EA به گمراه کردن گیمرها از طریق تقلب در درجه سختی بازیها متهم شد
الکترونیک آرتز (EA) یک بار دیگر توسط گیمرها مورد اتهام قرار گرفته است. ادعایی که اینبار علیه این شرکت مطرح شده، وادار کردن عمدی کاربران به خرید لوت باکسها به امید ارتقاء عملکرد آنها در بازی است. ظاهراً بازیهای FIFA ،NFL و NHL با استفاده از یک ترفند مخفیانه درجه سختی بازیها را بهصورت پویا تغییر داده و بازیکنان را نسبت به سطح دشواری بازی دچار گمراهی کردهاند.
براساس ادعای مطرح شده، EA با استفاده از تکنولوژی Dynamic Difficulty Adjustment یا تنظیم پویای درجه سختی بازیها عمداً مهارتها و توانایی بازیکنان را تضعیف کرده و موجب شکست آنها دربرابر هوش مصنوعی بازی یا حریف آنلاین آنها شده است. ظاهراً میزان تأثیر این ترفند با کسب مهارت بیشتر توسط کاربر شدیدتر شده و شخص را وادار به خرید بستههای لوت باکس میکند.
تنظیم کنندگان این شکایت ادعا میکنند که کاربران انتظار دارند با خرید لوت باکسهای بهتر، توانایی لازم برای شکست رقبای مجازی و سایر بازیکنان را در تورنمنتهای فیفا، NFl و NHL بهدست آورند؛ و این درحالی است که مکانیزم DDA بهصورت تدریجی موجب سختتر شدن سطح دشواری بازی شده و بازیکن را مجدداً برای خرید بستههای بیشتر ترغیب میکند.
نکته مهم دیگر این است که بازیکنان با خرید این لوت باکسها، درواقع با ریسک دستیابی به یک بازیکن سطح بالا (مانند کریستیانو رونالدو از یوونتوس) و افزایش شانس خود برای موفقیت در بازی مواجه هستند و ممکن است به نتیجه دلخواه خود دست پیدا نکنند.
ظاهراً سازوکار تنظیم درجه سختی بازیها با اثرگذاری منفی روی عملکرد بازیکنان مجازی فیفا یا دیگر بازیهای EA، بازیکن را بیشتر درگیر میکند. ضمن اینکه این مکانیزم موجب میشود تا حتی زمانیکه کاربران در این لوت باکسها یک بازیکن سطح بالا را برنده میشوند، در هر بار استفاده از آن، شاهد ارائه عملکرد همیشگی آنها نباشند. این دقیقاً مخالف اهدافی است که یک بازیکن با هزینه روی لوت باکسها بهدنبال کسب آن است.
در ادامه متن این شکایت نامه به عدم اطلاع بازیکنان از استفاده EA از این سیستم اشاره میشود. ضمن اینکه EA در گذشته بارها استفاده از چنین سیستمی را در هریک از بازیهای Madden NFL، FIFA و NHL انکار کرده است.
درنهایت شاکیان اظهار داشتند که این اقدامات EA با قوانین تبلیغات، رقابت منصفانه و قانون جبران خسارت مصرفکنندگان در ایالت کالیفرنیا در تناقض بوده و مصداق بهرهوری ناعادلانه محسوب میشود.
این اولین باری نیست که الکترونیک آرتز در دادگاه ایالت کالیفرنیا بهدلیل استفاده از لوت باکسها به کلاهبرداری از کاربران متهم میشود. پیش از این نیز دادگاهی در کانادا و هلند مکانیزم مورد استفاده بازیهای این شرکت را تسهیل کننده دسترسی به ابزار شرط بندی و قمار برای نوجوانان در نظر گرفته و به مخالفت با آن پرداخته بود.