نویسنده: هومن فلاحی
// یکشنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۱

تلاش گروه امبریسر برای حفظ بازی‌ های قدیمی

گزارش‌های جدید نشان‌ می‌دهند که گروه Embracer مبلغ قابل توجهی را برای خریداری و نگه‌داری از بازی‌های قدیمی خرج کرده است.

محافظت و جمع‌اوری بازی‌ها، کنسول‌ها و لوازم جانبی گیمینگ رترو یا قدیمی یکی از فعالیت‌هایی است که در سال‌های اخیر در میان جوامع هواداری بازی‌های مختلف طرفداران زیادی به‌خود جلب کرده است. حالا گزارش‌های جدید مالی شرکت امبریسر گروپ که با خریداری بی‌وقفه‌ي استودیوی بازی در ماه‌های اخیر نام خود را در صنعت بازی بر سر زبان‌ها انداخته است، نشان می‌دهد که این شرکت سوئدی تاکنون در حدود ۲۱ میلیون کرون سوئد (۲ میلیون دلار آمریکا) برای تهیه آرشیو از بازی‌های قدیمی پرداخت کرده است.

اوایل امسال نیز گروه امبریسر اعلام کرد که با تأسیس یک مؤسسه‌ی جدید، برنامه‌های زیادی برای نگه‌داری و جمع‌اوری آثار تاریخ بازی‌های ویدیویی دارد. این شرکت در مصاحبه با وب‌سایت Waypoint همچنین اعلام کدر که برنامه‌های برای تأسیس یک دیتابیس یا پایگاه داده‌ی بزرگ از این آرشیو وجود دارد. با راه‌اندازی این دیتابیس، خبرنگاران، موزه‌ها و تاریخ‌نگاران علاقه‌مند به تاریخچه‌ی بازی‌های کامپیوتری می‌توانند به‌راحتی به هر نسخه از این بازی‌ها دسترسی داشته باشند.

طبق اطلاعات موجود در وب‌سایت گروه امبریسر، آرشیو این شرکت که در سوئد مستقر است، در حال حاضر محل نگه‌داری بیش از ۵۰ هزار بازی فیزیکی، کنسول و دیگر لوازم جانبی عرضه شده برای نسل‌های مختلف کنسول‌های بازی است. البته نگرانی‌هایی از سوی برخی از دیگر فعالان این حوزه درباره سپردن بسیاری از بازی‌های باارزش و بسیار کمیاب قدیمی به گروه امبریسر که خود یک شرکت خصوصی است و در جهت کسب درآمد فعالیت می‌کند وجود دارد. 

این افراد معتقد هستند که بهتر است به‌جای فروش این بازی‌ها به یک ناشر بزرگ این صنعت، این آثار به موزه‌ها و مؤسسه‌های Non-profit Organization یا غیرانتفاعی فروخته شوند تا امنیت آن‌ها در دهه‌های آینده نیز تضمین شود. اندرو بورمن از مؤسسه‌ی The Strong National Museum of Play یکی دیگر از فعالان حوزه حفاظت از بازی‌های قدیمی درباره افزایش دشواری‌های این آثار در سال‌های اخیر می‌گوید:

«این روزها با اینکه باعث خوشحالی‌ است که نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها هنوز منتشر می‌شود، اما آن‌ها یا نسخه کاملی از بازی اصلی را شامل نمی‌شوند یا این نسخه‌ها قدیمی هستند یا اصلا نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها صرفا به‌عنوان یک کد لایسنس برای دانلود نسخه دیجیتالی بازی‌ها هستند».

برخلاف تلاش‌های گیمرها و بسیاری از مؤسسه‌های دیگر برای حفاظت از تاریخ بازی‌های کامپیوتری که به ساخت بازی‌های بهتر و بالابردن نسل جدیدی از بازی‌سازان در آینده کمک زیادی می‌کند، نهادهای قدرتمندی مانند The Entertainment Software Association یا ESA که بزرگ‌ترین ناشرهای صنعت بازی عضوهای اصلی آن هستند، فعالانه در جهت توقف اقدامات این گروه‌ها و انجمن‌های حامی حفظ بازی‌های قدیمی تلاش می‌کنند.

نظر شما کاربران زومجی در این‌باره چیست؟ شما می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده