پوستر بهترین بازی های بومر شوتر

بهترین بازی های Boomer Shooters؛ سفری به دوران شکوه شوترهای اول‌شخص

شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۹
مطالعه 10 دقیقه
اگر شما هم می‌خواهید به دوران شوترهایی مثل Quake و Doom سفر کنید، این فهرست را از دست ندهید؛ می‌خواهیم وارد دنیای جذاب Boomer Shooter یا شوترهای الهام گرفته از بهترین‌های دهه ۹۰ میلادی برویم.
تبلیغات

اگر در دهه سوم یا حتی مثل من، چهارم زندگی‌تان هستید، احتمالا شما هم بخش قابل‌توجهی از در دوران کودکی‌تان را با یک سری بازی اول شخص سریع، سخت، خشن و البته خاطره‌انگیز مثل ولفنشتاین، Doom و Quake گذرانده‌اید؛ اما این دوران زمانی‌که بازی‌های مدرن مثل کال آف دیوتی و بتلفیلد منتشر شدند، به پایان رسید.

طبیعتا، نسل جدید ترجیح می‌دهند که همه بازی‌ها شبیه کال آف دیوتی باشد؛ اما خیلی از ما، ته دلمان دوست داشتیم در زمان به عقب برگردیم و بار دیگر بتوانیم آن مدل شوترها را تجربه کنیم. تا اینکه چند سال پیش، یک سری توسعه‌دهنده که همین خلاء را در زندگی‌شان احساس کردند، شروع به ساخت بازی‌های اول شخص با حال‌وهوای دهه ۹۰ شدند. کم‌کم تعداد این بازی‌ها زیاد شد و سبکی به اسم «بومر شوتر» (Boomer Shooter) شکل گرفت. بد نیست بدانید لغت Boomer، اصطلاحی خیابانی است که به افراد مسن گفته می‌شود.

به‌عنوان یک گیمر دهه شصتی که این از این سبک خیلی استقبال می‌کنم، تقریبا هر بازی‌ای را که در این ژانر ساخته شده خریده و اکثرشان را هم تمام کرده‌ام؛ بنابراین امروز می‌خواهم بهترین بازی‌های Boomer Shooter را برایتان فهرست کنم تا شما هم بتوانید لذت شوترهای اول شخص کلاسیک را تجربه کنید.

شلیک به دشمن در بازی Supplice

۲۰- بازی Supplice

فکر می‌کنید اگر کسانی که سال‌ها برای Doom و Doom II ماد می‌ساختند، ناگهان تصمیم بگیرند بازی خودشان را بسازند، نتیجه آن چه می‌شود؟ بازی Supplice توسط ۶ نفر از سوپراستارهای جامعه Doomبازها ساخته شده است. این بازی از موتور GZDoom (نسخه پیشرفته موتور اولین بازی Doom) استفاده می‌کند و گیم‌پلی سریع، خشن و پر از خشونت دارد. داستان Supplice هم از Dead Space الهام گرفته است. بد نیست بدانید که کاربران به Supplice در فروشگاه استیم، امتیاز کامل ۱۰۰ درصد را داده‌اند.

شلیک به دایناسور در بازی Dino Trauma

۱۹- بازی Dino Trauma

اگر شما هم منتظرید تا کپکام بازسازی Dino Crisis را منتشر کند، بهتر است تا آن زمان سراغ Dino Trauma بروید. نسخه نهایی این باز هنوز عرضه نشده و فعلا فقط یک فصل آن را می‌توانید تجربه کنید؛ ولی تا همین جای کار، امتیاز ۹۲ درصد را از کاربران استیم گرفته است. یک اول شخص سریع و دلهره‌آور با سلاح‌های فراوان و گرافیکی از دوران اولین پلی استیشن که در آن باید با دایناسورهای عظیم‌الجثه بجنگید. سازنده Dino Trauma آن را ترکیبی از Quake و Dino Crisis می‌داند.

2024-7-herald-of-havoc-killing-enemies

۱۸- بازی Herald of Havoc

فریب گرافیک بی‌نهایت ساده Herald of Havoc را نخورید، این بازی یکی از سریع‌ترین، هیجان‌انگیزترین و لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های شوتر اول‌شخص را در اختیارتان قرار می‌دهد. Herald of Havoc با اینکه بازی نسبتا کوتاهی است، ولی آن‌قدر لذت‌بخش بود که آن را چندین بار تمام کردم تا بتوانم Achievementهای آن را ۱۰۰ درصد کنم. هیچ بازی دیگری این امکان را در اختیارتان قرار نمی‌دهد که ساعقه‌ای را از آسمان روی ارتشی از اهریمن‌ها فرود آورید و انفجار آن‌ها را به‌صورت صحنه‌آهسته مشاهده کنید. امتیاز این بازی هم در فروشگاه استیم ۱۰۰ درصد است.

شلیک به دشمنان در بازی Ion Fury

۱۷- بازی Ion Fury

اگر از طرفداران بازی Duke Nukem بودید، قطعا از Ion Fury لذت خواهید برد. این بازی توسط شرکت 3D Realms، سازنده اولین Duke Nukem، ساخته شده و دنباله غیررسمی آن محسوب می‌شود. حتی از همان موتور گرافیکی Duke Nukem یعنی Build Engine استفاده می‌کند. در این بازی در نقش مامور ویژه Shelly قرار دارید و باید با ارتش دکتر Jadus Heskel در شهر Neo DC روبه‌رو شوید. بد نیست بدانید که قسمت دوم این بازی با نام Phantom Fury و گرافیک مدرن، ماه پیش منتشر شد؛ ولی نتوانست نظر گیمرها و منتقدان را جلب کند.

شاتگان در بازی Forgive Me Father 2

۱۶- بازی Forgive Me Father 2

اگر به داستان‌های سبک ترسناک از دنیای «اچ. پی. لاوکرفت» علاقه دارید، هر دو شماره بازی Forgive Me Father را تجربه کنید. کمتر بازی‌ای را می‌توانید پیدا کنید که در آن مستقیم با خود هیولای کثولو بجنگید. بارزترین ویژگی این بازی را می‌توانیم گرافیک منحصربه‌فرد آن بدانیم که انگار از دل یک کتاب نقاشی بیرون آمده است. نسخه دوم Forgive Me Father چند ماه پیش منتشر شد و استودیوی سازنده توانسته اکثر ایرادهایی را که به نسخه اول گرفته شده بود، اصلاح کند.

دشمنان عجیب بازی Postal Brain Damaged

۱۵- بازی Postal Brain Damaged

اگر شماره‌های قبلی Postal را بازی کرده باشید، قطعا می‌دانید که هیچ شماره‌ای از Postal را نباید جلوی خانواده بازی کنید. بعد از چهار شماره، سری Postal تغییرات زیادی کرده و حالا اولین بازی Postal با سبک بومر شوتر عرضه شده است. Brain Damaged یکی از سریع‌ترین و خشن‌ترین بازی‌های این سبک محسوب می‌شود که البته به‌لطف طنز شدید بازی، بخش زیادی از این خشونت کم می‌شود.

باس در بازی Wrath Aeon of Ruin

۱۴- بازی Wrath: Aeon of Ruin

توسعه بازی Wrath نزدیک به ۵ سال طول کشید. دلیل این موضوع هم این بود که Wrath برمبنای موتور گرافیکی اولین قسمت Quake ساخته شده و توسعه‌دهنده‌های کمی وجود دارند که می‌توانند با این موتور کار کنند؛ اما بالاخره نسخه نهایی Wrath چند ماه پیش منتشر شد. اگر جزو طرفداران بازی Quake بودید، قطعا از Wrath: Aeon of Ruin لذت خواهید برد. این بازی نزدیک‌ترین تجربه را به روند تاریک، سریع و خشن Quake 1 ارائه می‌دهد. به‌علاوه می‌توانیم ادعا کنیم که Wrath یکی از بهترین شات‌گان‌ها را دارد و هر بار که آن را شلیک می‌کنید، زمین می‌لرزد. از نظر محتوایی هم Wrath یکی از طولانی‌ترین بازی‌های بومر شوتر است و تمام کردن هر سه فصل آن، نزدیک به ۲۰ ساعت زمان خواهد برد.

شلیک با دو کلت در بازی Dread Templar

۱۳- بازی Dread Templar

بازی Dread Templar یکی از کامل‌ترین عنوان‌های بومر شوتر به‌حساب می‌آید. این بازی علاوه‌بر گرافیک پیکسلی زیبا و گیم‌پلی سریع و لذت‌بخش، یک سری المان‌های بازی‌های جدید مثل سیستم ارتقا سلاح‌ها و قابلیت‌هایی مثل صحنه‌آهسته و Dash هم دارد. داستان بازی شباهت زیادی به Doom دارد و شما در نقش قهرمان جهان، باید همه نیروهای جهنمی را از بین ببرید. جالب است بدانید که توسط یک توسعه‌دهنده ساخته شده و ساخت آن هم سه سال طول کشید.

اتاق قرمز در بازی Incision

۱۲- بازی Incision

اگر دنبال خشن‌ترین، پرخون‌ترین و دارک‌ترین بازی بومر شوتر می‌گردید، Incision را بازی کنید. Incision داستان دنیایی را روایت می‌کند که هوش مصنوعی پیشرفت زیادی کرده و حالا همه جهان از ترکیب گوشت و آهن ساخته شده است. گیم‌پلی Incision به‌قدری سریع است که Doom Eternal در مقابل آن بازی کندی محسوب می‌شود. در حال حاضر نسخه بتای Incision شامل فصل اول را می‌توانید از فروشگاه استیم تهیه کنید. این بازی هم میانگین امتیاز ۱۰۰ درصد را یدک می‌کشد.

اتاق چوبی بازی Nightmare Reaper

۱۱- بازی Nightmare Reaper

بازی Nightmare Reaper داستان دختری را در تیمارستان روایت می‌کند که هر بار می‌خوابد، باید با موجودات اهریمنی مبارزه کند. از نظر گیم‌پلی، این بازی شباهت‌های زیادی به اولین شماره ولفنشتاین دارد؛ با این تفاوت که خشن‌تر و دارک‌تر است. نکته جالب در مورد Nightmare Reaper اینکه برای به‌دست آوردن قابلیت‌های جدید، باید با کنسول دستی داخل بازی، یک سری بازی دیگر را بازی کنید که شبیه به سوپر ماریو و پوکمون طراحی شده‌اند. Nightmare Reaper با اختلاف طولانی‌ترین بازی بومر شوتر به‌حساب می‌آید و تمام کردن همه مراحل آن، چیزی حدود ۳۰ ساعت زمان می‌برد. البته که بعد از آن می‌توانید New Game Plus را هم تجربه کنید.

دو دشمن در بازی Cultic

۱۰- بازی Cultic

بازی Blood یکی از محبوب‌ترین بازی‌های اول شخص دهه ۹۰ میلادی بود و بالاخره پس از چند ۱۰ سال، شرکت 3D Realms دنباله غیررسمی این بازی را با همان موتور گرافیکی به نام Cultic منتشر کرد. این بازی که فقط توسط یک نفر ساخته شده، یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های اول‌شخص را ارائه می‌دهد. در حال حاضر، بخش اول این بازی شامل ۱۰ مرحله منتشر شده و ظاهرا برای تجربه فصل دوم آن، باید هزینه جداگانه پرداخت کنید.

کشتن دشمن با شمشیر در بازی Warhammer 40,000 Boltgun

۹- بازی Warhammer 40,000: Boltgun

همه سبک‌های بازی حداقل یک عنوان وارهمر دارند و سبک بومر شوتر هم از این موضوع مستثنا نیست. بازی Boltgun داستان یک UltraMarine را روایت می‌کند که باید با نیروهای Chaos مبارزه کند. نام Boltgun به اسلحه اصلی این بازی اشاره می‌کند که گلوله‌های انفجاری را با نرخ سریعی شلیک می‌کند. Boltgun یکی از خوش‌ساخت‌ترین و جذاب‌ترین بازی‌های بومر شوتر محسوب می‌شود که به‌تازگی، بسته الحاقی Forges of Corruption هم منتشر شده است.

دنیای رنگارنگ بازی Wizordum

۸- بازی Wizordum

استودیوی Apogee یکی از محبوب‌ترین بازی‌سازهای دهه ۹۰ میلادی بود و بازی‌های پرطرفداری مثل Raptor و Death Rally را منتشر کرده بود. حالا این استودیو دوباره برگشته و بازی‌های فوق‌العاده جذابی را عرضه می‌کند. Wizordum یک بازی با گرافیک فوق‌العاده زیبا و دل‌نشین است که حال و هوایی مشابه ولفنشتاین دارد؛ یعنی پر از اتاق‌های مخفی که پشت دیوارها وجود دارند. نسخه نهایی این بازی هنوز منتشر نشده و فعلا فقط دو فصل اول آن را می‌توانید تجربه کنید.

دشمن بزرگ بازی Prodeus

۷- بازی Prodeus

بازی Prodeus یکی از اولین بازی‌های سبک بومر شوتر است که چند سال پیش منتشر شد. با اینکه سال‌های زیادی از عمر این بازی می‌گذرد، ولی همچنان جزو خوش‌ساخت‌ترین شوترهای اول‌شخص رترو به‌حساب می‌آید. Prodeus مشخصا از بازی Doom الهام گرفته و این موضوع را می‌توانید در محیط‌ها،‌ دشمن‌ها و سلاح‌ها مشاهده کنید. بد نیست بدانید که این بازی روی سرویس Xbox Game Pass هم وجود دارد و اگر مشترک این سرویس باشید، می‌توانید Prodeus را به‌صورت رایگان روی کنسول ایکس باکس یا کامپیوتر تجربه کنید.

کشتن دشمن در بازی Ultrakill

۶- بازی Ultrakill

وقتی برای اولین‌بار عکس‌های Ultrakill را ببینید، احتمالا این‌طور فکر می‌کنید که چرا بازی‌ای با چنین گرافیک بدی، توانسته از بین ۱۰۰ هزار نقد و بررسی در فروشگاه استیم، امتیاز ۹۸ را کسب کند؟ Ultrakill نمونه‌ای خوب برای این موضوع است که بازی را نباید از روی گرافیک آن قضاوت کنید. سازنده بازی، Ultrakill را ترکیبی از Doom و Devil May Cry می‌داند. در این بازی باید با انجام حرکات نمایشی، دشمنان را کشته و کمبوی خود را نگه دارید تا به بیشترین امتیاز برسید. این بازی آنقدر سریع است که می‌توانید برای اینکه تیر شاتگانتان، سریع‌تر حرکت کند، به آن مشت بزنید! Ultrakill توسط توسعه‌دهنده معروف فنلاندی، Arsi Patala ساخته شده و یکی از سه بازی بومر شوتر معروف شرکت New Blood Interactive است.

شلیک به دشمن در بازی Selaco

۵- بازی Selaco

بازی Selaco یکی از جدیدترین عنوان‌های بومر شوتر است که حدود یک ماه منتشر شد و به‌سرعت توانست به یکی از جذاب‌ترین بازی‌های اول شخص تبدیل شود. Selaco با موتور گرافیکی GZDoom ساخته شده؛ ولی ساختار پیشرفته‌ای دارد. اکثر محیط‌های بازی قابل تخریب است و می‌توانید با هر چیزی که در محیط وجود دارد، تعامل برقرار کنید؛ از یک قوطی نوشابه گرفته تا دستشویی. برخلاف عنوان‌های دیگر در فهرست ما، Selaco بازی بکش‌بکشی نیست و باید به‌صورت تاکتیکال، هر مبارزه‌ای را با نقشه پیش ببرید. این بازی مکانیزم و داستان غنی‌ای دارد و با اینکه فقط یک فصل از آن منتشر شده، تمام کردن آن چیزی حدود ۱۵-۱۶ ساعت زمان خواهد برد.

نبرد با باس در بازی Project Warlock 2

۴- بازی Project Warlock 2

بازی Project Warlock درکنار عنوان‌هایی مثل Dusk و Prodeus جزو بنیانگذارهای سبک بومر شوتر محسوب می‌شوند که گیم‌پلی شوترهای برتر دهه ۹۰ میلادی را در اختیارمان قرار می‌دهند. بعد از موفقیت نسخه اول Project Warlock، حالا نسخه دوم این بازی هم در دست توسعه قرار گرفته و می‌توانید دو فصل از آن را تجربه کنید. Project Warlock 2 از همه نظر پیشرفت‌های زیادی در مقایسه با قسمت اول دارد و یکی از سریع‌ترین و لذت‌بخش‌ترین بازی‌های بومر شوتر به‌حساب می‌آید. داستان بازی، در مورد شاگردهای Warlock است که هر کدام سلاح‌ها و قابلیت‌های خاصی دارند و باید دنباله‌روی راه Warlock برای مبارزه با نیروهای جهنمی باشن.

مبارزه با شمشیر در بازی Amid Evil

۳- بازی Amid Evil

دومین بازی از سه‌گانه فوق‌العاده شرکت New Blood Interactive. درحالی‌که اکثر بازی‌های بومر شوتر، با سلاح‌های گرم همراهند؛ Amid Evil مثل بازی‌های Hexen و Heretic، شما را در نقش قهرمانی قرار می‌دهد که باید با انواع جادو و عصا، اهریمن را از پای درآورده و خودش را به‌عنوان قهرمان خدایان ثابت کند. نه‌تنها Amid Evil گیم‌پلی عالی و لذت‌بخشی دارد، بلکه یکی از زیباترین بازی‌های بومر از نظر بصری هم محسوب می‌شود. با اینکه Amid Evil گرافیکی پیکسلی دارد، ولی حتی از Ray Tracing هم پشتیبانی کرده و برای تجربه آن با حداکثر تنظیمات گرافیکی، باید سیستم قدرتمندی داشته باشید.

دو کلت بزرگ در بازی Turbo Overkill

۲- بازی Turbo Overkill

بازی Turbo Overkill پرفروش‌ترین بازی از استودیوی دوست‌داشتنی Apogee است. این بازی را می‌توانیم نسخه بومر از بازی Cyberpunk 2077 بدانیم که گیم‌پلی آن با Doom Eternal ترکیب شده است. Turbo Overkill جزو معدود بازی‌های بومر است که داستان خوبی هم دارد. در این بازی در نقش Johny Turbo قرار دارید که نیم انسان و نیم ربات بوده و می‌خواهد از کسانی که بدن او را تکه‌تکه کرده بودند انتقام بگیرد. این بازی گیم‌پلی بی‌نهایت سریعی دارد و بعید است که بعد از مدت کوتاهی سردرد نگیرید. از سرعت و مکانیزم‌های سریع این بازی در این حد بدانید که برای گرفتن یکی از Achievement های آن، باید ۳۰ ثانیه در هوا حرکات نمایشی انجام دهید.

مبارزه با دو شاتگان در بازی Dusk

۱- بازی Dusk

سبک بومر شوتر بدون بازی Dusk معنی ندارد. Dusk به‌عنوان معروف‌ترین اثر New Blood Interactive، به‌نوعی بنیانگذار این سبک بود. این بازی توسط یک نفر، David Szymanski، ساخته شد که به‌سرعت به یکی از محبوب‌ترین توسعه‌دهندگان دنیای ویدیوگیم شناخته شد و بعدا بازی‌های دیگری را هم عرضه کرد. Dusk بی‌نقص‌ترین بازی بومر شوتر و به‌طور کلی یکی از بهترین بازی‌های سبک شوتر اول شخص به‌حساب می‌آید که بهترین انتخاب برای عاشقان شوترهای خشن و سریع مثل Doom است. بد نیست بدانید که نسخه ریمستر Dusk با نام Dusk HD هم در قالب یک بسته الحاقی رایگان، چند ماه پیش عرضه شد.

نظر شما در مورد سبک بومر شوتر چیست؟ آیا به این مدل بازی‌ها علاقه دارید؟ به نظر شما جای کدام بازی در این فهرست خالی بود؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها مطرح کنید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات