PS5 مسلماً قادر به اجرای بازیها تحت شرایط واقعی 4K و نرخ ۶۰ فریم برثانیه خواهد بود
مطمئناً طی روزهای گذشته، در جریان شایعات عجیب و غریبی که در ارتباط با کنسول پلی استیشن 5 مطرح شده بود، قرار گرفتهاید. براین اساس، یک سری منابع ادعا کردند که PS5 بهدلیل ضعف ساختاری در سختافزار مورد استفاده خود، قادر به ارائهی رزولوشن 4k واقعی و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه نیست. از اصطلاحاتی که مرتب در رسانهها به آن اشاره میشد، میتوان به «رزولوشن 4k جعلی» و «عدم توازن بین رزولوشن و نرخ فریم تصاویر» اشاره داشت که سروصدای زیادی را بین هواداران ایجاد کرده بود.
اما توسعهدهندگان استودیوی Teamkill Media در جدیدترین بیانیهی خود، تأیید کردند که نسل جدید پلتفرم پلیاستیشن هیچگونه مشکلی در دستیابی به بنچمارکهای 4k و 60fps نداشته و شایعات منتشر شده کاملاً بیاساس هستند.
اما این اخبار اولینبار از سوی چه منابعی مطرح شد؟ پاسخ این سؤال را میتوان در صفحات توییتری شماری از اینسایدرهای صنعت بازی جستوجو کرد. این منابع ظاهراً آگاه، از حدود دو سه روز پیش شروع به انتشار و تأیید شایعاتی در خصوص مشکلات PS5 برای دستیابی به رزولوشن 4K واقعی کردند. Dusk Golem جزء مواردی بود که در یک سری توییت پیوسته، به «دشواریهایی» که شماری از توسعهدهندگان برای ارائهی رزولوشن 4K در کیت توسعه پلیاستیشن 5 داشتند اشاره میکرد. وی با پرداختن به این موضوع، احتمال مشاهده بازیهای «4K جعلی» را در نسل جدید کنسولهای سونی بسیار زیاد قلمداد میکرد.
Dusk Golem در ادامه به برتریهای ایکس باکس سری ایکس در این زمینه اشاره کرده و این کنسولها، انتخاب «قویتر و ارزانتر» بازار معرفی میکند:
«مردم باید انتظار احتمال بالاتر بودن قیمت PS5 را در مقایسه با سری ایکس داشته باشند. از آنجایی که از من خواسته شده در این رابطه زیاد صحبت نکنم، قصد ندارم به جزئیات بپردازم اما فقط این را میگویم که باید آمادهی این تفاوت باشید. بنابراین میتواند شرایط به نحوی رقم بخورد که سری ایکس به کنسول قویتر و ارزانتر بازار تبدیل شود.»
جا دارد در اینجا به مفهوم اصطلاح «4K جعلی» نیز اشارهای داشتهباشیم. «Fake 4K» یا رزولوشن 4K جعلی در علوم رندرینگ تصاویر به معنای استفاده از یک سری ترفندهای نرمافزاری به منظور افزایش مقیاس رزولوشن تصاویر از مقادیر 1080p به 4K است که بدون بارگذاری حجم واقعی دادهها برای ارائهی تصاویر «Native 4K» یا 4K واقعی صورت میگیرد.
با وجود اینکه این شایعات در نگاه اول چندان محتمل به نظر نمیرسند، نمیتوان از حجم بالای صحبتهایی که در این زمینه مطرح میشود چشم پوشی کرد. مسئله اینجا است که ما هنوز اطلاعات کاملی از قابلیتهای کنسولهای نسل جدید نداریم و تصاویر محدودی از بازیهای آنها در اختیار عموم قرار گرفته است. لذا در شرایط فعلی نباید نگران ضعف کنسول مورد انتظار سونی در دستیابی به استانداردهای حال حاضر صنعت بازی بود؛ حداقل تا زمانیکه امکان استفادهی عملی از تواناییهای این کنسول فراهم شود.
در هر حال، توسعهدهندگان استودیوی Teamkill Media نیز در حساب توییتر رسمی این شرکت به شفاف سازی در خصوص این شایعات پرداخته و این اخبار را تکذیب میکنند. اما علت این اظهارنظر، مطرح شدن نام Quantum Error، شوتر اول شخص و ترسناک این استودیو در میان بازیهایی است که ظاهراً در مراحل بهینهسازی در دستیابی به شرایط 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه به مشکل خورده است. تیمکیل مدیا با اشاره به توییت یکی از کاربرانی که این مسئله را بازگو کرده، اعلام میکند که Quantum Error در حال حاضر و بدون بهینهسازی نهانی با رزولوشن 4K و نرخ فریم 70FPS اجرا میشود.
بنابراین به نظر میرسد که توسعهدهندگان این استودیو هیچگونه نگرانی در خصوص توانایی PS5 برای ارائهی این سطح از کیفیت بازیها را ندارند:
«مطمئن نیستیم که این اخبار در ابتدا از سوی چه منابعی منتشر شده اما چیزی که مسلم است، این است که این منبع ارتباطی با ما ندارد. Quantum Error در وضعیت بهینه نشده قادر به اجرا در رزولوشن 4K و نرخ ۶۵ تا ۷۰ فریم بر ثانیه است. لذا هیچگونه مشکلی برای دستیابی به هدف از پیش تعیین شده ، یعنی شرایط 4K، 60FPS وجود ندارد.»
در شرایطی که یک استودیوی نسبتاً کوچک مانند Killteam Media قادر به دستیابی به این نتایج باشد، دیگر شک و شبههای در خصوص غولهای فرست پارتی سونی، مانند سانتا مونیکا (Santa Monica) یا اینسامنیک (Insomniac) وجود نخواهد داشت.
PS5 برای عرضه در تعطیلات آخر سال ۲۰۲۰ برنامهریزی شده است. هنوز جزئیات زمان و قیمت فروش این کنسول مشخص نیست. ضمن اینکه Quantum Error یکی از بازیهای انحصاری این کنسول به همراه پلی استیشن 4 است.
نظرات