تهعد سونی به افزایش در دسترس بودن بازی های پلی استیشن برای گیمرهای خاص

پنج‌شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۸
مطالعه 3 دقیقه
ریوت، شخصیت دختر بازی Ratchet & Clank: Rift Apart در حال صحبت با کلنک
سونی در چند بازی پلی استیشن اهمیت زیادی برای Accessibility قائل شد و در سایت رسمی جدید، تعهد به افزایش تلاش‌های خود در این زمینه داده است.
تبلیغات

خوش‌بختانه طی سال‌های اخیر شاهد توجه بیشتر و بیشتر شرکت‌های بزرگ همچون مایکروسافت و سونی به Accessibility در بازی‌های ویدیویی بوده‌ایم. حالا سونی با طراحی یک وب‌سایت جدید و رسمی متعهد شده است که تلاش‌های خود برای پیشرفت آن در دنیای بازی‌های ویدیویی را افزایش می‌دهد و در رابطه با قابلیت‌های Accessibility هر بازی استودیوهای پلی استیشن، با مخاطب‌ها ارتباط برقرار خواهد کرد.

Accessibility در صنعت ویدیوگیم به‌معنی در دسترس بودن بیشتر بازی‌های ویدیویی برای بازیکنان محترمی است که به هر دلیل با شرایط جسمی خاص زندگی می‌کنند. گیمرهای کم‌بینا، گیمرهای کم‌شنوا و اشخاصی که در دست‌ها یا پاهای خود با شرایط جسمی به‌خصوص روبه‌رو هستند، واقعا نمی‌توانند به مانند میلیون‌ها بازیکن دیگر از بازی‌ها لذت ببرند. پس شرکت‌ها باید با تلاش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مهم، به آن‌ها برای لذت بردن از ویدیوگیم کمک کنند. زیرا قطعا شرایط جسمی این افراد محترم نباید مانع لذت بردن آن‌ها از بازی‌ها شود.

عرضه‌ی کنترلر Adaptive ایکس باکس از سوی مایکروسافت و توجه بسیار زیاد استودیو ناتی‌داگ به پیاده‌سازی تنظیمات مربوط‌به Accessibility در بازی The Last of Us Part 2 را می‌توان از اقدام‌های مهم شرکت‌های بزرگ در زمینه‌ی Accessibility بازی‌های ویدیویی دانست. اکنون حتی در مراسم گیم اواردز هم جایزه‌ای برای بازی برتر سال از لحاظ توجه به Accessibility وجود دارد.

الی با رنگ آبی و کلیکر با رنگ قرمز در تنظیمات Accessibility بازی The Last of Us Part II استودیو ناتی داگ

جیم رایان، رئیس پلی استیشن در این رابطه نوشت: «در بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی تلاش می‌کنیم که آینده‌ای برای همه‌ی بازیکن‌ها با هر میزان از توانایی بسازیم. ما از تکنولوژی برای ارائه‌ی ابزارهای پیشرفته، محصولات و سرویس‌های Accessibility به جامعه‌ی پلی استیشن بهره می‌بریم تا راهنمای ما برای دنبال کردن هدف باشند؛ متصل کردن دنیا با قدرت تجربه‌ی بازی‌ها». سونی اعلام کرد که می‌خواهد مدام بیشتر از قبل، موانع قرارگرفته دربرابر برخی از افراد برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی را بردارد تا پاسخ‌گوی نیازهای این جامعه‌ی لایق احترام باشد.

سایت رسمی Accessibility پلی استیشن سونی نه‌تنها نحوه‌ی کار با تنظیمات نرم‌افزاری پلی استیشن 5 برای Accessibility را به خوبی توضیح داده است، بلکه به معرفی کامل ویژگی‌های آثار استودیوهای پلی استیشن در این زمینه می‌پردازد؛ تا گیمرها بتوانند با دقت در رابطه با خرید آثار مختلف تصمیم‌گیری کنند و بدانند که آیا فلان محصول خاص شامل تنظیماتی می‌شود که به کمک آن، بازی با شرایط جسمی آن‌ها هم قابل اجرا باشد؟

یکی از قابلیت های Accessibility بازی رچت و کلنک جدید استودیو اینسامنیاک گیمز سونی

بازی The Last of Us Part 2، بازی Ratchet & Clank: Rift Apart، بازی Marvel's Spider-Man: Miles Morales، بازی Marvel's Spider-Man Remastered، بازی Destruction AllStars، بازی Returnal، بازی Ghost of Tsushima Director's Cut، بازی Death Stranding Director's Cut، بازی God of War، بازی Horizon Zero Dawn، بازی Days Gone و بازی Predator: Hunting Grounds آثار منتشرشده توسط بخش سرگرمی‌های تعاملی شرکت سونی هستند که شامل تنظیمات Accessibility گوناگون می‌شوند. مثلا یکی از قابلیت‌های رچت و کلنک جدید این است که با ایجاد تغییرات در رنگ‌بندی تصویر، به گیمرهای دارای بینایی خاص کمک می‌کند.

هرمن هالست، رئیس استودیوهای پلی استیشن نوشت: «خلق یک یک جهان در دسترس برای گیمرها، الهام‌بخش است و به ما انگیزه می‌دهد. در PS Studios مشتاق ساخت محتوای گیمینگی هستیم که نه‌تنها تجربه‌های اغراق‌کننده را تقدیم بازیکنان می‌کند، بلکه می‌گذارد آن‌ها موفق به برقراری ارتباط‌های معنی‌دار شوند. زیرا همه‌ی ما در لذتی که از بازی کردن می‌بریم، نقاط اشتراک فراوانی داریم».

باید امیدوار بود که شرکت‌های مختلف به تلاش بیشتر در رابطه با Accessibility اهمیت بدهند تا انسان‌های بیشتری بتوانند مشغول عشق ورزیدن به بازی‌های ویدیویی و لبخند زدن با تجربه‌های درخشان ارائه‌شده در آن‌ها شوند. هرگز نباید فراموش کرد که شرایط جسمی خاص در هر زمان می‌تواند گریبان‌گیر هر شخص شود و هیچ گیمری دوست ندارد به او بگویند که نمی‌تواند سراغ تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی برود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات