اولین نگاه به بازی Gears of War 4
پس از پایان کار کمپانی اپیک با سری Gears of War و ارایه چهار نسخه از آن به صورت انحصاری برای کنسول ایکسباکس 360، بسیاری از طرفداران سرسخت این دار و دسته عضلهایها، نگران آن بودند که شاید برای همیشه باید با آنها خداحافظی کنند و دیگر خبری از مارکوس و یاران او نخواهد بود. اما ناگهان در اقدامی بزرگ از سوی مایکروسافت، آنها با خرید نام تجاری Gears of War، این بازی را از دستان کمپانی اپیک آزاد کردند و همگان از آینده این بازی باخبر و خوشحال شدند و میدانستند که به زودی با این بازی دیدار خواهند کرد. مایکروسافت برای ساخت و ادامه این سری محبوب، ساخت بازی را به دستان استودیو داخلی خود یعنی کوالیشن سپرد. این استودیو که بیش از ۱۰۰ کارمند دارد، توسط یکی از افراد کلیدی سری Gears of War یعنی راد فرگوسن اداره میشود.
حدود دو سال از اخبار به دست آوردن نام تجاری Gears of War توسط مایکروسافت میگذشت و زمان E3 فرا رسید. در این مدت هیچ خبر و اطلاعات چشمگیری از بازی درز نشد و هیچکس نمیدانست که قرار است در E3 سال ۲۰۱۵ چه چیز ببینند و با چه شگفتیای رو به رو شوند. پس از نمایشهای بزرگ Halo، Forza و Tomb Raider، این راد فرگوسن بود که با حضور در سن مایکروسافت نوید نمایش بازی جدید Gears of War را میداد و در عین ناباوری، و برخلاف انتظار طرفداران، او به جای نمایش یک تریلر سینمایی، بخشی از گیمپلی بازی را به نمایش گذاشت؛ گیمپلیای با شگفتی فراوان که هم ناامید کننده بود و هم هیجانانگیز.
خیلیها، مخصوصا طرفداران اصلی بازی، هیچ ایدهای برای ادامه نسخه چهارم نمیتوانستند در سر بپرورانند. آیا هنوز مارکوس و یارانش را خواهیم دید؟ آیا داستان بازی ادامه سهگانه خواهد بود؟ آیا دشمنهای بازی همچنان لوکاستها هستند؟ سوالهای زیادی در سر میچرخید و روز به روز هیجان دیدار دوباره با نام Gears of War بیشتر و بیشتر شد. اما بالاخره E3 رسید و شمارش معکوس این انتظار طولانی پایان یافت. فضای بسیار تاریک، صدای وزش باد و رقص درختان اولین چیزهای بود که به چشمها و گوشهای ما پدیدار شد. تاریکی محضی که ظلمت آن فقط با چراغ قوه لنسر درهم میشکست. دو شخص در حال عبور از شهری غرق در سکوت سیاهی شب هستند. نه خبری از مارکوس، فرمانده پخته و گردن کلفت COGها بود و نه خبری از یاران باوفای او، بلکه اینبار شاهد پسری جوان به نام JD و دختری به نام Kait هستیم که به دنبال چیزی ناشناخته هستند.
اولین نکتهای که مردمک چشم ما را به خود میخکوب کرد، اتمسفر قوقالعاده بازی بود. درختان و گیاهان، این منطقه مسکونی را بلعیدهاند و سنگ فرشهای کف زمین با قطرههای به جا مانده از باران و طوفان، خود را خیس میدیدیند. ماشینهای قراضه که سالها در جای خود خفتهاند و خانههای خرابهای که مدتهاست بوی زندگی از میان بافت و جدارههای آنها فراموش شده است. بادی که شدیدا حس پویایی و سرزندگی را در این فضای مرده ایجاد کرده است، از درختانی که به شدت تکان میخورند و برگهایشان گاه و بیگاه تنها اجسامی هستند که در هوا پرواز میکنند گرفته تا آبی که در گدالهای ریز و درشت جمع شده و به سمت وزش آن موج میزند را در بر گرفته است و سرآمد تمامی این طراوتهای تاریک چیزی نیست جز کُرههای ماه. در آسمان تاریک سیاره سِرا دو ماه وجود دارد که در نمایش بازی آنها را مشاهده کردیم. یک قرص بزرگ ماه که به این سیاره نزدیکتر است و تنها منبع نور به شمار میرود و دیگری که در فاصله دورتری قرار دارد. شاید هیچگاه ماه نقش مهمی در بازیها نداشت، اما باید بگویم که در Gears of War 4، استودیو کوالیشن خلاف این حرف را ثابت کرده و این قرصهای سفید نورانی، منبع بسیار مهم نور در بازی به شمار میروند. این نور از تک تک منافذ عبور میکند و بر تمام سطحهای رو به روی خود میتابد.
پس از گشت و گذاری کوتاه از سکانس اول وارد خیابانی دیگر میشویم، جایی که هدف اصلی JD و Kait مشخص میشود؛ دنبال کردن موجودی بینام و نشان. هنگامی که ماه پشت ابرها پنهان میشود یا سازههای ریز و درشت جلوی عبور نور آن را میگیرند، همه چیز تاریکتر میشود و در سیاهی فرو میرود. نور چراغ قوه نیز در فضاهای باز یا بسته به شدت واقعگرایانه کار شده و اینطور نیست که همه چیز روشن شود. در فضای باز نور پخش میشود و آنطور نیست که همه چیز روشن شود و در فضاهای بسته و نزدیک نیز، نور متمرکزتری را شاهد هستیم. هنگامی که این دو شخص به دنبال آن موجود میروند، ناگهان هوا از آن چیزی که بود تیره و تارتر میشود، باد شدت میگیرد و درختان همانند یک روح ترسناک، در جای خود شعلهور میشوند. در این زمان است که علاوه بر برگها، شیهای دیگری نظیر تیر بیجان چراغ برق همراه با این باد خشمگین حرکت میکنند و به هر چیزی که اصابت میکند خرابی به بار میآید. نکته جالب دیگر گرافیک همین موضوع است؛ قدرت تخریبپذیری بسیار پویای بازی. هنگامی که JD و Kait باید از پلی عبور میکردند، دورنمایی کوچک از سیاره سرا به چشم آمد. گردبادی عظیمالجثه که به رعد و برق آغشته شده بود و هرچیزی که سر راه خود بود از بین میبرد؛ تخریبپذیری محیط در این نقطه به زیبایی به نمایش درآمد. به طور مثال ماشینی که سالها از جای خود تکان نخورده بود، به لطف این طوفان از جای خود بلند میشود و به شدت با دیواره پل برخودر میکند. همین برخور باعث میشود تا اجزای تشکیل دهنده پل به شکل واقعگرایانهای از هم بپاشند و هر کدام به سویی دیگر بروند.
پس از فرار از طوفان سهمگین وارد کتابخانهای بسیار تاریک شدیم. نکته جالبی که با ورود به این مکان در ذهن ایجاد میشود این است که آیا همه چیز از این هم تاریکتر خواهد شد؟ باید بگویم بله! در این مکان تخمهای لَزجی وجود داشت که نور را از هر منبعی میگیرد. در صحنهای شاهد این بودیم که JD به این تخمها دست میزد و با جهش مادهای چسبناک، نور چراغ قوه او کاملا خاموش میشود. بله اینجاست که باید بدانید با وجود این مادههای ناشناخته در سطح منطقه بازی، هیچ منبع نوری در آن وجود ندارد و یار و یاور شما چیزی نیست جز ماه. البته بعد از مدتی اگر به آنها دست نزنید نور چراغ قوه شما باز خواهد گشت.
در سکانس آخر بازی، شاهد آن چیزی بودیم که یکی از سوالات بزرگ طرفداران بازی است؛ دشمنهای بازی. متاسفانه هیچ خبری از دشمنان قدیمی ما یعنی لوکاستها نبود و با توجه به پایان شماره سوم بازی نیز شاید به این زودیها این هیولاهای باهوش و با ذکاوت را نبینیم. و در نقطه مقابل، خوشبختانه در این نمایش به جای نشان دادن دشمنان قدیمی، تیم کوالیشن از هیولاهای جدیدی رونمایی کرد که هیچ چیز از آنها نمیدانیم و حتی JD در قسمتی از بازی آن را «Thing» صدا میزند و نام و نشانی از آنها ندارد. آنها ظاهری شبیه به مارمولکهای عجیب و غریب و البته بزرگ جثه، دهان و پنجههایی ترسناک و تیرهایی متصل به دم آنها که به همان مواد چسبناکی که پیش از این در بازی دیدیم آغاشته شده بودند دارند. یکی از جذابیتهای این بخش از نمایش، حضور کوتاه و البته عالی شاتگان بود. هنگامی تیرهای لنسر برای این موجودات یک قلقلک محسوب میشود، اما در این نمایش تنها با شلیک یک گلوله از شاتگان پر قدرت سریGears of War، این موجود عجیب کاملا از هم میپاشند و تکه تکه میشود و در این حین نیز خون آن به شکل بسیار زیبایی همراه با گوشت و استخوان آن در هوا پخش میشود. حتی مبارزات و درگیری نیز پویا به نظر میرسید؛ در صحنهای از این درگیری، یکی از این موجودات بر روی Kait میپرد و قصد کشتن او را دارد، JD به سرعت به سمت او میرود، آن را با انیمیشنی منحصر به فرد به طرفی پَرت میکند و با ارَه دلنشین لنسر او را شرحه شرحه میکند! به نظر میرسد که این موجودات علاقه زیادی به پریدن بر روی شما دارند، به شدت مراقب باشید.
نمایش Gears of War 4 با اشکها و لبخندهای فراوانی همراه بود. عده کثیری از طرفداران، خواهان دیدن دوباره مارکوس و نمایش بخش بهتری از بازی بودند و عدهای دیگر با دیدن جو تاریک و فوقالعاده این نمایش به وجد آمدند. هنوز هیچ اطلاعاتی از بخش داستان یا زمان وقوع این ماجرا در دنیای Gears of War 4 منتشر نشده و همه چیز بر حدس و گمان پیش میرود. برخی از طرفداران بازی JD را فرزند مارکوس و آنیا، و Kait را فرزند برد و سم میدانند. برخی دیگر فکر میکنند که نمایش این دو، تنها بخش کوچکی از ماموریت جانبی در بازی است و مارکوس بازخواهد گشت و برخی دیگر نیز، با شخصیتهای بزرگ آن وداع گفتهاند. به هر حال با اینکه به زمان و مکان نمایش بازی میتوان ایراد گرفت، اما بخش گرافیک و اتمسفر بازی به هیچ عنوان جای انتقاد نگذاشته و بهترین عملکرد را از خود به جای گذاشت.
Gears of War 4 در تعطیلات سال ۲۰۱۶ عرضه خواهد شد.
دانلود ویدیو با کیفیت HD 720p | دانلود ویدیو با کیفیت 480p
تهیه شده در زومجی