پیش نمایش بازی Redfall | شکار خون آشام
ردفال (Redfall) نام تازهترین محصول استودیو آرکین است که مراحل تولید خود را در شعبهی آستین، زیر نظر تیمی میگذارند که در راس آن، نام هاروی اسمیت دیده میشود. همین دقیقا مهمترین علتی است که ردفال را بهیک اثر واقعا مهم تبدیل میکند. محصولی که انتظارات از مولفههای گیم پلی آن واقعا بالا است. اسمیت که پیشتر همراهبا وارن اسپکتور (Warren Spector) توانست ساختار گیمپلی سری دئوس اکس (Deus Ex) را طراحی کند، بهیکی از اصلیترین مولفان ژانر «ایمرسیو سیم» تبدیل شود و در استودیو آرکین به خلق بازی Dark Messiah of Might and Magic، دو قسمت از Dishonored، بازی Prey و Deathloop دست بزند، همراهبا تیمش حالا سراغ آفرینش بازی ردفال رفته است؛ دنبالکنندگان این ژانر و آثار اینچنینی قطعا از اهمیت و استعداد بسیار بالای اسمیت و تیم او آگاه هستند. ردفال اما پس از قطعی شدن موضوع خریداری شدن استودیو و تیمهای شرکت بتسدا (از جمله آرکین) توسط مایکروسافت بهبازیکنان معرفی شد. در نتیجه، این بازی یک محصول انحصاری برای پلتفرمهای ایکس باکس و پی سی است.
خلق بازی توسط هاروی اسمیت (طراح ارشد بازیهایی همچون Deus Ex, بازی Dark Messiah, بازیهای Dishonored و Prey) انتظارات از ساختار گیمپلی ردفال را واقعا بالا میبرد
ماجراهای اثر در جزیرهای با نام «ردفال» اتفاق میافتد. یک جهان خیالی دیگر از استودیو آرکین و حالا بعد از سرزمینهای واقعا جذاب همچون دانوال، بلکریف و ایستگاه فضایی تالوس وان که بهترتیب در بازیهای دیسانرد، دثلوپ و Prey بهآنها قدم گذاشتیم، به تازهترین زمینِ بازی استودیوی آرکین بدل شده است. شورش ومپایرها در این جزیره، مهمترین اتفاقی است که ردفال را بهیکی از خطرناکترین نقاط جهان بدل کرده است. درحال حاضر اطلاعات زیادی از قصهی بازی در دسترس نیست اما طبق آنچه که در تریلرهای اثر دیدهایم، میتوانیم استنتاج کنیم که در پی یک سری آزمایش عجیب در جزیرهی ردفال، یک مشت آفریدهی هچلهفت از جمله خونآشامها پا به عرصهی وجود گذاشتهاند؛ موجوداتی که بهجان شهروندان جزیره میافتند و ردفال را به یک نقطهی سیاه از قاره آمریکا بدل میکند. وجود یک مشت دانشمند دیوانه و یک سری انسان که بهپرستش خونآشامها روی آوردهاند، ردفال را رسما به یک دیوانهخانه بدل کرده که قدم گذاشتن در آن، پیامدهای خاص و اکثرا ناخوشآیندی را بهدنبال دارد.
جزیره ردفال درواقع بهتسخیر چند ومپایر گاد (خدای خونآشام) درآمده است و ظاهرا پیرنگ اصلی قصهی بازی، حول محور تلاش گیمر برای نابود کردن این خدایان متمرکز باشد. اما خب همانطور که از محصولات استودیو آرکین برمیآید، این احتمال وجود دارد که پیچشها و غافلگیریهای داستانی جالبی در این قصه وجود داشته باشد و همهچیز اینقدرها هم ساده و سرراست نخواهد بود.
بازیکنان میتوانند ردفال را بهشکل کاملا مخفیانه یا پر سروصدا جلو ببرند
حالا این شما هستید که بهدلایل نامشخص، در این جزیره ماجراجویی میکنید و هدفی که احتمالا روی کشتار ومپایرها متمرکز است را دنبال خواهید کرد. ردفال چهار شخصیت قابل بازی را در دسترستان قرار میدهد که قصه را از زاویهی دید آنها جلو میبرید. البته که میتوانید ردفال را بهشکل کاملا تکنفره (بهسبک آثار قبلی استودیو آرکین) یا همکاری چندنفره تا سقف چهار نفر جلو ببرید. جیکوب بُیِر (Jacob Boyer) که یک تکتیرانداز با قابلیتهای جادویی است، لیلا الیسون (Layla Ellison) که دختری با قابلیتهای جادویی است، رمی دِ لا روسا (Remi De La Rosa) که متخصص روباتیک بهشمار میرود و دویندر کراسلی (Devinder Crousley) که با تکیهبر شاخصهای فنی و تکنولوژی بهشکار خونآشامها میرود، چهار قهرمان داستان را تشکیل میدهند. هر یک از این شخصیتها با انگیزه و هدف خاصی پا بهجزیره گذاشتهاند؛ مثلا یکی از آنها برای عرضهی رمان جدیدش بهجزیره آمده تا جشن امضا برگزار کند غافل از اینکه نمیداند یک مشت خونآشام برای گرفتن امضا از او صف کشیدهاند!
Redfall شباهتها و تفاوتهای جالبی با محصولات قبلی تیم آرکین دارد. بهلطف قابلیتهای خاص هر کاراکتر و مولفههای قابل ارتقائشان، میتوانید بازی را از هر دو روش کاملا مخفیانه و پر سروصدا جلو ببرید. از آن طرف، این محصول یک اثر جهانباز (Open World) است و شاید همین موضوع، جدیترین وجه تمایز مابین ردفال و ساختههای قبلی تیم آرکین باشد. درکنار خط اصلی داستان و قصههای جانبی که در جزیرهی ردفال میتوانید دنبالشان بکنید، فعالیتهای جانبی خاصی هم وجود دارد که تا امروز، جزئیات چندانی از آنها مشخص نشده است. اکتشاف در بنای Addison Mansion یکی از این فعالیتها/مأموریتهای جانبی است که ساختار بسیار جالب آن، مورد توجه حجم زیادی از ژورنالیستهای صنعت بازی قرار گرفت.
توسعه بازی با نسخه ۴.۲۶ موتور گرافیکی آنریل انجام شده است؛ ردفال در زمان عرضه با نرخ فریم ۳۰ روی کنسولهای ایکس باکس اجرا میشود
درواقع، مرحلهی Addison Mansion همان بخشی است که در قالب نسخهی «پیشنمایش» بازی، در دسترس تجربهکنندگان قرار گرفت. در این بخش از بازی، مخاطب باید خودش را بهعمارت ادیسون برساند و طبق پیشینهی داستانی موجود، اسرار مد نظر را برملا بکند. این مرحله درواقع به سه بخش مختلف تقسیم شده است. بخش آغازین بهپیدا کردن یک راه برای ورود به قصر مربوط میشود. مخاطب باید با تکیه زدن بهقابلیتهای ویژهی شخصیتی که دارد، بهترین مسیر ممکن برای ورود بهقصر را پیدا بکند. اگر بخواهید از در اصلی وارد شوید، حجم زیادی از ومپایرها انتظارتان را میکشند و شخصیت تحت کنترل شما باید قدرتهای ویژهای در زمینهی تیراندازی داشته باشد. اما اگر بهدنبال مبارزههای پر سروصدا نیستید، باید از جنگلها و مناطق اطراف قصر راهی بهفضای درون آن پیدا کنید.
مثلا اگر شخصیت جیکوب را انتخاب کرده باشید، میتوانید از قدرتهایی همچون نامرئی شدن و توانایی او در بهرهگیری از سلاح تکتیرانداز، نگهبانان و خونآشامهای دیدهبان قصر را در سکوت از بین ببرید و بهفضای درونی قصر نفوذ کنید. حالا فرض کنید که همراه شما بتواند یک سری آسانسور جادویی بسازد و در بیصداترین و سریعترین حالت ممکن، بدون دردسر شما را بهنقطهای مرتفع و امن از قصر بفرستد و ورود بهآن را برای شما ساده بکند. بهلطف مهارت بسیار بالای تیم آرکین در طراحی مراحل چند لایه، انتظار میرود تا تجربهی بازی چه در حالت تکنفره و چه همکاری چند نفره، عمق، گیرایی و ارزش تکرار واقعا بالایی داشته باشد.
Redfall را میتوان بهشکل تکنفره یا چندنفره (تا چهار نفر) تجربه کرد. بازی از زمان انتشار روی سرویس گیمپس در دسترس خواهد بود
ورود بهقلعه اما هرگز قرار نیست با اتمام چالشهای بازی مترادف باشد. چرا که با قدم گذاشتن درون طبقههای Addison Mansion، بهیک فضا و زمان دیگر منتقل میشوید. هر طبقه از این عمارت، یک فضا/زمان جدا را در بر میگیرد و اسرار خاص خودش را دارد. موضوعی که شباهت بسیار زیادی بهمرحلهی «برج ساعت» از بازی دیسآنرد 2 دارد. وجود مراحل مختلف با ساختار چند لایه که تمامی ویژگیهای شخصیتهای قابل بازی را بهچالش بکشد، احتمالا شاخصترین مولفهی گیمپلی بازی خواهد بود و صدالبته که از تیم هاروی اسمیت، این جنس از غنای ساختار مراحل قطعا انتظار میرود.
حمله به لانهی خونآشامها و ازبینبردن تمامی ومپایرهای موجود در این مراکز هم از دیگر فعالیتهای موجود در جهان ردفال است. این سازهها درواقع از یک قلب که در مرکزشان تعبیه شده است، تغذیه میشوند و نابود کردن قلب با از بین رفتن سازه و تمامی خونآشامهایش مترادف است. کشتن خونآشام در ردفال بهخالی کردن گلوله و به صفر رساندن میزان سلامتی آنها خلاصه نمیشود؛ بلکه در زمانیکه سلامتی آنها بهپایان رسیده و درحالت نیمهجان قرار دارند باید بهشان نزدیک شده و یک ضربهی چاقو را بهقلبشان وارد کنید تا بهطور کامل بسوزند و از بین بروند. وجود حجم بسیار زیادی از ومپایرها در این مناطق، نفوذ بهآنها را سخت میکند. البته که اگر شخصیتتان در امر مخفیکاری بسیار خبره باشد، میتوانید کاملا بی سروصدا خودتان را بهقلب برسانید، آن را از بین برده و همراهبا پاداشهایی که بهدست میآورید، فرار کنید. با انجام فعالیتهای مختلف در بازی، امتیازات متنوعی بهدست میآورید که بهلطف آنها میتوانید درخت مهارتهای کاراکتر خود را کامل کرده و بازی را دقیقا بههمان سبکی که دلتان میخواهد، جلو ببرید.
از نظر طراحی بصری، قصهگویی محیطی و اتمسفرسازی بهنظر با یک محصول غنی دیگر از استودیو آرکین طرف خواهیم بود
جزئیات بصری و مولفههای تصویری که در تریلرها و نمایشهای گیمپلی بازی بهتصویر کشیده شدهاند، همان نگرش خاص استودیو آرکین در طراحی محیطها، اتمسفرسازی و ایجاد شمایل رابط کاربری را ارائه کردهاند. بازی ردفال با وجود اینکه قرار نیست یک اثر کاملا ترسناک باشد اما، بهنظر میرسد که اتمسفرسازی تاریک و گوتیک (Gothic) درکنار شمایل کشیده و خاص کاراکترها، حالوهوای جالب و نسبتا ترسناک را در بازی ایجاد کرده است. ردفال با موتور گرافیکی آنریل انجین ۴ (نسخهی ۴.۲۶ طبق گفتهی هاروی اسمیت) توسعه یافته است و روی کسنولهای ایکس باکس سری ایکس | سری اس با نرخ فریم ۳۰ اجرا میشود. موضوعی که انتقاد بازیکنان را در پی داشت و بهدنبال آن، سازندگان اثر قول دادند پشتیبانی از نرخ فریم ۶۰ را در سریعترین زمان ممکن بهبازی اضافه کنند.
با توجهبه وضعیت نهچندان جالب بهینهسازی محصولات پرخرج صنعت بازی (AAA) برای پلتفرم پی سی، امیدواریم که ردفال در زمان عرضه یک بهینهسازی مناسب را برای تجربهکنندگانی که سراغ نسخهی کامپیوتر میروند، ترتیب داده باشد. اثر نامبرده تازهترین محصول استودیو آرکین است و بهدست یکی از خالقان ژانر ایمرسیم سیم یعنی هاروی اسمیت ساخته میشود؛ در نتیجه، انتظار از ساختار گیمپلی و طراحی مراحل (Level Design) ردفال بسیار بالا است. محصولی که تلاش میکند همزمان یک تجربهی داستان محور/تکنفره خالص باشد و همچنین بتواند یک تجربهی شوتر/چندنفرهی مفرح را نیز تحویل بازیکنان بدهد. باید صبر کنیم و ببینیم که تیم آرکین چطور از پس این مأموریت برمیآید. ردفال در تاریخ ۲ می (۱۲ اردیبهشت) راهی ایکس باکس سری ایکس | سری اس و کامپیوتر میشود. بازی از زمان عرضه روی سرویس گیمپس در دسترس قرار خواهد گرفت.