همه چیز در مورد EA Sports FC 25 ؛ تغییرات بزرگ؟

پنج‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
لوگوی بازی EA Sports FC 25
همان همیشگی یا یک بازی متفاوت؟ این اولین سوالی است که بعد از معرفی FC 25 به آن فکر می‌کنیم و قرار است در این ویدیو و مقاله سعی کنیم به جوابش برسیم. همراه زومجی باشید.
تبلیغات

سال پیش بود که پس از سال‌های طولانی، EA راه خود را از فیفا جدا کرد و بازی فوتبالش را با اسم FC 24 منتشر کرد؛ بازی‌ای که اغراق نیست اگر بگوییم صرفا اسم آن عوض شده بود و از خیلی جنبه‌ها، شباهت زیادی به همان فیفا ۲۳ داشت. حالا FC 25 چند روزی است که رسما رونمایی شده و ظاهرا سازنده‌هایش، امسال برنامه‌های بیش‌تری برای اضافه کردن ویژگی‌های جدید و درخواستی طرفداران به بازی دارند. لطفا اول ویدیو زیر را تماشا کنید تا بعد بیش‌تر راجع به بازی صحبت کنیم:

حامی این ویدیو، فروشگاه گیمینگ تک‌سیرو است. شما می‌توانید بدون پرداخت پول، به‌صورت رایگان بازی EA Sports FC 25 و کلی بازی بزرگ دیگر را قبل از عرضه، از تک‌سیرو پیش‌خرید کنید. اگر این کار را انجام دهید، به محض اینکه بازی موجود شود، تک‌سیرو به شما خبر خواهد داد و می‌توانید بازی را با قیمت پایین‌تری خریداری کنید. تک‌سیرو فروشگاهی است که انواع کنسول‌ها، بازی‌های جدید، اکشن فیگور و لوازم جانبی گیمینگ را با قیمت مناسب می‌فروشد. اگر گیمر هستید، به وب‌سایت تک‌سیرو سر بزنید.

برای حمایت از زومجی لطفا ویدیو را در یوتیوب تماشا کنید

خدافظ ولتا و سلام Rush!

بخش فوتبال خیابانی یا سالنی که با اسم ولتا شناخته می‌شد، به کل از FC 25 حذف شده و به جای آن حالت جدیدی به اسم Rush داریم. این حالت در یک زمین کوچک‌تر و بین تیم‌هایی که هرکدام ۵ تا بازیکن دارند، برگزار می‌شود. Rush گیم‌پلی سریع‌تر و قوانین خاص خود را خواهد داشت و مثلا ممکن است بازیکن شما با گرفتن کارت آبی، برای مدت محدودی از زمین اخراج شود. این حالت بازی جدید قرار است در همه حالت‌های بازی حضور داشته باشد؛ به این معنی که مثلا می‌توانید در Kick Off یک مسابقه دوستانه راش داشته باشید یا در حالت آلتیمیت تیم با بازی کردن راش مأموریت‌ها را تموم کنید و حتی در قسمت Clubs، همراه دوستان هرکدام یکی از پنج بازیکن این حالت را کنترل کنید.

حالت راش در بازی FC 25

حالت ولتا در ابتدای اضافه شدن به سری فیفا، تجربه جذابی بود ولی به مرور به دلیل نداشتن تغییراتی خاص و مخصوصا تفاوت کم گیم‌پلی کلی آن با گیم پلی اصلی بازی، محبوبیتش را از دست داد و حال EA سعی دارد تا با راش بتواند چنین تجربه‌ای را با شکل و شمایل جذاب‌تری در FC 25 ارائه دهد.

تغییرات گیم پلی FC 25

مهم‌ترین ویژگی یک بازی فوتبال گیم‌پلی آن است. تغییر بزرگ و مهم در گیم‌پلی FC 25، عوض شدن چینش تاکتیک تیم با سیستم جدیدی به اسم FC IQ است. با این سیستم خیلی پرجزییات‌تر از قبل می‌توانید نقش هر بازیکن را در زمین مشخص و تعیین کنید که هر بازیکنی، دقیقا به چه شکلی باید بازی کند و در تاکتیک کلی نقش داشته باشد. این سیستم گزینه‌های خیلی زیادی برای شخصی‌سازی نقش بازیکنان و سیستم بازی کلی تیم در پی خواهد داشت و حتی این ویژگی‌ها تا حدی پرجزییات توصیف شده است که EA، امکانی فراهم کرده تا بازیکنان بتوانند از طریق یک کد تاکتیک‌های خودشان را با سایر بازیکنان بازی به اشتراک بگذارند و آن‌ها هم بتوانند این تاکتیک‌ها را امتحان کنند.

FC 25 همینطور قرار است گزینه‌های زیادی برای تغییر تاکتیک و حتی تعویض بازیکنا در خود گیم‌پلی داشته باشد و دیگر قرار نیست خود بازی صرفا یک سری تعویض پیش‌فرض نشان بدهد. این تغییر باعث می‌شود تا خیلی وقت‌ها از همان محیط مسابقه بتوانید تغییرها را اعمال کنید و نیازی به متوقف کردن بازی و رفتن به منو نباشد.

مدیریت بازیکنان در کرنرهای FC 25

اگر گیمرهایی که در موقعیت‌های تک به تک گلر را حرکت می‌دادند برای شما هم آزاردهنده بود، خبر خوبی دارم؛ FC 25 حرکت دادن دستی گلر را حسابی محدود‌تر کرده است و حالا نهایت می‌توانید یک یا دو قدم گلر را در هر جهت حرکت بدهید و بعد برای حرکت دادن مجدد، باید مدت خیلی کوتاهی صبر کنید. این ویژگی جلوی سواستفاده از حرکت دادن دروازه‌بان را می‌گیرد و کوچک‌ترین اشتباهی در این کار، می‌تواند یک گل ساده برای حریف در پی داشته باشد.

نکته مهم دیگر در بحث گیم‌پلی، امکان تعیین دستی جاگیری بازیکنان در ضربه‌های کرنر است. حتما برای شما هم بارها پیش آمده که موقع کرنر زدن، یک بازیکن خیلی کوتاه قد در بهترین نقطه محوطه حریف قرار می‌گرفت و همه برنامه‌ها را خراب می‌کرد. حالا از صفحه مدیریت تیم می‌توانید دقیقا مشخص کنید که کدام بازیکنان کجا قرار بگیرند و بتوانید دقیقا آن چیزی را که در ذهن دارید، روی ضربه‌های کرنر اجرا کنید.

تغییرات بخش Career

کریر مود هنوز هم یکی از جذاب‌ترین و البته مظلوم‌ترین بخش‌های FC به حساب می‌آید و ظاهرا EA امسال ایده‌های جدیدی برای آن دارد. یکی از تغییرات مهم این بخش، گزینه‌های شخصی‌سازی زیاد است که قبل از شروع Career Mode می‌توانید آن‌ها را تنظیم کنید. مثلا می‌توانید میزان سختی نقل و انتقال‌ها را تنظیم یا حتی هوش مصنوعی تیم‌های حریف را به شکل کاملا دلخواهی دستکاری کنید. اما یک تنظیم خیلی جالب، این است که می‌توانید میزان تاثیر شرایط جوی در گیم‌پلی را دستکاری کنید. به این معنی که شما انتخاب می‌کنید باران صرفا یک افکت تصویری باشد یا اینکه واقعا با خیس کردن چمن روی گیم‌پلی هم تاثیر داشته باشد.

بخش Career بازی FC 25

علاوه‌بر این، سازنده‌ها سیستم آکادمی جوانان باشگاه‌ها در کریر را هم کاملا آپدیت کرده‌اند و به‌جای گشتن در صرفا قاره‌ها و کشورهای محدود، حالا می‌توانید استعدادیاب‌ها را به ۱۶۰ کشور مختلف بفرستید و خیلی دقیق‌تر بازیکنان جوانی را که دنبال آن‌ها هستید، مشخص کنید تا کلی استعداد جوان و ناشناخته پیدا کنید.

سیستم روحیه بازیکنان هم در کریر مود FC 25 تغییرات زیادی داشته و دیگر قرار نیست با یک سری واکنش خیلی ساده بتوانید روحیه آن‌ها را بالا ببرید و شاهد بهترین عملکرد باشید. یک نکته جالب در این زمینه، این است که اگر بازیکنان خیلی حالشان خوب باشد، ممکن است خوشی بزنه زیر دلشون و دیگر تمرکز کافی را روی تمرین‌ها نداشته باشند و عملکرد آن‌ها افت کند!

یک سری موارد دیگر مثل امکان استفاده از بازیکنان واقعی در قسمت پلیر کریر، اضافه شدن بازیکنان قدیمی مثل دیوید بکهام به این قسمت و انیمیشن‌های بیشتر برای شروع بازی‌ها هم در Career Mode در نظر گرفته شده‌اند.

امتیازهای دیویژن رایولز در FC 25

آلتیمیت تیم

آلتیمیت تیم بدون شک برای خیلی از بازیکنان FC، محبوب‌ترین بخش بازی است و امسال هم EA برنامه‌های جدیدی برای آن دارد. می‌شود گفت که بیش‌ترین تغییر را بین حالت‌های مختلف بازی در آلتیمیت تیم، Division Rivals داشته است. در FC 25 دیگر قرار نیست با گرفتن تعداد مشخصی برد در این بخش به جوایز برسید و به جای آن، باید امتیاز جمع کنید. هر برد ۳ امتیاز و هر مساوی ۱ امتیاز دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا مساوی‌ها دیگر بی‌ارزش نباشند. همچنین دیویژن اولیه شما در FC 25، قرار است براساس بالاترین دیویژنی باشد که در FC 24 به آن رسیده بودید و در نتیجه همه بازیکنا کارشان را از دیویژن ۱۰ شروع نمی‌کنند و بازیکنان بهتر و حرفه‌ای‌تر، از همان اول در دیویژن‌های بهتری مسابقه خواهند داد. یک نکته مهم دیگر این بخش هم این است که که در دیویژن‌های بالاتر امکان امتیاز از دست دادن با باخت در بازی‌ها و سقوط به دیویژن پایین‌تر هم در نظر گرفته شده است.

کنار دیویژن رایولز، بازی‌های فرندلی آلتیمیت تیم هم تغییراتی داشته‌اند که مهم‌ترین آن‌ها، تغییر سیستم مچ میکینگ است. در FC 25 مچ میکینگ شما براساس برد و باخت‌هایی که در خود بخش فرندلی به‌دست می‌آورید مشخص می‌شود و در نتیجه اگر این بخش را صرفا برای فان بازی کنید، با حریف‌های ساده‌تری روبه‌رو خواهید شد.

قسمت SBC Storage بازی FC 25

اگر طرفدار آلتیمیت تیم باشید، می‌دانید که بعد از مدتی مدیریت کارت‌های تکراری و غیرقابل‌فروش، واقعا آزاردهنده می‌شود و خب سازنده‌ها امسال در پی بازخورد گیمرها، یک بخش جدید به اسم SBC Storage طراحی کرده‌اند که می‌توانید کارت‌های تکراری خود رو در آنجا ذخیره کنید و بعد برای تکمیل کردن SBC‌ها از آن‌ها استفاده کنید. امسال کارت‌های Contract هم کاملا از بازی حذف شده‌اند و Evolution‌ها هم قرار است پیش‌نیازهای ساده‌تری داشته باشند تا راحت‌تر بتوانیم بازیکنان مختلف را به این شکل ارتقا بدهیم.

یک نکته یکم ترسناک راجع به آلتیمیت تیم، اضافه شدن سیزن پس پولی به بازی است که می‌تواند این بخش را حتی بیشتر از همیشه، به سمت Pay to Win بودن ببرد.

حالت Clubs بازی FC 25

بخش Club

حالت Club هم امسال تغییراتی داشته است. مهم‌ترین ویژگی جدید این بخش امکان سقوط به دسته‌های پایین‌تر است که می‌تواند مسابقه‌ها را جذاب‌تر کند. همینطور با کسب امتیاز در بازی‌ها، می‌توانید آیتم‌های مختلفی برای بازیکن خود از فروشگاه بخرید و یک نکته جالب، این است که نهایت قد بازیکنا در کلاب به ۱۹۵ سانتی‌متر محدود شده است و دیگه قرار نیست یک تیم از بازیکنان غول بالای ۲ متر را شاهد باشیم!

جمع بندی

به هر حال بازی فوتبال EA که حالا با اسم FC آن را می‌شناسیم، همیشه طرفداران خاص خودش را دارد و باید منتظر بمانیم و ببینیم که FC 25 قرار است چقدر واقعا تغییر کند و آیا بازی بهتری می‌شود یا نه. علاوه‌بر تغییراتی که توضیح دادیم، بازی قرار است از نظر گرافیک هم پیشرفت داشته باشد و کلی انیمیشن جدید به آن اضافه شوند.

بازی EA Sports FC 25 ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ (۶ مهر ۱۴۰۳) برای کامپیوتر، سوییچ و کنسول‌های نسل هشت و ۹ ایکس باکس و پلی استیشن منتشر خواهد شد. البته اگر نسخه آلتیمیت را بخرید، ۷ روز زودتر می‌توانید به بازی دسترسی داشته باشید. تصویر روی جلد نسخه جدید FC هم متعلق به جود بیلینگهام است.

نظرات خود را در مورد این بازی با زومجی و کاربرانش به اشتراک بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات