بررسی دیجیتال فاندری از موتور گرافیکی بازی Doom: The Dark Ages؛ اوج تکنولوژی؟
معمولاً اوایل سال جدید میلادی روزهای بیسروصدایی برای صنعت بازی محسوب میشود، اما امسال شرایط کمی فرق میکند. CES 2025 رویداد پویا و نوآورانهای برای صنعت ویدیو گیم بود و با نزدیک شدن به عرضهی بازیهای جدید، هیجان برای ماههای پیش رو بیشتر و بیشتر میشود. رویداد Developer_Direct مایکروسافت نیز با نمایش چهار بازی بسیار متفاوت و بسیار چشمگیر و امیدوار کننده، هایپ طرفداران را بیشتر کرد. جدیدترین قسمت از برنامه DF Direct Weekly دیجیتال فاندری به بررسی این بازیها میپردازد اما توجه آن بیشتر روی Doom: The Dark Ages متمرکز شده است که از نظر تکنولوژی ساخت و جلوههای گرافیکی یک اثر هنری فوق العاده و تمام عیار است.
جدیدترین نسخه از موتور گرافیکی idTech استودیوی id Software از جوانب مختلفی ارتقاء پیدا کرده و به طور کلی برای نسل جدید به روز رسانی و متحول شده است. انتظارات از نسخهی پی سی این بازی بسیار بالا است و پیش نمایش بازی در رویداد CES 2025 نیز جذابیت جلوههای Path Tracing را به زیبایی به تصویر میکشید. البته نمایش بازی در رویداد Developer_Direct چندان شامل جلوههای گرافیکی متمایز پی سی نمیشد و به نوعی با استانداردهای کنسولی بازی همراه بود؛ اما همچنان چشم نواز به نظر میرسید. id Software در اینجا اولین بازی خود از نسل جدید را به بهترین نحو ارائه میکند تا واقعاً سخت افزار این نسل را به چالش بکشد.
مقیاس و حد و اندازهی Dark Ages در سطحی است که تاکنون در آثار توسعه دهندگان این استودیو دیده نشده است. به زبان کاملاً ساده، «هوش مصنوعی قویتر، هندسهی دقیقتر، خشونت بیشتر، تخریب پذیری بیشتر».
اما منظور از این چالش چیست؟ مقیاس و حد و اندازهی Dark Ages در سطحی است که تاکنون در آثار توسعه دهندگان این استودیو دیده نشده است. مقیاس مراحل بازی به مراتب بزرگتر شده است و پیمایش در دنیای بازی بسیار سریع انجام میگیرد. جزئیات جهان بازی تاحد کاملاً ملموسی افزایش پیدا کرده است، به طوری که مارتی استراتون از استودیوی id آن را «یک جهش فوق العاده در جزئیات جهان بازی و نحوهی غوطه ور شدن بازیکن در تجربهی آن در مقایسه با Doom Eternal و موتور گرافیکی idTech7» توصیف میکند.
به زبان کاملاً ساده، «هوش مصنوعی قویتر، هندسهی دقیقتر، خشونت بیشتر، تخریب پذیری بیشتر». این یک خط میتواند خیلی خوب نمایش محتوای بازی در Developer_Direct را توصیف کند، اما چیزهای بیشتری وجود دارند که باید به آن پرداخت. نسخه جدید دووم به رفع مشکل پیچیدهای میپردازد که پیمایش سریع در یک دنیای پر از جزئیات و هوش مصنوعی با آن مواجه است. استراتون در ادامه توضیح میدهد که تکنولوژی جدید و اختصاصی idTech مجهز به فناوری استریمینگ پیوسته و فوق العاده سریع لولهای بازی در وسیعترین و پرجزئیاتترین سطحی است که تاکنون قادر به طراحی آن بودیم. به طوری که تقریباً چیزی به عنوان زمان level-load یا بارگذاری لولهای بازی وجود ندارد.
یکی از مهمترین نوآوریهای نسخهی هشتم idTech در طراحی DOOM: The Dark Ages، گام نهادن در مسیر طراحی نیمه جهانباز است.
بازی DOOM: The Dark Ages با معرفی تغییرات اساسی در فرمول اصلی مجموعه DOOM، تجربهی جدیدی را به بازیکنان ارائه میدهد. یکی از مهمترین نوآوریهای این نسخه، گام نهادن در مسیر طراحی نیمه جهانباز است. در این اثر شوتر اول شخص، بازیکنان میتوانند در محیطی وسیع و پر جزئیات به کاوش بپردازند که به گفته استودیو id Software، بزرگترین فضای قابل بازی در تاریخ مجموعه DOOM را در اختیار آنها قرار میدهد.
استراتون در اینباره میگوید: «مانند هر بازی دیگری، تجربه شما به شیوه بازی کردنتان وابسته است. بااینحال، باید بگویم که این پروژه بیتردید عظیمترین بازی و گستردهترین کمپینی است که تاکنون خلق کردهایم. در صورتی که به کاوش در مراحل بپردازید، با حجم زیاد از محتوای فرعی روبهرو خواهید شد.»
Doom: The Dark Ages مشابه Indiana Jones and the Great Circle نیازمند پردازندهی گرافیکی توانمندی است که از ری تریسینگ مبتنی بر سخت افزار پشتیبانی کند. بنابراین کاربران پلتفرم پی سی برای بهرهمندی از جذابیتهای گرافیکی این بازی شاید نیازمند ارتقاء سیستم خود باشند، اما حداقل مشخصات سخت افزاری تعیین شده برای تجربهی این بازی، یک کارت گرافیک RTX 2060 Super را برای دریافت خروجی 1080p و ۶۰ فریم بر ثانیه در تنظیمات گرافیکی Low پیشنهاد میکند.
همانطور که در مقالهی بررسی فنی بازی Doom: The Dark Ages از نگاه دیجیتال فاندری نیز توضیح داده شد، id Software در اینجا آپشنهای متنوعی را برای تنظیم گرافیک تصاویر خروجی بازی در نظر گرفته است که امکان اجرای بازی روی ایکس باکس سرری اس را نیز فراهم میکند. با این حال، دلیل خوبی برای لزوم برخورداری از قابلیتهای RT در اینجا وجود دارد. سیستم پویا و تعاملی نورپردازی محیط بازی در موتور گرافیکی idTech 7 از ظرفیتهای ری تریسینگ به منظور ارائه طبیعیترین جلوههای نور و سایه که با رفتار بازیکن و ایجاد تغییرات در محیط بازی تغییر میکند، استفاده کرده است. حتی گیم پلی بازی شامل تشخیص متریال مبتنی بر ری تریسینگ است.
با بازگشت به تنظیمات بازی روی پلتفرم پی سی باید گفت که توصیههای id در خصوص سیستم پیشنهادی بازی در تنظیمات مختلف گرافیکی جالب توجه است. به خصوص وقتی پای CPU به میان میآید. به عنوان مثال، برای اجرای 1080p و 60FS بازی در تنظیمات گرافیکی Low، یک تراشهی Zen 2 مثل Ryzen 7 3700X در کنار Intel 10700K (که از نظر ما بسیار توانمندتر است) پیشنهاد میشود. با اینحال وقتی به سراغ تنظیمات گرافیکی Ultra و رزولوشن 4K میرویم، سیستم مورد نیاز بازی به Ryzen 7 5700X یا Intel Core i7 12700K جهش میکند. مجدداً باید گفت که CPU پیشنهادی اینتل در اینجا توانایی به مراتب بالاتری دارد؛ به خصوص زمانی که در کنار یک رم DDR5 قرار بگیرد. اما نکته این است که بازهی در نظر گرفته شده برای CPU انتخابی بسیار محدود است و تراشههای رده بالاتر زیادی وجود دارند که میتوانند حداکثر ظرفیت این نسل را به نمایش بگذارند. بنابراین امیدواریم که مثل Doom Eternal فرصت زیادی برای اجرای بازی با نرخ فریم بالا روی نمایشگرهایی که رفرش ریت بالاتری دارند، فراهم شود.
نکتهی جالب توجه دیگر، در نظر گرفتن Path-Tracing برای سیستمهای رده بالا است. البته کارشناسان دیجیتال فاندری تاکنون قادر به تجربهی بازی با بالاترین تنظیمات گرافیکی ممکن نشدند اما انتظار میرود که این بازی به خوبی عیار سیستمهای گیمینگ را به ویژه برای کاربران سخت افزارهای انویدیا نشان دهد. البته از نظر نرخ فریم اجرای بازی باتوجه به این که سیستم پیشنهادی The Dark Ages مشابه Indiana Jones است و این بازی هم با Path Tracing به خوبی اجرا میشود، نگرانی خاصی وجود ندارد. در اینجا مسئله، «شوتر سرعتی» بودن این بازی و افت عملکرد سیستم در زمان به کارگیری تکنیکهای دی نویزینگ است. البته که نرخ فریم بالای بازی در اینجا با DLSS multi frame generation تضمین میشود، اما باید دید که MFG تا چه حدی با این استایل از محتوای بازی مطابقت دارد.
قابلیتهای موتور گرافیکی idTech 8 در بازی Indiana Jones نیز به خوبی مشخص میشد اما به نظر میرسد که اینجا توجه بیشتری روی تخریب پذیری محیط بازی شده و تمرکز طراحان روی فیزیک حرکت اشیا کاملاً واضح است. کنار گذاشتن نورپردازی از پیش طراحی شدهی عناصر محیط بازی باعث شده تا تمامی اجزای کوچک و بزرگ به خوبی در محیط بازی یکپارچه شوند و شاهد پیداه سازی سبک تخریب پذیری واقع گرایانه و شبیه به Crysis در محیط بازی باشیم که در دو نسخهی قبلی وجود نداشت.
کارشناس دیجیتال فاندری در ادامه توضیح میدهد که هنوز فرصت تجربهی بازی روی کنسولهای بازی را نداشته است، اما با شناختی که از استودیوی id Software و بهینه سازی عالی بازیهای آنها دارد، تقریباً مطمئنیم که اجرای ۶۰ فریم بر ثانیهی بازی با تمام این جذابیتهای گرافیکی تضمین شده است.
Doom: The Dark Ages در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ (۱۵ مه ۲۰۲۵) در دسترس کاربران ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس، پلی استیشن 5، کامپیوتر قرار میگیرد و از همان روز عرضه به گیم پس راه مییابد.
در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.
منبع: Digital Foundry