نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۷

تعداد بازی های کوآپ عرضه شده روی استیم رکوردشکنی کرد

براساس آمار منتشر شده، سال گذشته شاهد ثبت رکورد جدیدی از عرضه‌ و فروش بیشترین تعداد بازی‌های کوآپ ازطریق استیم بودیم.

گزارش جدید VG Insight نشان می‌دهد که آمار عرضه و فروش بازی‌های کوآپ در فروشگاه استیم در سال گذشته به بالاترین میزان خود تاکنون رسیده است. براین‌اساس، در سال ۲۰۲۳ در مجموع ۷۹۹ بازی کوآپ در استیم منتشر شده است که از این حیث بالاتر از ۷۰۱ بازی منتشر شده در سال ۲۰۲۲ قرار می‌گیرد. این آمار در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ نیز به ترتیب فروش ۶۵۰ و ۶۴۷ بازی را نشان می‌دهد.

با اینکه این آمار از نظر تعداد بازی‌های به فروش رفته تقریبا یک روند ثابت را نشان می‌دهد، اما این تعداد ۵.۷ درصد کل بازی‌های عرضه شده روی استیم در سال‌های ۲۰۲۳، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ را به خود اختصاص می‌دهد.

بااین‌حال این گزارش نشان می‌دهد که باوجود اثرگذاری دوران فراگیر شدن ویروس کرونا در تمایل مردم برای تجربه بازی‌های چند‌نفره به‌همراه دوستان و اعضای خانواده خود، این روند همچنان به قوت خود باقی‌مانده است و حالا بازی‌های کوآپ درصد قابل توجهی از آمار کلی بازی‌های فروخته شده روی استیم را به خود اختصاص می‌دهند. به‌عنوان مثال بیش از ۳۶ درصد بازی‌هایی که سال گذشته ازطریق استیم به فروش رسیدند، عناوین مختلف کوآپ بودند.

محیط بازی Helldivers 2

این روند نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۴ سهم بازی‌هایی که به هر نحوی شامل المان‌های کوآپ هستند به ۴۶ درصد یعنی تقریبا نیمی از کل بازی‌های عرضه شده خواهد رسید. البته که این آمارها به‌طور قابل توجهی از موفقیت بازی‌های Palworld و Helldivers 2 تاثیر می‌پذیرند. بیش از ۷۵ درصد آمار فروش بازی‌های کوآپ در سال جاری میلادی تاکنون را این دو بازی تشکیل می‌دهند. این گزارش نشان می‌دهد که حتی در میان بازی‌های مستقل و کوچکتر نیز بازی‌های co-op روند فروش بهتری را تجربه می‌کنند.

براساس آمارهای ارائه شده، میانگین فروش بازی‌های کوآپ در استیم ۴۰ هزار واحد است، درحالی‌که این تعداد برای بازی‌های دیگر تنها ۵۰۰۰ واحد بوده است. همچنین گفته می‌شود که ۲۵ درصد پایین فهرست فروش بازی‌های co-op نیز دوبرابر بهتر از بازی‌های غیر کوآپ عمل می‌کنند و ۲۵ درصد بالایی این جداول نیز در طول مدت زمان عملکرد خود حداقل ۳۰۰ هزار واحد را به فروش می‌رسانند.

به‌طور کلی ۱۰۶ بازی co-op در استیم وجود دارند که در طول دوران عملکرد خود بیش از ۵ میلیون واحد را به فروش رساندند.

چندین هیولا در حال شلیک با تیربار در بازی Palworld

این گزارش خاطر نشان کرد که توسعه دهندگانی که اقدام به اضافه کردن المان‌های کوآپ به بازی‌های خود می‌کنند، از جهات مختلفی سود خواهند برد. اول اینکه بازیکنانی که علاقه‌مند به تجربه بازی به‌همراه دوستان خود هستند، به فروش بیشتر بازی کمک می‌کنند. همچنین این بازی‌ها احتمال انتشار محتوای بیشتری را در فضای مجازی به خود اختصاص می‌دهند.

همچنین این بازی‌ها می‌توانند تأمین کننده محتوای سرگرمی لایو استریم‌ها برای تولیدکنندگان محتوا باشند که باعث می‌‍‌شود برای مدت زمان بیشتری برای کاربران جذابیت داشته باشند.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده