نویسنده: یاشار ظروفی
// یکشنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۸

دسته ایکس باکس محبوب‌ترین کنترلر کاربران استیم است

شرکت Valve اعلام کرد که استفاده از کنترلر بین کاربران استیم رشد ۳ برابری داشته است و ایکس باکس محبوب‌ترین دسته را دارد.

استیم بزرگ‌ترین فروشگاه پی سی را در اختیار دارد و این پلتفرم به‌تنهایی باعث شده است که پی‌سی گیمینگ محبوب‌تر شود و رکورد ۳۴ میلیون بازیکن همزمان را در ماه مارس ثبت کند. استیم اخیرا در آماری که از بازیکنان خود اعلام کرده است، ادعا کرده که دسته‌های بازی یا همان کنترلرها اکنون به مراتب محبوبیت بیشتری نسبت به ماوس و کیبورد بین پی‌سی گیمرها دارند. براساس این گزارش می‌توان گفت که این اولین‌بار در تاریخ است که گیمرهای کامپیوتر کنترلرها را بیشتر ترجیح می‌دهند.

دسته بازی به شما اجازه می‌دهد تا در هنگام بازی کردن، غرق در فضای راحت خود شوید و نیاز به درگیر شدن با ترکیب کیبورد و ماوس نشوید. شرکت Valve اعلام کرد که میزان استفاده از کنترلر در استیم رشد ۱۵ درصدی داشته است و ۶۰ درصد از این افراد از دسته‌های ایکس باکس استفاده می‌کنند. ۲۶ درصد بازیکنان از دسته پلی استیشن ۵ و فقط ۱۰ درصد از بازیکنان کنسول استیم دک را برای تجربه بازی‌های استیم انتخاب کرده‌اند.

 ماوس گیمینگ Rapoo V16

ولو در این گزارش همچنین اعلام کرد که ۴۲ درصد از بازیکنانی که از کنترلر استفاده می‌کنند، از تنظیمات انطباق ورودی استیم بهره می‌برند. این آمار باتوجه‌به اینکه بسیاری از بازی‌های استیم از تنظیمات دسته‌های مختلف به‌صورت پیشفرض پشتیبانی نمی‌کنند، منطقی به‌نظر می‌آید. تنظیمات انطباق ورودی استیم به‌خصوص برای کسانی که از دسته‌های رایج استفاده نمی‌کنند یک نجات‌دهنده واقعی به حساب می‌آید.

اکثر بازی‌ها برای بخش ورودی خود از XInput API استفاده می‌کنند که تنها می‌تواند دسته‌های ایکس باکس را به‌صورت طبیعی پشتیبانی کند و همین می‌تواند دلیل دیگری باشد برای این موضوع که میزان محبوبیت دسته‌های بازی از سال ۲۰۱۸ تا امروز رشد ۳ برابری داشته است.

قطعا ترکیب ماوس و کیبورد همیشه انتخاب اول گیمرها برای بسیاری از بازی‌ها است. برای مثال در بازی‌های شوتر اول شخص انتخاب اکثر گیمرها ماوس و کیبورد است. وقتی اولین‌بار این نوع بازی را با ماوس و کیبورد تجربه کنید به احتمال زیاد دیگر هیچوقت به سراغ دسته نمی‌روید. در طرف دیگر نیز دسته‌ها ویژگی‌هایی دارند که بدون شک مختص خود آن‌ها است. برای مثال مکانیزم «بازخورد لمسی» که در دسته دوال سنس قرار دارد، تجربه متفاوتی را در بسیاری از بازی‌ها به همراه دارد.

احتمالا بتوان گفت که این آمار نشان‌دهنده این است که هر روز تعداد بیشتری از کنسول گیمرها به کامپیوتر کوچ می‌کنند و دسته‌هایشان را هم با خود به این پلتفرم می‌آورند. عناوین اکشن ماجراجویی، بازی‌های سولزلایک و بسیاری از ژانرهای دیگر به خوبی با دسته سازگار هستند و هر روز گیمرهایی که این روش ورودی را به ترکیب ماوس و کیبورد ترجیح می‌دهند، به سمت کامپیوتر می‌کشانند.

شما طرفدار دسته‌های بازی هستید یا ماوس و کیبورد؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


منبع tech4gamers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده