چرا بازی Bully 2 هیچ‌وقت ساخته نشد؟

دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
پوستر ویدیو فرایند ساخت بازی بولی ۲ راک استار
در این مقاله و ویدیو به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چرا با وجود پتانسیل‌های بالای Bully هنوز خبری از دنباله این بازی نیست.
تبلیغات

راک‌استار یکی از ستاره‌های صنعت بازی است که با ساخت بازی‌های شایسته تجربه در دل گیمرها جا باز کرد؛ آثاری پیشگامانه که نه‌تنها مرزهای داستان‌سرایی را جابه‌جا کردند و رویه‌های رایج بازی‌سازی را به چالش کشیدند، بلکه تعریف تازه‌ای از تجربه بازی‌ها ارائه دادند. میراث ماندگار Rockstar به یک سبک خاص محدود نمی‌شود و شامل مجموعه‌ای متنوع از آثار به‌یادماندنی است که طیف وسیعی از مضامین را پوشش می‌دهند؛ از GTA گرفته که با ترکیب بی‌نقص روایت‌های تأثیرگذار، جهانی گسترده و گیم‌پلی جذاب گیمرها را مجذوب می‌کنند تا Red Dead Redemption که غرب وحشی را با داستانی حماسی به تصویر می‌کشند و Bully که در فضایی طنزآلود سراغ چالش‌های دوران نوجوانی می‌رود.

با اینکه سال‌ها برای تجربه جی‌تی‌ای و رد دد ردمپشن انتظار کشیدیم، آثاردیگری نیز وجود دارند که بی‌صبرانه چشم‌انتظار دنباله‌ آن‌ها هستیم. یکی از این بازی‌ها بولی است که در سال ۲۰۰۶ به‌دست کاربران PS2 رسید و با فروش مطلوبش به یک موفقیت تجاری برای راک‌استار تبدیل شد. در این بازی دیگر مثل جی‌تی‌ای خبری از کنترل یک مجرم در شهرهای بزرگ نبود و درعوض با جیمی هاپکینز ۱۵ ساله همراه می‌شدیم که یکی از شاگردهای شیطان مدرسه شبانه‌روزی بولورث آکادمی بود. جیمی به‌جای کشتن مردم در خیابان‌ها سراغ کتک‌کاری با بچه‌های دبیرستان می‌رفت، تیرکمان قلاب‌سنگی و بمب‌های بدبو را به سلاح‌های مرگبار ترجیح می‌داد و به‌جای سرقت از بانک‌ها با بچه‌ها شوخی‌های زشتی می‌کرد.

اما چرا با وجود پتانسیل‌های بالای بولی هیچ‌وقت شاهد ساخت دنباله این بازی نبودیم؟ در ادامه به این سؤال پاسخ می‌دهیم، اما پیش از آن لطفا به تماشای ویدیو زیر بپردازید:

تماشای ویدیو در یوتیوب

برای پاسخ به این سؤال باید به سال ۲۰۰۸ میلادی برگردیم که استودیو Mad Doc Software پس از پیوستن به شرکت راک‌استار و تغییر نام به Rockstar New England کار روی پروژه‌های مختلفی ازجمله Bully 2 و نسخه کامپیوتر بوبلی را آغاز کرد تا از این طریق توانایی‌های خودش را ثابت کند. بااین‌حال از اواخر دهه ۲۰۰۰ تغییر و تحولات راک‌استار گیمز شروع شد و این شرکت را وارد مسیر کاملا متفاوتی کرد که دیگر نه خبری از تنوع زیاد آثار بود و نه عرضه سالانه چندین بازی بزرگ. تمرکز سازنده جی تی ای روی تولید آثار باکیفیت باعث شد تا بودجه مورد نیاز برای تولید بلزی‌های آتی افزایش چشم‌گیری پیدا کند و معرفی هر کدام از آن‌ها دست‌کمی از یک رویداد بزرگ صنعت بازی نداشته باشد.

اعضای راک‌استار نیوانگلند اشتیاق زیادی برای تولید بولی ۲ داشتند و تمام توان خود را به کار گرفته بودند تا با محصول جدیدشان مسئولان شرکت را تحت تأثیر قرار دهند. حتی با افزایش فشار کار، تیم توسعه بعضی از شب‌ها تا دیروقت در استودیو می‌ماند و سرگرم کار روی دنباله بولی بود، اما مسئله این بود که Rockstar اولویت‌های دیگری داشت. راک‌استار بر این باور بود که بعضی از آثارشان نیاز به توجه بیشتری دارند و به‌همین خاطر تعدادی از اعضای راک‌استار نیوانگلند را برای کار روی این آثار از استودیو اصلی جدا کرد. در ادامه تغییر فرهنگ استودیو و کرانچ‌های طاقت‌فرسا باعث خروج برخی از اعضای راک‌استار نیواینگلند شد و تعدادی از کارمندها هم با تصمیم مدیران اخراج شدند.

گفت‌وگوی پنهانی کاراکترهای بازی Bully 2

با اینکه راک‌استار هیچ‌وقت به‌طور رسمی چیزی در مورد مراحل تولید بولی ۲ نگفته است، در سال‌های گذشته اعضای بلندمرتبه شرکت جزئیاتی از این پروژه را فاش کردند. برای مثال ظاهرا راک‌استار بعد از ۱۲ تا ۱۸ ماه کار روی دنباله بولی تصمیم به لغو بازی در سال ۲۰۰۹ می‌گیرد، ولی تا همین چند سال پیش یک نسخه قابل تجربه از آن در راک‌استار نیوانگلند موجود بود که تعدادی از بخش‌هایش به‌شکل‌های مختلف در پروژه‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته است. گویا این پروژه هنوز به دو تا سه سال دیگر برای تولید نیاز داشته است که این زمان در اختیار تیم توسعه قرار نگرفت. بااین‌حال تولید این دنباله پیشرفت خوبی کرده بود؛ طوری‌که سازنده‌ها می‌توانستند در بخش‌های متفاوت جهان بازی کاوش، با شخصیت‌های غیرقابل کنترل و اشیاء مختلف تعامل و مأموریت‌های هیجان‌انگیزی را کامل کنند.

تعدادی از ویژگی‌های نوآورانه بولی ۲ راه خود را به بازی‌های بعدی راک‌استار نظیر مکس پین ۳ و رد دد ردمپشن باز کردند

بعضی از اعضای تیم توسعه بولی ۲ به افزایش سه برابری ابعاد نقشه بازی نسبت‌به نسخه اول اشاره می‌کنند، اما ظاهرا ریزه‌کاری‌ها بیشتر از مقیاس اهمیت داشته و هدف ارائه اثری پرجزئیات با امکان انجام کارهای جالبی مثل ورود به تمام ساختمان‌ها بوده است. علاوه‌براین استودیو Rockstar New England قصد بهبود رفتار شخصیت‌ها و افزایش تأثیر اعمال گیمرها روی وقایع بازی را داشته است که بعضی از این ویژگی‌ها در بازی Red Dead Redemption 2 به‌کار گرفته شدند. یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته دنباله بولی شکستن واقع‌گرایانه شیشه‌ها بود که راه خودش را به مکس پین ۳ و بازی‌های بعدی راک‌استار باز کرد. از آن‌حایی‌که درخت‌ها نقش پررنگی در بازی داشتند، یک مکانیزیم پیشرفته برای بالارفتن طبیعی از درخت‌ها و لبه ساختمان هم طراحی شده بود.

اما در صنعت بازی‌های ویدیویی اوضاع همیشه طبق برنامه پیش نمی‌رود و پروژه‌ها به دلایل مختلفی لغو می‌شوند. بولی ۲ یکی از همین پروژه‌ها است که قربانی بازی‌هایی نظیر Red Dead Redemption و Max Payne 3 شد. معلوم نیست که آیا روزی چشم‌مان به جمال دنباله بولی روشن می‌شود یا خیر، ولی اعضای راک‌استار نیوانگلند بعد از گذشت یک دهه از کار روی پروژه هنوز از علاقه خود به بازی می‌گویند و امیدوارند که روزی بتوانند نسخه نهایی آن را تجربه کنند. آن‌ها بر این باورند که این بازی پتانسیل تبدیل به اثری منحصربه‌فرد و پر از لحظات مفرح را داشته است و کنارگذاشتن پروژه را یک فرصت‌سوزی بزرگ می‌دانند؛ زیرا پر از ایده‌های جذابی بود که همچنان ارزش احیا دارند.

جیمی در حال راه رفتن در بازی Bully

به‌هرشکل درحال‌حاضر کاری از دست طرفدارها برنمی‌آید و امیدواریم که راک‌استار بالاخره با معرفی دنباله Bully به انتظار طولانی گیمرها پایان بدهد. تا آن زمان می‌توان سراغ تجربه دوباره بولی روی پلی استیشن 2، ایکس باکس 360، Wii و کامپیوتر رفت یا نسخه به‌روزشده Scholarship Edition را روی اندروید و iOS بازی کرد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات