پیشنمایش بازی Rise of the Tomb Raider
اولین روز ماه آگست ۲۰۱۳ بود که مدیر کمپانی غربی اسکوارانیکس به طور رسمی اعلام کرد که قسمت دوم از سری Tomb Raider برای نسل جدید در دست ساخت است. این موضوع زمانی جالب شد که در گیمزکام سال ۲۰۱۴ در کنفرانس خبری مایکروسافت، آنها این بازی را به شکل رسمی به عنوان یک انحصاری زمانی مختص کنسولهای ایکسباکس وان و ایکسباکس 360 اعلام کردند. اما دلیل این امر چه بود؟ چرا چنین بازی بسیار پرطرفداری که شخصیت جذاب و فراموش نشدنی را در خود جای داده است به انحصار مایکروسافت درآمد؟ فیل اسپنسر رییس بخش سرگرمیهای مایکروسافت اینگونه بیان کرد:
من طرفدار سرسخت بازی Uncharted هستم و همیشه این خواسته را داشتم که چنین بازی اکشن ماجراجویی بزرگی نیز برای کنسول ما هم وجود داشته باشد. باید بگویم که ما برای این منظور کارهای خود را شروع کردهایم و مطئمنا روزی به این امر دست خواهیم یافت، اما در حال حاضر چیزی در حد کیفیت برتر Uncharted نداریم و این موقعیت بسیار بزرگی برای ما بود تا Tomb Raider را برای مدت زمانی مشخص در انحصار خود درآوریم، روی بازی وقت و هزینه بگذاریم و آن را به اثری با کیفیت و بسیار مجذوب کننده برسانیم.
حال استودیو بازیسازی مایکروسافت و استودیو کریستال داینامیکس «Crystal Daynamics» سازنده Tomb Raider وقت کامل خود را روی بازی Rise of the Tomb Raider گذاشتند و طبق شواهد، به نظر میرسد که به نتیجه بسیار قابل قبولی دست یافتهاند.
لارا کرافت، دختری که حال یک شکارچی ماهر است
شخصیت جوان داستان ما، ابتدا دختری بسیار ناپخته و بیتجربه بود که آمادگی هیچ ماجراجوی جدی را نداشت. اما در سفری همراه با دوستان خود که برای تحقیقات دست و پا کرده بودند به سوی شرق حرکت میکنند تا قلمروی گمشده یاماتای «Yamatai» را پیدا کنند. در این سفر طولانی آنها ناخواسته وارد موقعیت بسیار خطرناک مثلث اژدها در شرق ژاپن میشوند که داستان زندگی لارا کرافت را به کلی تغییر میدهد. کشتی آنها که در طوفان وحشتناکی اسیر شده بود در جزیرهای ناشناخته به گل مینشیند، دوستان لارا را از هم جدا میکند و زمان آن میرسد که او اولین ماجراجویی خود را آغاز کند.
پس از حوادث مختلف، خون و خونریزیهای بیش از حد و از همه مهمتر رسیدن به افسانه هیمیکو «Himiko» کاملا زندگی لارا کرافت تغییر میکند. او افسانهای را به چشمان خود دید که حتی فکرش را نمیکرد حقیقت داشته باشد. این دختر جوان که حتی آمادگی مبارزه تن به تن با هم قد و قواره خود را نداشت مجبور شد تا چندین و چند مرد اسیر شده در این جزیره را از پای درآورد و با ارتش ساموراییهای کهن ملکه خورشید مبارزه کند. داستان Rise of the Tomb Raider درست بعد از فرار لارا کرافت از جزیره نفرین شده اتفاق میافتد. زمانی که پس از تجربه حوادث فراطبیعی یاماتای، باعث شده که او حالت قبلی خود را از دست داده است. همه به این فکر میکنند که او دیوانه شده و نیاز به روانپزشک داد. همین امر باعث میشود تا لارا دست از سر دنیای شهری و مدرن بردارد و برای اینکه ثابت کند که او دیوانه نیست، تصمیم میگیرد تا حقیقت پشت رازها، اسرار و دیگر حوادث فراطبیعی که در سرتاسر جهان خفتهاند را پیدا کند.
روایت Rise of the Tomb Raider توسط لارا کرافت و دوست درشت هیکل او یعنی جونا مایاوا «Jonah Maiava» پیش میرود، جایی که این دو در سرزمین حکم فرمای یخ و سرما یعنی سیبری به دنبال شهری کهن به نام کیتیژ «Kitezh» میگردند. کیتیژ نام شهری افسانهای است که در اوایل قرن ۱۳ توسط جورجی دوم، شاهزاده بزرگ ولادمیر ساخته شد؛ شهری که لارا اعتقاد دارد که اسرار زیادی در آن نهفته است، جایی که عنصر جاودانگی در آن مخفی شده است.
لارای همه فن حریف
گیمپلی Rise of the Tomb Raider را باید به سه دسته تقسیم کرد: اکشن تیراندازی، مخفی کاری و پرداختن به شغل اصلی لارا کرافت یعنی ماجراجویی و غارنوردی. اولین نکتهای که در مشاهدات بازی به آن برخورد کردیم، سینمایی شدن بسیاری از لحظات ماجراجویی لارا با طبیعت و مبارزات لارا با دشمنان است. مهمترین بخش از گیمپلی ماجراجویی او را میتوان صخره نوردی دانست زیرا چه در صحرای سوزان باشید و چه در دل کوهستان یخ زده، این تنها شما هستید و چنگک مخصوص صخره نوردی. به لطف طراحیهای متنوع، صخرههایی که آویز آنها خواهید شد شکل و شمایل تکراری ندارند و خود لارا نیز نسبت به پستی و بلندیهای هر قسمت عکسالعمل خاص نشان میدهد. دیگر بخش مهم ماجراجویی او با طبیعت، مبارزه نفسگیر لارا با آب است. در یکی از مراحلی که او به منطقهای بیابانی سفر میکند، شاهد این بودیم که خیلی از مواقع برای رسیدن به مقصد حتما باید با آبهای خروشان و بعضا ساکن دست و پنجه نرم کرد.
از این دو مورد مهمتر غارنوردی دیگر عنصری است که این بازی را شکل داده است. غارهایی تاریک با انواع و اقسام طراحیهای هنری معمولا تنها راه شما برای رسیدن به گنج انتهای مقصد هستند. البته نمیتوان از طبیعت نام برد و یادی از حیوانات درون بازی نکنیم زیرا اینبار علاوه بر اینکه لارا باید با گرگها دست و پنجه نرم کند، خرس نیز به آنها اضافه شده و کلنجاری جدید را برای دختر جوان به وجود آورده است. جنگلی بارانی، شاخ و برگ درختانی که در گیر و واگیر این هوای طاقت فرسا میان دست و پا گیر میکنند، ناگهان صدای خرس لرزه بر تن لارا میاندازد و مطمئنا این لرزه و هیجان در دل شما نیز ایجاد میشد. نکته لازم به ذکر این است که هیچ گاه فکر نکنید کشتن یک خرس به یک یا دو تیر ختم شود! بر خلاف شماره قبل که لارا کرافت در جزیرهای اسیر شده بود، این بار او آزادی بیشتری دارد و این امر بدین معناست که تنوع محیط نیز بسیار زیاد است. در سه نمایش اخیر این بازی شاهد فضای برفی و کوهستانی، بارانی و جنگلی و خشک و بیابانی بودیم.
| دانلود ویدئو با رزولوشن 720p
یکی از نکات بسیار خوبی که در بازی مشاهده کردیم، ایجاد احساسات واقعی در شرایط و رویدادهای مختلفی است که لارا کرافت با آن رو به رو میشود. در صخره نوردیها میبینیم که او کاملا شکلی جدی به خود میگیرد. هنگامی که تا زانو در برف فرو رفته، لرزش صدا، عکسالعمل متزلزل بدن و کندتر شدن رفتار باعث میشود تا کاملا حواس بدنی لارا به شما منتقل شود. وقتی شنا میکنید و اگر در گیر و دار صحنههای سینمایی نباشید، هنگامی که لارا از آب بیرون بیاید شروع به درست کردن موهای خود و خشک کردن موهایش با تکان دادن سرش میکند. حتی صدای او در صحنههای مختلف متغییر است. او اگر از زیر آوار برف بیرون بیایید نفسهایی توخالی و خشک میکشد، اگر بیش از حد در آب بماند نفسهای او صدایی خفه مانند میدهد و حتی اگر سازهای شروع به خراب شدن کند و گرد و خاک به هوا برخیزد، کاملا نفسهای گلوی آلوده شده او را متوجه خواهید شد. از موضوع طبیعت که بگذریم، پای انسان در مبارزات باز میشود. هرجا و هر مکانی که هستید و خارج از موارد سینمایی باشید، دو راه برای از میان بردن دشمنان یا پیش برد داستان دارید؛ مخفی کاری و کشتار پر سر و صدا. ابتدا از مخفی کاری صحبت کنیم زیرا نکات جالبی در این بخش به کار برده شده است. اگر در یک جنگل باشید، چه بارانی یا چه برفی، لارا میتواند از هر درختی بالا برود و درست همانند بازی Assassin’s Creed بالاسر هر دشمنی پنهان شود و در زمان مناسب روی آن بپرد. دیگر فضاهایی که برای مخفی شدن به کار میرود بوتهها هستند که همانند سری Metal Gear Solid عمل میکنند. از این رو نام این بازی را آوردیم زیرا با این بازی بود که میتوانستیم مهم بودن این بوتهها را شرح دهیم. هنگامی که در این فضاها قرار بگیرید دشمن شما را نخواهد دید و میتوانید از کنار آنها عبور کنید، یا میتوانید بی سر و صدا آن را از پای درآورید. از قابلیت پرت کردن حواس دشمن نیز نمیتوان گذشت. در جای جای بازی شیشهها و سنگهایی وجود دارد که با کمی فکر قادر خواهید بود کارهای متفاوتی برای خود انجام دهید. با انداختن یک شیشه به هر سمتی، دشمن با شنیدن صدای آن به سوی آن میرود و دست شما برای انجام هر عملی باز میشود.
بخش پُر سروصدای اکشن را نیز باید نسخه بهینه شده و کامل شده قسمت اول Tomb Raider دانست. لارا بسیار نرمتر حرکت میکند، جست و خیزهای بیشتری از خود نشان میدهد و اسلحهها به راحتی قابل استفاده هستند. این طور نیست که با سنگینی یک بازی مانند Hitman رو به رو باشیم و کاملا سبُک وزنی لارا کرافت را در اکشنهای سینمایی حس کردیم. اسلحهها شامل موارد سرد و گرم میشوند که مهمترین و جذابترین آنها را باید اسلحه مخصوص لارا یعنی تیر و کمان دانست و بعد از آن این چنگک مخصصوص کوهنوردی او است که خون دشمنان را بر روی سطوح مختلف میپاشد. نکته مهم در مورد گیمپلی Rise of the Tomb Raider این است که به نظر میرسد به لطف تنوعی که در این قسمت وجود دارد، ارزش تکرار بالا را برای این بازی به ارمغان آورده است. البته از عناصر نقشآفرینی از بازی هم باید یاد گرد. زیرا افزایش قابلیتهای مختلف و پیشرفتهتر کردن سلاح مختلف عضوی مهم از بازی به شمار میرود.
الماسی با جزییات فراوان
لارا کرافت سالهاست که جزو شناخته شدهترین شخصیتهای صنعت بازیهای ویدیویی است و کریستال داینامیک و مایکروسافت به خوبی از این قضیه آگاه هستند، بنابراین طراحی عالی او نیاز به توجه فراوان این دو کمپانی دارد. آنها برای ساخت شخصیت باورپذیر لارا کرافت طرحهای اولیه فراوانی را روی کاغذ آوردند و مدل مناسب، سایه زنیهای درست، انیمیشنهای واقعی و عملکرد مناسب را در دستور کار خود قرار دادهاند. جزییات لارا کرافت به شکل قابل توجهای دقیق است. مثلا چهره او را در دو هوای مختلف مقایسه کردیم، در هوای بسیار سرد و برفی حتی رنگدانههای پوست او مرده به نظر میرسند و چهره او حس واقعی سرما را منتقل میکند. انعکاس نور در چشمهای لارا کاملا باور پذیر است و از آن مهمتر موهای او است که تارهای جدا جدا و منحصر به فرد سر او کاملا در حرکات، رفتار و لحظات سینمایی مختلف توجه شما را به خود جلب میکند و به طبیعیترین شکل ممکن طراحی شدهاند. هنگامی که مشغول صخره نوردی یا به اصطلاح در حال سکو بازی است، عضلههای پشت او به نظر همه به هم متصل هستند و لباسهای او طبق رفتار بدن چین و چروک ایجاد میکنند. حتی سایت پالیگان از نمایش این بازی به وجد آمده و مدل لارا کرافت را به شکل خالصانهای یک کارکتر بسیار تاثیرپذیر در دنیای گیم دانسته است. برای هرچه طبیعیتر شدن این شخصیت، هنرمندان کریستال داینامیک از تکنولوژی خاصی به نام Morphology استفاده کردهاند و توسط این امر آنها این ادعا را دارند که میتوانند هر قسمت از بدن او را که بخواهند به راحتی حجاری کنند. علاوه بر این آنها چین و چروکها را در جای جای بدن و لباس او ترسیم کردهاند. هنگامی که بدن او به حرکت در میآید یا خم میشود، تغییر کردن چین و چروکهای لباس او قابل مشاهده است و اگر او دست خود را خم کند، شما تغییر ساختمان عضلات او را در ناحیه شانه خواهید دید.
بازی پر از افکتها و سیستمهای گرافیکی مختلف است. برای شبیه سازی و حرکات پویای برف این استودیو از سیستم Compute Shader و Tessellation استفاده میکند. برف درون بازی کاملا تغییر پذیر است، این حرف به این معنا است که هر شکلی که روی برف راه بروید درست به همان گونه رد پای شما باقی خواهد ماند. Rise of the Tomb Raider برای رندر کردن منابع نوری از متدی به نام Voxel بهره برده است که سرزندگی نور به راحتی در تک تک لحظات بازی، از خورشید گرفته تا فلش نورانی لارا کرافت قابل مشاهده است. قابلیت TressFX نیز که برای رندر شدن موهای لارا کرافت استفاده شده این اجازه را میدهد که در هر حالتی که او قرار دارد از صخره نوردی گرفته تا شنا و درگیریهای مختلف، موهای او در تک تک لحظات شکل و شمایل منحصر به فرد خود را بگیرد.
Rise of the Tomb Raider سه برابر بزرگتر از شماره قبلی خود است اما نکته جالب این است که هیچ صفحه بارگذاری «Loading» در آن مشاهده نخواهید کرد. همچنین باید بدانیم که در این بازی با آب و هوای کاملا پویا رو به رو هستیم. بارش برف یا باران زمان مشخصی ندارد و همچنین اگر رد پای شما مثلا در برف باقی بماند، با بارش دوباره برف این ردها از بین خواهند رفت. نمیتوان به این زودی در مورد گرافیک جذابیت خود بازی نظر داد، اما بر اساس شواهد ما و گفتههای سایتهای بزرگ، Rise of the Tomb Raider را میتوان یکی از چندین جواهر امسال کنسول ایکسباکس وان در کنار Halo و Forza Motorsport دانست. جدیدترین قسمت از سری Tomb Raider در تاریخ ۱۹ آبان ماه امسال برای کنسول ایکسباکس وان و ایکسباکس 360 منتشر خواهد شد. نسخه ویندوز مایکروسافت در اوایل سال ۲۰۱۶ و نسخه کنسول پلیاستیشن 4 در تاریخ نا مشخصی از انتهای سال ۲۰۱۶ منتشر خواهد شد.
تهیه شده در زومجی