گیم اینفورمر چطور تعطیل شد؟ وداع با یکی از قدیمی‌ترین رسانه‌های ویدیو گیم

سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۹
مطالعه 9 دقیقه
کلکسیون مجله‌های گیم اینفورمر
ماه اوت با یکی از شوکه‌کننده‌ترین اخبار صنعت ویدیو گیم آغاز شد. تعطیلی یکی از قدیمی‌ترین مجله ویدیوگیمینگ کشور امریکا که بیش از سه دهه به پوشش اخبار این صنعت پرداخته است؛ تعطیلی گیم اینفورمر!
تبلیغات

روز جمعه دوم اوت بود که کارکنان مجله گیم‌ اینفورمر (Game Informer) شامل تیم وب‌سایت، تیم پادکست‌های هفتگی و اعضای تیم ویدیوهای مختلف درباره استودیو‌های بازی‌سازی و توسعه‌دهندگان همگی برای یک جلسه با مدیریت واحد منابع انسانی شرکت بالادستی یعنی GameStop فرا خوانده شدند. در این جلسه به آن‌ها گفته شد که این نشریه بلافاصله باید تعطیل شود و همگی آن‌ها به‌زودی اخراج می‌شوند و خدمات پایان همکاری را دریافت خواهند کرد. این خبر بسیار غیرمنتظره بود و در زمان اعلام این خبر حداقل یکی از کارکنان مجموعه در سفر کاری قرار داشت.

تعطیلی ناگهانی گیم‌ اینفورمر بدین معنا است که شماره ۳۶۷ این مجله که داستان بازی Dragon Age: The Veilguard را پوشش داده، آخرین نسخه آن است و دیگر هیچ‌وقت شاهد انتشار نسخه‌ای از آن نخواهیم بود. در ادامه و کمی بعد کل وب‌سایت این مجله ویدیوگیم از دسترس خارج شد و همزمان حساب توییتر گیم‌ اینفورمر در یک پست بیانیه‌ای را منتشر کرد. بیانیه‌ای که منابع مختلف به وب‌سایت کوتاکو اعلام کرده‌اند که توسط هیچ‌کدام از اعضای تیم نوشته نشده است.

پیام خداحافظی مجله گیم اینفورمر

متن بیانیه منتشر شده در وب سایت گیم اینفورمر بدین شرح است:

«پس از ۳۳ سال فوق‌العاده در پوشش آخرین اخبار، بررسی‌ها و دیدگاه‌هایی از جهان همیشه در حال رشد بازی، با قلبی آکنده از اندوه ما تعطیلی Game Informer را اعلام می‌کنیم.

از روزهای اولیه ماجراجویی‌های پیکسلی گرفته تا دنیای مجازی همه‌جانبه امروزی، ما با افتخار این مسیر را با شما، خوانندگان وفادار خود به اشتراک گذاشتیم. درحالی‌که شاید فعالیت ما به پایان برسد، اشتیاق به بازی که با هم پرورش داده‌ایم، به زندگی ادامه خواهد داد.

ممنون برای اینکه عضوی از این مأموریت حماسی ما بودید و به امید اینکه ماجراجویی گیمینگ شما هیچ‌وقت به پایان نرسد.»

کایل هیلیارد (Kyle Hilliard) مدیر محتوای این مجله، پس از انتشار این خبر، این توییت را منتشر کرد: «گیم اینفورمر توسط گیم‌استاپ (GameStop) بسته شده است و تمامی کارکنان فوق‌العاده با استعداد آن (از جمله خود من) همگی اخراج شده‌اند. چرخشی ناامیدکننده از وقایع (به‌خصوص باتوجه‌به اینکه ما حدود ۷۰ درصد محتوای شماره بعدی را آماده کرده بودیم و قرار بود یک نسخه عالی باشد).»

مدیر تولید ویدیویی پیشین این مجله یعنی بن هانسون (Ben Hanson) هم پس از انتشار این بیانیه در حساب توییتر خود این‌گونه واکنش نشان داد: «من از پایان گیم اینفورمر عصبانی هستم. این مجله یک دوره ۳۳ ساله باورنکردنی را پشت‌سر گذاشته بود و سپس گیم‌استاپ این پیام خداحافظی ساختگی و توخالی را منتشر کرد. من شرط می‌بندم که این پیام هم توسط هوش مصنوعی نوشته شده است. لعنت بهت گیم‌اسپات و لعنتی بزرگ‌تر بهت رایان کوهن!»

فروشگاه گیم استاپ و مجله گیم اینفورمر

با اتمام فعالیت گیم اینفورمر، محتویات وب‌سایت این مجله به‌شکل کامل از دسترس خارج شده است و تمامی لینک‌های آن به پیام خداحافظی منتشر شده،‌ فرستاده می‌شود!

در حال حاضر تمامی لینک‌های مرتبط با وب‌سایت گیم‌اینفورمر حالا به بیانیه رسمی منتشر شده، فرستاده می‌شوند و به همین سادگی بیش از یک دهه مقاله آنلاین، بررسی و گزارش‌های اختصاصی که به حال و روز صنعت بازی‌های ویدیویی کمک می‌کرد، پاک شده است. علاوه‌بر موارد مذکور، گیم‌اینفورمر همیشه میزبان انتشار مقاله‌های فوق‌العاده‌ای در زمینه صنعت ویدیو گیمینگ بوده است که نمی‌توان آن‌ها را فراموش کرد. مقاله‌ای که اخیرا درباره استودیو بازی‌سازی رتروی Digital Eclipse درباره تاریخچه و حفظ بازی‌های ویدیویی نوشته شده بود، یکی از مطالبی است که دیگر در دسترس نیست. نوشته‌ای درباره خزانه معروف بازی گیم اینفورمر که حاوی نسخه‌هایی مربوط‌به دهه‌های گذشته است، حالا دیگر غیر قابل دسترس است.

همان‌طور که می‌دانید گیم‌اینفورمر در دوران اوج خود ماهنامه‌ای پیش‌رو در میان گروهی از مجلات بود که می‌توان از میان آن‌ها به عناوینی همچون Game Pro ،Electronic Gaming Monthly، مجله Nintendo Power و چندین مجله معروف دیگر اشاره کرد. این نشریه چاپی از زمان انتشار خود تاکنون به تنها نشریه اصلی باقی‌مانده در کشور امریکا تبدیل شده بود که می‌توانستیم در آن بررسی‌های ماهانه بازی‌های ویدیویی، ستون‌های ویراستار، پیش‌نمایش‌های گسترده از بازی‌هایی پیش‌رو و دسترسی به‌نام‌های بزرگ برای مصاحبه را که تعداد کمی از افراد دیگر در این صنعت می‌توانستند با آن‌ها رقابت کنند، مطالعه کنیم.

اجازه دهید در ادامه کمی به گذشته برگردیم. زمانی‌که این مجله اولین‌بار کار خود را آغاز کرد. گیم اینفورمر درواقع اولین‌بار در قالب یک مجله ۶ صفحه‌ای کار خود را در اوت سال ۱۹۹۱ آغاز کرد. این مجله مستقر در شهر مینیاپولیس امریکا تا نوامبر ۱۹۹۴ هر دو ماه یک‌بار منتشر شد و پس از آن به‌صورت ماهانه در دسترس کاربران قرار گرفت.

تصویری از وب سایت گیم اینفورمر

تصویری از وب سایت مجله گیم اینفورمر در سال ۲۰۲۲

در سال ۲۰۰۰، شرکت گیم استاپ دست به خرید رقیب خورده فروشی بازی خود یعنی FuncoLand زد که از قضا در آن زمان مالک مجله گیم‌اینفورمر به شمار می‌رفت. این خرید به گیم‌استاپ اجازه داد تا مجله گیمینگ خود را در هزاران فروشگاه خود داشته باشد و مشتریان آن حالا می‌توانستند در برنامه جوایز گیم‌اسپات به اشتراک سالانه این مجله دسترسی پیدا کنند. در روزهایی که وبلاگ‌های آنلاین بازی و کانال‌های یوتیوب در همه جا حضور داشتند، مرور صفحات کاغذی مجله گیم‌اینفورمر اصلی‌ترین روشی بود که بسیاری از بازیکنان، دنیای بازی‌های ویدیویی را فراتر از چیزی که دوستان‌شان تجربه می‌کردند، در اختیار داشتند.

از سال ۲۰۰۱، کتی پرستون (Cathy Preston) که از یک سال قبل به‌عنوان یکی از اعضای تیم تولید در مجله فعالیت می‌کرد، سمت شغلی ناشر را عهده‌دار شد. درواقع گیم اینفورمر تحت نظر این شخص به‌عنوان برنامه وفاداری گیم‌استاپ با عنوان Power Up Rewards اضافه شد. در سال ۲۰۲۰، پرستون پس از ۲۰ سال از گیم‌اینفورمر بازنشسته شد و میراثی ماندگار را به‌جای گذاشت. از آن زمان مری لوگونز (Mary Lugons) پست شغلی ناشر را در گیم اینفورمر به عهده گرفت.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، گیم اینفورمر در دوران اوج خود یکی از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین مجله‌های کشور امریکا لقب گرفته بود. به‌نحوی‌که در سال ۲۰۱۰، این مجله با ۵ میلیون نسخه فروش، به پنجمین مجله پرفروش کشور تبدیل شد. روند فروش عالی این مجله به‌نحوی ادامه پیدا کرد که یک سال بعد با نزدیک به ۸ میلیون نسخه فروش، رتبه سوم پرفروش‌ترین مجله سال را از آن خود کرد. گیم‌ اینفورمر تا سال‌ها در فهرست پرفروش‌ترین مجلات سال قرار داشت، به‌شکلی که در سال ۲۰۱۷ هم با فروشی هفت میلیونی، در جایگاه چهارمین مجله پرفروش کشور جا خوش کرده بود. بسیاری از کارشناسان موفقیت مالی گیم اینفورمر را به‌دلیل رابطه خود آن‌ها با ناشران بازی‌ها، گره خوردن به فروشگاه گیم استاپ و کمبود رقیب جدی در زمینه مجله‌های ویدیو گیمینگ قلمداد می‌کردند.

نسخه های قدیمی مجله گیم اینفورمر

نسخه‌های دهه ۹۰ میلادی مجله گیم اینفورمر

با وجود فروش مناسب گیم اینفورمر، افت سهام گیم‌استاپ و کاهش درآمد این فروشگاه بزرگ بازی‌های ویدیویی اصلی‌ترین دلیل روند رو‌به‌ نابودی این مجله ویدیوگیم به‌شمار می‌رود

با تمامی این موفقیت‌ها، اما اوضاع در سال‌های اخیر برای شرکت گیم‌استاپ چندان بر وفق مراد نبود. کاهش فروش نسخه‌های فیزیکی بازی‌های ویدیویی به‌شدت روی درآمد خالص این شرکت اثر منفی گذاشته و حالا این گیم استاپ بود که به باری سنگین روی دوش مجله گیم اینفورمر تبدیل شده بود. به‌نحوی که عوامل مختلفی همانند انتصاب مدیران میانی ناآشنا با وضعیت مجله، ابلاغ دستورالعمل‌های متناقض و همیشه در حال تغییر و مواردی از این قبیل کارکنان مجله و وضعیت آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده بود. اگر به خاطر داشته باشید، در سال ۲۰۲۰ به علت همه‌گیری ویروس کووید-۱۹، شرکت گیم‌استاپ و مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای آن اصلا اوضاع خوبی را تجربه نمی‌کردند و ارزش سهام آن‌ها به زیر ۱۰ دلار رسیده بود.

ما در زومجی در این مقاله به تفصیل به وضعیت آن زمان گیم‌استاپ پرداختیم که مطمئنا مطالعه مجدد آن خالی از لطف نیست. به هر حال همان‌طور که به‌یاد دارید، درنهایت اوایل سال ۲۰۲۱ بود که کاربران انجمن ردیت r/WallSteetBets پایه‌گذار فرایند فشار استقراضی سهام گیم‌اسپات شدند و در آن زمان این شرکت را از خطر ورشکستی نجات دادند. اما با وجود رشد چشمگیر سهام گیم‌اسپات که باعث درآمد میلیارد دلاری برای این شرکت شد، باز هم شاهد کاهش مشاغل این شرکت در سرتاسر تجارت جهانی آن بودیم و که از میان آن می‌توان به اخراج تقریبا سالانه کارکنان مجله گیم‌اینفورمر اشاره کرد.

البته که اخراج کارکنان و تعطیلی شعبه‌های گیم‌استاپ از پیش‌تر آغاز شده بود. درواقع در اوت ۲۰۱۹ پس از ماه‌ها مشکلات مالی گیم استاپ، نزدیک به نیمی از کارکنان وقت گیم اینفورمر آن شرکت را ترک کردند که این بخشی از اخراجی‌های بزرگی بود که گیم استاپ با ازبین‌بردن بیش از ۱۲۰ شغل برای بهبود وضعیت مالی خود انجام داد. این تعدیل نیرو شامل برخی از اعضای تیمی می‌شد که بیش از ۱۰ سال در گیم اینفورمر فعالیت داشتند و برخی از آن‌ها هم در آن زمان در تعطیلات به سر می‌بردند. در نتیجه این اخراج‌ها، برخی از کارکنان گیم اینفورمر به اختیار خود این مجله را ترک کردند که از میان آن‌ها می‌توان به بن هانسون اشاره کرد که بعدها با کمک برخی از کارکنان اخراج شده گیم اینفورمر پادکست خود را با عنوان MinnMax راه انداخت. در ماه مارس ۲۰۲۰، مجموعه‌ای دیگر از اخراجی‌های گیم اینفورمر اتفاق افتاد و این‌بار به‌جای آن‌که شامل ویراستارها شود، افرادی که دیگر واحدهای گیم اینفورمر مشغول فعالیت بودند از کار خود تعدیل شدند.

اندی مک نامارا سردبیر پیشین مجله گیم اینفورمر

اندی مک‌نامارا،‌ سردبیر پیشین و باتجربه مجله گیم اینفورمر

با ادامه بحران‌ها در گیم‌ اینفورمر، شاهد خروج بسیاری از کارکنان ارشد آن‌ها و مخصوصا خروج اندی مک‌نامارا (Andy McNamara) سردبیر باسابقه آن‌ها در سال ۲۰۲۰ و پیوستن او به مجموعه الکترونیک آرتز بودیم. اجازه دهید از ترجمه عنوان شغلی این شخص در الکترونیک آرتز صرف‌نظر کنم و صرفا عنوان انگلیسی آن را برای‌تان بنویسم (Global Director Of Integrated Communications For Battlefield and Star Wars)! با ترک مک‌نامارا، ویراستار ارشد پیشین یعنی اندرو راینر (Andrew Reiner) جای او را به‌عنوان سردبیر گرفت. پس از ترک گیم اینفورمر، مک‌نامارا اشاره کرد که اخراجی‌های گسترده تاثیر به‌سزایی روی تصمیم او مبنی بر خروج از گیم اینفورمر داشته است.

او در رابطه با اتفاق رخ آمده این‌گونه نوشت: «به‌عنوان کسی که از جلد یک مجله در آن‌جا حضور داشتم و بیشتر عمر خود را صرف جنگیدن و تلاش کردن برای گیم‌اینفورمر کردم، مشاهده پایان آن قلب مرا به درد می‌آورد. گیم اینفورمر همیشه جایگاهی مخصوص در قلب من دارد. همانند همیشه مردم هستند که اهمیت دارند و چه سفر شگفت‌انگیزی برای همه ما بود. گیم اینفورمر برای همیشه!»

با خروج اندرو راینر از گیم اینفورمر در سال ۲۰۲۲، عملا هیچ عضوی از تیم اصلی این مجله باقی نماند

البته که روند تعدیل نیرو در مجله گیم اینفورمر به پایان نرسیده بود و در تابستان ۲۰۲۲ سه کارمند دیگر از این مجموعه کنار گذاشته شدند که از میان این افراد می‌توان به جف آکرفیک (Jeff Akervik) کارگردان خلاق مجله اشاره کرد که پس از ۱۴ سال فعالیت در مجمعه از این تیم کنار گذاشته شد. چیزی نگذشت که در سپتامبر ۲۰۲۲، اندرو راینر هم گیم اینفورمر را ترک کرد تا به‌عنوان یک توسعه‌دهنده بازی مستقل به کار ادامه دهد و در نتیجه آن دیگر هیچ عضوی از تیم اولیه گیم اینفورمر در این مجله باقی نماند. با خروج راینر، مت میلر (Matt Miller) که از سال ۲۰۰۴ در گیم اینفرمر در حال فعالیت بود به‌عنوان سردبیر جدید انتخاب شد و همزمان کایل هیلیارد که پیش‌تر از تیم گیم اینفورمر کنار گذاشته شده بود، باری دیگر به مجموعه بازگشت.

ماه مارس ۲۰۲۴ بود که مجله گیم اینفورمر مستقل از طرح جایزه Power Up فروشگاه گیم استاپ، از طرح جدید اشتراک نسخه‌های چاپی خود رونمایی کرد. با این طرح علاقه‌مندان می‌توانستند با پرداخت مبلغ ۱۹.۹۱ دلار به ۱۰ نسخه چاپی سالانه و نسخه‌های دیجیتال آن دسترسی داشته باشند. اتفاقی که نوید آینده‌ای متفاوت، روشن و مستقل برای مجله قدیمی و پرآوازه گیم اینفورمر را می‌داد. اما تعطیلی ناگهانی آن توسط مدیران گیم استاپ، هیچ‌وقت شانس دوباره‌ای به مجله گیم اینفورمر نداد و از این تاریخ به بعد دیگر نسخه‌ای چاپی از یکی از قدیمی‌ترین مجلات ویدیو گیمینگ جهان چاپ نخواهد شد!

بدون شک خبر تعطیلی ناگهانی مجله گیم اینفورمر یکی از غم‌انگیزترین اخباری بود که درکنار تعدیل نیروهای متعدد شرکت‌های این صنعت بزرگ به گوش ما رسیده است. در انتها از شما کاربران زومجی می‌خواهیم که نظرات خود را در این‌باره با ما به اشتراک بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات