گوگل استیدیا مشکلات زیادی برای جذب بازی سازهای مستقل دارد
با گذشت حدود چهار ماه از عرضهی گوگل استیدیا (Google Stadia)، این سرویس مبتنی بر پردازش ابری هنوز نتوانسته است آنطور که باید و شاید به موفقیتهای موردانتظار گوگل برسد. اکنون طبق جدیدترین اخبار بازی بهنظر میرسد گوگل در کنار مشکلات مختلف خود برای جذب مخاطبان، در جذب بازیسازهای مستقل هم ناکام مانده است.
درحالیکه قرار بوده استیدیا نقش «نتفلیکس دنیای بازی» را ایفا کند، تا امروز تنها حدود ۳۰ بازی برای این پلتفرم منتشر شده است و با اینکه گوگل از انتشار ۱۲۰ بازی دیگر در آینده (از جمله Cyberpunk 2077 و Doom Eternal) صحبت میکند ولی در مجموع اوضاع چندان برای این سرویس مساعد نیست، مخصوصاً وقتی بحث به بازیهای مستقل میرسد؛ بازیهایی که هرچند بعضی از آنها در راه پیوستن به استیدیا هستند، ولی تعداد زیادی هم به دلایل مختلف همچنان از ملحق شدن به استیدیا دور ماندهاند. یکی از بازیسازهای مستقل در این ارتباط به بیزینس اینسایدر میگوید:
تیم استیدیا برای مذاکره بهسراغ ما آمد. معمولاً در چنین شرایطی رسم است که پیشنهادات مناسبی به بازیسازها داده میشود تا به آنها انگیزهی کافی برای انتشار بازی خود روی پلتفرم موردنظر را بدهند، ولی تقریباً هیچ پیشنهاد خاصی از طرف تیم استیدیا به ما داده نشد.
مدیر اجرایی یکی از شرکتهای ناشر بازیهای ویدیویی هم نظر مشابهی دارد:
پولی که برای این کار در نظر گرفته بودند، بهشدت کم بود؛ در حدی پایین که اصلاً این مبلغ جزیی از مذاکرات ما نبود و به آن نپرداختیم.
بازیساز مستقل دیگری هم میگوید:
وقتی با چنین قراردادهایی مواجه میشویم، این سؤال پیش میآید که آیا پولی که دریافت میکنیم کفاف هزینههایی را میدهد که برای تولید بازی روی پلتفرم موردنظر انجام میدهیم؟ یا حداقل این قرارداد میتواند امنیت مالی استودیوی ما را حفظ کند؟
همچنین یکی دیگر از افرادی که گوگل قصد عرضهی بازی مستقل او را داشته است، چنین نظری دارد:
بعضی پلتفرمها هستند که بهخاطر کاربران زیادی که دارند، شما بهعنوان یک بازیساز دوست دارید محصول خود را روی آنها عرضه کنید؛ پلتفرمهایی مثل یا . چنین پلتفرمهایی مخاطبان زیادی دارند و شما هم ترجیح میدهید اثر خود را برای این گروه عظیم از بازیکنها ارائه دهید.
ولی استیدیا در حال حاضر کاربران خیلی زیادی ندارد و همین قضیه هم باعث میشود خیلی از بازیسازهای مستقل نگران عملکرد نهچندان خوب آثار خود در این سرویس باشند و حتی اگر پول هم برای آنها اهمیت خیلی زیادی نداشته باشد، بهخاطر تعداد کاربران اندک استیدیا بهسراغ این پلتفرم گوگل نمیروند.
مشکل دیگر به سابقهی نهچندان خوب گوگل برمیگردد و آنها به این قضیه معروف هستند که خیلی از محصولات و سرویسهای خود را بعد از گذشت مدت کوتاهی، بازنشسته میکنند و همین موضوع میتواند باعث نگرانی بازیسازها از عرضهی آثار خود روی استیدیا شود. بهگفتهی یکی از همین افراد:
ما باید از خود بپرسیم که آیا احتمال همکاری بلندمدتی را با گوگل خواهیم داشت؟ متأسفانه سابقهی گوگل این را نشان نمیدهد. من حتی مطمئن نیستم که آنها تا سال آینده هم از استیدیا پشتیبانی کنند و اگر خیلی زود این سرویس را کنار بگذارند تعجب نخواهم کرد.
البته پاتریک سیبولد، از مسئولان پلتفرم استیدیا نظر دیگری در این زمینه دارد:
بازیسازها و ناشرانی که با آنها مذاکره میکنیم، معمولاً پشتیبانی خوبی از استیدیا انجام میدهند و دوست دارند این پلتفرم موفق عمل کند. باید این نکته را هم در نظر بگیرید که فعلاً همهی بازیهای استیدیا معرفی نشدهاند و خیلی از آنها در آینده اعلام خواهند شد.
او در ادامه به لیستی از ناشران مختلفی اشاره میکند که در حال همکاری با گوگل هستند؛ لیستی که البته بیشتر از اسامی بزرگی تشکیل شده است که بازیهای عظیم و AAA میسازند، مثل الکترونیک آرتز، یوبیسافت، بتسدا، راک استار و 2K Games. اکثر بازیهای مستقل معروف ارتباطی به این شرکتها ندارند و موضوع عرضهی این نوع بازیها برای استیدیا، ماجرایی کاملاً متفاوت است. یکی از سازندگان همین بازیهای مستقل که راضی به انتشار اثر خود برای استیدیا نشده است، چنین میگوید:
موضوع فقط بحثهای مالی نبود. قضیه این بود که من از خودم میپرسیدم چرا باید بهسراغ استیدیا بروم و واقعاً جواب روشنی برای این پرسش نداشتم. تقریباً هیچ نکتهای در مورد استیدیا وجود ندارد که باعث شود ما انگیزهی کافی برای انتشار بازیهای خود را روی این پلتفرم پیدا کنیم، بهجز اینکه بخواهیم از اولینهای استیدیا باشیم و از این نظر جلب توجه کنیم.
گوگل همچنان تلاش میکند با معرفی ویژگیهای جدید و بهروزرسانیهای مختلف به جذب مشتریان بیشتری بپردازد و باید دید در ادامه چه سرنوشتی در انتظار استیدیا خواهد بود.