فیل اسپنسر: کنسول اسکورپیو اجرای بازی ها در رزولوشن 4K را اجباری نمیکند
بدون شک یکی از خبرهای مهم نمایشگاه E3 2016، معرفی ناگهانی و غافلگیرکننده پروژه جدید کمپانی مایکروسافت به نام اسکورپیو بود. اسکورپیو کنسولی جدید با سختافزار قدرتمندتر است که میتواند بازیها را همانند پلیاستیشن نئو در رزولوشن 4K اجرا کند. با این حال فیل اسپنسر، رییس بخش ایکسباکس کمپانی مایکروسافت گفته است که او هرگز، آن هم برای همه بازیها، اجرا در رزولوشن 4K را اجباری نخواهد کرد.هنگامی که در توییتر از وی سوال شد که اگر توسعهدهندگان، به جای رزولوشن 4K، بخواهند بازیها را در رزولوشن 1080P و نرخ تازهسازی تصویر ۶۰ فریم بر ثانیه، اما با جلوههای بصری فوقالعاده بهینه اجرا کنند، واکنش او چه خواهد بود؟ اسپنسر پاسخ داد:
البته در این باره بعدا بیشتر صحبت خواهیم کرد، اما تا به اینجای کار بهتر است بدانید که ما هرگز نگفتیم که اجرا در رزولوشن 4K را اجباری کرده ایم، هرگز.
اسپنسر هفته پیش در گزارش زنده وبسایت جاینتبام در نمایشگاه E3 2016 به این موضوع اشاره کرد. او در آن مصاحبه گفت که به توسعهدهندگان اجازه انجام هر کاری که آنها بخواهند را خواهند داد و همیشه آنها را حمایت خواهد کرد. او گفت:
ما نسبت به این موضوع کاملا با روی باز برخورد میکنیم، آزادی عمل خلاقانه و استفاده بهینه از قدرت زیاد کنسول ایکسباکس جدید، دو موردی است که من همیشه در تعامل با توسعهدهندگان از آنها حمایت میکردم. همانطور که در جریانید، من خودم عضو تیم اصلی طراحی و توسعه ایکسباکس جدید هستم، و بهتر از همه میدانم که قرار دادن ابزار درست در دستان سازندگان بازیها، آن هم بهترین آنها، شغل اصلی ما، به عنوان طراحان یک پلتفرم است. نکتهای که ما باید مطمئن شویم این است که همه کاربران ایکسباکس درک کنند که هر بازی که برای خانواده ایکسباکس وان منتشر میشود، بر روی کنسولهای ایکسباکس وان اوریجینال، ایکسباکس وان اس و اسکورپیو نیز اجرا خواهد شد. به همین دلیل برخی از سوالاتی که اخیرا پرسیده میشود، مثل این سوال که آیا قرار است اسکورپیو عناوینی اختصاصی داشته باشد یا خیر؟ باید بگویم نه، خطمشی بازیهایی که در آینده بازی میکنید، همان است. واقعیت این است که هر کدام از بازیهای ایکسباکس وان که هم روی پلتفرم حاضر و هم سختافزارهای قدرتمندتر آینده اجرا میشود، در واقع محدودیتی برای کاری که توسعهدهندگان میتوانند با فناوری پروژه اسکورپیو انجام دهند، به حساب میآید. اگر چه اینها همه در حد حدس و گمان است و شاید هم اتفاق نیافتد.
اسپنسر میگوید ما در آینده بیشتر از جزییات و مشخصات کنسول بعدی مایکروسافت مطلع خواهیم شد. او همچنین در ادامه تاکید کرد که شما نباید به امید اجرای بهتر و روانتر بازیهای نسل حاضر، اسکورپیو بخرید، هرچند شاید برخی از آنها واقعا روانتر اجرا شوند. او در این مورد گفت:
اگر شما به بازی نگاه کنید، میبینید که این بازی در هنگام اجرا، ویژگی به نام مقیاسگذاری پویا (Dynamic Scaling) را اجرا میکند و زمانی که صحنههای بازی پیچیدهتر و پرجزییاتتر میشوند، برای جلوگیری از افت فریم بازی و حفظ آن در مقدار ۶۰ فریم بر ثانیه، رزولوشن صفحه را تغییر میدهد و مقدار آن را کم میکند و البته Halo 5 تنها بازی نیست که این کار را انجام میدهد. بنابراین حتی اگر شما این بازی را بر روی پروژه اسکورپیو نیز اجرا کنید، در اغلب اوقات در بالاترین میزان فریم ریت و نه لزوما بالاترین مقدار رزولوشن آن بازی، بازی خواهید کرد.
علاوه بر موارد فوق، او گفت که ما انتظار داریم دوباره مایکروسافت بازیهای خود را روی شبکه استیم عرضه کند، هرچند او به زمان این اتفاق اشارهای نکرد. در همان مصاحبه اسپنسر تاکید کرد که اسکورپیو ۴/۵ بار از ایکسباکس وان اوریجینال قدرتمندتر است. او همچنین از برنامههای مایکروسافت برای شفافسازی بیشتر صحبت کرد و اینکه چرا این کمپانی درباره معرفی دو کنسول جدیدش در نمایشگاه E3 2016 تا این حد شفافانه عمل کرد؟ او گفت:
من میخواهم بیشتر درباره اسکورپیو صحبت کنم، بنابراین مشتریان احساس میکنند که نظارت بیشتری بر کاری که ما در کمپانی انجام میدهیم دارند، به همین دلیل آنها میتوانند تصمیم بهتری را که برایشان مناسبتر است بگیرند.
نطر شما درباره صحبتهای فیل اسپنسر چیست؟ آیا شما بازی در رزولوشن بالاتر اما با احتمال افت فریم را میپسندید یا دوست دارید که بازیها روانتر اجرا شوند حتی اگر نتوانند به رزولوشن 4K برسند؟
منبع: GameSpot