نویسنده: یاشار ظروفی
// پنجشنبه, ۷ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۲

جزئیاتی جدید از ایکس باکسی که هیچوقت ساخته نشد

طراحی احتمالی کنسول استریم ابری ایکس باکس به نام XBOX Keystone که ساخت آن متوقف شد، لو رفت.

مایکروسافت پیش از این در حال کار بر روی کنسولی بود که می‌توانست بازی‌های ایکس باکس را به صورت ابری، استریم کند. این کنسول که با نام Keystone شناخته می‌شد، احتمالا هیچ وقت به بازار عرضه نمی‌شود؛ هر چند یکی از اسناد ثبت اختراع مایکروسافت که تا امروز از دید همه پنهان بود، نشان می‌دهد که این کنسول قرار بود چه شکلی باشد.

این سند که جزئیات آن در رسانه Windows Central منتشر شده است نشان می‌دهد که ظاهر احتمالی ایکس باکس کی‌استون که در سال 2022 ثبت اختراع شده بود، قرار بوده به چه شکل باشد. طبق این تصویر، ایکس باکس کی‌استون قرار بوده یک مکعب مربع با اندازه نصف یک ایکس باکس سری اس باشد که درست مانند این کنسول، یک خروجی هوای دایره‌ای روی آن تعبیه شده است. این طراحی کمی هم یادآور کنسول پلی استیشن یک است که درایو نوری آن روی کنسول قرار داشت. پنل جلویی این کنسول شامل دکمه روشن و خاموش با لوگوی ایکس باکس و یک درگاه USB-A و پنل پشتی نیز شامل درگاه‌های HDMI، اترنت و ورودی جریان برق است. یک دکمه کوچک نامشخص هم در تصویر دیده می‌شود که احتمالا دکمه هماهنگ‌سازی و اتصال دسته بازی با کنسول است.

طراحی پنل جلویی کنسول ایکس باکس کی استون در اسناد ثبت اختراع مایکروسافت xbox keystone front view from microsoft patent

فیل اسپنسر، مدیر عامل ایکس باکس، در سال 2022 عامل اصلی لغو تولید کنسول Keystone را هزینه تولید فراتر از انتظار مایکروسافت عنوان کرده بود. طبق گفته اسپنسر، ساخت این دستگاه باید بین ۹۹ تا ۱۲۹ دلار آمریکا هزینه برمی‌داشت اما از آن جایی که قرار بود کنسول به صورت باندل با یک دسته ایکس باکس عرضه شود که خود این دسته به تنهایی ۵۰ الی ۶۰ دلار قیمت داشت، عملا تولید آن با قیمت مدنظر مایکروسافت امکان پذیر نبود و در صورت تولید و عرضه این کنسول با آن قیمت، فاصله قیمتی بین این کنسول و کنسول ایکس باکس سری اس که با برچسب قیمتی ۳۰۰ دلاری به بازار عرضه شده بود، به اندازه کافی بزرگ نبود تا خرید آن برای مصرف‌کنندگان منطقی باشد.

مایکروسافت همان موقع و پس از لغو ساخت این کنسول، تمرکز خود را روی ساخت اپلیکیشن استریم بازی‌های ایکس باکس برای تلویزیون‌های هوشمند گذاشت و در همان سال یک نسخه اولیه از آن را روی برخی تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ منتشر کرد. اسپنسر همچنین درباره اینکه آیا ممکن است دوباره پروژه کی‌استون را ادامه دهند یا خیر، همان موقع در یک توییت اعلام کرد:

«کی‌استون چیزی بود که ما دوست داشتیم تولید کنیم. اواخر بهار ما [برای تولید آن] شروع به همکاری با سامسونگ کردیم. من هنوز هم نمونه اولیه آن را دارم… آیا قرار است روزی ما یک دستگاه استریمینگ داشته باشیم؟ فکر می‌کنم داشته باشیم اما هنوز سال‌ها با آن فاصله داریم.»

نظر شما درباره این پروژه لغو شده ایکس باکس چیست؟ نظرتان را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.


منبع gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده