ولو از علت ساخته نشدن قسمت سوم مجموعه Half-Life میگوید
به تازگی یکی از مورد انتظارترین بازیهای مجموعهی Half-Life یعنی بازی Half-Life: Alyxدر دسترس علاقهمندان قرار گرفته است. البته این قسمت با بازگشتی که بسیاری از هواداران قدیمی این مجموعه انتظار داشتند، تفاوتهای زیادی دارد. با این حال این بازی تاکنون عملکرد موفقیت آمیزی را از خود نشان داده و این موضوع به تأیید منتقدان و صاحب نظران نیز رسیده است. اما یکی از دلایلی که این مجموعه چنین مسیری را در پیش گرفته و داستان قسمت دوم را در انتها نامعلوم رها کرد، امروز و در مصاحبهی جدید داریو کاسالی (Dario Casali) با وبسایت IGNبرملا شده است.
داریو کاسالی، طراح لِوِل و یکی از توسعهدهندگان برجسته Valveتوضیحاتی را در خصوص علت طولانی شدن زمان ساخت قسمت جدید Half-Life و رویکرد جدید این شرکت ارائه کرده است. یکی از دلایل سادهای که توسط کاسالی مطرح میشود، گسترش بیش از اندازهی جزئیات و محتوای اپیزودهای بازی Half-Life 2 بود.
یکی مهمترین دلایلی که Valve را به فکر توسعهی بازیهای این مجموعه در فرمت اپیزودی انداخت، ارائهی یک روند داستانی پیوسته ولی کوتاه و قابل کنترل بود. اما رفته رفته جاهطلبی قسمتهای مختلف این بازی موجب شد تا شرایط از کنترل طراحان و توسعهدهندگان بازی خارج شده و این پروژه فراتر از چیزی که برای آن برنامهریزی شده بود گسترش پیدا کند. به خصوص در شرایطی که Valve برای تکمیل پروژههای مرتبط با این مجموعه، مجبور به استخدام نیروهای جدید شده بود.
بعد از شش سال فعالیت روی بازی Half-Life 2، تصمیم گرفتیم که فاصلهی بین قسمتهای مختلف این بازی را کمتر کنیم. به همین دلیل سیستم اپیزودی قسمتهای جدید Half-Life را آغاز کرده و باتوجه به این که به کاراکترها، روایت داستانی، اکثر مکانیزمهای مورد استفاده و همچنین تکنولوژی مورد نیاز تسلط کامل داشتیم، تصمیم گرفتیم تا به صورت مرتب اقدام به انتشار قسمتهای جدید این بازی کنیم. فکر میکنم که طرفداران نیز این رویکرد را به یک انتظار شش ساله و تأخیرهای مکرری که در مسیر انتشار بازی ایجاد میشود ترجیح دهند.
اما همینطور که در این مسیر حرکت میکردیم، جزئیات و محتوای بیشتری برای قسمتهای جدید بازی طراحی میشد. چرا که سعی داشتیم هریک از قسمتهای Half-Life را به بهترین نحو ممکن تولید کنیم. از این رو، با گذشت زمان احساس کردیم که اپیزودهای مجموعهی Half-Life
با این که اکثر طرفداران عقیده داشتند که علت اصلی تأخیر در زمان عرضه بازیهای Valve، راهاندازی فروشگاه استیم بوده است، به نظر میرسد که این موضوع تنها یکی از دلایل مؤثر در این امر بوده است. ظاهراً علت اصلی این اتفاق، رشد و گسترش محتوای قسمتهای جدید Half-Life فراتر از میزانی بوده که توسعهدهندگان این مجموعه در ابتدا برای آن در نظر داشتند. از طرفی با توجه به این که مجموعهی Half-Life همواره به نوآوری و محتوای جاهطلبانهی خود شهرت داشته است، این موضوع منطقی به نظر میرسد. این ویژگی در بازیهای Half-Life با توجه به قسمت جدید این مجموعه، یعنی Half-Life: Alyx بیش از پیش به چشم میآید. در هرحال، به نظر میرسد که تنها گذر زمان است که میتواند سرنوشت بازی Half-Life 3 را مشخص کند.