اپیک گیمز بازی های جدید سازندگان The Last Guardian ،Control و Limbo را منتشر میکند
شرکت اپیک گیمز (Epic Games) از قدم بزرگ بعدیاش در زمینهی انتشار بازیهای ویدیویی پردهبرداری کرد. سازندهی فورتنایت (Fortnite) و توسعهدهندهی موتور بازیسازی آنریل (Unreal) بخشی جدید را مخصوص انتشار بازیهای چندپلتفرمی تأسیس کرده است. بخشی که سازندههای بزرگی هماکنون مشغول همکاری با آن هستند و شرایطش طبق آنچه گفته شده، در زمینهی سودرسانی به بازیسازان و هدف قرار دادن آسایش آنها در تاریخ کمنظیر است.
این بخش جدید از شرکت اپیک گیمز قرار است بازیهای بعدی سازندگانی چون جن دیزاین (سازندهی بازی The Last Guardian)، پلی دد (سازندهی بازیهای Limbo و Inside) و رمدی اینترتینمنت (سازندهی بازیهایی چون Control و Alan Wake) را نشر دهد. طبق گفتههای اپیک گیمز، اینها فقط نخستین همراهان طرح جدید انتشار آنها هستند و تعداد بیشتری به مرور زمان به این فهرست خواهند پیوست.
بخش نشر اپیک گیمز ماهیت خود را با عبارت «بازیسازها در اولویت» توصیف میکند و مدعی شده مدل مرسوم بازیساز/ناشر را از اساس تغییر داده است. این شرکت وعده داده که شرایطش از نظر در اولویت قرار دادن منافع بازیسازها در تاریخ بازیهای ویدیویی همتا ندارد.
بازیسازهایی که با بخش نشر اپیک گیمز همکاری میکنند، در محتوای خلاق پروژههایشان کاملا آزاد هستند و مالکیت اثر خود را در اختیار دارند. آنها صاحب تمامی حقوحقوق اثر خود هستند و در ازای خدماتی که از اپیک گیمز دریافت میکنند، امتیازی را در زمینهی مالکیت به این شرکت واگذار نمیکنند. علاوهبر آن، اپیک گیمز همهی مخارج تولید و انتشار بازی را برای سازندگان فراهم خواهد کرد. این هزینهها شامل پرداخت حقوق اعضای استودیو و دیگر هزینههایی را که برای تولید و انتشار یک بازی لازم هستند شامل میشوند؛ مواردی همچون تستهای هزینهبر کنترل کیفی، بومیسازی، مخارج تبلیغات و «همهی هزینههای نشر».
اما اپیک در ازای ارائهی همهی این خدمات چه چیزی دریافت میکند؟ اپیک گیمز و بازیسازهایی که با این طرح همکاری میکنند، سود حاصل از فروش نهایی بازی را بهصورت ۵۰/۵۰ تقسیم میکنند و بازیسازان حداقل نیمی از سود حاصل شده از بازیشان را بهدست میآورند. قراردادی که باتوجهبه قوانین سخت و قراردادهای غیرمنصفانهی برخی از دیگر ناشران، بهشدت به سود بازیسازها است.
تیم سوینی، مدیرعامل اپیک گیمز در این زمینه گفته:
ما همان مدل تجاریای را پیاده کردهایم که خودمان پیشتر دوست داشتیم بهعنوان بازیساز چنین قراردادی را با ناشران داشته باشیم.
بهگفتهی رئیس بخش نشر اپیک گیمز، هکتور سنچز:
جن دیزاین (Gen Design)، رمدی (Remedy) و پلیدد (Playdead) نامهایی هستند که در میان خلاقترین و ماهرترین استودیوهای صنعت بازیسازی جای میگیرند و افق قدرتمندی را برای پروژههای آیندهشان در نظر گرفتهاند. آنها در ساخت بازیهایشان آزادی کامل دارند و اپیک گیمز زیربنایی محکم برای انتشار و تأمین هزینههای تولیدشان فراهم میکند.
بهگفتهی اپیک گیمز، جزئیات و اخبار تازه دربارهی این بازیهای جدید، قرار است در ماههای آینده منتشر شوند.
شکلگیری بخش نشر اپیک گیمز، تازهترین حرکت بزرگ این شرکت در انجام اقداماتی است که شرایط برای ساختن بازی را برای بازیسازان راحتتر میکند. فروشگاه اپیک گیمز استور ۸۸ درصد از سهم فروش بازیها را در اختیار بازیسازان قرار میدهد؛ درحالیکه اپیکگیمز فقط ۱۲ درصد از فروش بازی را برای خودش در نظر میگیرد. این معامله، نفع بسیار بیشتری برای بازیسازان دارد و نسبتبه بسیاری از فروشگاههای دیجیتالی بازی همانند استیم، فروشگاه ایکسباکس، فروشگاه پلیاستیشن، گوگل پلی و آی تیونز که ۳۰ درصد از سهم فروش بازی را تصاحب میکنند، بسیار منصفانهتر است. البته قوانین فروشگاه اپیک گیمز باعث شد استیم هم تغییراتی را در بخش قراردادهایش اعمال کند. بهگفتهی اپیک گیمز آنها قادر هستند این شرایط را بهلطف موفقیت چشمگیر بازی فورتنایت در اختیار بازیسازان قرار دهند.
در همین زمینه ویدیویی هم دربارهی بخش نشر اپیک گیمز منتشر شده که میتوانید در ادامه آن را تماشا کنید.
نظر شما کاربران زومجیدربارهی بخش نشر جدید اپیک گیمز چیست؟