نگاهی به دموی RoadCraft؛ بازی جدید سازندگان SnowRunner
استودیو Saber Interactive در همکاری با شرکت Focus Entertainment، طی سالهای گذشته بازیهای ارزشمندی با محوریت هدایت ماشینهای سنگین روانه بازار کردند که از جمله آنها، میتوان به بازی SnowRunner و همینطور Expeditions: A MudRunner Game اشاره کرد. این آثار با تمرکز روی شبیهسازی هدایت ماشینهای مختلف در محیطهایی با پیچیدگی مسیر بالا و انجام ماموریتهای صنعتی، توجه گیمرها را بهخود جلب کردند.
حال همان تیم توسعه، مشغول کار روی بازی جدید خود با نام RoadCraft است که ماه می امسال منتشر خواهد شد. نسخه دمو این بازی بهزودی در دسترس قرار میگیرد و ما هم در زومجی فرصت این را داشتیم تا پیش از عرضه نسخه دمو، به آن دسترسی داشته باشیم و تجربه بازی کردن آن را با شما به اشتراک بگذاریم. لطفا ابتدا ویدیو مربوط به نسخه دمو بازی را تماشا کنید تا بعد بیشتر از آن صحبت کنیم:
پخش از رسانه
کد نسخه دمو بازی RoadCraft توسط توزیعکننده رسمی آن برای زومجی ارسال شده است.
Zoomg Received a Demo code for RoadCraft from the official Distributor /Publisher
در بازی RoadCraft، گیمرها در نقش مدیر شرکتی قرار میگیرند که وظیفه آن، بازسازی ویرانیهای حاصل از بلایای طبیعی است؛ جادهای که در اثر سیل خراب شده است، مسیری که به دلیل سقوط تنه درختی عظیمجثه مسدود شده است یا حتی پاکسازی کارخانهای از اجسام سنگینی که در اثر طوفان در این محیط جمع شدهاند، برخی از این ماموریتها هستند که شما باید آنها را انجام بدهید.
نسخه دمو بازی، شامل سه ماموریت مختلف میشود که بهترتیب درجه سختی آنها افزایش پیدا میکند. در سادهترین و کوتاهترین ماموریت، صرفا باید محیطی صعبالعبور را با ماشین گشتزنی خودتان پشت سر بگذارید و پس از رسیدن به مقصد، با انجام کارهایی از قبیل بریدن درختان، ماموریت نهایی را به سرانجام برسانید.
اما ماموریتهای دیگر، جنبههای پرجزییاتتری از بازی RoadCraft را بهتصویر میکشند. بهطوریکه ابتدا باید با ماشین، خودتان را به کارگاه راهسازی برسانید که اصلا و ابدا هم کار سادهای نیست و پس از آن با استفاده از ماشینهای مختلف مخصوص ساخت جاده، مسیر مشخصی را بسازید و روی آن آسفالت بریزید. این پروسه، شکل اجرایی جالبی دارد و باید مثلا ابتدا اقدام به شنریزی کنید، سپس سراغ صاف کردن شنها و ریختن آسفالت بروید و در نهایت هم با ماشینی مجهز به غلطک سنگین، آسفالت را صاف کنید. تازه پس از ساخت این جاده، نوبت به رفتن تا کارگاهی دیگر میرسد و اینجا هم باید محیط را از زبالهها پاکسازی کنید که برای این منظور میتوانید سراغ جرثقیل بروید یا با بیل مکانیکی، به جان آنها بیوفتید.
با تجربه ماموریتهای نسخه دمو، میتوان به دیدی کلی از بازی RoadCraft که در هر ماموریت، وظایف مختلفی را به گیمر محول میکند و لزوما هم این ماموریتها تکبخشی نیستند و باید زنجیرهای از کارهای مختلف را برای موفقیت نهایی، انجام دهید. اما نکته مثبتی که تقریبا در تمام مدت زمان تجربه نسخه دمو حس میکردم، کیفیت بسیار بالای فیزیک بازی در زمینه نحوه هدایت ماشینها و تفاوت بنیادین آنها با یکدیگر از نظر نحوه کنترل بود.
برای مثال زمانی که سوار ماشین نسبتا کوچکتر گشتزنی هستید، میتوانید راحت محیطها را پشت سر بگذارید و هرجا هم گیر کردید، سراغ استفاده از دنده سنگین یا کمکی بروید یا نهایتا، زنجیر ماشین را به جسم محکمی وصل کنید و خودتان را با آن بالا بکشید. اما این قضیه زمانی که پشت فرمان جرثقیلی سنگین نشسته باشید، کاملا متفاوت میشود و کوچکترین اشتباهی، به قیمت چپ شدن ماشین تمام خواهد شد. این اشتباه میتواند عجله در طی کردن مسیر یا حتی تازهکار بودن در هدایت قسمت مکانیکی جرثقیل باشد و باعث شود با دست خودتان، ماشینتان را چپ کنید!
البته که از بازی RoadCraft، انتظاری غیر از این شبیهسازی دقیق جزییات هم نمیرود؛ به هر حال اگر بازی SnowRunner را بازی کرده باشید، قطعا با این ویژگیها آشنا هستید و از قضا همین ویژگیها هم ساختههای Saber Interactive را به تجربهای متفاوت و منحصربهفرد تبدیل میکنند و باعث میشوند این بازیها طرفداران پر و پا قرص خودشان را داشته باشند.
نسخه نهایی بازی RoadCraft، شامل بیش از ۴۰ مدل ماشین مختلف خواهد بود که در نسخه دمو، امکان امتحان تجربه کار با تعدادی از آنها فراهم شده بود و در همین مواردم هم کنار فیزیک طبیعی که به آن اشاره شد، دقت به جزییات خود ماشینها هم کاملا بهچشم میآید. برای مثال وقتی سوار بیل مکانیکی هستید، میتوانید قسمت جلویی ماشین را روی یکی از حالتهای پیشفرض قرار بدهید یا اینکه با ورود به حالت دستی، بهدلخواه ارتفاع و زاویه آن را تنظیم کنید. این موضوع در رابطه با جرثقیل و سایر ماشینها هم صدق میکند و مثلا اگر قرار باشد جسم سنگینی را با جرثقیل جابهجا کنید، حتما باید پایههای ثابت آن را فعال کنید تا تعادل خود ماشین حفظ شود.
یکی دیگر از ویژگیهای RoadCraft، پشتیبانی آن از امکان تجربه Co-Op است. گیمرها میتوانند به بازی یکدیگر تا سقف چهار نفر اضافه شوند و از اینجا به بعد، با خلاقیت خودشان ماموریتها را انجام دهند. مثلا شما میتوانید هرکدام وظیفه متفاوتی را برعهده بگیرید و با برداشتن ماشین مخصوص آن کار بهسراغش بروید یا اینکه همزمان با هماهنگی هم، یک کار را بهشکلی سادهتر و ترکیبی انجام دهید. این مورد هم از ویژگیهای بازی است که پتانسیل خوبی برای جذابتر کردن تجربه کلی آن دارد.
بازی RoadCraft همچنین از نظر بصری هم تجربه باکیفیتی را رقم میزند. گرافیک بازی در همان سبک و سیاق ساختههای قبلی تیم توسعه است ولی نکتهای که نظرم را در زمان تجربه نسخه دمو جلب کرد، تاثیرات خیلی مهم تغییرات آب و هوایی در بازی بود. یکی از ماموریتهای بازی را دوبار تجربه کردم و در بار اول، آب و هوا آفتابی بود ولی در نوبت دوم، باران شروع به باریدن کردن و باعث گلآلود شدن هرچه بیشتر مسیر شد که همین موضوع کار هدایت ماشین را بهمراتب سختتر میکند. دقت به جزییات را میتوان در صداگذاریهای بازی هم دید و هر ماشینی که در نسخه دمو در دسترس است، صدایی کاملا متفاوت و منحصربهفرد دارد.
بهطور کلی، اگر شما هم جزو آن بچههایی بودید که در دوران کودکی ساعتها وقت صرف بازی با ماشینهای اسباببازی مربوط به ساخت و ساز میکردید (زمان ما همگی هم رنگ زرد داشتند!)، RoadCraft عملا بازسازی ویدیو گیمی از چنین تفریحی است. مخصوصا پشتیبانی بازی از حالت تجربه Co-Op، باعث میشود تا گیمرها بتوانند برای یک همکاری چالشبرانگیز و لذتبخش که پتانسیل زیادی هم برای خلق لحظههای بامزه دارد، کنار هم جمع شوند و از تجربه بازی لذت ببرند. نسخه دموی RoadCraft نوید تجربهای امیدوارکننده را میدهد و باید منتظر ماند و دید که نسخه نهایی بازی چه کیفیتی خواهد داشت. بازی RoadCraft در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ منتشر خواهد شد.