشدنی شود.

سلین، پروتاگونیست بازی Returnal قابل تعداد پرشماری از کلاه های شکسته لباس فضانوردی

۶. بازی Returnal

بازی بعدی فهرست بهترین‌ها، Returnal از استودیو هاوس‌مارک است که فقط هم برای پلی استیشن 5 منتشر شده. ریترنال اثری شوتر و سوم‌شخص با المان‌های روگ‌لایک به‌حساب می‌آید و بازیکنان در آن با کاراکتر Selene Vassos همراه می‌شوند که برای پی بردن به رمز و راز سیگنالی مرموز، به سیاره Atropos وارد و خود را گرفتار در یک لوپ پیدا می‌کند و باید راهی برای رهایی از این وضعیت پیدا کند.

ریترنال حال و هوایی فضایی و علمی‌تخیلی دارد و از طرفی با قرار دادن بازیکن در مقابل دشمنانی قدرتمند توانایی آن‌ها را به چالش می‌کشد و از طرفی دیگر، تجهیزات مختلفی در قالب سلاح‌های قابل‌ارتقا در اختیارش می‌گذارد تا به نبرد با آن‌ها برود. ریترنال المان‌های روگ‌لایک هم دارد و از دو نیمه تشکیل شده که بازیکنان در صورت مرگ در آن‌ها، به ابتدای نیمه‌ای که در آن باشند برمی‌گردند. ریترنال پس از انتشار استقبال خوب منتقدین را در پی داشت و حتی جایزه بهترین بازی سال در مراسم بفتا را هم دریافت کرد. آپدیت Ascension بازی، امکان تجربه Co-Op را هم فراهم می‌کند و حتی اگر قبل این آپدیت هم بازی را تنهایی تجربه کرده باشید، پیشنهاد می‌کنم حتما سراغ تجربه دونفره آن با یک دوست هم بروید.

کاراکترهای بازی Final Fantasy 7 Remake Intergrade

۵. بازی Final Fantasy VII Remake Intergade

بازسازی فاینال فانتزی ۷، یکی از آن بازی‌هایی بود که طرفدارانش مدت بسیار زیادی برای عرضه آن صبر کردند ولی نسخه نهایی، تبدیل به اثری شد که ارزش این صبر را داشت و شدیدا مورد استقبال هم طرفداران قدیمی و هم کاربران جدید قرار گرفت. پس از مدتی هم نسخه Intergade این بازی برای پلی استیشن 5 عرضه شد که در فهرست ما رتبه پنجم را دارد.

ریمیک فاینال فانتزی ۷ یک بازسازی تمام‌عیار است که گرافیک و جلوه‌های صوتی و بصری آن کاملا تجربه‌ای مدرن و امروزی را رقم می‌زنند و گیم‌پلی بازی هم یک تجربه اکشن و نقش آفرینی تمام‌عیار است. هدایت کاراکتر Cloud Strife در متروپلیسِ میدگار و گشت‌و‌گذار در محیط‌های بازی و همینطور مبارزه‌ها همگی به‌صورت همزمان انجام می‌گیرند و مکانیک‌های ریز و درشتی در راستای تکمیل‌تر کردن بازی استفاده شده‌اند که مانع از یکنواختی تجربه کلی می‌شوند. به تمام این‌ها باید داستان ارزشمند بازی را هم اضافه کنیم که برگ برنده دیگری برای این نسخه از فاینال فانتزی است. Final Fantasy VII Remake آنقدر اثر موفقی بود که خیلی‌ها این روز‌ها بی‌صبرانه منتظر انتشار دنباله آن در اواخر ۲۰۲۳ یا اوایل ۲۰۲۴ هستند.

زگرئوس در پوستر بازی Hades، بهترین بازی سال دایس ۲۰۲۱

۴. بازی Hades

در رتبه چهارم، بازی Hades را داریم که بی‌شک یکی از بهترین بازی‌های عرضه‌شده در چند سال اخیر است و کاربران پلی استیشن 5 هم می‌توانند این تجربه درجه‌یک را بازی کنند. Hades پس از پشت سر گذاشتن دوره‌ای در فاز ایرلی اکسس منتشر شد و سازندگانش در این بازه آنقدر خوب از بازخورد‌های مخاطبان بهره بردند که نسخه نهایی، تجربه‌ای تقریبا بی‌نقص بود.

