نویسنده: عرفان بدری
// چهار شنبه, ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۱

فروش ضعیف بازی‌ های بزرگ کنسولی روی آیفون و آیپد

به‌نظر می‌رسد تلاش‌های اپل برای آوردن بازی‌های کنسولی AAA به دستگاه‌های آیفون و آیپد با استقبال ضعیفی روبه‌رو شده است.

بررسی‌های وب‌سایت Mobilegamer.biz نشان می‌دهند که پورت‌های iOS آثار AAA پرطرفداری مانند بازی Resident Evil 4، بازی Resident Evil Village، بازی Death Stranding و بازی Assassin’s Creed Mirage که سال گذشته در کنفرانس‌های اپل معرفی شده بودند، با فروش ضعیفی روبه‌رو شده‌اند. این موضوع نشان‌دهنده عدم تمایل کاربران به پرداخت هزینه‌های بالا برای تجربه بازی‌های کنسولی روی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها است.

علاوه‌بر قیمت‌گذاری بالا و عدم وجود کنترل‌های مناسب، محدودیت دسترسی به این بازی‌ها نیز یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت آن‌ها محسوب می‌شود. پورت‌های iOS بازی‌های AAA تنها روی دستگاه‌های آیفون و آیپد رده بالا قابل اجرا هستند که این موضوع بخش قابل توجهی از کاربران این پلتفرم‌ها را از تجربه این آثار محروم می‌کند.

تخمین‌های Appfigures که گزارش Mobilergamer.biz نیز براساس آن است، نشان می‌دهد که بازی Assassin’s Creed Mirage با وجود داشتن حدود ۱۲۳ هزار بار دانلود، تنها موفق به کسب ۱۳۸ هزار دلار درآمد ناخالص شده است. با وجود امکان دانلود و تجربه بخش کوچکی از این بازی به‌صورت رایگان، تعداد خریداران نسخه کامل آن به کمتر از ۳۰۰۰ نفر می‌رسد. این آمار عدم تمایل بازیکنان به پرداخت ۴۹.۹۹ دلار را برای تجربه‌ کامل یک بازی AAA روی گوشی‌های هوشمند نشان می‌دهد.

بازی Assassin's Creed Mirage

برآوردهای مشابهی که براساس اطلاعات Appfigures به‌دست آمده است، نشان می‌دهد که تقریبا ۷,۰۰۰ کاربر iOS برای بازی Resident Evil 4، حدود ۵,۷۵۰ نفر برای Resident Evil Village و تقریبا ۱۰,۶۰۰ نفر برای خرید بازی Death Stranding هزینه کرده‌اند. درحالی‌که تخمین‌های Appfigures نشان‌دهنده فروش پایین بازی‌های AAA در پلتفرم موبایل است، شرکت Appmagic، ارقام بالاتری را ارائه داده است. بااین‌حال، حتی این ارقام نیز در مقایسه با حجم کلی بازار بازی‌های موبایلی، ناچیز به‌نظر می‌رسند.

براساس تخمین‌های Appmagic، بازی‌های Resident Evil 4 و Resident Evil Village به ترتیب ۱۵,۰۰۰ و ۳۴,۰۰۰ نسخه روی پلتفرم iOS فروخته‌اند، درحالی‌که فروش Assassin’s Creed Mirage حدود ۵,۷۵۰ نسخه و Death Stranding حدود ۲۳,۰۰۰ نسخه بوده است. اندری زوبوف، مدیر بخش محتوای شرکت Appmagic به Mobilegamer.biz می‌گوید که حتی خوشبینانه‌ترین برآوردهای آن‌ها هم نشان‌دهنده فروش ناامیدکننده این بازی‌ها است.

او همچنین معتقد است که این نوع بازی‌های کنسولی، اساسا برای اجرا روی گوشی‌های موبایل مناسب نیستند. زوبوف گفت: «این ارقام فروش، حتی با درنظرگرفتن بازی‌های AAA، به هیچ‌وجه نشان‌دهنده موفقیت نیستند. به‌خصوص اگر آن‌ها را با فروش این آثار روی پلتفرم‌های اصلی‌شان مقایسه کنیم. این موضوع نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از درآمد بالقوه این بازی‌ها قبلا روی پلتفرم‌های اصلی کسب شده است و حالا در موبایل با درآمد بسیار پایین‌تری مواجه خواهند بود.»

سم پورتر بریجز همراه BB در بازی Death Stranding: Director's Cut

زوبوف در ادامه صحبت‌هایش به این نکته اشاره می‌کند که با نگاهی به برترین بازی‌های پولی موبایل، متوجه می‌شویم که بسیاری از آن‌ها در اصل بازی‌ها مستقل هستند. این بازی‌ها معمولا کنترل‌های ساده‌تری دارند، به‌جای گرافیک‌های رده بالا بر سبک هنری خاص تمرکز می‌کنند و برای بازی کردن در زمان کوتاه مناسب هستند. این ویژگی‌ها همان عناصری هستند که در بازی‌های موفق رایگان با قابلیت پرداخت درون‌برنامه‌ای نیز دیده می‌شوند.

زوبوف همچنین فکر می‌کند که بعید است این وضعیت به این زودی‌ها بهبود پیدا کند. او اشاره می‌کند که بازیکنانی که توانایی خرید دستگاه‌های رده بالای iOS مورد نیاز برای اجرای این بازی‌ها را دارند، به احتمال زیاد توانایی خرید کامپیوترهای شخصی یا کنسول‌های قدرتمند را نیز خواهند داشت و در نتیجه تمایل بیشتری به خرید این بازی‌ها روی آن پلتفرم‌ها خواهند داشت.

نتیجه‌گیری زوبوف این است که به‌نظر می‌رسد این بازارها، حداقل برای مدتی، از هم جدا باقی خواهند ماند. او می‌گوید: «بازیکنانی که توانایی خرید گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار و بازی‌های ۵۰ دلاری را دارند، به احتمال زیاد منابع لازم برای لذت بردن از بازی‌ها روی کامپیوتر و کنسول را نیز در اختیار دارند. از‌طرف دیگر، بازیکنانی که توانایی خرید دستگاه‌های بازی یا گوشی‌های موبایل قدرتمند را ندارند، به احتمال زیاد تمایل کمتری به انجام یک خرید ۵۰ دلاری یک‌بار مصرف برای بازی‌ها خواهند داشت.»


منبع VGC
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده