پیش‌نمایش بازی Black Myth Wukong: از موشکافی اسطوره‌شناسی چین تا ویژگی‌های گیم‌پلی

جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۹
مطالعه 10 دقیقه
والپیپر بازی Black Myth Wukong
بالاخره وقت موشکافی و کنکاش در Black Myth Wukong فرا رسید؛‌ به‌لطف حجم قابل توجهی از نمایش‌های مختلف، حالا می‌توانیم در دل اسطوره‌شناسی و گیم‌پلی بازی شیرجه بزنیم و تئوری‌پردازی کنیم. از سان ووکانگ و ماجراهایش در «سفرنامه غرب» تا گیم‌پلی اکشن/ماجرایی و فاصله قابل توجه‌اش از ژانر سولزلایک. همراه زومجی باشید.
تبلیغات

بلک میث ووکانگ (Black Myth Wukong)، مخلوق جذاب استودیو چینی گیم‌ساینس را تقریبا همه‌مان می‌شناسیم. اثری که پنج سال پیش و با آن تریلرهای پر زرق و برق، انیمیشن‌های سیال، مبارزه‌های پرهیجان و سیستم فایت تماشایی، برق از سه‌فازمان پراند و شگفت‌زده‌مان کرد. همان پروژه‌ای که به‌محض مطلع شدن از تولیدش در یک استودیو چینی، فکر می‌کردیم با یک مشت تریلر ساختگی و گیم‌پلی غیرواقعی، قرار نیست به خط پایان برسد و احتمالا سرکاری است.

پنج سال بعد و حالا، اوضاع کاملا متفاوت است؛ تا به‌امروز چیزی نزدیک به دو ساعت گیم‌پلی خالص و انواع گزارش‌ها با محوریت تجربه‌ی خبرنگاران و محتواسازان از این بازی منتشر شده و حالا، می‌دانیم که اثر نام‌برده، واقعی‌تر و جدی‌تر از همیشه، کمتر از دو ماه دیگر تقدیم‌مان می‌شود. این ویدیوگیم اکشن/ماجرایی غیر-سولزلایک که اصلا در همین مقاله/ویدیو پیرامون غیر سولز-لایک بودنش خواهیم گفت، روی بازآفرینی ماجرای «سفرنامه غرب Xi you ji /西有记/Journey to the West» تمرکز کرده و همه‌چیز برایش آماده‌ است تا مثل اتفاقی که Lies of P سال گذشته رقم زد، به یکی از شگفتی‌های امسال بدل شود. پس اگر شما هم مثل من با هر یک از تریلرهای ووکانگ بیشتر از قبل برای تجربه‌اش مصمم شده‌اید و دلتان می‌خواهد از شاخص‌های داستانی و مولفه‌های گیم‌پلی آن بیشتر بدانید، همراه زومجی باشید که باز هم قرار است تاریخ و فرهنگ شرق را واکاوی کنیم و Black Myth Wukong را بیشتر بشناسیم. پس لطفا ابتدا ویدیو زیر را تماشا کنید تا بعد بیش‌تر از بازی صحبت کنیم:

برای حمایت از زومجی لطفا ویدیو را در یوتیوب تماشا کنید

چهار رمان بسیار مهم تاریخ ادبیات چین

همچون Lies of P که اقتباسی متفاوت اما وفادار از پینوکیو به‌حساب می‌آمد، Black Myth Wukong نیز یک اقتباس متفاوت اما وفادار از قصه «سفرنامه غرب» خواهد بود

احتمالا شما نیز حین تماشای تریلرهای بازی، در زمان مواجهه با یک میمون جادویی که با نعره‌های بروسلی‌وار و یک چوب‌دستی بلند به‌حساب مشتی از هیولا می‌رسد، برایتان این سوال پیش آمد که اصلا جریان چیست و چه ماجرایی در پس این تصاویر پنهان است؟ خب پس اول بیایید با منبع اقتباس قصه «بلک میث ووکانگ» آشنا شویم. داستان بازی با اقتباس از رمان چینی «سفرنامه غرب یا Xi you ji /西有记)با محوریت شخصیت سان ووکانگ (Sun Wu Kong 孙悟空) یا همان «شاه میمون» روایت می‌شود. کتاب «سفرنامه غرب» در کنار رمان‌های «قانون‌شکنان مرداب»، «عاشقانه سه پادشاهی» و «رویای اتاق قرمز» یکی از چهار ستون استوار ادبیات چین را تشکیل می‌دهد. ترجمه فارسی «سفرنامه غرب» از معنی هَنزه‌های (کاراکترهای زبان چینی) 有记 به معنی «سفرنامه/yoji» و 西 به معنی «غرب/xi» می‌آید و «سفر به غرب» ترجمه‌ای نه‌چندان دقیق اما رایج برای این عنوان است.

«سفرنامه غرب»، اولین قصه طولانی و فانتزی در تاریخ ادبیات چین، نگاشته شده در ۱۰۰ باب/ چپتر و در ۸ هزار و ۲۰۰ کاراکتر چینی یا همان «هنزه 汉字»، یکی از مهم‌ترین رمان‌های ادبیات کلاسیک چین به‌حساب می‌آید و تاریخ نگارش آن به قرن ۱۶ میلادی برمی‌گردد؛ تقریبا همه‌ی شرق‌شناس‌ها و تاریخ‌نگارها بر این باورند که این قصه توسط وو چنگ اِن (Wu Cheng en 吴承恩) نگاشته شده است.

لحظه تولد شاه میمون از قصه سفرنامه غرب

لحظه تولد «شاه میمون» و لحظه شلیک شدن لیزرها از چشمان او به‌سوی جهان بالا؛ در یک نگارگری (اِماکی/絵巻) ژاپنی

داستان از دل یک سنگ آغاز می‌شود. سنگی از جنس جوهره‌ی زمین و آسمان، از جنس تعادل یین و ینگ؛ از دل این سنگ اما یک میمون جادویی به‌دنیا می‌آید. میمونی قدرتمند که تعادل جهان را برهم خواهد زد.

این میمون خیلی زود قدرت و شجاعت بسیار بالای خود را به باقی میمون‌ها اثبات کرد و به‌ «شاه میمون» تبدیل شد. سالیان سال می‌گذرد و شاه میمون، پادشاه بی‌رقیب میمون‌ها بالاخره پا به سن گذاشته و ترس مواجهه با مرگ به سراغش می‌آید. اینجاست که قهرمان قصه، تصمیم می‌گیرد تا عصاره جاودانی را به‌دست آورد و در این مسیر با یک راهب نامیرا به اسم «پوتی زوشی» ملاقات می‌کند؛ شاه میمون قصه ما، شاگرد این راهب شده و پوتی زوشی هم عنوان «سان ووکانگ» به معنی «میمون بیدار شده از پوچی» را برای شاه میمون انتخاب می‌کند. «بیداری» که در ذن بودیسم و فرهنگ ژاپن با عنوان «ساتوری/悟り» شناخته می‌شود، یکی از بالاترین مراتب در معارف شرقی و بودیسم به حساب می‌آید.

شاه میمون در یک نگارگری ژاپنی

تریلرهای بازی با نمایش پراکنده اطلاعات داستانی از اتفاقات آغازین، میانه و پایان قصه، مخاطب را به‌گمانه‌زنی وادار کرده‌ است. روشی که در نمایش مخلوقات هیدئو کوجیما بارها مورد استفاده قرار گرفته است

شاه میمون از پوتی زوشی تکنیک‌های جادو-محور زیادی را می‌آموزد. از بدل شدن به انواع و اقسام جانوران تا قدرت تکثیر خود در میدان مبارزه. کسب قدرت‌های جادویی بسیار زیاد، شاه میمون را مغرور می‌کند و ووکانگ غره شده به‌قدرت‌های جادویی، از طریقت استاد خارج شده و خودش تنهایی به‌دنبال جاودانگی می‌رود. سان ووکانگ در این مسیر به سرزمین اژدهایان قدم گذاشته و چوب دستی جادویی‌‌اش با نام «روئی جین‌گو بنگ/Ruyi Jingu Bang) را به‌دست می‌آورد. همان چوب دستی معروف که اندازه‌اش از یک گلِ‌سر تا ارتفاعی به‌ بلندی آسمان‌ها متغیر است.

شاه میمون حالا قدرت بسیار زیادی دارد، جادوهای بسیار زیادی را می‌داند و به‌اندازه‌ی اساطیر و خدایان، قدرتمند است اما در جنگل‌ها و مابین موجودات فانی زندگی کرده و هنوز عصاره جاودانگی را به‌دست نیاورده است. او هنوز هم راضی نشده و واقعا قدرت نامیرایی را می‌خواهد؛ پس، تصمیم می‌گیرد تا به‌قلمرو بهشت و جهان بالا قدم گذاشته و مقامی را در این سرزمین به‌دست آورد. او به‌اندازه‌ای موی دماغ خدایان و اساطیر می‌شود که در پایان، جایگاهی رده‌پایین را برایش در نظر می‌گیرند. فکر می‌کنید یک مقام رده‌پایین برای سان‌ووکانگ راضی‌کننده است؟ اصلا. او پافشاری کرده و می‌خواهد تا از باغچه‌ای پرشده از هلوهایی با قدرت جاودانگی محافظت کند! اساطیر بهشت نیز با او موافقت کرده و آرزوی شاه میمون را برآورده می‌کنند.

حمله سان ووکانگ به قلمرو بهشت

نمایش حمله سان ووکانگ به قلمرو بهشت و مبارزه او با خدایان بهشت و بودا

ووکانگ هرگز دلش نمی‌خواست یک «محافظ» معمولی برای باغچه هلوهای جاودانگی باشد؛ او می‌خواست از این میوه‌ها بخورد و جاودانگی را به‌دست بیاورد. و همین کار را هم انجام داد تا بالاخره، به‌آرزوی دیرینه‌اش رسید. حالا که قدرت و ثروتِ جاودانگی برای ووکانگ فراهم شده است، اگر گفتید نوبت چیست؟ آفرین؛ نوبت فساد است! ووکانگ بعد از کسب جاودانگی،‌ با تمام قدرت به قلمرو بهشت حمله می‌کند؛ چیزی شبیه‌به حمله‌ی کریتوس به‌خدایان المپ در جریان اتفاقات سه‌گانه کلاسیک God of War. ووکانگ طی حمله به قلمرو بهشت، بیش از صدها هزار سرباز مقدس، چهار پادشاه، ۲۸ جناح اصلی و تعدادی از خدایان و اساطیر بهشت را نابود می‌کند. دیگر هیچ نیرویی نمی‌تواند در مقابل یورش افسارگسیخته ووکانگ ایستادگی کند و اینجاست که «بودا» وارد عمل می‌شود؛ بودا اما کوهستانی را بر سر ووکانگ فرود می‌آورد و او را برای ۵۰۰ سال زندانی می‌کند.

ووکانگ بعد از ۵۰۰ سال تنهایی و در بند کشیده شدن،‌ توسط راهبی با نام «تن سان زنگ/Tang San Zang» آزادی‌اش را به‌دست می‌آورد؛ این آزادی اما، مشروط به‌همراهی با راهب و کمک‌ به‌او در مسیر یافتن سوتراهای بودا (دست‌نوشته‌های مقدس بودا) در سفری خطرناک به‌سوی غرب، اتفاق می‌افتد. پس، «سفرنامه‌ غرب» با آزادی ووکانگ و همراهی‌اش با راهب مورد ذکر، آغاز می‌شود.

شخصیت‌های تردیدبرانگیز در بازی Black Myth Wukong

از راست به‌چپ: ماکاک ۶ گوش (احتمالا)، وسط: ووکانگ پاک و راوی قصه، چپ:‌ سان ووکانگ افسانه‌ای و قدرتمند

قصه سفرنامه غرب از دو بخش مهم تشکیل می‌شود:

  • ماجراهای ووکانگ در مسیر کسب جاودانگی؛ یاغی‌گری نبرد با بودا
  • آزادی مشروط از زندان ۵۰۰ ساله، سفر ووکانگ و سان‌زنگِ راهب در مسیر سوتراهای بودا، تکمیل «سفرنامه غرب» و پدیدار شدن «ووکانگ پاک»

اما مهم‌ترین نکته در مورد بازی Black Myth Wukong این است که اثر، قرار نیست بازآفرینی یک به یک از داستان سفر به غرب باشد. تریلرهای بازی از سرنخ‌هایی پر شده است که باعث می‌شوند ادعا کنیم که قهرمان بازی Black Myth Wukong احتمالا سان ووکانگ نخواهد بود! یکی از این سرنخ‌ها، به‌ظاهر و چوب‌دستی کاراکتر تحت کنترل برمی‌گردد. شخصیت نمایش داده شده در تریلرها، نه‌تنها زره طلایی، تاج طلایی و چوب‌دستی طلایی ووکانگ را به‌همراه ندارد (اصلی‌ترین ویژگی چوب دستی ووکانگ، نوشته شدن عبارت 如意金箍棒 (Ruyi Jingo Bang - نام چوب‌دستی سان ووکانگ) بر روی چوب است که قهرمان گم‌نام قصه، چنین عبارتی بر روی چوبه‌اش دیده نمی‌شود)، بلکه در پایان یکی از باس‌فایت‌ها می‌بینیم که خود سان ووکانگ با چوب‌دستی روئی جین‌گو بنگ، با زره و تاج طلایی‌اش، اجازه نمی‌دهد تا ضربه نهایی را به‌باس وارد کنیم. پس شخصیت اصلی بازی کیست؟ نکته جالب‌تر این است که تریلرهای بازی علاوه بر نمایش آن میمون مجهول، سان ووکانگ را هم به‌عنوان کاراکتر قابل بازی و در موقعیت‌هایی همچون صحنه‌ی هجوم به قلمرو بهشتی نمایش می‌دهد. به‌نظر می‌رسد که در Black Myth Wukong کنترل دو کاراکتر را به‌دست خواهیم گرفت: سان ووکانگ و آن میمون ناآشنا. و البته یک میمون پیر دیگر که انگار، ووکانگ پاک است و راوی قصه به‌شمار می‌رود. اما واقعا آن شخصیت مجهول کیست؟ برای این مسئله هم تئوری داریم.

مواجهه شخصیت تحت کنترل با [احتمالا] سان ووکانگ در بازی Black Myth Wukong

سان ووکانگ با چوب دستی «روئی جین‌گو بنگ/如意金箍棒» جلوی کشته شدن یکی از باس‌های بازی به‌دست کاراکتر تحت کنترل گیمر (احتمالا ماکاک ۶ گوش) را می‌گیرد

در این لحظه، قوی‌ترین تئوری پیرامون قهرمان مجهول بازی، به شخصیت «ماکاکِ ۶ گوش» برمی‌گردد. ما می‌دانیم «تبدیل و تکثیر شدن» یکی از قدرت‌های جادویی سان ووکانگ است و شاه میمون با کندن و پخش کردن موی بدن خود می‌تواند هر یک از تارهای موی‌اش را به‌‌نسخه‌ای از خود بدیل کند. در داستان سفرنامه غرب، «ماکاک ۶ گوش» یکی از همین کپی‌های ووکانگ بود که بعد از کسب خودآگاهی، با انگیزه‌هایی خاص وارد قصه شد و حالا به‌نظر می‌رسد که بازی را در قامت سان ووکانگ و ماکاک ۶ گوش تجربه خواهیم کرد.

صحبت از باس‌ها شد؛ یکی دیگر از نکات قابل توجه تریلرها که باعث می‌شود از تفاوت در سیر روایی Black Myth Wukong نسبت‌به کتاب «سفرنامه غرب» مطمئن باشیم، به نمایش باس‌های موجود در ویدیوها و تریلرهای بازی برمی‌گردد. روبه‌رو شدن سان ووکانگ و تنگ سان‌زنگ راهب با هیولاهای باستانی در مسیر سفرشان به غرب، یکی از مهم‌ترین بخش‌های کتاب است و حالا در تریلرهای بازی، رویارویی کاراکتر بی‌نام قصه (فرضا ماکاک ۶ گوش) با این هیولاها را می‌بینیم؛ یک دلیل دیگر برای قطعی بودن این مسئله که بازی، هرگز قرار نیست یک اقتباس یک به یک از کتاب سفرنامه غرب باشد. حالا که به‌شکل جدی با قصه و مولفه‌های داستانی اثر و منبع اقتباسش آشنا شده‌ایم، بیایید یک بار برای همیشه تمام اطلاعات موجود از مکانیزم‌های گیم‌پلی بازی را مرور کنیم.

2024-7-wukong-gameplay-analysis-1

بازی Black Myth Wukong یک ویدیوگیم اکشن/ماجرایی خطی و مرحله به مرحله است که در ساختار خود از مولفه‌های ژانر نقش‌آفرینی (RPG) بهره می‌برد. گیم‌پلی بازی با محوریت بهره‌گیری از چوب‌دستی ووکانگ در مبارزات طراحی شده است. در این اثر، سه طریقت مبارزه/استنس (Stance) با فنون و فهرست آپگرید ویژه در دسترس بازیکن قرار می‌گیرد تا گیمر با ترکیب حمله‌های قدرتی و سرعتی، دشمنان را از سر راه بردارد. برخلاف عموم بازی‌های سولز-لایک که استخوان‌بندی مبارزات خود را بر پایه سپر گرفتن/Block کردن و حمله بنا کرده بودند، شاکله مبارزات ووکانگ با محوریت جاخالی/دفاع برق‌آسا (داج و پری کردن) طراحی شده است. با جاخالی برق‌آسا و فشردن به‌موقع دکمه L1 (بامپر چپ) می‌توانید ضربات را دفع کنید.

با استناد به‌ گفته اشخاصی که موفق به‌تجربه بازی شده‌اند،‌ بلک‌میث ووکانگ اثری به‌مراتب ساده‌تر از ویدیوگیم‌های سولز-لایک است و با وجود شباهت‌هایی که در ساختار مبارزات ووکانگ و ویدیوگیم‌های ذکر شده وجود دارد، مخلوق استودیو گیم‌ساینس اثری کاملا متفاوت از بازی‌های مورد بحث خواهد بود.

کوله‌پشتی در بازی Black Myth Wukong

با شکست دادن مینی‌باس‌ها می‌توانید فرم مبارزه‌ای و ظاهری آن‌ها را به‌دست بیاورید و در میدان مبارزه، برای دقایقی به فرم آن مینی‌باس تبدیل شوید.

در کنار جاخالی دادن، بازیکن از توانایی‌های ویژه قهرمان قصه، سه طریقه یا استنس برای اجرای فنون رزمی و نیروهای جادویی مثل توانایی آهسته کردن حرکت دشمن بهره می‌برد. اجرای جاخالی‌ و دفاع برق‌‌آسا، نوار تمرکز یا Focus قهرمان قصه را پر می‌کند تا در پایان، گیمر بتواند حرکتی ویژه با قدرت آسیب بسیار بالا را اجرا کند.

بعد از نابودی دشمن، امتیازهایی تحت عنوان اراده/Will به گیمر داده شده (معادل Xp در دیگر بازی‌ها) و از اجماع حجم قابل توجهی از این امتیازها، یک جرقه/ Spark (معادل Skill Point در دیگر بازی‌ها) به دست می‌آید که با خرج کردن‌شان می‌توانیم درخت مهارت قهرمان قصه را پیشرفت داده و او را قوی‌تر کنیم.

درخت مهارت Black Myth Wukong از سه دسته اصلی تشکیل شده است:

  • جادو/تبدیل‌ شوندگی
  • قدرت‌های Passive
  • مهارت‌های رزمی

در کنار مولفه‌های مبارزاتی و فنون رزمی، قدرت‌های جادویی را باید قسمتی بسیار مهم از روند مبارزات به‌حساب آوریم. «تبدیل شوندگی» ووکانگ که در قصه سفرنامه غرب نیز یکی از مهم‌ترین قدرت‌های او ذکر شده است، در بازی نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. ووکانگ (بازیکن) نه‌تنها می‌تواند به موجوداتی همچون زنبورها و پرندگان تبدیل شده و از دست دشمنان بزرگ پنهان شود، بلکه با شکست دادن مینی‌باس‌ها می‌توانید فرم آن‌ها را به‌دست بیاورید و در میدان مبارزه، برای دقایقی به فرم آن مینی‌باس تبدیل شوید.

نگاهی دقیق‌تر به گیم‌پلی بازی Black Myth Wukong

سه طریقه مبارزه یا استنس (Stance) جهت نبرد با چوب‌دستی، در بازی تعبیه شده است:

  • طریقه ویرانگر یا Smash Stance: همان استنس پیش‌فرض و عادی بازی به‌‌شمار می‌رود و از همان ابتدا در دسترس بازیکن خواهد بود
  • طریقه ستون یا Pillar Stance: با محوریت تکیه‌بر ماهیت درازشونده چوب‌دستی ووکانگ طراحی شده است و از سطح پنج (Level 5) در دسترس بازیکن قرار می‌گیرد.
  • طریقه رانش یا Thrust Stance: «استنس رانشی» از سطح ۲۰ در دسترس بازیکن قرار می‌گیره و با محوریت تکیه‌بر قدرت نفوذ و رانش سطح مقطع تیز چوب‌دستی ووکانگ طراحی شده است.
مبارزه با غول در بازی Black Myth: Wukong

گفته می‌شود که بازی ساختار کاملا خطی و مرحله به مرحله خواهد داشت

گفته می‌شود که بازی Black Myth Wukong ساختار مرحله به مرحله دارد و در آن از شاکله جهان‌باز یا نیمه‌جهان‌باز آثار سولز-لایک‌‌ خبری نخواهد بود؛ هر یک از محیط‌های بازی از انواع مسیرهای فرعی، مینی‌باس‌ها و آیتم‌های مخفی و قدرتمند مثل لباس‌ها و تجهیزات مهم پر شده‌ است و با این موارد، به‌گیمرهای کنجکاو پاداش می‌دهد.

این موضوع را هم نباید فراموش کرد؛ طبق اعلامیه افراد نزدیک به‌استودیو گیم‌ساینس، بیش از ۸۰ باس و بیشتر از ۱۶۰ نوع دشمن مختلف برای این بازی طراحی شده است. خلاصه که بلک میث ووکانگ تمام لزومات بدل شدن به یک ویدیوگیم شگفتی‌ساز را داره و حقیقتش را بخواهید، فوق‌العاده هیجا‌ن‌انگیز به‌نظر می‌رسد. تنها کاری که فعلا می‌تونیم انجام بدیم، اینه که فعلا منتظر بمانیم و در تاریخ ۳۰ مرداد به‌سراغ ماجراجویی با ووکانگ و سفرنامه غرب از استودیو گیم‌ساینس برویم. حالا نوبت به‌نظرات شما است. دیدگاهتان پیرامون اثر مورد بحثمان را برای زومجی بنویسید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات