گروه امبریسر چه بلایی سر صنعت ویدیو گیم آورد؟ | بررسی سرنوشت ۲۰ استودیو بازیسازی

دوشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۹
مطالعه 10 دقیقه
لوگو شرکت Embracer Group (امبریسر گروپ)
در این نوشته استودیوهای تعطیل شده و تعدیل شده توسط گروه امبریسر را بررسی خواهیم کرد.
تبلیغات

گروه امبریسر یک گروه هلدینگ ویدیوگیم سوئدی است که در سال ۲۰۱۱ تاسیس شد. این گروه ابتدا به‌عنوان بخشی‌از گروه Nordic Games فعالیت خود را آغاز کرد. نوردیک گیمز برخی دارایی‌های JoWooD، ناشر ورشکسته آثاری نظیر مجموعه SpellForce، مجموعه Gothic و سری همسایه جهنمی را خریداری کرده بود. این شرکت به خرید دارایی‌ها از ناشران منحل شده ادامه می‌داد که در این بین می‌توان به دارایی‌های شرکت THQ در سال ۲۰۱۳ و خرید علامت تجاری خود این ناشر در سال بعدش اشاره کرد.

در سال ۲۰۱۶ نام نوردیک گیمز به THQ Nordic تغییر پیدا کرد و در سال ۲۰۱۹ هم عبارت گروه امبریسر جایگزین نام قبلی شد. تا سال ۲۰۲۳، امبریسر به خریدها و سرمایه‌گذاری‌های عظیم ادامه داد؛ تا جایی‌که این شرکت اکنون ده زیرمجموعه عملیاتی دارد. برخی دارایی‌های مهم این شرکت شامل مجموعه Legacy of Kain، سری مترو، مجموعه Saints Row، سری Tomb Raider، مجموعه Deus Ex، سری Thief و مجموعه Alone in the Dark هستند.

اما اوضاع به یکباره تغییر پیدا کرد و پس‌از شکست غیرمنتظره یک معامله سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری، این گروه با بدهی عظیمی روبرو شد و در نتیجه به سراغ تعطیلی استودیوها و تعدیل کارمندان رفت. این گروه در ماه آوریل ۲۰۲۴ اعلام کرد تا دو سال آینده به سه نهاد مستقل در بورس استکهلم تبدیل خواهد شد: بخش بردگیم زیرمجموعه گروه Asmodee، بخش آثار مستقل زیرنظر Coffee Stain Publishing و بخشی برای مدیریت دارایی‌های معنوی خود شامل مجوز سرزمین میانی Tolkien.

در این مطلب قصد داریم استودیوهای تعطیل شده و یا تعدیل شده توسط گروه امبریسر را بررسی کنیم.

لارس وینگفورس، مدیر گروه امبریسر و بازی‌های این شرکت

استودیوهای تعطیل شده

Piranha Bytes

جدیدترین سازنده تعطیل شده توسط امبریسر پیرانا بایتز، سازنده چندین بازی نقش‌‌آفرینی مثل Gothic ،Risen و Elex است. پیرانا بایتز در سال ۱۹۹۷ در بوخوم آلمان تاسیس شده بود و در سال ۲۰۱۹ تحت مالکیت تی‌اچ‌کیو نوردیک، از توابع امبریسر درآمده بود. ظاهرا این استودیو از ماه دسامبر ۲۰۲۳ در روند تعطیلی قرار داشت و پس‌از پیدا نشدن مالکی جدید برایش، در ماه ژوئن ۲۰۲۴ و پس‌از ۲۷ سال فعالیت، برای همیشه تعطیل شد. پیرانا بایتز پیش‌از تعطیلی در حال توسعه یک بازی RPG با آنریل انجین ۵ بود.

The Volition

شاید بتوان این استودیو را بزرگ‌ترین استودیوی تعطیل شده توسط امبریسر دانست. والیشن در سال ۱۹۹۳ با نام Parallax Software Corporation شروع به فعالیت کرده بود و در سال ۱۹۹۶ نام خود را تغییر دادند. این سازنده سابقه ساخت مجموعه‌هایی نظیر Saints Row، Red Faction و Summoner را دارد. والیشن و مجموعه Saints Row پس‌از تعطیلی THQ در سال ۲۰۱۲ به Koch Media (شرکت Plaion کنونی) فروخته شد و دیگر مجموعه‌های این سازنده به نوردیک گیمز واگذار گشتند.

با پیوستن کوچ مدیا به نوردیک گیمز (امبریسر) در سال ۲۰۱۸، والیشن دوباره با آثار سابقش پیوند خورد. دو بازی آخر این توسعه‌دهنده شامل Agents of Mayhem محصول ۲۰۱۷ و ریبوت Saints Row محصول ۲۰۲۲ نسبت‌به دیگر آثارش چندان موفق ظاهر نشدند. در ماه نوامبر ۲۰۲۲ والیشن به گیربکس منتقل شد، اما درنهایت گروه امبریسر تصمیم گرفت این استودیو را تعطیل کند و حقوق آن هم به پلایون واگذار شد تا بعد از ۳۰ سال، Volition برای همیشه تعطیل شود.

کاراکترهای اصلی ریبوت Saints Row در پوستر این بازی

Free Radical Design

این استودیوی بریتانیایی سرنوشت عجیبی را سپری کرده است. فری ردیکال دیزاین در سال ۱۹۹۹ در شهر ناتینگهام تاسیس شده بود. آن‌ها بیشتر با مجموعه TimeSplitters شناخته می‌شوند. پس‌از عرضه بازی Haze در سال ۲۰۰۸ و شکست آن، این سازنده با مشکلات مالی روبرو شد و درنتیجه در ماه فوریه سال ۲۰۰۹، کرایتک فری ردیکال دیزاین را خرید و آن را به شعبه بریتانیای خود تغییر داد.

در سال ۲۰۱۴، این استودیو تعطیل شد و اکثر کارمندانش به استودیو Dambuster منتقل شدند. در سال ۲۰۲۱ بود که دو تن از موسسان اصلی استودیو مدنظر آن را دوباره تاسیس کردند؛ این بار زیر پرچم شرکت دیپ سیلور و برای ساخت نسخه جدید TimeSplitters. دو سال بعد و در ماه دسامبر ۲۰۲۳، فری ردیکال دیزاین بار دیگر تعطیل شد تا گروه امبریسر در احیا و تعطیلی مجدد آن‌ها نقش داشته باشد.

Pieces Interactive

این استودیو از زمان تاسیس در سال ۲۰۰۷ بالای ده اثر روی پی‌سی، کنسول‌ها و دستگاه‌های موبایل عرضه کرده بود. Pieces هم آثار خود نظیر Robo Surf و Leviathan Warships را توسعه داد بود و هم برای دیگر سازندگان کار می‌کرد؛ مثل چند بسته الحاقی برای Magicka و بازی Magicka 2.

پس از ساخت بسته‌های الحاقی Ragnarök و Atlantis برای بازی Titan Quest، گروه امبریسر در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت این سازنده را خریداری کند. آن‌ها سپس بازسازی Alone in the Dark را در سال ۲۰۲۴ منتشر کردند که با استقبال منتقدان روبرو نشد و نتوانست انتظارات THQ Nordic از حیث فروش را برآورده کند. در نتیجه در ماه ژوئن ۲۰۲۴، این استودیو هم به‌دست گروه امبریسر تعطیل شد.

Alone in the Dark | ریبوت بازی الون این د دارک

Campfire Cabal

این استودیوی دانمارکی از اعضای باسابقه سری Expeditions تشکیل شده بود و قصد تولید آثار نقش‌آفرینی را داشتند؛ اما یک سال پس‌از افتتاح آن و در ماه اوت ۲۰۲۳، گروه امبریسر تصمیم گرفت آن‌ها را تعطیل کند. کمپ‌فایر کابال دلیل این اقدام امبریسر را تنها به‌خاطر مسائل اقتصادی دانسته بود؛ نه پروژه آن‌ها. البته این استودیو در بیانیه خود پس‌از تعطیلی گفته بود هنوز ناامید نشده‌اند و دنبال راه‌های دیگری برای حل این مسئله هستند، اما هنوز خبر جدیدی از کمپ‌فایر کابال منتشر نشده است.

Square Enix Montreal / Onoma

گروه امبریسر قبلا سه استودیوی غربی شرکت اسکوئر انیکس را خریداری کرده بود که یکی از این سه، شعبه مونترآل اسکوئر انیکس بود. بعد از تکمیل معامله، این استودیو به Onoma تغییر نام داد. آن‌ها سابقه کار روی مجموعه بازی‌های Go شامل لارا کرافت گو، Deus Ex Go و هیتمن گو را داشتند. در اتفاقی عجیب، تنها چند ماه پس‌از خرید این استودیو، گروه امبریسر تصمیم به تعطیلی آن گرفت تا نزدیک دویست کارمند بیکار شوند.

بازی اندروید Hitman GO

استودیو های جدا شده

Shiver Entertainment

این استودیو واقع در میامی آمریکا بیشتر به‌خاطر پورت‌های خود شناخته می‌شود. شیور اخیرا پورت‌های نینتندو سوییچ دو بازی Hogwarts Legacy و Mortal Kombat 1 از شرکت برادران وارنر را برعهده گرفته بود. آن‌ها روی دیگر مجموعه‌های مهم مثل Need for Speed، فیفا و Madden NFL هم کار کرده‌اند. نینتندو در ماه مِه ۲۰۲۴ تصمیم گرفت شیور را از گروه امبریسر خریداری کند تا به پورت و توسعه آثار آینده این شرکت ژاپنی کمک کند.

Gearbox Software

گیربکس از استودیوهای خوش‌نام صنعت گیمینگ است که سابقه توسعه مجموعه‌هایی نظیر Brothers in Arms و Borderlands را دارد. این شرکت مالکیت دو سری Duke Nukem و Homeworld را هم دارد. گیربکس در سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفت علاوه‌بر توسعه بازی به انتشار آن هم بپردازد و درنتیجه گیرباکس پابلیشینگ را افتتاح کرد. در سال ۲۰۱۹ شرکت مادر Gearbox Entertainment Company تاسیس شد تا بر هر دو بخش توسعه بازی و انتشارات نظارت کند.

این شرکت در ماه آوریل ۲۰۲۱ توسط گروه امبریسر خریداری شد و در ماه اکتبر همان سال، بخش سومی با Gearbox Studios هم تشکیل شد تا روی توسعه فیلم و سریال تمرکز کند. پس‌از تجدید ساختار گروه امبریسر، شرکت تیک-تو اینتراکتیو تصمیم گرفت با پرداخت ۴۶۰ میلیون دلار، گیربکس را خریداری کند. گیربکس قبلا سابقه انتشار چند بازی خود با همکاری 2K Games،َ از توابع تیک-تو را داشت.

پوستر نسخه دیلاکس بازی Borderlands 3

Rainbow Studios

استودیو رینبو با بازی‌های ریسینگ آفرود خود شناخته می‌شود. آن‌ها سابقه تولید نسخه‌های مختلف سری MX vs ATV، سری Motocross Madness و دو بازی Monster Jam را در کارنامه خود دارند. این استودیو کار خود را از سال ۱۹۸۶ شروع کرده است و در سال ۲۰۰۲ توسط شرکت THQ خریداری شده بود.

در ماه فوریه ۲۰۱۰ نام این سازنده به استودیوهای دیجیتال فونیکس THQ تغییر نام داد. درواقع فونیکس پایتخت ایالت آریزونای آمریکا است که استودیو در آنجا واقع شده است و نام این استودیو هم بر آن دلالت داشت. در ماه اوت ۲۰۱۱ این استودیو تعطیل شد؛ اما در سال ۲۰۱۳ نوردیک گیمز دوباره آن‌ را تاسیس کرد. این استودیو زیرنظر THQ Nordic، یکی از زیرمجموعه‌های گروه امبریسر به حیات خود ادامه داد. پس‌از تعدیل تعداد نامشخص کارمند در ماه سپتامبر ۲۰۲۳، این استودیو امسال مستقل شد.

Saber Interactive

سیبر اینتراکتیو یک ناشر و سازنده جهانی است که در ۱۳ استودیو در قاره آمریکا و اروپا دارد. این شرکت سابقه ساخت بازی‌هایی مثل World War Z و SnowRunner را دارد و فعلا در حال توسعه Warhammer 40,000: Space Marine 2، بازی Jurrasic Park: Survival و بازی John Carpenter's Toxic Commando هستند.

سیبر امسال وظیفه انتشار A Quiet Place: The Road Ahead را هم برعهده گرفته است و بازی واقعیت مجازی Exploding Kittens را هم توسعه خواهد داد تا سرشان حسابی شلوغ باشد. آن‌ها سابقه همکاری با دیگر ناشران و سازندگان مثل ساخت نسخه نینتندو سوییچ The Witcher 3: Wild Hunt، ریمستر Crysis و Halo: The Master Chief Collection را هم دارند.

این شرکت چند ماه گذشته تصمیم گرفت در معامله‌ای تقریبا ۲۴۷ میلیون دلار از گروه امبریسر جدا شود و به‌شکل مستقل فعالیت خود را ادامه دهد. درنتیجه این معامله، مالکیت چند استودیو ازجمله 3D Realms، استودیو New World Inteactive و استودیو Slipgate Ironworks همچنان با سیبر اینتراکتیو بود؛ اما مالکیت چند سازنده مثل Aspyr Media، استودیو Tripwire Intearctive و استودیو Tuxedo Labs دراختیار امبریسر باقی می‌ماند. این استودیو می‌تواند 4A Games، سازنده سری مترو را هم خریداری کند، اما حق انتشار تمامی آثار مترو برعهده پلایون خواهد بود.

شخصیت بازی Warhammer 40000: Space Marine 2

استودیو های تعدیل شده

Eidos Montreal

گروه امبریسر در کنار خرید چند مجموعه اسکوئر انیکس و استودیوی اسکوئر انیکس مونترآل، دو استودیوی ایدوس مونترآل و کریستال داینامیکس را هم از این ناشر ژاپنی خریداری کرد. ایدوس سابقه ساخت آثاری نظیر Deus Ex: Human Revolution و Deus Ex: Mankind Divided، بازی Marvel's Guardians of the Galaxy، بازی Thief محصول ۲۰۱۴ و Shadow of Tomb Raider را دارد. ایدوس در ساخت دو بازی Tomb Raider سال ۲۰۱۳ و Marvel's Avengers به کریستال داینامیکس کمک کرده است.

اما ایدوس مونترآل هم از تیغ بّران تعدیل‌ها در امان نبودند و در جریان تغییر ساختار این شرکت سوئدی، ۹۷ تن از کارمندانش اخراج شدند. این استودیو اکنون در حال توسعه نسخه جدید Deus Ex است؛ هرچند هنوز این پروژه به‌طور رسمی معرفی نشده است. آن‌ها همچنین از استودیو پلی‌گراند گیمز در توسعه Fable پشتیبانی می‌کنند.

Crystal Dynamics

همانطور که گفته شد، کریستال داینامیکس هم یکی از سه استودیویی است که از شرکت اسکوئر انیکس به گروه امبریسر پیوسته بود. استودیوی سازنده مجموعه Legacy of Kain، در چند سال اخیر بیشتر مشغول سری Tomb Raider بوده است و آخرین پروژه منتشر شده توسط آن‌ها Marvel's Avengers بوده است که چندان موفق ظاهر نشد.

کریستال داینامیکس هم مشابه چندین استودیو تحت نظر گروه امبریسر، سال گذشته و با تغییر ساختار این شرکت، ده نفر از کارمندان خود را برکنار کرد. این استودیو اکنون در حال توسعه نسخه جدید توم ریدر است که وظیفه انتشار آن برعهده آمازون گیمز است و در ساخت بازی Perfect Dark به استودیو The Initiative کمک خواهد کرد.

لوگو بازی Tomb Raider استودیو کریستال داینامیکس

Beamdog

این استودیو توسط دو تن از افراد باسابقه استودیو بایوور در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد و ساخت نسخه‌های بهبودیافته چند بازی نقش‌آفرینی Dungeons & Dragons نظیر نسخه اول Baldur's Gate و Planescape: Torment را برعهده آن‌ها بوده است. بیم‌داگ در ماه آوریل ۲۰۲۲ توسط استودیو Aspyr، اولین سازنده ریمیک Star Wars: Knight of the Old Republic پیش‌از انتقال به سیبر اینتراکتیو خریداری شد. بیم‌داگ در سال ۲۰۲۳ بازی MythForce در سبک روگ‌لایت را ساخت و Aspyr آن را منتشر کرد. متاسفانه این استودیو هم تحت تاثیر تعدیل‌ها قرار گرفت و ۲۶ کارمند بیم‌داگ اخراج شدند.

Zen Studios

استودیو زِن واقع در بوداپست مجارستان با ساخت بازی‌های پین‌بال شامل Zen Pinball و Pinball FX شناخته می‌شود. تاکنون پک‌های پین‌بال متفاوتی از مجموعه‌های مشهور مثل South Park، گارفیلد، Pacific Rim و Street Fighter توسط استودیو زن توسعه یافته‌اند. این سازنده تحت نظر سیبر اینتراکتیو بود؛ اما پس‌از جدایی سیبر، مالکیت آن برعهده گروه امبریسر باقی ماند. سال گذشته ۳۲ نفر، تقریبا نیمی‌از کارمندان آن تعدیل شدند.

پوستر بازی Pinball Fx ساخته استودیو Zen

Fishlabs

استودیو فیش‌لبز در هامبورگ آلمان واقع شده است و سابقه ساخت سری Galaxy of Fire و بازی Chorus را دارد. این استودیو با مشکلات مالی روبرو شد و در نتیجه توسط Koch Media (پلایون کنونی) خریداری شد. این استودیو در حال ساخت یک بازی مترویدوانیا علمی-تخیلی بود و بعداز تعطیلی The Volition یک نمونه اولیه بصری هم برای Red Faction طراحی کرده بود؛ اما تقریبا ۵۰ نفر از کارمندانش تعدیل شدند و ساخت هر دو پروژه هم لغو شد.

Lost Boys Interactive

لاست بویز اینتراکتیو در سال ۲۰۱۷ افتتاح شده است. این توسعه‌دهنده در ساخت بازی Tiny Tina's Wonderlands نقش داشت و در سال ۲۰۲۲ توسط گیربکس خریداری شد. گروه امبریسر به این استودیو هم رحم نکرد و در ماه ژانویه امسال سازنده نام‌برده با تعدیل نیرو مواجه شد.

شخصیت تاینی تینا در بازی Tiny Tina's Wonderlands

3D Realms

این استودیوی دانمارکی اکنون تحت نظر سیبر اینتراکیتو به حیات خود ادامه می‌دهد؛ اما پیش‌از جدایی از امبریسر، در ماه دسامبر گذشته و اوایل امسال چندین کارمند آن اخراج شده بودند. اسکات میلر، موسس 3D Realms در آن زمان گفته بود روند ساخت Core Decay و Combustion، دو پروژه آینده آن‌ها متوقف شده است؛ اما شاید با جدایی از امبریسر، دوباره این روند توسعه شروع شده بود.

Slipgate Ironworks

اسلیپ‌گیت هم در دانمارک واقع شده است و از توابع سیبر اینتراکتیو است؛ اما به مانند 3D Realms، دیگر همتای دانمارکی خود، این سازنده دو بار با تعدیل نیرو مواجه شد. این دو استودیو با یکدیگر همکاری نزدیکی دارند و پروژه‌های زیادی با هم توسعه داده‌اند. دو بازی Phantom Fury و Graven حاصل همکاری این دو سازنده هستند؛ هرچند نظرات نسبت‌به این دو بازی چندان مثبت نیستند.

2024-7-phantom-fury

Cryptic Studios

این استودیو در ساخت بازی‌های MMORPG رایگان تخصص دارد که در این بین می‌توان به ویدیوگیم‌هایی نظیر Star Trek Online، Champions Online و Neverwinter اشاره کرد. در جریان تغییر ساختار گروه امبریسر، کریپتیک به DECA Games از توابع امبرسر واگذار شد و تعداد نامشخصی از کارمندانش هم از کار برکنار شدند.

Digic

دیجیک استودیوی بازی‌سازی نیست؛ بلکه یک استودیوی انیمیشن‌سازی است که در سال ۲۰۲۱ به گروه امبریسر ملحق شد. این استودیوی مجارستانی در ساخت تریلر و صحنه‌های سینمایی درون بازی‌ها شهرت دارد که از بین مشهورترین کارهای آنان می‌توان به دو بازی Assassin's Creed Mirage و Lords of the Fallen اشاره کرد. در ماه اکتبر ۲۰۲۳ این استودیو تقریبا ده درصد از کارمندانش معادل ۳۵ نفر را اخراج کرد.

لوگوی استودیو انیمیشن‌سازی Digic از توابع گروه امبریسر با الهام‌از برخی تریلرهای ساخته شده توسط این استودیو
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات