طراح انیمیشن The Last of Us 2 درمورد نمایش واقعگرایانه احساسات در چهره کاراکترها توضیح میدهد
جدیدترین بازی استودیوی ناتی داگ (Naughty Dog) تنها بهدلیل داستان قوی و گیمپلی درگیر کننده خود مورد تحسین منتقدان و طرفداران قرار نگرفته است؛ یکی از عوامل مهمی که در خلق این اثر هنری جذاب تأثیر بهسزایی داشته، به کارگیری گرافیک واقعگرایانه و فوتورئالیستیک در طراحی کاراکترها و جلوههای بصری دنیای این بازی است. بازی The Last of Us Part IIبهعنوان پروژه نهایی ناتی داگ در نسل هشتم کنسولهای پلیاستیشن، در زمینه ارائهی انیمیشن واقعگرایانه چهره کاراکترها، یکی از بهترین نمونههایی است که تاکنون در تاریخ صنعت بازیهای ویدیویی مشاهده شده است.
مقالهی جدیدی که در وبلاگ پلیاستیشن منتشر شده، صحنه خیره شدن شخصیت اِلی به یک نقاشی روی دیوارهای یک کنیسه در محیط این بازی را بهعنوان نمونهی بارزی از انیمیشنهای بینظیر The Last of Us 2 در نمایش نحوه بیان احساسات در چهره کاراکترهای این بازی معرفی میکند. درحالی که زاویه دوربین به سمت این نقاشی متمایل میشود، چهرهی الی به زیبایی بیانگر تعمق و مبهوت شدن او به معنای پنهان شده در عمق این تصویر است.
ظاهراً این دستاورد با نحوه ورود دستورها توسط کاربر و البته مجموعهی ترفندها و برنامههای دقیق طراحان انیمیشن این بازی ارتباط داشته و عملکرد بینقص آنها را به نمایش میگذارد. کیث پاسیلو (Keith Paciello)، انیماتور ارشد استودیوی ناتی داگ در پروژه The Last of Us Part II در این خصوص میگوید:
«اگر صحنهی خاصی که به آن اشاره شد را در نظر داشته باشیم، شما بهعنوان یک بازیکن زاویه دید الی را به سمت نقاشی هدایت میکنید. این اقدام فرایند «نگاه به هدف» که توسط طراح در ساختار برنامهنویسی بازی تعبیه شده را فعال میکند. علاوهبر این، من مکانیزم خاصی را برای انیمیشن چشمهای الی طراحی کردم که اگر بخواهیم خیلی ساده آن را توضیح دهیم، همان حرکات ریز و سریع مردمک چشم در حین تمرکز و تفکر روی یک هدف ثابت است. بنابراین این انیمیشنهای دقیق با فرایند تمرکز چشم روی هدف مقابل همراه شده و این دو بهنوعی تکمیل کنندهی نتیجهی نهایی کار، یعنی القای حس واقعگرایانهی توجه و تفکر شخصیت در حین نگاه به هدف پیش روی خود است.»
«به سادهترین بیان ممکن میتوان نحوهی بیان احساسات مختلف ۲۵ کاراکتر کلیدی بازی را در ۲۰ وضعیت احساسی مختلف طبقهبندی کرد. این موارد شخصیتهای اصلی، همراهان، دشمنان و حتی برخی افراد مبتلا به آن بیماری خاص را در بر میگیرند.»
«انیمیشن صورت شخصیتها بهصورت یکپارچه و به هم پیوسته با زبان بدن، حرکات چشم، نحوه نفس کشیدن و چندین ویژگی جزئی دیگر همراه شده و نهایتاً به ارائهی بهتر دیالوگها و لحظات حساس داستان کمک میکنند. مثلاً لحظهای که الی به ظاهر غرق در تفکر به نقاشی روی دیوار شده، مثال مناسبی است که در این زمینه مطرح میشود. درواقع این توهم احساسات است بهطور مستقیم با محاسبات دقیق ریاضی ساخته و پرداخته میشود. این موضوع باعث شده تا شخصیتهای بازی عمقی پیدا کنند که تاکنون در صنعت بازی دیده نشده است.»
القای توهم احساسات در چهرهی شخصیتهای این بازی موجب شده تا کاراکترهای بازی عمقی پیدا کنند که تاکنون در صنعت بازی دیده نشده است
پاسیلو در ادامه به صحنهی رویارویی نهایی بازی اشاره کرده و بیان میکند که به منظور ارائهی هرچه بهتر و دقیقتر احساسات، نحوهی حرکات و انیمیشن چهره اشخاص در حین درگیری به طرز ماهرانهای از حالت خشم و عصبانیت به خستگی تغییر یافته تا بهنوعی القا کنندهی احساس فرسودگی و آسیب دیدگی آنها بعد از گذر از وقایع دشوار داستان باشد. این موارد همگی جزئیات ریز و دقیقی هستند که در طول دوره تجربه The Last of Us Part 2 نوعی جاذبه عاطفی میان شخصیتها و مخاطب ایجاد میکنند.
The last of Us Part II دنباله بازی The Last of Us و ساخته استودیو ناتیداگ است که طی سال جاری برای پلی استیشن 4 منتشر شد. لست آف آس ۲ داستان الی و جول را پس از اتفاقات نسخه اول روایت میکند و داستانی تاریک و خشنی دارد. نیل دراکمن مثل نسخه اول وظیفه کارگردانی بازی را برعهده داشت و بازی توانست نمره کامل را از زومجی دریافت کند.