چرا بازی جنگ‌های صلیبی انقدر محبوب است؟

یک‌شنبه ۳ فروردین ۱۴۰۴ - ۲۱:۵۹
مطالعه 8 دقیقه
پادشاه بازی Stronghold Crusader
در این مقاله قصد داریم به بازی جنگ‌های صلیبی و دلیل محبوبیت آن در جامعه گیمر ایرانی بپردازیم.
تبلیغات

بازی Stronghold: Crusader یا همان جنگ‌های صلیبی در سال ۲۰۰۲ توسط استودیو Firefly Studios منتشر شد و در زمانی کم به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های سبک استراتژی همزمان تبدیل گردید. بازی با ترکیب منحصربه‌فرد ساخت‌وساز شهرها، مدیریت منابع و نبردهای قرون وسطایی موفق شد تا بازیکنان بسیاری را در سرتاسر جهان مجذوب خود کند. این بازی در زمان عرضه در کشور ما با نام جنگ‌های صلیبی شناخته شد و چیزی نگذشت که بسیاری از کاربران درباره آن صحبت می‌کردند.

محبوبیت بازی قلعه: جنگ های صلیبی را می‌توان از چندین جهت مورد بررسی قرار داد. از دوبله فارسی آن توسط شرکت دارینوس گرفته تا مکانیک‌های جذاب گیم‌پلی، تم‌های تاریخی و زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی که در آن زمان حسابی به افزایش محبوبیت بازی کمک کرد. در این مقاله قصد داریم تا دلایل محبوبیت بازی Stronghold: Crusader را زیر ذره‌بین ببریم و با یکدیگر آن‌ها را مرور کنیم.

کپی لینک

مجموعه Stronghold

ابتدا اجازه دهید تا به سال ۲۰۰۱ بازگردیم. زمانی‌که استودیو فایرفلای اولین نسخه از مجموعه قلعه یا همان Stronghold را توسعه داد. اثری که با تمرکز اصلی آن روی گسترش قلمرو نظامی از طریق اقدامات نظامی بود و در آن المان‌های اقتصادی و ساخت‌وساز نیز به چشم می‌خورد. وقایع این بازی به سال ۱۰۶۶ میلادی و کشور بریتانیای قرون وسطایی بازمی‌گشت. داستان بازی با گروگان‌گیری پادشاه توسط چهار ستمگر آغاز می‌شد و بعد از آن سه نجیب‌زاده که یکی از آن‌ها شما هستید، باید برای نبرد با دشمنان خود آماده شوید.

بازی Stronghold با دریافت نظرات مثبت فراوان از جانب منتقدین و با فروش بیش از ۱.۵ میلیون نسخه تا سال ۲۰۰۴ یک موفقیت عظیم برای سازنده و ناشر به‌شمار می‌رفت. محبوبیت بازی باعث شد تا سازندگان نسخه‌های بیشتری از این مجموعه را عرضه کنند که هرکدام به‌نوبه خود تجربه‌ای به‌یادماندنی را در اختیار کاربران قرار داده‌اند. با این‌وجود همان‌طور که گفته شد، ما در این مقاله قصد داریم به دومین نسخه از مجموعه استرانگهولد یعنی Stronghold: Crusader نگاهی بیاندازیم و دلایل محبوبیت آن را مرور کنیم.

کپی لینک

بازی Stronghold: Crusader

دومین نسخه از مجموعه Stronghold همان‌طور که از نامش پیدا است، به جنگ‌های صلیبی مربوط به قرن ۱۰ الی ۱۲ میلادی اختصاص داشت و لشکرکشی‌های امپراتوری‌های مسیحی و پاپ‌ها را در برابر نیروهای اسلامی عربستان بازسازی می‌کرد. بازی درواقع به بررسی جنگ‌های صلیبی اول و سوم می‌پرداخت و همزمان درگیری‌های داخلی میان دولت‌های صلیبی را پیش‌روی مخاطبان قرار می‌داد.

ساخت‌وساز شهرها و گیم‌پلی استراتژیک قرون وسطایی نسخه اول در این نسخه بازگشته بود و درکنار آن سازندگان در Crusader با فاصله گرفتن از بریتانیا و سفر به سرزمین‌های خشک و آسیای صغیر و بیابان‌های عربستان تجربه‌ای متفاوت را پیش‌روی مخاطبان خود قرار دادند. همانند دیگر بازی‌های سبک استراتژیک شما در طول بازی باید به جمع‌آوری منابع بپردازید و از آن‌ها برای ساخت تجهیزات دفاعی خود بهره ببرید.

سازندگان در این نسخه برای اولین‌بار حالت Skirmish را معرفی کردند که در جریان آن‌ بازیکنان می‌توانستند در نبردهای شخصی‌سازی شده در مقابل دشمنان هوش مصنوعی قرار بگیرند. هرکدام اربابانی که در بازی گنجانده شده‌اند، از شخصیت‌پردازی مناسبی برخوردار بودند که خود به جذابیت بازی اضافه می‌کرد. از حریفان اصلی بازی همانند کاراکترهای The Rat ،The Snake ،The Pig و The Wolf گرفته تا قهرمانانی همانند صلاح‌الدین، ریچارد شیردل، خلیفه و سلطان که هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی را از خود نشان می‌دهند از جمله شخصیت‌هایی بودند که در بازی با آن‌ها روبه‌رو می‌شدید.

سال ۲۰۰۸ بود که نسخه‌ی Extreme بازی با اضافه شدن شخصیت‌ها و مراحل Trail جدید در اختیار بازیکنان قرار گرفت. با گذشت زمان و در سال ۲۰۱۲، این‌بار استودیو فایرفلای نسخه HD بازی را به‌عنوان یک نسخه ریمستر شده از بازی اصلی در اختیار بازیکنان قرار داد. جالب است بدانید که استودیو فایرفلای در سال ۲۰۱۴ نسخه دوم این بازی را با نام Crusader II روانه بازار کرد که هیچ‌وقت نتوانست موفقیت‌های نسخه اول را تکرار کند. درواقع نسخه اول بازی در طول سالیان آن‌قدر از محبوبیت بالایی برخوردار بود که بالاخره در جولای ۲۰۲۵ شاهد عرضه نسخه ریمستر جدیدی از آن تحت عنوان Definitive Edition بودیم که تلاش آن جذب مخاطبان جدید و همچنین زنده کردن خاطرات مخاطبان قدیمی مجموعه بوده است.

کپی لینک

دوبله بازی جنگ‌های صلیبی توسط شرکت دارینوس

همان‌طور که در ابتدای مقاله بدان اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین عوامل محبوبیت بازی جنگ‌های صلیبی در ایران، دوبله آن توسط شرکت دارینوس بود که باعث شد این بازی حسابی بین علاقه‌مندان بازی‌های استراتژیک در ایران سروصدا کند. چرا که در آن زمان هنوز بازی‌های دوبله زیادی بین کاربران وجود نداشت و به‌واسطه دوبله‌ای حرفه‌ای انجام شده روی بازی حالا افراد بسیاری که تسلطی روی زبان انگلیسی نداشتند هم می‌توانستند حسابی از تجربه این بازی لذت ببرند و با آن ارتباط عمیق‌تری برقرار کنند.

صداپیشگی شخصیت‌های مختلف بازی به حدی زیبا و گوش‌نواز انجام شده بود که تجربه بازی را بیش از پیش لذت‌بخش‌تر می‌کرد و بسیاری از بازیکنان تا مدت‌ها دیالوگ‌ها و تجربه بازی را در به یاد می‌آوردند. البته که نمی‌توان از دیالوگ‌ها و شخصیت‌پردازی‌های فوق‌العاده بازی غافل بود که همین موضوع باعث شد تا نسخه دوبله این بازی به یکی از بهترین و سرگرم‌کننده‌ترین بازی‌های دوبله شده بازار تبدیل شود.

کپی لینک

شهرسازی جذاب و گیم‌پلی استراتژیک

عامل کلیدی دیگر در محبوبیت بازی جنگ‌های صلیبی، تاکید آن روی ساخت‌وساز شهر و گیم‌پلی استراتژیک آن بود. درواقع جنگ‌های صلیبی به بازیکنان اجازه می‌داد تا با ساخت قلعه‌های قرون وسطایی خود، با جمع‌آوری منابع، توسطه اقتصادی و تقویت قدرت نظامی، به مدیریت آن بپردازند. تجربه بازی برای بسیاری از بازیکنان از جذابیت بالایی برخوردار بود،‌ چرا که حالا آن‌ها می‌توانستند در فضایی خلاقانه، شهرهای پررونق خود را ایجاد کنند و برای چالش‌های متعدد بازی برنامه‌ریزی بلندمدت انجام دهند.

درکنار موارد گفته شده، مکانیزم‌های گیم‌پلی بازی هم به نوع خود چالش‌برانگیز بودند و بازیکنان را مجبور می‌کردند تا درخصوص تصمیم‌های خود بیشتر فکر کنند. بازی از هر لحاظ تجربه‌ای پویا و جذاب به‌شمار می‌رفت. به‌نحوی‌که شما از یک سو باید به فکر مدیریت منابع خود همانند چوب، سنگ و غذا باشید و از سویی دیگر سربازانی را جهت دفاع از ساختمان‌های خود تربیت کنید. این پیچیدگی‌ها برای بازیکنانی که در آن زمان به استراتژی در بازی‌های ویدیویی علاقه داشتند، از جذابیت بالایی برخوردار بود و همین موضوع هم Stronghold: Crusader را از بقیه بازی‌های موجود در بازار متمایز می‌کرد.

کپی لینک

شخصیت‌پردازی قوی

بازی Stronghold: Crusader دارای مجموعه‌ای غنی از شخصیت‌ها بود که هرکدام توانایی‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی را دارا بودند. از شخصیت حیله‌گر The Rat گرفته تا ریچارد شیردل (Richard the Lionheart) که هرکدام به‌نوعی عمق زیادی به جریان بازی اضافه می‌کردند. ویژگی‌ها و دیالوگ‌های متمایز شخصیت‌ها در آن زمان برای بازیکنان بسیار به‌یادماندنی بود و به آن‌ها اجازه می‌داد تا براساس سبک بازی خود، شخصیت دلخواه‌شان را انتخاب کنند.

حضور شخصیت‌های خاورمیانه‌ای همانند خلیفه (The Caliph) و سلطان (The Sultan) از دیگر نکاتی بود که باعث می‌شد تا بسیاری از بازیکنان با Stronghold: Crusader از لحاظ فرهنگی احساس نزدیکی بیشتری کنند. به‌تصویر کشیدن حاکمان اسلامی قرون وسطایی به‌عنوان رهبرانی قدرتمند و باهوش از دیگر نکاتی بود که برای بسیاری از کاربران جلب توجه می‌کرد.

کپی لینک

زمینه تاریخی و فرهنگی

بدون شک زمینه تاریخی بازی Stronghold: Crusader نقش مهمی در جذابیت برای مخاطبان ایرانی داشت. همان‌طور که گفته شد، وقایع بازی در دوران جنگ‌های صلیبی رخ می‌داد و دوره‌ای درگیری‌های شدید بین مسیحیان اروپایی و مسلمانان خاورمیانه‌ای را به تصویر می‌کشید. واضح است که جنگ‌های صلیبی بخش مهمی از تاریخ جهان را تشکیل می‌دهد و به‌تصویر کشیدن آن در یک بازی به بازیکنان اجازه می‌دهد تا نگاهی نزدیک به وقایع آن دوران داشته باشند.

درست است که بازی به‌شکل مستقیم به ایران نمی‌پردازد، اما از آن‌جا که در آن زمان ایران بخشی از جهان اسلام بوده و در آن دوره سلجوقیان بر کشورمان حکم‌فرمایی می‌کردند، می‌توان آن را به‌شکل غیرمستقیم مرتبط دانست. برای مثال صلاح‌الدین ایوبی که جزو رهبر مسلمانان در جریان جنگ‌های صلیبی به‌شمار می‌رفت، به عنوان یک قهرمان در فرهنگ اسلامی و ایرانی شناخته می‌شود. به‌نحوی‌که مقاومت او دربرابر مسیحیان و واقعه بازپس‌گیری اورشلیم از جمله رویدادهای مهمی هستند که در بازی به آن‌ها اشاره شده است.

کپی لینک

زمینه اجتماعی-فرهنگی گیمینگ در ایران

اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی که با اوایل دهه ۸۰ شمسی در کشور ایران مصادف شده بود، دوره‌ای تحول‌آفرین برای گیمینگ در ایران به‌شمار می‌رفت. با افزایش دسترسی به رایانه‌های شخصی و گسترش اینترنت بین کاربران، تعداد بیشتری از افراد به تجربه بازی‌های ویدیویی به‌عنوان یک سرگرمی می‌پرداختند. با این‌حال این صنعت در کشور ما هنوز در اول راه بود و دسترسی به عناوین بین‌المللی دارای محدودیت نسبی بود.

برهمین اساس، بازی‌هایی با محتوای بومی‌سازی شده بسیار کمی در دسترس کاربران وجود داشت و در همان زمان بود که بازی Stronghold: Crusader به بازار راه پیدا کرد. انتشار این بازی همزمان با افزایش علاقه به بازی‌های استراتژیک بین کاربران همراه بود. چرا که پیش از آن بسیاری از بازیکنان به‌واسطه آثاری همچون Age of Empires و Command & Conquer با سبک محبوب RTS یا استراتژی همزمان آشنایی پیدا کرده بودند. از همین‌رو بازی Stronghold: Crusader با ادغام المان‌های شهرسازی و نبردهای قرون وسطایی تجربه‌ای متمایز از بازی‌های آن زمان این سبک را ارائه داد که باعث شد مخاطبان جدیدی نیز به این سبک علاقه‌مند شوند.

کپی لینک

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم نگاهی کوتاه به بازی قلعه: جنگ‌های صلیبی و دلایل محبوبیت آن بین جامعه گیمر ایرانی بیاندازیم. اثری که در کنار دیگر آثار استراتژی همزمان در دوره خود طرفداران بسیاری را به‌دست آورد و باعث شد بسیاری از بازیکنان با این سبک از بازی‌ها برای اولین‌بار آشنا شوند. انتشار نسخه‌های ریمستر و ریمیک بسیاری از بازی‌های قدیمی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که بازی‌هایی همانند Stronghold: Crusader در دوره خود با معرفی المان‌های گیم‌پلی جذاب و ارائه نوآوری‌های متعدد تا چه اندازه در طول زمان ارزش خود را بیش از پیش ثابت کرده‌اند و حتی الگویی برای دیگر آثار نیز بوده‌اند.

در انتها از شما کاربران زومجی می‌خواهیم تا نظر خود را راجع به این بازی و خاطراتی که از آن به یاد دارید، با ما درمیان بگذارید. راستی اجازه دهید از همین فرصت هم استفاده کنم تا سال نو را به شما عزیزان تبریک بگویم و سالی پر از شادی و موفقیت را برای‌تان آرزو کنم.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات