توضیحات مایکروسافت در مورد Project xCloud در رویداد GDC 2019
در جریان GDC 2019 شاهد معرفی دستاوردهای جالبی بودیم، از جمله استیدیا (Stadia) سرویس استریم کمپانی گوگل که به شکل رسمی رونمایی شد و توجهات زیادی را به خود جلب کرد. در این میان مایکروسافت هم اقدام به ارائه اطلاعات بیشتری در مورد سرویس استریم خود کرد که در ماه پاییز از آن رونمایی کرده بود؛ سرویسی تحت عنوان Project xCloud که در آینده رقابت بزرگی را با استیدیا دنبال خواهد کرد.
جزییات کنفرانس مایکروسافت از طریق دنیل بلادورث (از اعضای Easy Allies) و راسل هالی (از Windows Central) در توییتر به دست علاقمندان رسیده است و در ادامه نگاهی داریم به مهمترین بخشهای آن.
هدف اصلی از برگزاری این کنفرانس، صحبتهای مایکروسافت با تولیدکنندگان بازیهای ویدیویی بوده است تا به آنها این اطمینان را دهد که میتوانند خیلی ساده و بدون نیاز به پیچیدگیهای خاص، بازیهای خود را از طریق Project xCloud به دست تعداد بیشماری بازیکن در سراسر جهان برسانند. طبق اطلاعاتی که مایکروسافت به نمایش گذاشت، از مجموع جمعیت ۷.۶ میلیارد نفری دنیا، چهار میلیارد نفر به اینترنت دسترسی دارند و دو میلیارد نفر هم به انجام بازیهای ویدیویی مشغول هستند.
این بازیکنها روی پلتفرمهای مختلفی بازی میکنند، ولی خیلی وقتها شاهد این هستیم که بازیها به خوبی از پلتفرمی به پلتفرم دیگر منتقل نمیشوند. همچنین در کنار بازیکنهای معمولی، افراد زیادی هم هستند که بازی کردن آنها را دنبال میکنند و از تماشای آن لذت میبرند. اکثر این سرویسهای استریم موبایلها را هدف گرفتهاند و مایکروسافت قصد دارد خود بازیها را هم به سمت موبایلها ببرد.
در جریان کنفرانس، نقشهای نمایش داده شد که محل قرارگیری دیتاسنترها و ۵۴ منطقه تحت پوشش آژور (Azure) را نشان میداد که نقاط مختلف دنیا را در بر میگیرند:
پروژه مایکروسافت به شکلی طراحی شده است که بازیسازها نیازی به انجام تغییرات مختلف در کدهای بازی نداشته باشند. کنترلهای لمسی و مناسب موبایل هم از پیش تنظیم شدهاند و در قالب Touch Adaptation Kit در دسترس بازیسازها قرار میگیرند. البته اگر استودیویی قصد طراحی کنترل مخصوص خود را داشته باشد هم قادر به انجام این کار خواهد بود و میتواند تنظیمات ویژهای برای بازی خود طراحی کند.
در تصویر زیر نمایی از کنترل استاندارد Project xCloud به چشم میخورد و جایگاه هر بخش از کنترلر ایکس باکس وان در صفحه موبایل مشخص شده است، ولی این کنترل میتواند در هر بازی نسبت به خواستههای تولیدکنندگان آن تغییر کند. مایکروسافت برای نمایش قابلیت شخصیسازی کنترلها، از سه مثال استفاده کرده است که عبارتاند از Cuphead، Dead Cells و Forza Horizon 4 و در تصاویر مربوطه میتوان کنترلهای مخصوص هر بازی را مشاهده کرد:
البته راههای دیگری به جز استفاده از صفحه لمسی موبایل و تبلت هم وجود دارد، از جمله اتصال کنترلر ایکس باکس وان به وسیله مورد نظر که چند روز قبل نمایشی از آن را هم شاهد بودیم. مدتی قبل هم تصاویری از کنترلر جدید مایکروسافت منتشر شد که به وسایل هوشمند متصل میشود و البته هنوز به شکل رسمی معرفی نشده است.
یکی از ویژگیهای جالب Project xCloud این است که بازیها در زمان پردازش ابری روی این سرویس، تغییرات ریزی خواهند کرد که شرایط را برای بازیکن بهتر میکند؛ البته این تغییرات را هم خود بازیسازها اعمال میکنند. برای مثال میتوان سیستم ذخیره موقت برای بازی تعریف کرد تا اگر اتصال اینترنتی کاربر قطع شد، تمام پیشرفتهای او در بازی از بین نرفته باشد و بتواند ادامه بازی را از جایی که اینترنت قطع شده بود دنبال کند. البته در این حالت بعد از شروع مجدد بازی، فایل ذخیره موقت حذف خواهد شد تا درجه سختی بازی تغییری نکند و همهچیز به شکلی طبیعی پیش رود.
مورد دیگر به تغییر دادن زاویه موبایل مربوط میشود و با افقی و عمودی کردن آن، محل قرارگیری دکمهها روی صفحه هم تغییر میکند. همچنین منوهای بازی و نقشهها را هم میتوان به شکل لمسی طراحی کرد تا مخاطب به راحتی بین آنها حرکت کند. بازیسازها در صورت نیاز میتوانند برای محصول خود چندین نحوه کنترل تعریف کنند. برای مثال وقتی در حال تجربه بازی Halo هستید، در کنار کنترل استاندارد بازیهای شوتر اول شخص میتوانید کنترلی مخصوص رانندگی با Warthog هم طراحی کنید تا بازیکن تجربه لذتبخشتری را دنبال کند.
در مورد بازیهای آنلاین، آژور کمک فراوانی به بالا رفتن کیفیت آنها خواهد کرد و به بازیکنهای یک منطقه (ریجن) اجازه میدهد در سرورهای مشترک با یکدیگر بازی کنند و اگر سروری در محل زندگی بازیکن موجود نبود، او به یک سرور نزدیک دیگر منتقل میشود. همچنین به تولیدکنندگان بازیها ابزاری برای اندازهگیری میزان تأخیر بازیهای آنلاین داده میشود تا آنها آمادگی مواجه شدن با سختترین شرایط اینترنتی را داشته باشند و محصول خود را به بهترین شکل ممکن آماده کنند.
هرچند تمرکزی اصلی این سرویس روی اجرای بازیهای ایکس باکس وان خواهد بود، ولی میتوان از سرورهای مایکروسافت برای ارائه بازیهای کامپیوتر با بالاترین کیفیت ممکن روی سادهترین سختافزارها هم استفاده کرد. در پایان کنفرانس هم اعلام شد سختافزارهای مخصوص Project xCloud در حال انتقال به دیتاسنترها هستند و به نظر میرسد مایکروسافت یک مرحله دیگر به نهایی شدن پروژه عظیم خود نزدیک شده است.
هنوز از تاریخ رسمی شروع به کار سرویس استریم مایکروسافت اطلاعی نداریم، ولی Project xCloud با در نظر گرفتن قابلیتهای بالای خود و لیست متنوع بازیهایی که ارائه خواهد داد، میتواند به سرویسی جذاب برای دارندگان پلتفرمهای مختلف از جمله کاربران اندروید و iOS تبدیل شود.