Hades یک بازی روگ‌لایک است و بازیکنان در آن کاراکتر Zagreus، فرزند Hades را هدایت می‌کنند که در تلاش برای رسیدن به کوه المپ است. اما خب این کار به همین سادگی هم نیست و مسیری بی‌نهایت خطرناک، مملو از دشمنان و چالش‌های مختلف سرِراه او قرار دارند که باید با استفاده از مهارت‌های خودتان بر آن‌ها غلبه کنید. مثل آثار روگ‌لایک دیگر، در Hades هم مرگ به‌معنی شروع دوباره است ولی بازی آنقدر خوب این مکانیک را پیاده کرده و آنقدر تجربه اعتیادآوری است که حتی با وجود شکست‌های متوالی هم از آن خسته نخواهید شد و همیشه انگیزه‌ای برای ادامه دادن و تلاش برای عملکرد بهتر خواهید داشت. Hades از آن بازی‌هایی به‌حساب می‌آید که واقعا پیدا کردن ایراد از آن دشوار است و پس از شروع کردن‌شان، دل کندن از بازی اصلا و ابدا کار ساده‌ای نخواهد بود.

چهره جدی ریوت در بازی Ratchet and Clank: Rift Apart با سلاح سرد جذاب در دنیای سایبرپانکی چشم نواز

۳. بازی Ratchet and Clank Rift Apart

در رتبه سوم، جدیدترین نسخه از مجموعه قدیمی و محبوب رچت اند کلنک قرار می‌گیرد. Ratchet and Clank Rift Apart که فقط هم برای پلی استیشن 5 منتشر شده، یک تجربه اکشن پلتفرمر نفس‌گیر و سراسر هیجان است و یک بار دیگر، بازیکنان را با شخصیت‌های رچت و کلنک همراه می‌کند و البته شخصیتی بی‌نهایت دوست‌داشتنی به نام ریوت هم نقش پررنگی در بازی دارد.

Ratchet and Clank Rift Apart همان‌طور که خود استودیو اینسامنیاک هم اشاره کرده، از ابتدا با هدف عرضه روی پلی استیشن 5 ساخته شد و قدرت این کنسول، به سازندگان اجازه داده تا بدون محدودیت سخت‌افزاری هرآنچه را که در ذهن دارند در بازی ارائه دهند؛ نتیجه این کار هم مراحلی واقعا دیوانه‌وار است که اکشن‌ها یا سرعت‌عمل در پشت سر گذاشتن موانع هیجان فوق‌العاده‌ای در آن‌ها به بازیکن منتقل می‌کند. Ratchet and Clank Rift Apart همچنین از ویژگی‌هایی فنی مثل نداشتن لودینگ محسوس در حین رفتن از محیطی به محیط دیگر بهره می‌برد و اگر کاربر پلی استیشن 5 هستید و دوست دارید تا اثری شدیدا چشم‌نواز روی آن تجربه کنید، نسخه آخر رچت اند کلنک گزینه‌ای ایده‌آل است. این بازی همچنین موفق به کسب جوایزی مثل بهترین انیمیشن و بهترین بازی خانوادگی در مراسم دایس شد که نشان از کیفیت بالای آن دارند.

مبارزه با دشمنان در بازی Demon's Souls

۲. بازی Demon's Souls

در رتبه دوم بهترین‌های پلی استیشن 5، بازی Demon's Souls را داریم؛ یکی از آثار انحصاری و زمان‌عرضه این کنسول که استودیو بلوپوینت آن را با همکاری ژاپن استودیو ساخت و اثری بود که در همان ابتدای عرضه کنسول، به بهترین شکل توانایی‌های فنی آن را به‌رخ کشید و البته که سازندگان، خیلی خوب توانستند نسخه‌ای بهبود‌یافته از دیمنز سولز استودیو فرام‌سافتور را به نسل نهم بیاورند.

Demon's Souls هسته اصلی ساخته فرام‌سافتور را حفظ کرده و در عین حال که مواردی مثل درجه‌سختی بازی دست‌نخورده باقی مانده‌اند، برخی تغییرات جزئی در بازی اعمال شده تا تجربه بهتر و مدرن‌تری در اختیار مخاطبان بگذارد که از قضا این بهبود‌ها مورد استقبال منتقدین هم قرار گرفت و اکثر آن‌ها اعتقاد داشتند که باعث شده تا بازی به‌مراتب تجربه بهتری نسبت به نسخه اصلی روی پلی استیشن 3 باشد. پیشرفت‌های گرافیکی بازی به‌نسبت نسخه اصلی عالی است و از نورپردازی‌ها گرفته تا طراحی جهان و دشمنان، به زیبایی هرچه تمام‌تر صورت گرفته است. تمام این‌ها، باعث شده‌اند تا دیمنز سولز یکی از بهترین آثار انحصاری کنسول سونی باشد و مخصوصا برای آن‌هایی که عاشق بازی‌هایی با درجه سختی بالا هستند، تجربه‌ای لذت‌بخش رقم بزند.

چند اسب در محیط بازی Elden Ring

۱. بازی Elden Ring

اما بهترین بازی پی اس 5 از نگاه زومجی، چیزی نیست جز Elden Ring؛ جدید‌ترین ساخته استودیو فرام‌سافتور که بدون شک یکی از بهترین بازی‌های عرضه‌شده در چند سال اخیر است. الدن رینگ بدون اغراق، تقریبا هر آنچه را که از یک بازی ویدیویی می‌توان انتظار داشت، ارائه و این کار را به‌قدری هنرمندانه انجام می‌دهد که هم طرفداران همیشگی ساخته‌های فرام‌سافتور شیفته بازی شوند و هم اینکه به‌لطف مواردی چون جهان‌باز بودن اثر، کاربرانی که قبلا به هر دلیل علاقه‌ای به ساخته‌های قبلی استودیو نداشتند، بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

Elden Ring بیش از هر چیزی، بی‌نهایت عظیم است. سازندگان جهانی فوق‌العاده خلق کرده‌اند که در هر گوشه از آن، داستان یا اتفاقی انتظار مخاطب را می‌کشد و هرچه بیشتر در بازی جلو می‌رویم، بیشتر متوجه عظمت این جهان و گستردگی و تنوع مثال‌زدنی‌اش می‌شویم. البته که با ساخته‌ای از فرام‌سافتور طرف هستیم و این، یعنی باید آماده رویارویی با انواع و اقسام چالش‌ها و دشمنان وحشتناک بشویم؛ دشمنانی که گاه فقط تماشای ابعاد ظاهری آن‌ها کافی است تا ترس را به جان گیمر بیندازد ولی خب ظرافت گیم‌پلی بازی، در این است که بازیکن با تلاش، پیشرفت و قوی‌تر کردن مهارت و تجهیزاتش، شانس چیره شدن بر آن‌ها را پیدا و بازی همچنین امکانی برایش فراهم می‌کند و صد البته نبرد‌هایی رقم می‌زند که تجربه حماسی آن‌ها و لذت شیرین غلبه بر چالش‌هایشان، تا مدت‌ها از ذهن پاک نمی‌شود.

تنوع فوق‌العاده کلاس‌ها و مهارت‌ها و سلاح‌های مربوط‌به هرکدام آنقدر عالی است که تا آخرین لحظه تجربه‌تان در دنیای الدن رینگ شانس پیدا کردن آیتمی بهتر را دارید. به این‌ها باید داستان بسیار خوب بازی را هم اضافه کنیم که شخصیت‌های مختلف دخیل در آن هرکدام پس‌زمینه داستانی ارزشمند خود را دارند و البته که برای دانستن خیلی از آن‌ها، باید ذهنی جستجوگر داشته باشید و گوشه و کنار دنیای بازی را با دقت بگردید؛ دنیایی که خیلی هم زیبا به‌تصویر کشیده می‌شود. خب با مرور تمام این ویژگی‌ها،‌ می‌توان گفت که الدن رینگ یکی از آن آثاری است که شاید در هر دوره از صنعت بازی، فقط تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها ساخته می‌شود و این نوع بازی‌ها، همیشه در ویترین بهترین‌های صنعت گیم به‌عنوان تجربه‌ای درخشان و فراموش‌نشدنی جا خوش می‌کنند. به همین دلیل هم الدن رینگ از نظر زومجی و در بین بازی‌هایی که تا الان منتشر شده‌اند، بهترین بازی ps5 است.

در پایان لطفا شما هم نظرات خود را در مورد بهترین بازی‌های کنسول جدید سونی با ما به اشتراک بگذارید و فهرست خودتان از این بازی‌ها و رتبه‌بندی آن‌ها را در نظرات بنویسید.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین بازی های پلی استیشن 5 کدام هستند؟

از بهترین بازی های پلی استیشن 5 می‌توان به الدن رینگ، رچت اند کلنک و دیمنز سولز اشاره کرد. لیست کامل بازی‌های این کنسول را می‌توانید در زومجی بخوانید.

۲- بهترین بازی های انحصاری پلی استیشن 5 کدام هستند؟

از بهترین بازی های انحصاری پلی استیشن 5 باید دیمنز سولز، ریترنال و رچت اند کلنک را اسم برد. لیست کامل بازی‌ها را در می‌توانید در زومجی بخوانید.
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده