ویندوز 11 به محبوب‌ترین سیستم عامل پی سی گیمینگ تبدیل شد

سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳
مطالعه 2 دقیقه
کامپیوتر گیمینگ با سیستم عامل ویندوز 11
سیستم‌عامل ویندوز 11 در میان کاربران پلتفرم استیم با عبور از ویندوز 10 برای اولین‌بار به پرکاربردترین سیستم‌عامل مورد استفاده برای پی سی گیمینگ تبدیل شد.
تبلیغات

ویندوز 11 از نظر تعداد کاربران پلتفرم استیم از ویندوز 10 عبور کرد تا برای اولین‌بار از زمان عرضه‌ی آن در سال ۲۰۲۱ به محبوب‌ترین سیستم‌عامل در میان پی سی گیمرها تبدیل شود. ویندوز 10 سال‌ها بود که این جایگاه را در اختیار داشت تا اینکه مایکروسافت نهایتاً اعلام کرد که پشتیبانی از نسل قبلی سیستم‌عامل خود را از ماه اکتبر ۲۰۲۵ خاتمه خواهد داد. حالا به نظر می‌رسد که مایکروسافت بالاخره ویندوز 11 را به جایگاهی رسانده است که در مسیر درستی قرار گرفته و مورد اعتماد کاربران قرار گیرد.

داده‌های به‌دست آمده از کاربران پلتفرم استیم، بزرگ‌ترین پلتفرم پی سی گیمینگ جهان، نشان می‌دهد که سهم ویندوز 11 از کل سیستم‌های رجیستر شده در آن ۴۹ درصد است که ۳ درصد بیشتر از نمودار دوره‌ی قبل در ماه ژوئیه است. به این ترتیب سهم ویندوز 10 با کاهش ۳ درصدی به ۴۷ درصد رسید. macOS و لینوکس نیز در همان سطحی که بودند، باقی ماندند.

استفاده از ویندوز 11 در سطح وب نیز طی سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۳، ویندوز 11 حدود ۲۳ درصد سهم کاربران را به خود اختصاص می‌داد. حالا این میزان در ماه اوت ۲۰۲۴ به ۳۲ درصد رسیده است.

کامپیوتر گیمینگ با سیستم عامل ویندوز 11

اطلاعات فاش شده در ماه اکتبر سال گذشته نشان می‌داد که بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان از از ویندوز 11 روی سیستم‌های خود استفاده می‌کنند. این تعداد در صورتی که صحت داشته باشد، روند کندتری را از نظر سرعت پیشروی سیستم‌عامل جدید مایکروسافت نسبت به ویندوز 10 نشان می‌دهد. تنها یک سال طول کشید تا ویندوز 10 به ۴۰۰ میلیون کاربر برسد. درحالی که رسیدن به این نقطه برای ویندوز 11 حدود دو سال به طول انجامید. البته محدودیت‌های سخت‌افزاری مایکروسافت برای نصب سیستم‌عامل جدید ویندوز، تأثیر به‌سزایی در این امر داشت. تنها سیستم‌هایی می‌توانند ویندوز 11 را به‌صورت قانونی نصب کنند که به تراشه‌های امنیتی TPM مجهز باشند و از تراشه‌هایی که از سال ۲۰۱۸ به بعد عرضه شدند، استفاده می‌کنند.

با اینکه ویندوز 11 یک آپدیت رایگان برای ویندوز 10 محسوب می‌شد، این محدودیت باعث شد تا میلیون‌ها سیستم در سراسر جهان از این به‌روزرسانی عقب بمانند. ویندوز 10 نیز به‌عنوان یک آپدیت رایگان برای کاربران ویندوز 7 و 8 عرضه شده بود، اما هیچ محدودیتی برای سخت‌افزار مورد استفاده کاربران نداشت.

مایکروسافت حالا در نظر دارد تا از کسانی که می‌خواهند به استفاده از ویندوز 10 ادامه دهند، جهت دریافت آپدیت‌های امنیتی بعدی هزینه‌ی اضافی دریافت کند. به این ترتیب شرکت‌ها و کاربران بیشتری به استفاده از ویندوز 11 متقاعد خواهند شد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات