ارزش قرارداد یوتیوب با اکتیویژن بلیزارد به ۱۶۰ میلیون دلار میرسد
یوتیوب بعد از آغاز مسابقات لیگ جهانی Call of Dutyاز یک قرارداد انحصاری با شرکت اکتیویژن رونمایی کرد. در آن زمان طرفداران از اینکه عوامل از Twitch به یوتوب مهاجرت کردند، ابراز ناراحتی کردند. این قرارداد که بازیهای Call of Duty، Overwatch و Hearthstone را شامل میشد، حالا و بعد از گذشت سه سال، چیزی در حدود ۱۶۰ میلیون دلار ارزشگذاری شده است.
قرارداد قبلی اکتیویژن که به طور اختصاصی برای مسابقات Overwatch League به ثبت رسیده بود، به مدت دو سال در حدود ۹۰ میلیون دلار ارزشگذاری شده بود. منابع موثق تأیید کردند که بخش اعظم این پول، به مسابقات لیگ Overwatch اختصاص داشته و مقداری از آن نیز صرف رقابتهای لیگ جهانی Call of Duty شده است. ظاهراً بازیهای Hearthstone بدون اختصاص هزینه و به عنوان یکی از بندهای قرارداد با یوتیوب اضافه شده است.
گفته میشود که بندهای تشویقی مربوط به درآمدهای تبلیغاتی و حجم بازدیدها و مخاطبان هریک از این لیگها، موجب جلب رضایت طرفین روی اعداد و ارقام موجود در این توافق شده است. شرکت گوگل، علاوه بر برگزاری انحصاری مسابقات لیگ، خدمات و محاسبات ابری مورد نیاز اکتیویژن بلیزارد را نیز از طریق سرویس Google Cloudتأمین خواهد کرد.
استوارت ساو (Stuart Saw) متخصص و تحلیلگر استراتژیهای صنعت جهانی Esports در ایمیلی که در این خصوص منتشر کرده مینویسد:
از دیدگاه یک بازار کلان، این اتفاق مهمی در تاریخ مسابقات Esports Twitch Call of Duty
وی در ادامه مینویسد:
اگر به مجموعهی ، یوتیوب، سرویسهای ابری، و تبلیغات Cloud و YouTube AWS و Twitch از شرکت استفاده خواهد کرد.
این توافق، اقدامی جالب توجه از سوی اکتیویژن بود که احتمال زیاد تاثیر بزرگی روی Twitch میگذارد. براساس گفتههای استوارت ساو، «حالا دیگر همه چیز کمی متفاوت بهنظر میرسد؛ صنعت حق نشر به بالاترین سطح رقابت خود در طول تاریخ رسیده و حجم پلتفرمهای استریمینگ حاضر در این رقابت به حدی رسیده که ممکن است برای اولین بار به سمت یک بازار پراکنده حرکت کنیم.»
نظرات