غلبه بازی های رایگان موبایلی بر بازی های سنتی در تبلیغات تلویزیونی
در طی سه ماه اولی که از سال ۲۰۱۵ گذشت سازندگان بازیهایی همچون
Candy Crush
،
Game of War
،
Clash of Clans و Heroes Charge مبالغ بسیار زیادی را صرف تبلیغات تلویزیونی کردند. اگر شبکههای تلویزیونی آمریکا را در طی چند ماه گذشته نگاه کرده باشید مطمئنا چندین بار
کیت آپتون
مدل معروف را درحال ستایش و تبلیغ خواص خوب بازیهای فانتزیِ موبایلی مانند Game of War دیدهاید که به گزارش یکی از تحلیلگران این نمایشات بخشی از تبلیغات مربوط به بازیهای موبایل بوده که کمپانیهای مربوطه نسبت به سال گذشته مبلغ بیشتری بر روی آن سرمایه گذاری کردهاند. به طور دقیق سال گذشته ۱۵۰ میلیون دلار و امسال ۲۱۰ میلیون دلار صرف این تبلیغات شد.
همانطور که در نمودار بالا مشاهده میکنید چهار عدد از بزرگترین کمپانیهایی که در سه ماه اول سال ۲۰۱۵ به تبیغات تلویزیونی اهمیت ویژهای دادهاند مربوط به صنعت بازیهای موبایل هستند که سرجمع ۳۰ درصد از کل تبلیغات مربوط به بازیهای رایانهای را به خود اختصاص دادند. کمپانیهای بزرگ بازی سازی مانند
2K
،
الکترونیک آرتز
و
یوبیسافت
به ترتیب در این نمودار در جایگاههای هفتم، یازدهم و بیست و یکم قرار گرفتند. کمپانیهای بزرگ بازی سازی سنتی و عرضه کنندگان کنسول بازی مانند
سونی
،
نینتندو
و
مایکروسافت
معمولا اکثر تبلیغات خود را اطراف زمان تعطیلات کریسمس انجام میدهند اما افزایش سرمایه گذاری کمپانیهای بازی سازی موبایل در بخش تبلیغات نشان میدهد که آنها برای اولین بار مغلوب شدهاند. طی همین دوره زمانی در سال گذشته، کمپانی
ماشین زون
(سازنده
Game of War
) تنها ۶.۷ درصد از کل تبلیغات تلویزیونی را به خود اختصاص داده بود که امسال این رقم به ۲۱ درصد افزایش یافت. کمپانی
سوپرکال
(سازنده بازی
Clash of Clans
) نیز توانست سهم ۱۰ درصدی خود را به ۲۲ درصد افزایش دهد. کمپانیهای تازه وارد مانند
یوکول
(سازنده بازی
Heroes Charge
) بیکار ننشسته و مبالغ بسیار زیادی خرج این بخش کردهاند، برای مثال
یوکول
در طی مسابقات Super Bowl (مسابقاتی قهرمانی که هر ساله در لیگ فوتبال آمریکایی برگذاری میشود) تبلیغات مخصوص به خود را استفاده کرده بود. به طور کلی به نظر میرسد که کمپانیهای مخصوص به صنعت بازی سازی موبایل وقتی که قضیه مربوط به تبلیغات رسانهای شود بسیار زرنگ هستند. برای مثال تبلیغات آنلاین بازی
Game of War
در مسابقات Super Bowl تا به الان ۸ میلیون بازدید در یوتیوب داشته درحالی که تبلیغ بازی
Clash of Clans
که
لیام نیسون
بازیگر معروف در آن حضور دارد تا به الان ۵۰ میلیون بار دیده شده است. به هر حال باور کنیم یا نه صنعت بازیهای موبایل به صورت بی نظیری درحال رشد است تا جایی که حتی کمپانیهای بزرگ سنتی مانند
نینتندو
را هم مجاب میکند که
. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
منبع: Polygon