نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۰

نسخه ایکس باکس بازی‌ها بدون اشتراک گیم پس بی‌ارزش شده است

برخی توسعه‌دهندگان عقیده دارند که پورت بازی‌ها به پلتفرم ایکس باکس بدون ارائه‌ی یک پیشنهاد ویژه برای گیم پس، عملاً ارزشی ندارد.

مایکروسافت بیش از ۱۰ سال است که به رقابت با پیشروی پایدار و پیوسته‌ی پلی استیشن در بازار کنسول‌های بازی می‌پردازد. پلتفرم ایکس باکس همچنان از نظر درآمدزایی در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اما زمانی‌که صحبت از فروش سخت‌افزاری و رشد جامعه‌ی پایه‌ی کاربران کنسول مطرح می‌شود، عملکرد آن هنوز با محدودیت مواجه است.

این موضوع باعث شده است تا بسیاری از توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی و به‌خصوص مواردی که با محدودیت بودجه مواجه هستند، پلتفرم ایکس باکس را در اولویت پایین‌تری قرار دهند. حالا و براساس گزارش جدیدی که در اینباره منتشر شده است، بسیاری از توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی، سرمایه‌گذاری روی این پلتفرم را بدون توافق بر سر گیم پس، چندان ارزشمند نمی‌دانند.

شماری از توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی معتقدند که کاربران کنسول‌های ایکس باکس رفته رفته مشروط به اتکا روی اشتراک گیم پس می‌شوند و اگر ناشری برای ارائه‌ی یک پیشنهاد ویژه در این سرویس با مایکروسافت همکاری نداشته باشد، انتشار پورت ایکس باکس بازی عملاً ارزش خود را از دست می‌دهد. ضمن اینکه مایکروسافت بلافاصله بعد از این توافق، مبلغ قرارداد را به توسعه‌دهندگان پرداخت می‌کند تا این سرمایه‌گذاری ارزش بالایی داشته باشد.

مایکروسافت قراردادهای مختلفی را با توسعه‌دهندگان و ناشران ترد پارتی به ثبت می‌رساند تا دسترسی به بازی از روز نخست عرضه را برای کاربران گیم پس تضمین کند. هرچند این مسئله می‌تواند در آینده به یک شمشیر دولبه برای آن‌ها تبدیل شود.

ایکس باکس گیم پس

براساس توضیحات شرکت Skill Up، یکی از اعضای این تیم با توسعه‌دهندگان بازی‌های مختلف به گفت‌وگو پرداخته است تا از آن‌ها درباره پتانسیل عرضه‌ی بازی‌ها روی پلتفرم ایکس باکس سؤال کند. پاسخ‌هایی که به این سؤال ارائه شده است، از جوانب مختلفی قابل‌توجه است؛ اما بیشتر بازی‌سازها از توافقاتی که برسر گیم پس صورت می‌گیرد، دفاع می‌کنند.

این افراد معتقدند که ایکس باکس، کاربران خود را رفته رفته به تجربه‌ی بازی‌ها ازطریق گیم پس عادت می‌دهد. از طرفی توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند تا از مزایای پیش پرداخت مبالغ قرارداد توسط مایکروسافت بهره‌مند شوند.

اگر شرکتی خلاف این مسیر را طی کند، بعید است بتواند سرمایه‌گذاری خود را به سود برساند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که این اظهارات از سوی چند بازی ساز مستقل و استودیوهای AA مطرح شده است، اما چند استودیوی AAA نیز اخیراً از عرضه‌ی بازی‌های خود روی پلتفرم ایکس باکس صرف‌نظر کرده‌اند.

چندی پیش، یکی از اعضای سابق استودیوی راک استار نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرده بود. براین اساس گفته می‌شد که توسعه‌دهندگان به‌دلیل جامعه کاربران بیشتر کنسول‌های پلی استیشن، این پلتفرم را در اولویت قرار می‌دهند.

مایکروسافت همچنان به سرویس اشتراکی گیم پس متعهد است و بازی‌های پرطرفدار و مورد انتظاری مثل کال آف دیوتی جدید نیز از روز عرضه در این سرویس قابل دسترسی خواهد بود. انتظار می‌رود که از این پس بیشتر درباره این سرویس بشنویم. لذا به نظر می‌رسد که مایکروسافت باید برای رفع این مشکل نیز چاره‌ای بیاندیشد.

درنهایت نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع tech4gamers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده