بررسی راندمان نسخه پی سی Fallout 4 روی سخت افزارهای مختلف
Fallout 4 یک بازی جهان باز در سبکِ نقش آفرینی مبارزهای است که توسط استودیوهای بازی شرکت بِتِسدا ساخته شده و بتسدا سافتوُرکس هم آن را منتشر کرده است. این شرکت ابتدا در سال ۱۹۸۶ و در ناحیهی بتسدا از ایالت مریلندِ امریکا تاسیس شد و سپس ۴ سال بعد به شهر راکوِیل در همان ایالت نقل مکان کرد و از سال ۱۹۹۹ هم بخشی از ZeniMax Media محسوب میشود. این شرکتِ بزرگتر هم در سال ۲۰۰۴ حق امتیاز بازی فالاوت را از Interplay خرید و به توسعه و عرضهی نسخههای بعدی آن ادامه داد. بعد از اتفاقاتی که در والت رخ میدهد و به عنوان نجات یافتهای از والتِ ۱۱۱، به دنیای تخریب شده با جنگِ اتمی قدم میگذارید، دنیایی که هر لحظهاش نبردی برای بقا است و ملزم هستید که انتخابهای سختی را انجام دهید. مبارزه در حالتهای اول شخص و سوم شخص، مبارزاتِ اختصاصی با سیستم VATS، سیستمِ ارتقا، جمع آوری و ساخت و ساز با آیتمهای مختلف تنها بخشی از امکاناتِ گسترده در این بازی هستند.
[section label="مشخصات فنی و ملزومات بازی" anchor="Tech Spec and Req"]مشخصات فنی و ملزومات بازی
این بازی محبوب به نظر میرسد که یکی از عناوین برتر بازیهای منتشر شدهی امسال از لحاظ کیفیت ساخت و گیمپلی باشد، اما در مورد کیفیت گرافیکی اگر بخواهیم صادق باشیم، در جایگاه عالی قرار نمیگیرد
موتورِ بازی فالاوت ۴ بر اساس Creation Engine استوار است. این موتور در ابتدا با اولویتِ استفاده در بازی Elder Scrolls V: Skyrim ساخته شد که خود آن هم بر اساس موتورِ گرافیکی قدیمیتر Gamebryo بنا نهاده شده است. برای این مقاله تعداد زیادی از کارتهای گرافیکیِ بررسی شده در چند سالِ اخیر را در بازی بکار گرفته و در پلتفرمِ ویندوزی سیستم مرجع بررسی کردیم. ما به کمک این کارتها و آخرین فناوریهای به کار رفته در آنها تلاش خواهیم کرد تا راندمانِ موتور گرافیکی مبتنی بر دایرکت ایکس ۱۱ را در این بازی بدست آوریم. رزولوشن های بررسی شده در این مقاله شامل 1080p، همینطور 1440p یا 2K و رزولوشن 2160p یا 4K خواهد بود. برای مقایسه در نظر بگیرید که رزولوشن 4K دقیقا ۴ برابر تعداد پیکسلهای بیشتری نسبت به رزولوشنِ 1080p دارد و به همین نسبت هم بار تراشهی گرافیکی برای پردازش آن سنگینتر خواهد بود.
|
این بازی محبوب به نظر میرسد که یکی از عناوین برتر بازیهای منتشر شدهی امسال از لحاظ کیفیتِ ساخت و گیمپلی باشد، اما در مورد کیفیت گرافیکی اگر بخواهیم صادق باشیم، در جایگاه عالی قرار نمیگیرد. این بازی برای اجرا به ۸ گیگابایت حافظهی اصلی نیاز دارد و از آنجایی که مثل اغلبِ بازیهای جدید ۶۴ بیتی است، فقط روی سیستم عاملهای ۶۴ بیتی کار میکند. هر چند که در جریان بازی متوجه شدیم فقط ۴ گیگابایت از رم را اشغال میکند. بازی بر عکس بازیهای اخیر، حتی در نسخهی روز اولِ انتشار هم اصلا بد اجرا نمیشود. از آنجایی که مدتها است ماژولهای DDR3 در بازار با قیمت نازل وجود دارند توصیه میکنیم که کمی هزینه کنید و حافظهی اصلی را به ۱۶ گیگابایت ارتقا دهید تا در این بازی و بازیهای آینده هم از بابت رمِ سیستم نگرانی نداشته باشید.
حداقل سیستم مورد نیاز
سیستم عامل | Windows 7 64-Bit / Windows 8 64-Bit / Windows 8.1 64-Bit / Windows 10 64-Bit |
---|---|
پردازنده | Intel Core i5-2300 2.8 GHz/AMD Phenom II X4 945 3.0 GHz |
حافظه | 8GB RAM |
کارت گرافیک | NVIDIA GTX 550 Ti 2GB/AMD Radeon HD 7870 2GB |
دایرکت ایکس | Version 11 |
هارددیسک | 30GB available space |
سیستم پیشنهادی
سیستم عامل | Windows 7 64-Bit / Windows 8 64-Bit / Windows 8.1 64-Bit / Windows 10 64-Bit |
---|---|
پردازنده | Intel Core i7 4790 3.6 GHz/AMD FX-9590 4.7 GHz |
حافظه | 8GB RAM |
کارت گرافیک | NVIDIA GTX 780 3GB/AMD Radeon R9 290X 4GB |
دایرکت ایکس | Version 11 |
هارددیسک | 30GB available space |
به یُمن وجود سیستم اختصاصیِ مَترِیال این بازی، وقتی که باران میبارد، سطوحِ مختلف در این دنیای وسیع به شکل واقعگرایانهای نَمناک میشود. به همین ترتیب، سیستم جدیدِ شبیه سازی لباس هم امکان میدهد تا اشیای سَیال مانند لباس، مو و پوششِ گیاهی با وزِشِ باد حرکت مواج داشته باشند، همان گونه که در دنیای واقعی دارند. بتسدا فهرست کاملی از ارتقاهای تکنیکی صورت گرفته روی موتور Creation را منتشر کرده است که در ادامه میبینید:
و از آنجایی که بازیکن فارغ از مکان و زمانی که دارد میتواند آزادانه به اطراف نقشه برود، تکنیکهای پویای post-process (پس فرآیند) منحصر به فردی در بازی وجود دارد که طراوتِ رنگ مناظرِ خاص را بهبود بخشد. این چیزی است که خود بتسدا آن را «حداکثر تاثیر احساسی» یا «maximum emotional impact» نامیده است.
[section label="تنظیمات کیفی بازی و مشخصات سیستم تست" anchor="Image Quality and Test System"]تنظیمات کیفی بازی و مشخصات سیستم تست
قبل از این که شروع به تستِ راندمان گرافیکی کنیم کمی در مورد شیوهی انجام آن توضیحاتی میدهیم. از آنجایی که این بازی بنچمارکِ داخلی برای سنجشِ راندمان خروجی ندارد، از یک بنچمارکِ اندازهگیریِ زمانی برای ضبط گیمپِلی استفاده کردیم. برای هر تست یک مرحلهی مشخص را آغاز کردیم و تا بخش مشخصی از آن را پیمودیم تا میانگین فریمِ مورد نظر را بدست آوریم. تنظیمات گرافیکی پیش فرض ما را در ادامه میبینید: ما از بالاترین تنظیمات کیفیِ ممکن روی همه چیز و تمام گزینههای در اختیار استفاده میکنیم (هر چه باشد این یک پیسی مخصوص بازی است) تا در مقابل سطحِ قابل قبولی از راندمان را بدست آوریم. پس به تنظیمات ما در اینجا نگاهی داشته باشید که برای بدست آوردن بهترین تجربه در پیسی آن را به شما هم توصیه میکنیم. قبلا به Gameworks محصول انویدیا اشاره کردهایم و گفتهایم که روی کارتهای رادئون ایامدی تاثیراتی دارد و در این بازی هم تعبیه شده است، به همین دلیل گزینهی Shadow Quality (کیفیت سایه) را روی High و Godrays Quality (تشعشع آفتاب) را هم روی High استفاده میکنیم تا تعادلِ بین دو برند انویدیا و ایامدی در آزمایشات برقرار گردد. البته که روی کارتهای انویدیا نیازی به پایین آوردنِ این تنظیمات نیست، چون تاثیر منفی محسوسی در راندمان نخواهد داشت.
سیستم تست
- پردازنده: Intel Core i7 - 5960X OC to 4.4 Ghz مادربورد: پلتفرم X99
- مادربورد: پلتفرم X99
- سیستم عامل: ویندوز ۱۰ با آخرین آپدیتها
- درایورها: انویدیا GeForce 358.91 WHQL یا بالاتر و ایامدی Radeon 15.11 نسخهی بتا یا بالاتر
کارتهای گرافیک
[section label="راندمان 1080p " anchor="1080p"]راندمان (1080p (1920*1080
[section label="راندمان 1440p " anchor="1440p"]
راندمان (1440p (2560*1440
[section label="راندمان 2160p " anchor="2160p"]
راندمان (3840*2160)2160p
[section label="مصرف حافظهی گرافیکی" anchor="VRAM Usage"]مصرف حافظهی گرافیکی
[section label="بنچمارک زومجی" anchor="ZoomG Benchmark"]بنچمارک زومجی
برای بررسی راندمان گرافیکی بازی در عالیترین سطح، تصمیم گرفتیم بنچمارک آن را روی سیستم رده حرفهای منتخب که در مقالهی راهنمای خرید کامپیوتر زومجی معرفی شده بود اجرا کنیم. تمام گزینهها در بالاترین حالت ممکن تنظیم شد و بنچمارک به گونهای که در بالا شرح داده شد به همراه بافت Extra، گزینههای Advanced در بالاترین سطح و فعال کردن TAA و در رزولوشنِ FULL HD اجرا شد. در همان ابتدای عرضهی بازی مشکل خاصی در اجرا و مصرف منابعِ سیستمی مشاهده نکردیم ولی بازی را با آخرین بروز رسانی عرضه شده با نسخهی 1.1.30 آزمایش کردیم. در نظر داشته باشید که بازی هنوز از قابلیتهای SLI و CF پشتیبانی نمیکند و راندمان ترکیبهای چند کارتی با تک کارت آنها تفاوتی ندارد.
امتیاز نهاییِ اجرای ما از مرحلهی تست به طور میانگین ۶۹ فریم بر ثانیه بود که نسبت به امتیاز بدست آمده در تستِ GTX 980 Ti که ۹۱ فریم تولید کرده بود راندمانی خوب محسوب میشود. یادآوری میکنیم که SLI در این بازی فعال نیست و کارت دومِ سیستم مرجع در بازی کار نمیکند. توجه داشته باشید که در آزمایش ما بر خلاف آزمایش صورت گرفته در سایت مرجع، تمام گزینهها در آخرین حدِ ممکن هستند و برای همین راندمان کمی پایینتر ثبت شده است.
[section label="اپلیکیشن موبایل Fallout Pip-Boy" anchor="Pip boy App"]اپلیکیشن موبایل Fallout Pip-Boy
یک ماه قبل از عرضهی رسمی بازی، بتسدا اپلیکیشنِ مکمل بازی را بر روی تمام پلتفرمهای موبایلی منتشر کرد. فالآوت پیپ-بوی با بازی فالاوت ۴ همگام سازی یا Sync میشود و به شما اجازه میدهد که آمارِ بازی و فهرست موجودیتان را چک کنید، موقعیتِ خود را روی نقشه مشخص کنید، ایستگاه رادیویی را تنظیم کنید و holotape ها را بدون اجبار به توقفِ بازی پخش کنید. این برنامه به راحتی به کنسولها و مخصوصا پیسی هم متصل میشود. فقط باید به یاد داشته باشید که حتما گزینهی Pip-Boy App Enabled در تنظیماتِ داخل بازی فعال شده باشد و گوشی هوشمندِ شما هم از طریق اتصال Wi-Fi در شبکهی یکسانی با پیسی شما قرار داشته باشد( به دستگاه مودم یا روتر یکسانی متصل باشند کافی است، فرقی نمیکند که ارتباط از نوع بی سیم باشد یا کابلی). از خاموش بودن فایروالِ آنتی ویروس یا باز بودن پورت ارتباطِ برنامه هم اطمینان حاصل کنید.
تصاویر بالا مراحلِ نصب را (از راست به چپ) نشان میدهند. ما این برنامه را برای آزمودن روی گوشی اندرویدی نصب کردیم. این اپلیکیشن با حجم حدودِ ۳۶ مگابایت به راحتی از طریق فروشگاه گوگلپِلی قابل جستجو و نصب بود و با آیپی ایران هم سازگاری داشت. در حین بازی اطلاعاتِ بازی با موبایل به روز رسانی میشود و بسته به نوع اتصال شما ممکن است با تاخیر خیلی کمی همراه باشد.
[section label="جمع بندی" anchor="Warpping Up"]جمع بندی
اقرار میکنیم که اوقاتِ خوبی را در هنگام تستِ راندمان این بازی سپری کردیم. فالاوت ۴ حقیقتا یک بازی دوست داشتنی با گیمپلی جذاب است، بسیاری از شما پس از تجربهی بازی دوستدارش خواهید شد. گرافیکِ آن با اغماض در ردهی قابل قبول دسته بندی میشود، اما میتوانست خیلی بهتر از این هم باشد. اگر از من میپرسید، حقیقت این است که موتور رندر گرافیکیِ بازی به سختی منسوخ شده است و کاربری مجددِ آن در آخرین نسخهی بازی جای تعجب دارد. هر چند هنوز هم بازی بسیار خوبی است و ترکیبِ روند داستانی، گیمپلی و تجربهی بصری خلق شده در محیطِ بازی، آن را قطعا به یک عنوان ارزنده تبدیل کرده است.
با تنظیمات کیفیِ نسبتا بالا تمام کارتهای گرافیکی مدرن در این بازی عملکرد خوبی خواهند داشت. برای نمونه در رزولوشن 1080p داشتنِ یک کارت GTX 960 یا رادئون R9 380 توازن خوبی را از نقطه نظرِ راندمان به قیمت در این عنوان نشان خواهد داد و برای رزولوشن 1440p هم یک کارت جیفورس GTX 970 یا رادئون R9 290/290X/390 همین تعادل را به نسبت قیمتشان رقم خواهد زد. توصیهی ما را در موردِ Gameworks پیاده سازی شده در نسخهی پیسی فراموش نکنید. اگر سخت افزار گرافیکی ایامدی دارید بهتر است گزینههای Shadows و Godrays را یک رده کمتر تنظیم کنید و به این ترتیب به راندمانِ نرخ فریم مناسبی برسید. منتظر بررسی کامل و جامعِ این عنوان فوق العاده از طرف زومجی باشید. [alert variation="alert-info"]اگر از علاقهمندان به بازی Fallout 4 هستید، میتوانید تمام مطالب و ویدیوهای مربوط به این بازی را در صفحه Fallout 4 مشاهده کنید.[/alert] منبع: زومجی، Guru3D
نظرات