حقایق جالب جی تی ای ۵؛ از گنگسترهای واقعی تا رکوردهای گینس
بازی Grand Theft Auto 5 یکی از بزرگترین بازیهای تمام تاریخ است. این بازی نهتنها به شکل اعجابآوری در میان طرفدارانش موفق بود بلکه توانست نظر منتقدان را هم جلب کند. البته درست است که انتشار پیدرپی نسخههای مختلف و محتواهای اضافی گران قیمتش کمی به اعتبار آن لطمه زد اما در مجموع میتوان گفت که این بازی به یکی از بهیادماندنیترین بازیهای جهانباز در سبک ماجراجویی تمام دوران تبدیل شد.
به همین دلیل، با اینکه این بازی در سال ۲۰۱۳ به بازار عرضه شده است اما همچنان مثل قبل بر سر زبانهاست و توانسته است پایگاه طرفداران گسترده خود را همچنان حفظ کند. در تمام این سالها ما متوجه اتفاقات و حقایق جالبی مثل داستانها و حواشی پشتصحنه تولید تا اتفاقات جالبی که در زمان ضبط صداهای بازی رخ داده است، شدیم و در این مطلب هم به تعدادی از جالبترین آنها پرداختیم.
- اولین نسخه GTA با آهنگهای مخصوص
- استفاده از گنگسترهای واقعی برای صداپیشگی NPCها
- ضربه خوردن صداپیشه مایکل با چوب بیسبال!
- صداپیشگی خانوادگی صداپیشه فرانکلین در جی تی ای!
- افزایش وزن بازیگر نقش مایکل
- پربینندهترین بازی توییچ در سال ۲۰۲۱
- نسخه واقعی کاتسین دعوای فرانکلین و لامار
- فروش بیشتر جی تی ای ۵ از چند مجموعه بازی معروف
- شکایت لیندزی لوهان از راکستار
- جیتیای ۵، پرهزینهترین بازی تاریخ!
- رکوردهای گینس جی تی ای ۵
اولین نسخه GTA با آهنگهای مخصوص
راکستار معمولا برای هر نسخه از مجموعه بازیهای GTA، حق پخش تعدادی آهنگ را میخرد و از این آهنگها در تریلرها و رادیوی داخل بازی استفاده میکند. این موضوع درباره بازی Grand Theft Auto 5 هم صدق میکرد اما برای اولین بار در این بازی دیدیم که علاوهبر این آهنگهای لایسنس شده، تعداد زیادی آهنگ بدون لایسنس هم در این نسخه وجود دارد که مخصوص همین بازی ساخته شده است.
البته این موسیقیها از هیچ رادیو یا منبع صوتی دیگری درون بازی شنیده نمیشوند و فقط در لحظات کلیدی گیمپلی بازی مثل زمانی که چاپ (سگ فرانکلین) در همان اولین ماموریتهای بازی در حال گشتن قطارها است، شنیده میشود. به گفته دن هوزر یکی از نویسندگان بازی، با اینکه این موضوع در بازیهای ویدیویی امری رایج و مرسوم است اما GTA 5 اولین نسخه از این مجموعه بهحساب میآید که این کار را انجام داد.
استفاده از گنگسترهای واقعی برای صداپیشگی NPCها
برای اینکه لوس سانتوس تا جای ممکن واقعی بهنظر برسد، توسعهدهندگان برای بسیاری از NPCهای بازی صداگذاری کردند. به همین دلیل و از آنجایی که لوس سانتوس خانه تعداد زیادی گنگ است، گنگسترهای حاضر در شهر هم نیاز به صداگذاری داشتند.
لازلو جونز که علاوهبر اینکه یکی از اعضای تیم نویسندگان و تهیهکنندگان بهحساب میآید یک شخصیت درون بازی هم هست، در یکی از مصاحبههای خود به این حقیقت جالب اشاره کرد که راکستار برای صداپیشگی برخی NPCهای داخل بازی، از گنگسترهای واقعی استفاده کرد و به آنها اجازه داد خارج از متن نوشتهشده بروند و هر چه میخواهند بگویند تا دیالوگهایشان حس واقعیتری داشته باشد.
ضربه خوردن صداپیشه مایکل با چوب بیسبال!
در زمان تولید GTA V، صداپیشگان شخصیتهای اصلی نهتنها در استودیوهای ضبط صدای راکستار باید دیالوگهای شخصیتشان را دوبله میکردند بلکه باید تمام موشنکپچرهای آنها را نیز بازی میکردند تا تمام حرکات این شخصیتها طبیعی بهنظر برسد. در یکی از این صحنهها، اوضاع برای ند لوک، صداپیشه شخصیت مایکل، کمی از کنترل خارج و آنقدر طبیعی شد که منجر به اصابت چوب بیسبال به سر او شد.
این اتفاق در زمان ضبط موشنهای مربوط به دیدار مایکل و مارتین مادرازو رخ داد. در این صحنه مادرازو سعی دارد تا ضرب شستی به پروتاگونیست بازی نشان دهد، بههمین دلیل با یک چوب بیسبال فلزی به مایکل حمله میکند. بازیگری که در حال بازی نقش مادرازو بود در این صحنه به اشتباه یک ضربه واقعی حواله ند لوک بیچاره میکند و میزان طبیعی بودن شرایط را کمی بیش از حد بالا میبرد.
صداپیشگی خانوادگی صداپیشه فرانکلین در جی تی ای!
شاون فونتنو کار بسیار درخشانی در صداپیشگی شخصیت فرانکلین انجام داد و او را تبدیل به یکی از قویترین پروتاگونیستهای GTA 5 کرد اما به نظر میرسد که این توانایی که بتوانی به شخصیتهای اصلی جیتیای زندگی ببخشی، یک استعداد ژنتیکی در خانواده فونتنوها است.
یانگ میلی، پسرعموی شاون فونتنو نیز سالها پیش با صدای خود به شخصیت کارل جانسون یا همان CJ دوستداشتنی در بازی جیتیای: سن آندریاس جان بخشیده بود. شاون فونتنو بارها و در جریان مصاحبههای مختلفی از جمله در جریان همایش کامیککان نیویورک قبل از عرضه عمومی GTA V به این موضوع اشاره کرد و طرفداران مجموعه را به وجد آورده بود.
حل لودینگهای طولانی با ماد
نسخه کامپیوتر بازی GTA 5 برای مدتهای طولانی درگیر مشکل لودینگ هنگام سوییچ کردن به بخش چندنفره بود اما یک مادساز حرفهای متوجه شد که مشکل از کجاست و و توانست با حل آن مشکل مدت زمان لودینگ بازی را به شکل چشمگیری کاهش دهد. در عوض، راکستار هم اسم این مادساز جوان را در پچ نوت بهروزرسانی بازی ذکر کرد و هم به عنوان پاداش، ۱۰ هزار دلار به او پرداخت کرد.
افزایش وزن بازیگر نقش مایکل
زیاد پیش میآید که بازیگران برای ایفای نقش یک شخصیت مجبور شوند تا شرایط فیزیکی خود را تغییر دهند. برای مثال بازیگرانی که میخواهند نقش ابرقهرمانهای مارول را بازی کنند معمولا مجبور به کاهش وزن و رعایت رژیمهای غذایی و برنامههای ورزشی خاصی میشوند؛ اما آنها مجبور هستند تا شخصا جلوی دوربین بروند، نه اینکه شخصیتشان را دوبله و موشن کپچر کنند. ند لوک در یکی از مصاحبههایش گفت برای انجام موشن کپچرهای مایکل مجبور شد تا چند کیلویی به وزن خود بیفزاید تا بتواند حرکات او دقیقتر و طبیعیتر اجرا کند.
پربینندهترین بازی توییچ در سال ۲۰۲۱
بازی GTA 5 در سال ۲۰۱۳ عرضه شد بنابراین قاعدتا انتظار میرود که پس از گذشت هشت سال، دیگر خبری از این بازی در هیچ جایی نباشد اما اینطور نشد. این بازی به شدت محبوب و دوستداشتنی نه تنها پس از گذشت هشت سال از انتشارش حتی ذرهای از تب و تاب نیفتاده بود بلکه توانست لقب پربینندهترین بازی سال ۲۰۲۱ وبسایت توییچ را نیز برای خود کند. بهروزرسانیهای پیدرپی راکستار برای بخش چندنفره آنلاین این بازی در کسب چنین عنوانی قطعا نقش موثری داشت اما احتمالا میتوان گفت که بخش بزرگی از مجموع ۳/۱ میلیارد ساعت تماشای استریمهای جیتیای در این سال به دلیل محبوبیت بسیار بالای حالت نقشآفرینی و رولپلی در این بازی بود.
نسخه واقعی کاتسین دعوای فرانکلین و لامار
با اینکه جیتیای ۵ پر از کاتسینهای بهیادماندنی و جذاب بود اما یکی از آنها پس از عرضه بازی خیلی مشهور شد و آن چیزی نبود جز صحنه دعوایی که در آن لامار مدل موهای فرانکلین را مسخره میکند و بعد از کادر خارج میشود. کمی پس از عرضه بازی این صحنه خندهدار تبدیل به یک میم جهانی شد و طرفداران بازی نسخههای مختلفی از آن را بازتولید کردند. اما قطعا خاصترین این کلیپها نسخه لایواکشنی بود که صداپیشگان لامار و فرانکلین یعنی اسلینک جانسون و شاون فونتنو، خود جلوی دوربین رفتند و این صحنه جذاب را دوباره شبیهسازی کردند.
فروش بیشتر جی تی ای ۵ از چند مجموعه بازی معروف
تقریبا همه میدانند که جیتیای ۵ موفق بوده است اما تعداد کمی دقیقا میدانند که چقدر موفق بوده است. طبق گزارش وبسایت ScreenRant در سال ۲۰۲۲ مشخص شد که GTA 5 به تنهایی از مجموع تمام نسخههای مجموعه اسسینز کرید در مجموع، نسخههای بیشتری فروخته است. این موضوع برای کل مجموعه رزیدنت اویل هم صدق میکند و کل مجموعه فاینال فانتزی هم تا آن لحظه با اختلاف کمی از GTA 5 جلوتر بودند. این سه مجموعه از مشهورترین مجموعه بازیهای تاریخ هستند که جیتیای ۵ توانست به تنهایی دو مورد از آنها را شکست داده و یکی دیگر را هم با اختلاف کمی تعقیب کند.
شکایت لیندزی لوهان از راکستار
جیتیای ۵ پس از عرضه خود حواشی بسیار زیادی را پشت سر گذاشت و حساسیتهای زیادی هم برای نمایش خشونت علیه زنان، نمایش صحنههای شکنجه و از این قبیل موارد برانگیخت اما یکی از مشهورترین و جدیترین پروندههایی که علیه آن شکل گرفت، شکایت لیندزی لوهان از راکستار بود. این ستاره هالیوود باور داشت که سازندگان برای تولید شخصیتی شبیه به او که در صفحه لودینگ ابتدایی بازی میبینیم، از مدلی که شباهت ظاهری زیادی به او داشته استفاده کردند. البته از آن جایی که راکستار عامدانه از مدلهای شبیه به سلبریتیها استفاده نکرده بود و اسمی هم از آنها نیاورده بود، این پرونده را به نفع خود پایان داد.
جیتیای ۵، پرهزینهترین بازی تاریخ!
اگر یک نمونه لازم باشد برای اینکه بتوانید این جمله معروف که میگوید «برای پول در آوردن باید پول خرج کنی» را اثبات کنید، آن نمونه بدون شک GTA 5 است. راکستار که همچنان از موفقیت بازیهای رد دد ردمپشن و مکس پین ۳ سرخوش بود، تصمیم گرفت تا به شکل سنگینی روی جدیدترین عضو فرنچایز GTA سرمایهگذاری کند و آن را تبدیل به بزرگترین و موفقترین فرنچایز خود بکند. جیتیای ۵ با مجموع هزینه ترکیبی ۲۷۶ میلیون دلاریاش، تبدیل به پرهزینهترین بازی تاریخ تا زمان انتشارش در سال ۲۰۱۳ شد. البته این رکورد بعدا توسط بازیهایی مثل کال آو دیوتی: مدرن وارفر ۲ و سایبرپانک ۲۰۷۷ شکسته شد اما به خیلیها نشان داد که سرمایهگذاری روی صنعت بازیهای ویدیویی میتواند نتایج مثبتی داشته باشد.
رکوردهای گینس جی تی ای ۵
علاوهبر تمام مواردی که گفته شد، بازی GTA V تعداد بسیاری رکورد هم در کتاب گینس برای خود ثبت کرده است که برخی از آنها با هم بررسی میکنیم:
- پربازدیدترین تریلر یک بازی ویدیویی اکشن ماجراجویی با ۲۳ میلیون بازدید - ۲۰۱۲
- پرفروشترین بازی در ۲۴ ساعت ابتدایی عرضه با ۱۱/۲۱ میلیون نسخه فروخته شده - ۲۰۱۳
- بیشترین سود به دست آمده از یک محصول سرگرمی در ۲۴ ساعت با ۸۱۵/۷ میلیون دلار سود در روز اول - ۲۰۱۳
- سریعترین عبور از فروش یک میلیارد دلاری برای یک بازی ویدیویی سه روز پس از انتشار - ۲۰۱۳
- بیشترین بودجه برای یک بازی ویدیویی با ۲۷۶ میلیون دلار - ۲۰۱۳
- بیشترین تعداد موسیقی لایسنسشده برای یک بازی از مجموعه GTA با ۷۷۷ موسیقی - ۲۰۱۳
- پرفروشترین بازی اکشن ماجراجویی تاریخ - ۲۰۱۴
- بیشترین امضای جمعآوری شده در یک کارزار عمومی برای یک بازی ویدیویی در کارزار «راکستار: جیتیای ۵ رو برای کامپیوتر عرضه کن» - ۲۰۱۴
- پرفروشترین بازی پلی استیشن ۳ - ۲۰۱۵
- تحسینشدهترین بازی پلی استیشن ۴ از نگاه منتقدان با امتیاز میانگین ۹۶/۳۳ درصد - ۲۰۱۵
- بالاترین امتیاز ثبت شده برای یک بازی نسل هشتمی - ۲۰۱۵
و احیانا اگر دوست دارید بدانید که رکورد سریعترین کامل کردن بازی برای چه کسی بوده، این رکورد برای گیمری به نام UnNameD از کشور لهستان ثبت شده است که با رکورد ۵ ساعت و ۴۲ دقیقه و ۳۱ ثانیه توانست نام خود را در کتاب گینس ثبت کند.
شما در چه مدت زمانی توانستید بازی را کامل کنید؟ در بخش نظرات برایمان بنویسید.