سیاست جدید درآمدی فروشگاه مایکروسافت شامل حال بازیسازان نمی‌شود

شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو فروشگاه مایکروسافت در ویندوز 10
از یک ماه دیگر قرار است صدردرصد درآمد توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های فروشگاه مایکروسافت به خودشان برسد. این سیاست جدید و جذاب اما شامل حال بازی‌سازان نمی‌شود.
تبلیغات

مایکروسافت در پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته از Windows 11 رونمایی کرد. در این رونمایی اعلام شد که ردموندی‌ها یکی از سیاست‌های مهم خود را درخصوص فروشگاه آنلاین‌شان تغییر می‌‌دهند. سیاست جدید در راستای تشویق توسعه‌دهندگان به انتشار نرم‌افزارهایشان روی ویندوز تبیین شده و از تاریخ ۲۸ ژوئیه (۶ مرداد) اجرایی می‌شود.

از این تاریخ به بعد، صددرصد درآمد تمام توسعه‌دهندگانی که در اپلیکیشن‌ ویندوزشان از سیستم پرداخت مستقیم یا باواسطه استفاده می‌کنند، به خودشان تعلق می‌گیرد و مایکروسافت درصدی از آن برنمی‌دارد. این سیاست جدید برای سازندگان اپلیکیشن‌ بسیار جذاب و وسوسه‌کننده به‌نظر می‌رسد. بااین‌حال، دراین‌میان یک نکته‌ی مهم وجود دارد و آن این است که بازی‌سازان مشمول چنین قانون سخاوت‌مندانه‌ای نمی‌شود و آن‌ها همچنان باید درصدی از درآمد بازی‌هایشان را با مایکروسافت تقسیم کنند.

این موضوع می‌تواند آتش بحث‌هایی را داغ‌تر کند که اخیرا درباره تفاوت بین اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها و سیاست‌های فروشگاه‌های آنلاین در قبال هریک از آن‌ها، درجریان بوده است. درواقع این تفاوت یکی از محورهای اصلی اختلاف بین اپل و اپیک گیمز در دادگاه‌های اخیر آن‌ها بوده است.

صفحه اول بخش گیمینگ فروشگاه مایکروسافت روی کامپیوتر

مایکروسافت نشان داده که طرفداران تمایز قائل شدن بین بازی و اپلیکیشن است؛ چراکه بخش مهمی از درآمد آن‌ها از سهم دریافتی‌شان از درآمد بازی‌ها تأمین می‌شود. یکی از مدیران ارشد مایکروسافت در همین راستا و درجریان دادگاه اپیک گیمز و اپل به نفع اپیک شهادت داد. او از این گفت که آن‌ها کنسول‌های ایکس باکس را با ضرر می‌فروشند و اینکه مایکروسافت از سرویس‌های گیمینگ و حق ۳۰ درصدی خود از درآمد بازی‌ها، سود کسب می‌کند.

البته مایکروسافت چندوقت پیش اعلام کرد که سیاست خود را درقبال بازی‌های پی سی تغییر می‌دهد و این‌طور نشان داد که بین کامپیوتر و کنسول‌های ایکس باکس تفاوت قائل است. آن‌ها اعلام کردند که از تاریخ ۱ اوت امسال (۱۰ مرداد) سهم خود را از درآمد بازی‌های مایکروسافت استور از ۳۰ درصد به ۱۲ درصد کاهش خواهند داد.

حرکت جدید مایکروسافت بااینکه بازی‌‌ها را دربر نمی‌گیرد، چرخش بسیار مهمی در سیاست‌های این شرکت محسوب می‌شود؛ چراکه پانوس پانای، رئیس بخش ویندوز و ساتیا نادلا، مدیر ارشد اجرایی مایکروسافت در رویداد معرفی ویندوز 11 بر اهمیت چنین تغییری تاکید کردند. حال باید منتظر ماند و دید که سیاست جدید تا چه حد می‌تواند توسعه‌دهندگان جدید نرم‌افزار را به سمت پلتفرم ویندوز سوق دهد و آیا باید شاهد تغییرات مشابه‌ای در فروشگاه گوگل و اپل نیز باشیم یا خیر.

نظر شما کاربران زومجی در این خصوص چیست؟ آیا فکر می‌کنید مایکروسافت باید صددرصد درآمد بازی‌سازان را روی ویندوز به خودشان برگرداند؟ نظرات خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات