بازی Split Fiction | معنای کامل کار تیمی
تیم. عجب واژهی عمیق، زیبا و دوستداشتنیای. قبول دارید انجام هر فعلی بهصورت گروهی طعم و نتیجه متفاوتی با خود به همراه دارد؟
بیایید برای شما عزیزان چند مثال بزنم، پرورش و تولید یک ایده از زمان تولد تا اجرای آن، با حضور افکار متنوع توسط افراد مختلف نتیجهی بهتری ندارد؟ آیا یک تیم فوتبال هنگامی تمام یاران خود را در ترکیب داشته باشد، نتیجهی بهتری نمیگیرد؟ یا در همین دنیای جذاب و کوچک و زیبا خود ما، یعنی ویدیوگیم، تجربه و طیکردن مسیر داستانی یک بازی بهصورت کوآپ یا دونفره طعم دیگری ندارد؟ در مورد حضور در یک رویداد جمعی چه نظری دارید؟ به یاد دارم در یک پادکست جملهای را شنیدم که بسیار به دلم نشست.
آدمی به فَرد میمیرد . تنها به جمع است که زنده است و معنا دارد ! و من جمع را یادم هست ؛ قدرش را میدانم
متاسفانه یا خوشبختانه در حال حاضر صنعت ویدیوگیم به سمتی رفته است که بازیهای آنلاین و تکنفره سهم زیادی از آثار مدرن جهان ویدیوگیم را نصیب خود کردهاند. منظور من را اشتباه متوجه نشوید. بهطور قطع بازیهای آنلاین این تجربه جمعی به روش خود ممکن میکند. منظور من تجربه یک بازی توسط دو نفر و با یک کنسول است. همین زمان هم افرادی هستند که آن قالب دوستداشتنی قدیمی را با ساختار و فرمهای مدرنتری به دست کاربران مدرن ویدیوگیم میرسانند. یکی از آن افراد، جوزف فارس، بازیساز خلاق و خوشفکری است که لذت دوباره چشیدن طعم تجربه دونفری سیر داستانی یک بازی را دوباره در این سالها به ویدیوگیم تزریق کرده است.
برای به پایان رساندن آثار این بازیساز، همکاری دونفره همیشه رکن اصلی آن است. افعال دو شخص در بازیهای فارس درست مثل یک پازل در طول روند گیمپلی در کنار یکدیگر قرار میگیرند تا به هدف نهایی برسد. در رویداد گیم اواردز سال ۲۰۲۱ میلادی، بازی It Takes Two جایزه بهترین بازی سال را دریافت کرد. پس از این امر انتظارات از ساخته بعدی کارگردان این بازی به شدت بالا رفت. همانطور که شما همراهان گرامی زومجی احتمالا از آن مطلع هستید، حدود دو هفته پیش در طول مراسم Game Awards سال جاری میلادی، از ساخته جدید جوزف فارس با نام Split Fiction رونمایی شد.
برای به پایان رساندن آثار این بازیساز، همکاری دونفره همیشه رکن اصلی آن است.
یک اثر اکشن ماجراجویی جذاب که نمایش اولیه آن حسابی توجهات را به سمت خود جلب کرد. این بازی توسط استودیو بازیسازی Hazelight در دست توسعه است. هیزلایت قصد دارد ساخته جدید خود را در تاریخ ۱۶ اسفند سال جاری برای کنسولهای پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس و پی سی از طریق پلتفرمهای استیم و اپیک عرضه کند.
جالب است بدانید که این بازی بهمانند It Takes Two یک حالت Friend Pass خواهد داشت. موردی که به کاربران این امکان را میدهد که در صورت تمایل به خرید ساخته جدید هیزلایت و تجربه آن بهصورت دو نفره، تنها یک نفر از آنها بازی را بهصورت رسمی خریداری کند. همچنین بازی Split Fiction از حالت کراس پلی پشتیبانی خواهد کرد؛ به این معنی که کاربرهای پلی استیشن، ایکس باکس و کامپیوتر هم میتوانند بدون توجه به پلتفرمی که دارند، با هم مشغول تجربهی کوآپ بازی شوند.در این مقاله قصد داریم نگاهی به این بازی و اطلاعات آن داشته باشیم.
جهان کارتونی بازی قصه دو نویسنده با نامهای Mio و Zoe را روایت میکند که بهدنبال انتشار داستانهای خود هستند. هرکدام از این کاراکترها در فضای داستانی و ادبیاتی متفاوتی نسبت به یکدیگر تخصص دارند. یکی در خلق داستانهای علمی تخیلی تبحر دارد و دیگری در ادبیات فانتزی متخصص است. کاراکترهای جدیدترین قصه جوزف فارس از طریق یک شبیهساز در جهانهای داستانی یکدیگر گرفتار شدهاند. جالب است بدانید این دو کاراکتر کاملا با یکدیگر غریبه هستند و سرنوشت مسیر آنها را بهم میرساند.
یک شرکت فناوری، ایده شبیهسازی دنیاهای خلقشده در داستانهای ادبیاتی موردعلاقه خوانندگان را در سر خود دارد. در واقع این فناوری به افراد اجازه میدهد تا داستانهای خود را شبیهسازی کنند. همکاری Mio و Zoe با این شرکت آنها را وارد مسیر جدیدی میکند. در طول فرآیند اولیه حادثهای رخ میدهد و در نتیجه دو نویسنده جدیدترین بازی جوزف فارس به سیستم مکیده می شوند. یکی از کاراکترها در جهانی علمی تخیلی و دیگری در یک دنیای فانتزی همراه با غولها و اژدهای مختلف گیر میکنند. هدف آنها فرار از این شبیهساز است.
اما یک نکته جالب وجود دارد. خالق Split Fiction نام کاراکترهای این بازی را از روی اسم دو دختر خود انتخاب کرده است. جوزف فارس در مورد این امر در مصاحبهای گفت: «این فقط به این دلیل است که من دخترانم را دوست دارم و این امر {انتخاب نامها} بسیار طبیعی بود. دو زن بهعنوان شخصیتهای اصلی حضور دارند. به علاوه، Mio و Zoe واقعاً نامهای جالبی هستند. اینطور فکر نمی کنید؟».
خالق Split Fiction نام کاراکترهای این بازی را از روی اسم دو دختر خود انتخاب کرده است
کمی در مورد گیم پلی Split Fiction صحبت کنیم. جدیدترین بازی استودیو بازیسازی Hazelight یک بازی کوآپ است و برای تجربه آن حتما نیاز به دو بازیکن داریم. توجه کنید که این بازی اصلا رقابتی نیست. برای پیشبرد آن درست بهمانند همانچیزی که در پاراگراف اول ذکر کردم نیاز به همکاری دو بازیکن است. این امر بهعنوان حیاتیترین عنصر تجربه بازی Split Fiction شناخته میشود. سازندگان در طراحی گیم پلی این اثر درست بهمانند It Takes Two عمل کردهاند. در نتیجه با یک ساختار اکشن ماجراجویی خطی طرف هستیم که المانهای پلتفرمینگ قوی و فکرشدهای در هسته آن قرار گرفته است.
باتوجه به قرارگیری کاراکترهای این بازی در دو جهان با تمهای علمی تخیلی و فانتزی، شاهد مکانیزمهای مختلفی خواهیم بود. هرکدام از کاراکترها تواناییهای ویژه و مخصوصی را برای رد کردن موانع پلتفرمینگ بازی خواهند داشت. همچنین طبق گفته برخی رسانهها که بازی را تجربه کردهاند، اسپلیت فیکشن مراحل فرعی جالبتوجهی را در خود قرار داده است.
طبق گفته افرادی که بخشی از ساخته جدید جوزف فارس را پیش بردهاند، ساید میشنهای بازی Split Fiction نسبت به اثر قبلی استودیو بازسسازی هیز لایت از عمق بیشتری برخوردار است. در Split Fiction، این مفهوم با داستان های فرعی خود یک قدم جلوتر رفته است. بازیکنان میتوانند مراحل فرعی متنوعی را در طول بازی تجربه کنند.
بیایید یک بار دیگر تریلر بازی را همراه بایکدیگر ببینیم. در در تک تک قابهای این تریلر المان تنوع بیش از هرچیز دیگری به چشم میآید. در یک لحظه دو کاراکتر قابلکنترل بازی با استفاده از طناب مسیر خود را طی میکنند و در لحظهای دیگر در جهان علمی تخیلی سوار روی موتور هستند. همچنین مشاهده میکنیم که میو و زوئی با دو لباس آبی و قرمز رباتیک در برخی سکانسها در حال شلیک کردن به دشمنان بازی هستیم.
در در تک تک قابهای این تریلر المان تنوع بیش از هرچیز دیگری به چشم میآید.
در بخشی دیگر از تریلر میبینیم که دو اژدها با رنگهای مختلف در در اختیار کاراکترها قرار گرفته است. پس از این امر کاربران قادر خواهند بود تا با استفاده از آنها در زیر آب شنا کرده و مسیر خود را طی کنند. طبق گفته افرادی که این Split Fiction را تجربه کردهاند، استودیو هیزلایت در این بازی به بازیکنان اختیار عمل بیشتری نسبت به بازی It Takes Two خواهند داد.
از طرفی دیگر نیز، در قسمتی که جهان بازی در فضای علمی تخیلی یکی از نویسندگان رخ میدهد، دو کاراکتر از طریقی تبدیل به گویهایی میشوند که مکانیزم جدیدتری مثل چسبیدن و تغییر شکل را به ساختار پلتفرمینگ بازی اضافه میکند. حتی در لحظاتی از بازی دوربین دو بعدی میشود. یکی از جالبترین نکات، تبدیلشدن Mio و Zoe به خوک و سوسیس است. همانطور که به شما عزیزان بیان کردم، تنوع، خلاقیت و تجربهگرایی از ارکان اصلی بازی Split Fiction هستند. در این بازی همانطور که بین مراحل علمیتخیلی و فانتزی رفت و آمد میکنیم، دنیای بازی به طور کامل تغییر کرده و بهواسطه آن، گیمپلی نیز دچار تغییر میشود.
کمی از تغییر و تنوع صحبت کردیم، بهتر است به این امر در طراحی محیطهای بازی نیز اشاره کنیم. مراحل بخش علمیتخیلی این بازی یادآور جهان فیلم Tron است. المانهای نئونی استفادهشده در طراحی آنها حسابی چشمنواز و زنده هستند. همچنین در مراحل فانتزی این بازی مشاهده میکنیم که سازندگان از زبان طراحی و زیباییشناسی بازیهایی مثل The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom و Immortals: Fenyx Rising استفاده کردهاند. طبق صحبتهای اخیر کارگردان بازی، بهطور قطع شاهد ارجاعات زیادی به بازیهای مختلف در این اثر خواهیم بود. در ادامه از شما عزیزان دعوت میکنم تصاویر بیشتری از این بازی ببینید.
در نهایت باید گفت، تمام اطلاعات منتشرشده از بازی Split Fiction بسیار هیجانانگیز بهنظر میرسند. باید گفت ساخته تازه استودیو هیزلایت تمام شرایط لازم را برای تبدیلشدن به یکی از بهترین بازیهای ماجراجویی سال ۲۰۲۵ میلادی را دارد. جوزف فارس در آثار قبلی خود ثابت کرد که حرف تازهای برای بیان داشته و همیشه بهدنبال ترسیم تجربههای جدیدی در بازیهای خود است.
نظر شما عزیزان چیست؟ دیدگاههای خود را در مورد بازی Split Fiction با زومجی و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.