بررسی راندمان نسخه پی سی Just Cause 3
Just Cause 3 یک بازی جهان باز در سبکِ اکشن - ماجراجویی است که توسط استودیوی Avalanche ساخته شده و Square Enix هم آن را منتشر کرده است. شرکت آوالانچ در ماه مارس ۲۰۰۳ در شهر استُکهلم سوئد تاسیس شد و اکنون استودیوی دیگری در شهر نیویورک را هم در اختیار دارد. این شرکت بیشتر روی ساختِ بازیهای جهان باز بر اساس موتور اختصاصی آوالانچ تمرکز دارد. به جز سری Just Cause، بازیهای دیگری مانند The Hunter، Renegade Ops و عنوان جدید Mad Max را هم استودیوهای آوالانچ ساختهاند.
بازی در یک جزیرهی خیالی با نام Medici رخ میدهد. ریکو رودریگز شخصیت اصلی آن است و در برابر ژنرالی که قدرتش را در این جزیره بسط داده قرار میگیرد و او را به چالش میکشد. ابزارهای اختصاصیِ نسخهی قبلی مثل قلاب و چترِ نجات در این بازی هم در دسترس است که با استفاده از آنها میتوانید با سهولتِ بیشتری طول جزیره را پیمایش کنید. همچنین تسلیحات و وسایل نقلیهی مختلفی مانند هواپیما و کشتی در بازی گنجانده شدهاند که از آنها میتوان به عنوان سلاح هم استفاده کرد. به کمک این قابلیتها هرج و مرج و تخریب در این بازی تضمین شده است.
[section label="مشخصات فنی و ملزومات بازی" anchor="Spec"]مشخصات فنی و ملزومات بازی
جاست کاز ۳ از نسخه سوم موتور بازیسازی Avalanche Engine استفاده میکند. نسخهی دوم این موتور در ابتدا با اولویتِ استفاده در بازی Just Cause 2 ساخته شد. سازندگان عنوان کردهاند که ماهیتِ تخریب پذیری در این بازی بر اساس طرز عملِ کاربران متفاوت است و چیزی از قبل برنامه ریزی شده و ثابت نیست. با این توصیف، صحنههای نبرد و آشفتگی ایجاد شده در آن برای هر کاربر به شکل متمایزی رخ خواهد داد.
برای این مقاله تعداد زیادی از کارتهای گرافیکیِ بررسی شده در چند سالِ اخیر را در بازی بکار گرفته و در پلتفرمِ ویندوزی سیستم مرجع بررسی کردیم. ما به کمک این کارتها و آخرین فناوریهای به کار رفته در آنها تلاش خواهیم کرد تا راندمانِ موتور گرافیکی مبتنی بر دایرکت ایکس ۱۱ را در این بازی بدست آوریم. رزولوشن های بررسی شده در این مقاله شامل 1080p، همینطور 1440p یا 2K و رزولوشن 2160p یا 4K خواهد بود. برای مقایسه در نظر بگیرید که رزولوشن 4K دقیقا ۴ برابر تعداد پیکسلهای بیشتری نسبت به رزولوشنِ 1080p دارد و به همین نسبت هم بار تراشهی گرافیکی برای پردازش آن سنگینتر خواهد بود.
دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD720p
این بازی مورد انتظار به نظر میرسد که یکی از بازیهای سرگرم کننده و نه عالی در بین آثار منتشر شدهی سال ۲۰۱۵ از لحاظ کیفیتِ ساخت و گیمپلی باشد، اما در مورد کیفیتِ گرافیک فنی با وجود امکانات خوب و تکنیکهای متعدد، در جایگاه بازیهایی مثل Witcher 3 قرار نمیگیرد. این بازی برای اجرا به ۶ گیگابایت حافظهی اصلی نیاز دارد و از آنجایی که مثل اغلبِ بازیهای جدید ۶۴ بیتی است، فقط روی سیستم عاملهای ۶۴ بیتی کار میکند. هر چند که در جریان بازی متوجه شدیم فقط حدود ۴ گیگابایت از حافظهی اصلی را اشغال میکند.
بازی در زمان انتشار با مشکلاتِ فنی زیادی از جمله زمان طولانی بارگذاری روی کنسولها مواجه بود، اما این مشکلات روی نسخهی پیسی کمتر بودند و با بروز رسانیهای بعدی هم بسیاری از مشکلات باقیمانده برطرف شد.
[section label="حداقل سیستم مورد نیاز" anchor="Min Spec"]حداقل سیستم مورد نیاز
پردازنده: | Intel Core i5-2500k, 3.3GHz / AMD Phenom II X6 1075T 3GHz |
---|---|
حافظهی اصلی: | 6 GB |
سیستم عامل: | Vista SP2 / Windows 7.1 SP1 / Windows 8.1 (64-bit Operating System Required) |
کارت گرافیک: | NVIDIA GeForce GTX 670 (2GB) / AMD Radeon HD 7870 (2GB) |
[section label="سیستم پیشنهادی" anchor="Rec Spec"]سیستم پیشنهادی
پردازنده: | Intel Core i7-3770, 3.4 GHz / AMD FX-8350, 4.0 GHz |
---|---|
حافظهی اصلی: | 8 GB |
سیستم عامل: | Vista SP2 / Windows 7.1 SP1 / Windows 8.1 (64-bit Operating System Required) |
کارت گرافیک: | NVIDIA GeForce GTX 780 (3GB) / AMD R9 290 (4GB) |
[section label="امکانات گرافیکی بازی" anchor="Visual Feature"]امکانات گرافیکی بازی
Just Cause 3 دارای مجموعهای نسبتا چشمگیر از تنظیماتِ گرافیکی در نسخهی پیسی است. تنظیمات کیفی بازی در حالتهای مختلف در عمل تاثیر قابل توجهی روی کیفیت تصویر ایجاد میکند و با تمرکز روی تغییر در جزییات، افکتها و کیفیت سایهها در بازی به راحتی قابل تشخیص است. در تصاویر زیر روی هر یک از آنها کلیک کرده و پس از بزرگنمایی با کلیدهای جهتیِ چپ یا راستِ صفحه کلید یا کلیک مجدد روی تصویر، تفاوتها را مشاهده کنید.
هیچ یک از گزینههای anti-aliasing بازی هم نمیتوانند به طور کامل لبههای مشبکِ اشیاء را هموار سازند، اما موثرترین گزینه از نظر ما SMAA است. همچنین قابل ذکر است که بازی از فناوریِ اختصاصی شرکت انویدیا با نام WaveWorks برای بهبود کیفیت بصری بازی در نمایش دریا و شبیه سازی واقعگرایانهی امواج استفاده کرده است.
در ادامه فهرستی از این تنظیمات و گزینههای قابل انتخاب برای آنها را مشاهده میکنید:
• Shadow Quality = Low / Medium / High / Very High | • Fullscreen = Yes / No |
---|---|
• SSAO = On / Off | • Vertical Sync = Yes / No |
• Motion Blur = On / Off | • Anisotropic Level = Off / 2X / 4 / 6 / 8 / 10 / 12 / 16 |
• Edge Fade = On / Off | • Resolution = (1920*1080, etc) |
• Global Illumination = On / Off | • Anti Aliasing = Off / FXAA / SMAA / SMAA T2X |
• Screen Space Reflections = On / Off | • Water Detail = Low / Medium / High / Very High |
• Bokeh Depth of Field = On / Off | • Level of Detail Factor = Low / Medium / High / Very High |
در این جدول گزینههای پیش فرض در بنچمارکِ ما برجسته شدهاند.
[section label="تنظیمات کیفی بازی و مشخصات سیستم تست" anchor="Test System"]تنظیمات کیفی بازی و مشخصات سیستم تست
قبل از این که شروع به تستِ راندمان گرافیکی کنیم کمی در مورد شیوهی انجام آن توضیحاتی میدهیم. از آنجایی که این بازی بنچمارکِ داخلی برای سنجشِ راندمان خروجی ندارد، از یک بنچمارکِ اندازهگیریِ زمانی برای ضبط گیمپِلی استفاده کردیم. برای هر تست یک مرحلهی مشخص را آغاز کردیم و تا بخش مشخصی از آن را پیمودیم تا میانگین فریمِ مورد نظر را بدست آوریم. تنظیمات گرافیکی پیش فرض ما را در ادامه میبینید:
ما از بالاترین تنظیمات کیفیِ ممکن روی همه چیز و تمام گزینههای در اختیار استفاده میکنیم تا در مقابل سطحِ قابل قبولی از راندمان را بدست آوریم. پس به تنظیمات ما در اینجا نگاهی داشته باشید که برای بدست آوردن بهترین تجربه در پیسی آن را به شما هم توصیه میکنیم.
[section label="بنچمارک زومجی" anchor="Zoomg Benchmark"]بنچمارک زومجی
بنچمارک به گونهای که در بالا شرح داده شد در بالاترین سطح و فعال کردن SMAA T2X و در رزولوشنِ FULL HD اجرا شد. در همان ابتدای عرضهی بازی به جز برخی مشکلاتِ هوش مصنوعی و باگهای متفرقه در بازی، مشکل خاصی در اجرا و مصرف منابعِ سیستمی مشاهده نکردیم ولی بازی را با آخرین بروز رسانی عرضه شده در استیم با نسخهی ۱.۰۲ که بیش از یک گیگابایت حجم داشت آزمایش کردیم. در نظر داشته باشید که بازی از قابلیتهای SLI و CF پشتیبانی نمیکند و راندمانِ ترکیبهای چند کارتی با تک کارت آنها تفاوتی ندارد.
سیستم تست
• پردازنده: Intel Core i7 – 6700K • مادربورد/ حافظه: GigaByte Z170 Gaming 5/ GSkill DDR 4 2400Mhz 16GB • سیستم عامل: ویندوز ۱۰ با آخرین آپدیتها • درایورها: انویدیا GeForce 361.43 WHQL و ایامدی Crimson Edition 15.12 یا بالاتر
کارتهای گرافیک
[section label="راندمان 1080p" anchor="1080p"]راندمان 1080p
[section label="راندمان 1440p" anchor="1440p"]راندمان 1440p
[section label="راندمان 2160p" anchor="2160p"]راندمان 2160p
[section label="مصرف حافظهی گرافیکی" anchor="VRAM Usage"]مصرف حافظهی گرافیکی
[section label="جمع بندی" anchor="Verdict"]جمع بندی
بر اساس تجربهای که از بررسی راندمانِ فنی این بازی داشتیم میتوانیم با اطمینان بگوییم که بازی با وجود قابلیتهای متعدد و گرافیکِ نسبتا سنگینی که دارد، برای اجرا با سخت افزارهای مختلف انعطافِ بالایی دارد و با بهینه سازی تنظیمات روی پیسی های رده پایین تا رده حرفهای قابل تجربه است. جاست کاز ۳ را میتوان با کارتهایی نظیر GTX 950 و R7 270 هم با حداکثر جلوههای بصریِ پیاده سازی شده توسط سازندگان بازی با راندمانی قابل قبول در رزولوشن Full HD به اجرا واداشت که قطعا موردِ پسند بسیاری از گیمرها خواهد بود. ممکن است در هنگام حرکت در جزیره و جابجایی های سریع وقفههای کوچکی را در بازی مشاهده کنید که ناشی از بارگذاری پس زمینهی محیطهای جدید باشد، اما در کل چیزی نیست که بشود آن را مثل برخی عناوینِ دیگر آزار دهنده محسوب کرد و ایراد فنی در نظر گرفت، مخصوصا اگر در نظر داشته باشیم که این یک بازیِ جهان باز با محیطی گسترده است.
بازی از نظر مصرف حافظهی گرافیکی نیازِ نسبتا بالایی دارد، اما از نظر مصرف حافظهی اصلی بسیار قانع است و کمترین میزان را در بین عناوین رده بالای ما ثبت کرده است. یکی از جلوههای بصری زیبای بازی با کمک گزینهی Water Tesselation فعال میشود که بر خلاف افکتهای دیگر روی تراشهی گرافیکی سربار نمیشود و از پردازندهی اصلی برای پردازش بهره میگیرد، در نتیجه افت فریم ایجاد شده بر اثر آن بسیار محدود و در حد ۲ تا ۵ فریم است.
توانایی ساختن محیطی در این ظرفیت و ابعاد بزرگ و پیچیده، خود به تنهایی عاملی است که میتواند موتور آوالانچ را از موتورهای بازی دیگر متمایز سازد
با تمام نکاتِ مثبت یاد شده به موردی نا خوشایند هم برخوردیم تا پازل بررسیِ ما را از این بازی تکمیل کند و این مشکل چیزی نبود جز عدم پشتیبانی از SLI و CF. سازندگان بازی این مورد را تایید کردهاند و ظاهرا برنامهای هم برای اضافه کردن این قابلیت به بازی در آینده ندارند. از این قابلیت میشد برای اجرای بهتر و روانتر بازی در رزولوشنهای بسیار سنگین با افکتهای حداکثری بهره گرفت و فریم بسیار بالاتری را بدست آورد. اما برآیند تمام زمانی را که با این عنوان گذراندیم این است که تجربهی این بازی را دستِ کم برای یک بار هم که شده به کاربران زومجی و مخصوصا پیسی گیمرها توصیه کنیم.
[alert variation="alert-info"]اگر از علاقهمندان به بازی just Cause 3 هستید، میتوانید تمام مطالب و ویدیوهای مربوط به این بازی را در صفحه just Cause 3 مشاهده کنید.[/alert]
تهیه شده در زومجی
نظرات