بهترین و بدترین لحظات سونی در E3 از زبان رئیس سابق پلی استیشن
جک ترتون، رئیس سابق پلی استیشن آمریکا در گفتگوی اخیر خود درباره اتفاقات خوب و بد دوران ریاست خود در سونی اظهارات جالبی را مطرح کرده است. البته بهگفتهی ترتون، اتفاقات خوب این دوره بیش از لحظات سخت آن برای او بوده اما مطمئناً پلی استیشن طی سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۴ تجربیات دشواری را پشت سر گذاشت.
ترتون در مصاحبه با وبسایت Axios شماری از بهترین و بدترین لحظاتی را که سونی در رویدادهای سالانه E3 تجربه کرده با طرفداران به اشتراک گذاشته است. این اتفاقات شامل رونمایی از کنسول پلی استیشن 4 نیز میشود که حتی قبل از شروع این نسل، موفق شد ضربهی ویرانگری به امیدهای مایکروسافت با ایکس باکس وان وارد کند.
سونی در جریان رونمایی از کنسول PS4، ویدیوی مشهوری را به نمایش گذاشته بود که در آن به آموزش نحوهی استفاده از بازیهای استفاده شده یا دست دوم در این کنسول میپرداخت. این ویدیو با تمسخر رویکرد مایکروسافت در به کارگیری قوانین DRM و محدود کردن بازیهای استفاده شده (که البته بعداً از آن عقب نشینی کرد) و بهسادگیِ انجام این کار در پلی استیشن اشاره میکرد.
علاوهبراین، پلی استیشن 4 بهدلیل اینکه ایکس باکس وان شامل دستگاه کینکت هم میشد، ۱۰۰ دلار ارزانتر از رقیب مستقیم خود به فروش میرسید. ترتون در اینباره میگوید: «من درحال حاضر دوستان زیادی در مایکروسافت دارم و در آن زمان هم با افراد زیادی در ارتباط بودم، لذا با این کار لزوماً بهدنبال هزینه تراشی و زیان آنها نبودم، فقط در آن زمان احساس بسیار خوبی به آن داشتم.»
بااینحال، زمان همیشه به نفع ترتون نبوده و در این مدت تجربیات سختی هم برای او بهدنبال داشته است. در سال ۲۰۱۱ بود که بهدلیل هک شدن شبکه رسمی پلی استیشن به مدت ۲۳ روز از دسترس کاربران خارج شده و در این مدت اطلاعات ۷۷ میلیون کاربر فاش شد. پلی استیشن که بعد از این اتفاق با انتقادات شدیدی مواجه بود، نهایتاً برای جبران ۳۰ روز اشتراک رایگان PSN را به همهی کاربران ارائه کرده و چندین بار به تلاش برای جلب رضایت طرفداران پرداخت.
ترتون در آن زمان رویداد E3 را با عذرخواهی از کاربران آغاز کرد. وی در این خصوص میگوید: «البته که اعلام این پیام واقعاً کار سختی بود ولی من فکر میکردم که باید گفته شود.»
ترتون در ادامه به شماری از دیگر پروژههای پلی استیشن اشاره کرده که بهگفتهی او احساس «یتیمی» به او دست داده و توجهی که انتظار آن را داشتند، به آنها داده نشد. فروش بسیار پایین PlayStation Vita و پذیرش کند هدست واقعیت مجازی سونی، از جملهی این موارد محسوب میشوند. او به اشاره به اینکه برخی ایدههای سونی در آن زمان بودجه بازاریابی و سایر حمایتهای لازم را بههمراه نداشتند، در اینباره توضیح داد: «مطمئناً فناوریهایی وجود داشت که در آن حس خوبی به آنها داشتم ولی به اندازه کافی حمایت نشدند.»
ترتون در سال ۲۰۱۴ سونی را ترک کرد و حالا بهعنوان عضوی از بنیاد Interactive Gaming Ventures مشغول فعالیت است. این مجموعه همکاری نزدیکی با بازیسازان مستقل دارد و هدف آن، تصاحب توسعهدهندگان مستعد مستقل است. درحالیکه خرید استودیوهای بزرگ اخیراً به ترند داغ سرمایهگذاری در سونی و مایکروسافت تبدیل شده، ترتون معتقد است که خرید توسعهدهندگان بزرگی مانند بتسدا، اکتیویژن بلیزارد و بانجی توسط ایکس باکس و پلی استیشن لزوماً روند منفی و نادرستی نیست. او خود بهدنبال خرید یک شرکت بازیسازی با ارزش میلیارد دلاری است.
در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.
نظرات