پیش‌نمایش بازی Star Wars Outlaws؛ شکست بعدی یا رستگاری فعلی؟

پنج‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۹
مطالعه 6 دقیقه
پوستر بازی Star Wars Outlaws
یوبیسافت با شکست بعدی یا رستگاری فعلی‌‌اش، تنها به‌اندازه یک Star Wars Outlaws فاصله دارد؛ می‌پرسید چرا؟ با زومجی و پیش‌نمایش جدیدترین محصول پرخرج یوبیسافت همراه شوید.
تبلیغات

بیایید حتی برای چند دقیقه خودمان را جای محصولی از شرکت یوبیسافت بگذاریم. یک ویدیوگیم احتمالا اوپن‌ورلد با حجم قابل‌توجهی از ماموریت‌های کپی/پیست شده توسط هوش‌مصنوعی. بازیکن‌تان احتمالا بعد از یک تخفیف ۹۰ درصدی به‌سراغ شما می‌آید اما بعد از گذشت ۲۰ ساعت،‌ برایش تکراری می‌شوید و گیمر در نهایت،‌ سراغ یک بازی دیگر می‌رود. بازی‌های یوبیسافت زندگی بسیار سختی دارند و انگار با بحران میان‌سالگی دست‌به‌گریبان هستند. ویدیوگیم‌هایی که تعداد زیادی از آن‌ها، ساختار جهان‌باز دارند و به‌محض رونمایی از هر یک، تقریبا همه‌مان فکر می‌کنیم با کپی جدید از اساسینز کرید یا فارکرای طرف شده‌ایم.

حالا یک بازی یوبیسافت را تجسم کنید که حتی قبل از اینکه عرضه شود، مابین گیمرها محبوب نیست و با پخش تریلرهایش در نمایش‌های مختلف، همه خمیازه می‌کشند و کاسه‌ی صبرشان لبریز می‌شود. Star Wars Outlaws چنین وضعیتی دارد. هم ساخته‌ی یوبیسافت است، هم جهان‌باز، شاخصه‌های گیم‌پلی‌اش برایمان تازگی ندارد و تازه، نمایش‌های گیم‌پلی‌ هم آنقدرها چنگی به‌دل نزدند. حالا نکته جالب اینجاست که بازی در استودیو Massive از یوبیسافت تولید می‌شود؛ همان تیمی که با آفرینش سری دیویژن (The Division)، از استودیوهای واقعا سربلند یوبیسافت به‌شمار می‌رود و کارنامه خوبی هم دارد. تازه؛ خبرگاران و محتواسازانی که اخیرا چهار ساعت ابتدایی Star Wars Outlaws را تجربه کرده‌اند، از ساختار اوپن‌ورلد آن راضی بودند و بازی را به‌مرحله ماداگاسکار از بازی Uncharted 4 تشبیه می‌کردند.خلاصه که سوال، ابهام و بحث در مورد این بازی اصلا کم نیست. حالا در این مقاله و ویدیو، هر آنچه که از بازی می‌دانیم را کنار هم می‌گذاریم تا ببینیم که در بازی جدید جنگ ستارگان، چه تجربه‌ای انتظارمان را می‌کشد. پس لطفا ابتدا ویدیو زیر را تماشا کنید:

برای حمایت از زومجی لطفا ویدیو را در یوتیوب تماشا کنید

یکی از ویژگی‌های متفاوت بازی نسبت به بقیه‌ی ویدیوگیم‌های استار وارز، به قصه‌ی آن مربوط می‌شود. در بازی Star Wars Outlaws دیگر خبری از نیروهای سیث (Sith) و جدای (Jedi) نیست (شاید هم باشد؟!) چرا که قصه با تمرکز بر دختری کله‌شق و خلافکاران میان‌ستاره‌ای، ما گیمرها را به زیر پوست شهرهای نئونی و دورنماهای نفس‌گیر از دنیای جورج لوکاس خواهد برد. کای وَس (Kay Vaas) دختری که تجربه‌کنندگان بازی او را به‌ نیتن دریک (Nathan Drake) تشبیه می‌کنند، شیرزن قصه ما است که در مسیر به‌دست آوردن آزادی خود، از همراهی با خطرناک‌ترین کارتل‌ها و گنگ‌های کهکشان نمی‌ترسد. حالا این آزادی جریانش چیست؟ کای‌وس بعد از شرکت در سرقتی مهم و احتمالا وسوسه‌کننده، درگیر ماجرایی خاص می‌شود. قصه‌ای که آزادی دخترک را به‌گنگ‌هایی همچون جابا د هات، پایک سیندیکیت، کریمسون داون و قبیله آشیگا گره می‌زند.

ارتباط کای‌وس با این گنگ‌ها مستقیما به‌گیم‌پلی پیوند می‌خورد؛ چرا که انجام ماموریت برای‌شان، شاکله‌ی تجربه و قصه‌ی بازی را می‌چیند و با آسیب، خرابکاری یا حمله‌به جناحی مترادف می‌شود. و از همین‌جا باید حسابی حواسمان به‌رفتار و اتحاد با هر یک از این گنگ‌ها باشد. چرا که Star Wars Outlaws از یک سیستم شهرت/نفرت همچون ساختار مشابه در بازی Red Dead Redemption بهره می‌برد و علاوه بر این، فرصت خیانت به‌یک جناح و اتحاد با گروهی دیگر در اکثر مراحل بازی وجود دارد. پیامد رفتارهای بازیکن در قامت نتایج کوتاه و بلند مدت، خودشان را نمایان می‌کنند.

انتخاب‌های مهم درجریان تجربه Star Wars Outlaws

حجم بالای موقعیت‌های انتخاب و فرصت دائمی خیانت به گنگ‌های مختلف، قصه و گیم‌پلی را پویا خواهد کرد

طبق ادعای تجربه‌کنندگان بازی، دنیای Star Wars Outlaws واقعا زنده است و از فعالیت‌هایی پر شده که قدم زدن در شهرهای مختلف را گیرا می‌کند؛ از بازی کردن با دستگاه‌های آرکید، کارت-بازی با ساکنین شهر، شرط‌بندی و شرکت در مسابقات اسب‌دوانی تا اتفاقات غیرمنتظره‌ای که با الهام از ماموریت‌های اتفاقی Red Dead رخ می‌دهند، انگار در دنیای Star Wars Outlaws نیز پیاده‌سازی شده‌اند. مثلا ممکن است با فال‌گوش ایستادن و شنیدن اتفاقی جزئیات مکالمه دو NPC (کاراکتر غیرقابل کنترل) یک ماموریت جانبی برایتان فعال شود. طبق اعلامیه استودیو Massive، وسعت سیاره‌های بازی به‌اندازه دو یا سه منطقه از بازی Assassin's Creed Odyssey خواهد بود. و ماییم و همان نگرانی همیشگی؛ آیا نقشه بازی از فعالیت‌های پوچ و ناهم‌سو پر شده است؟ طبق ادعای تجربه کنندگان بازی، نقشه‌های Star Wars Outlaws طراحی لایق تحسینی دارند و فعالیت‌های مختلف نه‌تنها به‌شکل دستی طراحی شده‌اند (ادعایی حقیقتا مهم که برای درست بودندش باید صبر کرد) بلکه چینش فعالیت‌ها در نقشه نیز بسیار فکر شده و صحیح انجام شده است. تجربه‌کنندگان اثر، طراحی نقشه‌ها و فعالیت‌های جانبی را بهتر از موارد مشابه در نسخه‌های اخیر اساسینز کرید و فارکرای می‌دانند.

کاوش در محیط‌های بازی بسیار مهم است و برای رسیدن به اهداف مختلف، فقط یک مسیر مشخص وجود ندارد. مثلا برای باز کردن یک درب، می‌توانید کلید آن را از مافوق متحد در جناح بگیرید، اگر این درب مورد نظر به‌جناح دشمن تعلق دارد و کلیدش در دسترستان نیست، روش‌های دزدی از جمله هک و Lock-pick (که مینی‌گیم‌های بسیار جذابی هم دارند!) به‌دادتان می‌رسند؛ اگر مهارت‌های دزدی را هنوز یاد نگرفته‌اید، زمان استفاده از محیط و پلتفرمینگ فرا می‌رسید. ظاهرا ساختار گیم‌پلی بازی حالت Immersive Sim-گونه خود را از سری واچ‌داگز قرض گرفته و روش‌های مختلفی را در مقابل گیمر قرار خواهد داد.

کی وس درحال مبارزات بازی Star Wars Outlaws

بازی راه مشخصی را برای گیمر تعیین نمی‌کند و از پلتفرمینگ تا هک و Lock Picking تا انتخاب دیالوگ، دست بازیکن در پیش‌روی را باز می‌کنند

حالا برویم سراغ کامبت. به‌نظر می‌رسد که در Star Wars Outlaws با محصولی چالش‌برانگیز از نظر مکانیزم و سناریوهای مبارزه طرف خواهیم بود؛ محدودیت قابل توجه میزان سلامتی، عدم وجود سیستم بازگشت اتوماتیک سلامتی، قطعا بازیکن را در چنین لحظاتی محدود خواهد کرد. در کنار این موضوع، سناریوها و موقعیت‌های نبرد این بازی اکثرا به مواجهه گیمر با تعداد بسیار زیادی از دشمنان و استورم‌تروپرها خلاصه می‌شد؛ حالا این حقیقت را بگذارید کنار سلاح آغازینِ بسیار ضعیف‌مان تا بدانید که در بازی مورد بحثمان، به‌همین سادگی نمی‌شود به‌دل دشمن زد و زنده از میدان خارج شد.

همین باعث می‌شود تا بازیکن مخصوصا در ساعات آغازین، بیشتر به تکنیک‌های مخفیانه تمایل پیدا کند. شخصا امیدوارم هوش مصنوعی عملکرد خوبی داشته باشد و و مخفی‌کاری بازی توی ذوق نزد. البته نباید فراموش کنیم که کای‌وس از مهارتی با عنوان «آدرنالین»‌ بهره می‌برد؛ آدرنالین به‌او اجازه می‌دهد تا زمان را آهسته کرده، تعدادی از دشمنان را علامت زده و آنان را در یک آن، ناکار کند؛ دقیقا مثل سیستم Mark and Execute از دو شماره اخیر اسپلینترسل. «اخیر» البته برای مجموعه اسپلینترسل به بیش از هشت سال گذشته برمی‌گردد. در انتظار سم فیشر زیر پایمان علف سبز شده است (همچون تصویر بالا).

پوستر بازی Star Wars Outlaws با حضور شخصیت‌ها

از این موارد که بگذریم، می‌رسیم به سیستم آپگرید که ظاهرا به بازی استارفیلد شباهت دارد. بعد از آزاد‌سازی یک Perk (مهارت)، با استفاده از مولفه‌های آن Perk در جریان تجربه بازی، می‌توانید مهارت مد نظر را بهتر و تخصصی‌تر بکنید؛ مثلا اگر Perk تقویت‌کننده تیراندازی با سلاح کمری را آزاد کنید، در ازای کشتن تعداد مشخصی از دشمنان با استفاده از سلاح کمری، می‌توانید این قابلیت را در درخت مهارت، تخصصی‌تر کرده و به نقطه‌ی انتهایی‌اش نزدیک‌تر شوید (دقیقا چیزی مثل ویدیوگیم‌های اکشن/نقش‌آفرینی از استودیو بتسدا).

در ورای تمام مواردی که ذکر کردیم، به سواری گرفتن از سفینه‌ها و نبردهای فضایی می‌رسیم که به‌نظر، نسبت‌به گیم‌پلی لحظه‌به‌لحظه‌ که در سطح سیاره‌ها تجربه می‌کنیم، حالت کنار دستی و جانبی دارند. از نظر تجربه‌کنندگان بازی، چه سواری گرفتن از سفینه‌ها و چه سواری گرفتن از وسایل نقلیه در سطح سیاره‌ها، طراحی قابل قبولی دارند و اصطلاحا «خوش‌دست» هستند. تجربه بازی از منظر گرافیکی و بصری هم حسابی تحسین بازیکنان خود را به‌همراه داشته است. استار وارز آتلاز با موتور گرافیکی Snowdrop ساخته می‌شود؛ همان موتور گرافیکی بازی دیويژن که اتفاقا همین پارسال به‌داد بازی Avatar رسید و شمایل آن ویدیوگیم را نیز بی‌نهایت خوشگل کرد.

تجربه‌کنندگان بازی، ساختار جهان‌باز آن را به مرحله ماداگاسگار از بازی Uncharted 4 تشبیه می‌کنند

به‌طور خلاصه، Star Wars Outlaws مثل تقریبا تمام بازی‌های یوبیسافت که طی سالیان اخیر منتشر شدند، پتانسیل بالایی برای موفقیت دارد. ما هرگز از این بازی انتظار نداریم که بخواهد استانداردهای آثار جهان‌باز را متحول کند؛ چرا؟ چون سال‌ها است که دیگر از ویدیوگیم‌های یوبیسافت انتظار چندانی نداریم و محض رضای خدا می‌خواهیم بازی‌های جهان‌بازشان در حد «معمولی‌ترین» استانداردهای این ژانر ظاهر شوند. همه‌چیز برای Star Wars Outlaws آماده است تا تکانی به‌ویدیوگیم‌های اخیر یوبیسافت بدهد. امیدوارم حتی اگر چنین اتفاقی نیفتاد، حداقل استودیو Massive در این راستا تلاش کرده باشد. با انتشار بازی در تاریخ ۹ شهریور برای پلتفرم‌های نسل هشتم و پی‌سی، به‌پاسخ تمامی سوال‌هایمان خواهیم رسید. حالا نوبت شما است. فکر می‌کنید که Star Wars Outlaws می‌تواند اتفاقی مهمی مابین ویدیوگیم‌های یوبیسافت باشد؟ دیدگاهتان را برای زومجی بنویسید.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات