تحلیل فنی تریلر بازی Red Dead Redemption 2
دیجیتال فاندری در جدیدترین تحلیل فنی خود نه یک بازی جدید، بلکه تریلر بازی Red Dead Redemption 2 را هدف قرار داده تا آشنایی بیشتری با تکنولوژیها و تکنیکهای گرافیکی به کار رفته در این بازی راکستار داشته باشیم. ادامه مطلب از زبان نویسنده این گروه است.
بدون شک بازی Red Dead Redemption 2 یکی از مهمترین بازیهای جدید است، نه تنها برای راکستار بلکه برای کل نسل کنونی کنسولها. بالاخره یادمان نرود که این بازی وسترن اولین بازی راکستار است که از ابتدا برای پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان ساخته میشود. درست است که بازی GTA 5 هم هنگام عرضه برای کنسولهای مذکور، آپدیت گرافیکی بزرگی دریافت کرد، اما بسیاری از عناصر پایه آن بازی همچنان در نسل گذشته باقی مانده بود. بازی Red Dead Redemption 2 پا را بسیار فراتر از آن گذشته و در همین تریلر بازی هم شاهد ارتقاهای کلیدی فراوانی هستیم که در انجین RAGE راکستار پیادهسازی شدهاند.
اما سوال اصلی در مورد ماهیت تریلرهایی است که تاکنون از بازی دیدهایم. این تریلرها روی چه سیستمی اجرا میشوند؟ آیا شاهد ویدیوهای Real-Time هستیم؟ ممکن است این تریلرها در واقع از پیش رندر شده باشند؟ با در نظر گرفتن تمامی عوامل، معتقدیم که این تریلرها متعلق به کد واقعی بازی هستند، چرا که شاهد تکنیکهای رندرینگی هستیم که قبلا در بازی GTA 5 و حتی بازی Red Dead Redemption هم به کار رفته بودند. برای مثال نحوه رندر شدن خطوط نیرو کاملا مشابه با GTA است. میتوان گفت قابل توجهترین عنصری که موجب شده این تریلرها را متعلق به خود بازی بدانیم به خاطر «آلفا-تو-کاورج» (یک تکنیک چندنمونهگیری گرافیک که برای بازیها استفاده میشود) نقطهنگاری متقاضی به کار رفته در موهای شخصیتها است.
فراتر از این موارد، با وجود اینکه گرافیک بازی برای یک بازی جهان باز عالی است، در آن هیچ نکته خاصی وجود ندارد که مانع از Real-Time بودن تریلرها شود. نکته قابل ذکر دیگر اینکه تریلر در رزولوشن 1080p اجرا میشود (هر چند با حاشیه سینماتیک در بالا و پایین) و احتمالا به همین علت نشان دهنده کیفیت استاندارد بازی در کنسولها است، مخصوصا که در کانال یوتیوب پلیاستیشن آمده است که تریلرها نشان دهنده نسخه پلیاستیشن 4 بازی هستند. انتظار میرود بازی از پلی استیشن 4 پرو و ایکس باکس وان ایکس هم پشتیبانی کند و امیدواریم پشتیبانی کامل از HDR هم به آن افزوده شود. انجین RAGE به طور داخلی در HDR اجرا میشود و بازی Red Dead Redemption 2 هم اثری مناسب برای HDR است.
هسته محتوایی تریلرها ترکیبی از حس تناسب و درک محیط طبیعی است. در بسیاری از سکانسهای تریلر شاهد مناظر زیبا و غنی شده از درختان و گیاهان باکیفیت هستیم، اما آنها در کنار کیفیت، انیمشینهای پایداری هم در برابر عوامل محیطی دارند. پرواز پرندگان در آسمان، کنده شدن زیبای چمنها هنگامی که اسبها از میان آنها عبور میکنند و البته انیمیشن نرم و زیبای اسب و سوارش از دیگر عناصر بصری قابل توجه بازی هستند. در مقایسه با سکانسهای مشابه با موارد مذکور که در انجین RAGE دیدهایم، مثل بازی GTA5 و Red Dead، مسافت رندر بهبود قابل توجهی داشته است، همچنین تراکم و کیفیت شاخ و برگها و درختان بهبود یافته، رزولوشن تکسچرها بالاتر رفته و وفاداری محض به نورپردازی، مخصوصا از نظر حجم نوری واقعا حماسی و بینظیر است.
برای دانلود تریلر به آپارات مراجعه کنید
در تریلرها همچنین شاهد تمرکز قابل توجهی روی حیات وحش موجود در محیط بازی هستیم که احتمالا برای نمایش هوش مصنوعی حیوانات به کار رفته شدهاند، مخصوصا که احتمالا شکار نقش مهمی در بازی خواهد داشت. البته گنجاندن تیر و کمان به عنوان سلاح بازیکن هم جالب توجه است. جزئیات به کار رفته در حیوانات مخصوصا اسبها واقعا قابل توجه است، اما نگاهی به دهان اسبها بیاندازید: هنگامی که با سرعت بیشتری حرکت میکنند، بزاق دهانشان بیرون میریزد.
جدا از تمامی موارد بالا، مهمترین و چشمگیرترین پیشرفت بازی Red Dead Redemption 2 در مقایسه با ساختههای قبلی راکستار به کیفیت رندر شخصیتها باز میگردد. مدلهای به کار رفته در این تریلر به لطف سایهزنی دقیق پوست، انیمیشنهای چهره واقعی، رندر نرم موها و چشمهایی با کیفیت دیوانهوار جزئیات قابل توجهی دارند. مخصوصا موشن کپچر چهره شخصیتها واقعا خوب از کار درآمد است. راکستار قبلا هم با بازی LA Noire بازیکنان را شگفت زده کرده بود، بازی که چهره بازیگران واقعی را روی مدلهای پالیگانی نگاشته بود تا شاهد افکتهای عالی باشیم، اما مدل پالیگانی کیفیت و جزئیات مناسبی نداشت. هنوز مشخص نیست که انیمیشنهای جدید با چه تکنیکی پیادهسازی شدهاند، اما نتایج امیدوارکننده است. جزئیات حتی تا داخل دهان شخصیتها هم پیش رفته و شاهد مدلهای پرجزئیات دندانها و زبان هستیم.
پس از آن نوبت به لباسها میرسد؛ متریال به کار رفته در آنها پیشرفت فراوانی داشته و به جای حس پلاستیکی گذشته، ظاهری پارچهای به لباسها داده است. تعداد افزایش یافته پالیگانها لبههای تیز لباسها را نرم کرده و رزولوشن بالاتر تکسچرها به توصیف بهتر شخصیتها کمک کرده است. مشاهده مجدد نسخه اول Red Dead پس از تماشای شخصیتهای جدید واقعا جالب است، چرا که متوجه میشوید پیشرفت حاصل از آنچه فکر میکردید هم بیشتر است.
بازی
ذرات هماکنون و در این نسخه انجین به طور کامل روشن میشوند که موجب خلق سکانسهای دراماتیک بیشتری شدهاند. با دقت به دود اطراف قطار نگاه کنید چرا که جرقهها این افکت را ایجاد میکنند.
این تصویر سرنخی مبنی بر استفاده بازی
افکتها و پس-پردازشها (روشی برای بهبود کیفیت پردازش و رندر بهنگام) هم در بهترین کیفیت ممکن قرار دارند. شاید بتوان گفت بهترین ویژگی افزوده شده در این بخش متعلق به نورپردازی ذرهای است. دود با نورهای محلی مثل آتش یا جرقه روشن میشود و موجب خلق اتمسفری غلیظ در موقعیتهای خاص خواهد شد. همچنین اشاراتی به وجود یک سیستم روشنایی سراسری در بازی هم وجود دارد که به واسطه آن نور در برخورد با برخی سطوح منعکس میشود. همچنین با مشاهده برخی سکانسها، به نظر میرسد که رزولوشن سایهها هم بسیار معقول بوده و با کمترین ناهنجاری ممکن طراحی شده است، با وجود اینکه در نگاه اول سایهها کاملا طبیعی نیستند، افکت عمق میدان دید در بسیاری از مواقع استفاده شده و موجب شده سایهها کمی تاریک به نظر رسند و تشکیل شده از افکتهای ساده گاوسی در برابر پیادهسازی متمرکز بوکه هستند. علاوه بر این، تکنیکهای Anti-aliasing در مواقعی خوب از کار درنیامده و برخی لبهها به وضوح دیده میشوند.
با این حال یکی از عناصر ثابت قدم در هر دو تریلر رندرینگ چشم نواز آسمان است. اسکایباکسهای (روشی برای خلق پسزمینه محیط که موجب بزرگ دیده شدن محیط بازیها میشود) بازی انیمیشنهای دقیقی دارند و ابرها به صورت طبیعی در آسمان حرکت میکنند و روی زمین سایه میاندازند. البته این ویژگی از زمان بازی GTA 4 در انجین RAGE وجود دارد، اما پیادهسازی آن در بازی Red Dead Redemption 2 خیرهکننده بوده و با تکنیک رندر ابرهای به کار رفته در آن، وارد سطح کاملا جدیدی مشابه با بازی Horizon Zero Dawn استودیو گوریلا گیمز شده است.
راکستار تنها با نمایش دو تریلر موفق شده سطح انتظارات بازیکنان از جدیدترین اثر خود را افزایش دهد. در مجموع، فقط شاهد سه دقیقه از محیط بازی بودیم، با این حال به واسطه چشم اندازه خیره کننده، شبیهسازی متراکم، مدلینگ قدرتمند و انیمیشنهای پیشرفته، شاهد ارتقای چشمگیر انجین RAGE هستیم.