سود حاصل از فروش بازیها تا سال ۲۰۱۸ به ۱۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید
در گزارش دیجیکپیتال روی افزایش سهم گوشیهای هوشمند از بازار فروش بازیها تاکید زیادی شده است. طبق اعلام این کمپانی انتظار میرود که درآمد حاصل از فروش بازیهای موبایلی با رشد سالانهی ۱۵ درصدی، از ۲۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ به حدود ۴۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ برسد.
تیم مرل، مدیرعامل دیجیکپیتال در اینباره میگوید:
صنعت بازیهای ویدئویی طی ۱۰ سال گذشته تغییرات زیادی کرده و اکنون به جای غولهای کنسولی و عناوین آنلاین، این بازیهای پرتعداد موبایلی هستند که بر این صنعت حکومت میکنند. بازیهای موبایلی در سال ۲۰۱۵ سود بیشتری نسبت به بازیهای آنلاین تولید میکنند. این عناوین حتی از بازیهای کنسولی نیز درآمدزاتر خواهند بود. در حالی که از هر ۱۰ دلار مبلغ پرداختی توسط بازیکنها برای خرید بازی در سال ۲۰۱۵، حدود ۳ دلار سهم بازیهای موبایلی است، این مقدار در سال ۲۰۱۸ به ۴ دلار از هر ۱۰ دلار پرداختی میرسد.
رشد بازیهای موبایلی در حالی اتفاق میافتد که شرایط برای سازندگان کوچکتر که بودجهی محدودی در اختیار دارند بسیار سخت میشود، اما سازندگان بزرگ با استفاده از قدرت و نفوذی که در بازار دارند، شرایط بهتری را تجربه خواهند کرد. مرل میگوید:
در یک بازار رشد تکرقمی، سازندگان بزرگ که صاحب IP های موفق، مخاطبان زیاد و سرمایهی بیشتری هستند، در بخش بازار (تبلیغات سنگین) و همچنین ساخت بازی، بیشتر هزینه میکنند تا ارزش سهام خود را بالاتر ببرند. این موضوع باعث میشود که کار برای تازهواردها بسیار سخت شود (اگرچه بازیهای مستقل مثل Monument Valley همواره با ارائهی نوآوری، موفق ظاهر میشوند).
دیجیکپیتال همچنین پیشبینی کرده که قارهی آسیا به برتریاش در بازار موبایل ادامه دهد. آسیا از سال ۲۰۱۳ سهم بیشتری را از فروش بازیهای موبایلی به خود اختصاص داده و انتظار میرود که تا سال ۲۰۱۸ حدود ۵۰ درصد درآمد حاصل از عناوین موبایلی در دنیا متعلق به این قاره باشد. علاوه بر این برتری و تاثیر آسیا در بازار بازیهای موبایل موجب شده تا سهم سیستمعامل اندروید در این بخش بیشتر از iOS باشد.
مرل در مقایسهی این دو پلتفرم موبایلی گفت:
تحقیقات و شواهد نشان میدهند که پول بیشتری از فروش بازیهای iOS نسبت به اندروید حاصل شده است، اما آمار دانلود اندروید بالاتر است. هیچکس در این موضوع بحثی ندارد؛ اما رقابت iOS و اندروید در عرصهی جهانی چگونه است؟ اگر فروشگاه بزرگ چینی برنامههای اندروید را در نظر بگیریم، این پلتفرم نه تنها از نظر تعداد دانلود صاحب برتری است، بلکه در سال گذشته درآمد بیشتری از iOS تولید کرده است. چین، جایی که شرکتهای ، ، ، و برای تصاحب بزرگترین بازار دانلود دنیا با یکدیگر رقابت میکنند، توازن را به نفع اندروید بر هم میزند. فروشگاه چینی برنامههای اندروید، هر دو فروشگاه iOS و را در سایه قرار داده است.
با این حال یکی از مزیتهایی که iOS هنوز آن را حفظ کرده، کسب درآمد است؛ دیجیکپیتال اعلام کرده که از نظر میزان درآمد، هر ۲ دانلود بازی از گوگل پلی و همچنین هر ۸ دانلود از فروشگاه چینی برنامههای اندروید برابر با یک دانلود iOS است. شما میتوانید گزارش کامل دیجیکپیتال را اینجا مشاهده کنید.
منبع: GamesIndustry