نگاهی به نسخه دمو بازی Achilles Survivor؛ بولت هون اساطیری

پنج‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۱
مطالعه 5 دقیقه
نبرد با دشمنان در بازی Achilles: Survivor
Achilles Survivor اثری در سبک بولت هون است که اخیرا نسخه دمو آن منتشر شده است و ما هم در زومجی نگاهی به آن داشته‌ایم.
تبلیغات

پس از انتشار بازی ومپایر سروایورز بود که می‌توان گفت سبک جدیدی از بازی‌های ویدیویی با نام بولت هون متولد شد. این بازی‌ها در واقع نقطه مقابل آثار بولت هل هستند و در آن‌ها گیمر کنترل شخصیت/موجودی را برعهده می‌گیرد که به مرور زمان قوی‌تر می‌شود و باید در برابر هجوم موج‌های مختلفی از دشمنان و باس‌ها مقاومت کند.

در پی موفقیت ومپایر سروایورز و البته آثار مختلف دیگر در این سبک، استودیوهای زیادی سراغ آن رفته‌اند و یکی از همین بازی‌های در دست توسعه هم Achilles Survivor است؛ اثری از استودیو دارک پوینت گیمز که در واقع نسخه‌ای فرعی از بازی Achilles: Legends Untold به‌حساب می‌آید. این بازی ویژگی‌های اصلی سبک بولت هون را حفظ و عناصری هم به آن اضافه کرده است. اخیرا نسخه دمو بازی در رویداد Steam Next Fest رونمایی شد و به همین مناسبت نگاهی به بازی خواهیم داشت.

گیم پلی بازی Achilles Survivor

در نسخه دمو Achilles Survivor شاهد حضور سه شخصیت قابل‌بازی هستیم که البته در ابتدا فقط خود کاراکتر آکیلیس در دسترس است و دو شخصیت دیگر را پس از شکست دادن باس اول بازی می‌توانید آزاد کنید. این نسخه شامل چهار نقشه می‌شود و هر نوبت از بازی، چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

روند کلی Achilles Survivor، شباهت زیادی به آثار معروف هم‌سبک دارد. گیمر کارش را با مهارت‌هایی ابتدایی آغاز می‌کند و پس از هر بار ارتقا، می‌تواند آپگرید‌های جدیدی را فعال کند. این آپگرید‌ها می‌توانند مهارت‌هایی کلی مثل سرعت دویدن یا سطح سلامت را افزایش دهند و در لول‌هایی خاص هم قادر خواهید بود انواع جدیدی از ضربه‌ها را برای شخصیت خودتان آزاد کنید که از حیث کول‌داون باهم متفاوت هستند.

بازی با ترول در بازی Achilles Survivor

یکی از مواردی که Achilles Survivor در آن کمی خلاقیت خاص خودش را نشان می‌دهد، داشتن نقشه‌هایی به‌نسبت وسیع‌تر در مقایسه با آثار رایج بولت هون است. این موضوع باعث می‌شود تا شما مجبور شوید همواره در نقشه بازی حرکت کنید و البته که دشمنان هم در تعقیب شما خواهند بود و به مرور تعداد آن‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که بتوانید از این نبرد جان سالم به در ببرید، در فاز نهایی هر نقشه باس آن ظاهر خواهد شد و در صورت شکست دادن باس، باید در فرصت محدودی خودتان را به پورتال خروج برسانید تا مرحله با موفقیت به پایان برسد.

مکانیک گسترده‌تر کردن نقشه، ایده جالبی برای Achilles Survivor به‌حساب می‌آید و عمق خوبی به گیم‌پلی کلی آن داده است. با این حال ضعف‌هایی هم در این زمینه وجود دارند که می‌توانند به تجربه کاربر خلل وارد کنند. بازی‌های بولت هون در مجموع با شلوغ شدن اغراق‌شده اطراف گیمر به مرور زمان معروف هستند و این اتفاق در Achilles Survivor هم رخ می‌دهد که به‌خودی خود ایرادی ندارد. اما موضوع اینجاست که در نقشه‌های بازی، موانع مختلفی قرار گرفته‌اند که می‌توانند باعث اخلال در حرکت روان شما شوند و تمام برنامه‌ها را به‌هم بریزند. مخصوصا اگر در هر نوبت از بازی به سمت لبه‌های نقشه کشیده شوید، خیلی راحت خودتان را در موقعیتی پیدا خواهید کرد که از یک طرف هیچ راهی برای حرکت ندارید و از طرفی دیگر هم سیل دشمنان به‌سمت شما روانه شده‌اند و در نتیجه باید به دل آن‌ها بزنید و امیدوار باشید که به حد کافی ضربه‌های شما قوی باشند که بدون تجربه مرگ از بین آن‌ها رد شوید.

آپگریدهای حین بازی Achilles Survivor

از طرف دیگر، ایده خروج از پورتال هم در پایان هر مرحله کمی جای کار دارد. برای این کار مدت زمان بسیار محدودی دارید و از آنجایی که قبل از ظاهر شدن پورتال از محل آن هیچ اطلاعاتی داده نمی‌شود، ممکن است در جایی از نقشه باشید که تحت هیچ شرایطی نتوانید خودتان را به‌موقع به پورتال برسانید. اگر حداقل محل ظاهر شدن پورتال کمی زودتر مشخص شود، این موضوع باعث تاکتیکی‌تر شدن بازی هم می‌شود و گیمرها می‌توانند نبرد را به آن سمت بکشانند و با شکست دادن باس، از پورتال خارج شوند.

با در نظر داشتن این موارد که می‌توانند تا زمان عرضه نسخه نهایی وضعیت بهتری پیدا کنند، Achilles Survivor تجربه اعتیادآوری ارائه می‌دهد. سیستم ارتقا بازی هم در جریان هر نوبت و هم پس از پایان هر نبرد شرایط مناسبی دارد. پس از هر نبرد منابعی در اختیار خواهید داشت که می‌توانید قابلیت‌های پسیو خودتان را از طریق آن‌ها ارتقا دهید. برای مثال ارتقای قابلیت شانس (Luck) برای من بسیار مفید بود و باعث می‌شد تا در جریان خودِ بازی، شانس گرفتن آپگرید‌های بهتر افزایش پیدا کند. تلاش برای بهتر شدن و به مرور قوی‌تر شدن، لوپ لذت‌بخشی در بازی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود پس از هر شکست، با انگیزه بیش‌تری سراغ ارتقا و تلاش مجدد بروید.

آکیلیس در بین دشمنان در بازی Achilles Survivor

Achilles Survivor یک جنبه جالب دیگر هم دارد که ساخت و ساز بازی است. در نقشه شاهد جاهایی هستیم که می‌توانید در آن‌ها سازه‌های مختلفی بسازید؛ این سازه‌ها می‌توانند شامل تورت‌هایی برای ضربه زدن به دشمنان باشند یا مثلا سازه‌ای برای احیای سلامتی شخصیت بازی. جنبه ساخت و ساز تنوع گیم‌پلی بازی را به شکل خوبی بالاتر برده است و کمی چانشی تاور دیفنس مانند هم به بازی اضافه کرده است.

اگر پیش‌تر بازی Achilles: Legends Untold را تجربه کرده باشید، خیلی زود متوجه خواهید شد که Achilles Survivor هم دقیقا همان سبک و سیاق بصری را یدک می‌کشد و محیط‌های آن شباهت زیادی به نسخه اصلی مجموعه آکیلیس دارند و می‌توانند حس و حال دنیایی اساطیری را به شکل خوبی ارائه دهند.

آپگرید‌های پسیو بازی Achilles Survivor

واقعیت این است که بازار بازی‌های بولت هون با سرعت شگفت‌انگیزی رشد می‌کند و خیلی زود به نقطه‌ای خواهیم رسید که آثار مختلف برای موفقیت در این بازار، نیاز به ایده‌های ناب و خلاقانه‌ای خواهند داشت. Achilles Survivor چند مورد از این ایده‌ها را در خود دارد ولی قطعا برای تبدیل کردن آن‌ها به ویژگی‌های مثبت در عمل، نیاز به بهینه‌سازی هرچه بیش‌تر بازی هم حس می‌شود. باید منتظر ماند و دید که تا زمان عرضه نسخه نهایی که از همین نسخه دمو هم می‌توان متوجه شد از حیث نقشه‌ها و شخصیت‌های قابل‌بازی گستردگی مناسبی خواهد داشت، روند کلی بازی چه تغییراتی می‌کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات